حوزه تخصصی روانشناسی و مشاوره در دانشگاهها به بررسی ابعاد مختلف رفتار انسان، احساسات، افکار و روابط فردی و اجتماعی میپردازد. این حوزه شامل تخصصهایی چون روانشناسی بالینی، روانشناسی عمومی، راهنمایی و مشاوره تحصیلی و خانواده، و روانشناسی تربیتی است که هدف آن کمک به بهبود کیفیت زندگی افراد از طریق تحلیل علمی و کاربردی مسائل روانی است. گروه روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه خاتم با بهرهگیری از پژوهشهای روز و متخصصان مجرب، به تربیت نیروهای متخصص در این حوزهها پرداخته و در راستای ارتقای سلامت روان و کیفیت آموزش گام برمیدارد.
تاریخچه
گروه روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه خاتم در سال 1381 نخستین دوره از دانشجویان ورودی خود را از طریق آزمون سراسری سازمان سنجش و آموزش کشور در رشته مشاوره و راهنمایی پذیرفت و تا سال 1388 به صورت مداوم پذیرای دانشجویان متقاضی این رشته بود. گروه روانشناسی و علوم تربیتی هماکنون در مقطع کارشناسی ارشد و رشتههای مشاوره و خانواده، روانشناسی عمومی و روانشناسی بالینی، مدیریت آموزشی و کارشناسی روانشناسی دانشجو میپذیرد و مشغول فعالیت است.
چرا باید دانشگاه خاتم را انتخاب کنم؟
- دانشگاهی پیشرو و آیندهنگر: دانشگاه خاتم با بهکارگیری رویکردهای نوین آموزشی و پژوهشی، همواره در تلاش است تا دانشجویان را برای مواجهه با چالشهای دنیای واقعی و کسب مهارتهای کاربردی آماده سازد.
- پژوهشهای کاربردی، گامی در جهت بهبود جامعه: در گروه روانشناسی دانشگاه خاتم، دانشجویان تشویق میشوند تا با انجام پایاننامههای کاربردی و پژوهشهای اصیل، به حل مسائل واقعی جامعه و بهبود زندگی افراد یاری رسانند. چرا که این باور وجود دارد که پژوهشهای دانشجویان تحصیلات تکمیلی میتواند تأثیر بسزایی در ارتقای سلامت روان در جامعه داشته باشد.
- فرصتهای بینظیر برای یادگیری بالینی: دانشگاه خاتم از معدود دانشگاههای غیردولتی است که دارای رشته روانشناسی بالینی است.
- منابع غنی مطالعاتی: کتابخانة دانشگاه خاتم با مجموعهای غنی از کتابهای تخصصی روانشناسی و مشاوره، همراه با دسترسی به کتابخانة دیجیتال، نیازهای مطالعاتی دانشجویان را به بهترین شکل برآورده میسازد.
- دسترسی آسان، محیطی آرام: موقعیت جغرافیایی دانشگاه خاتم در منطقة 3 تهران (نزدیک به میدان ونک) و دسترسی آسان به وسایل نقلیة عمومی، موجب تسهیل رفتوآمد خواهد شد. بهعلاوه، جمعیت استاندارد کلاسهای کارشناسی ارشد و کارشناسی، محیطی آرام و مناسب برای مطالعه و پژوهش فراهم میآورد.
- امکانات الکترونیکی پیشرفته: دانشگاه خاتم با بهرهگیری از بهروزترین امکانات الکترونیکی و مجازی، تجربة یادگیری بینظیری را برای دانشجویان خود رقم میزند.
- تسهیل در تهیه منابع: با وجود کتابفروشی مستقل دانشگاه، دسترسی به کتابهای مورد نیاز تسهیل خواهد شد.
قلمرو فعالیت
این گروه هماکنون صرفاً در مقطع کارشناسی ارشد و کارشناسی دانشجو میپذیرد.
دانشجويان
تا به حال تعداد 277 دانشجو در رشتههای روانشناسی عمومی، بالینی و مشاوره خانواده از دانشگاه خاتم فارغالتحصیل شدهاند و عمده فارغالتحصیلان این رشته در موقعیتهای مختلف شغلی در سازمانهای آموزش و پرورش، قوهي قضاییه، نیروی انتظامی، کلینیکهای مشاوره خصوصی و دولتی مشغول به کار هستند. هم اکنون 62 نفر دانشجو در گرایشهای مختلف روانشناسی این گروه مشغول به تحصیل هستند.
گرایشهای رشته روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه خاتم
گروه روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه خاتم در مقطع کارشناسی ارشد و کارشناسی دارای گرایشهای زیر است:
- کارشناسی ارشد مشاوره خانواده؛
- کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی؛
- کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی؛
- کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی؛
- کارشناسی روانشناسی؛
- کارشناسی ارشد مدیریت و برنامهریزی آموزش عالی که فقط بین سالهای 1395 تا 1401 پذیرش دانشجو داشته است.
در ادامه با گرایشهای رشته روانشناسی و علوم تربیتی در دانشگاه خاتم بیشتر آشنا شوید.
معرفی پنج رشته تحصیلی کارشناسی ارشد در گروه روانشناسی و علوم تربیتی
مشاوره خانواده
مشاوره خانواده یکی از مکاتب روانشناسی است که میکوشد با تغییر و بهبود سیستمهای تعامل بین اعضای خانواده، میزان استرس و میزان درگیری در خانوادهها را کاهش دهد. برخلاف مشاوره فردی، به جای شناسایی مشکلات در افراد، تمرکز روی پویایی بین افراد خانواده است.
روانشناسی عمومی
دانشجویانی مقطع کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی به دانشجویان این فرصت را میدهد تا درک عمیقتری از مبانی نظری و پژوهشی روانشناسی پیدا کنند. این برنامه تحصیلی بر تحلیل رفتار انسان، فرایندهای شناختی، عاطفی و اجتماعی تمرکز دارد و دانشجویان را با اصول تحقیقاتی، ارزیابی روانی و روشهای مداخله آشنا میکند. در این مقطع، افراد مهارتهایی در زمینههای مختلف روانشناسی مانند روانشناسی رشد، روانشناسی اجتماعی، آسیبشناسی روانی، روانشناسی تجربی و... کسب میکنند. این رشته برای افرادی که قصد دارند در عرصههای آموزشی، پژوهشی، درمانی و مشاورهای فعالیت کنند، مسیر حرفهای و علمی مناسبی فراهم میآورد.
روانشناسی بالینی
مقطع کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی فرصتی مناسب برای دانشجویان است تا به درک عمیقتری از نظریهها، ارزیابیها و درمانهای روانشناسی در زمینه مشکلات روانی دست یابند. این برنامه تحصیلی بر تشخیص و درمان اختلالات روانی، فرایندهای شناختی و عاطفی پیچیده و بهبود کیفیت زندگی افراد تمرکز دارد. دانشجویان در این مقطع با روشهای علمی و بالینی مختلف از جمله مشاوره فردی، گروهی، رواندرمانی و تکنیکهای درمانی نوین آشنا میشوند. این رشته به فارغالتحصیلان خود مهارتهایی میآموزد تا در محیطهای بالینی، بیمارستانها، مراکز مشاوره و سایر زمینههای مرتبط با بهداشت روانی به عنوان متخصصان روانشناسی بالینی فعالیت کنند.
برنامهریزی آموزش عالی
تاریخ شروع دوره در دانشگاه خاتم 1395
هدف رشته: رشته مدیریت و برنامهریزی آموزش عالی در دوره کارشناسی ارشد به طور مشخص بر ایجاد توانایی جهت تشخیص نقاط قوت و ضعف یک سیستم آموزشی، آشنایی با مدلهای مدیریت در دانشگاهها و توانایی تجزیه و تحلیل آنها، ایجاد توانایی در تهیه و تدوین برنامههای آموزشی و پژوهشی دانشگاهها و موسسات آموزش عالی، توانایی تجزیه و تحلیل برنامههای بخش آموزش عالی در چارچوب برنامههای کلان توسعه و ایجاد توانایی در ارائه طرحهای پژهشی در زمینه مدیریت و برنامهریزی آموزش عالی تاکید میکند.
طول دوره: دروس دوره کارشناسی ارشد در چهار نیمسال (دو سال) ارائه میشود که سه نیمسال برای واحدهای درسی و یک نیمسال برای تدوین پایاننامه خواهد بود. مجموع واحدهای درسی برای دانشآموختگی با احتساب 4 واحد پایاننامه جمعا 32 واحد است که مطابق سرفصل مصوب وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در دانشگاهها اجرا میشود.
رشته مدیریت آموزشی
تاریخ شروع دوره در دانشگاه خاتم 1401
هدف رشته: رشته مدیریت آموزشی در دوره کارشناسی ارشد به منظور ارائه طیف گستردهای از مهارتها، دانشها و نگرشهای مورد نیاز برای پاسخگویی به نیازهای مدیران مدارس ابتدایی و متوسطه دوره اول و دوم و همچنین سازمانهای آموزشی طراحی شده است. از دانشآموختگان این دوره انتظار میرود توانمندیهای زیر را کسب کنند:
- شایستگی عهدهدار شدن مسئولیت رهبری و مدیریت مدارس دولتی و غیرانتفاعی؛
- انجام خدمات آموزشی و کارشناسی و برنامهریزی آموزشی در سطوح سازمانی؛
- استفاده از اطلاعات و یافتههای پژوهشی و اجرا و هدایت پژوهشهای مرتبط با رهبری و مدیریت آموزشی؛
- مدیریت بر منابع انسانی و مالی در مدارس و سازمانهای آموزشی؛
- شناخت اجتماع و تعامل با ذینفعان؛
- نظارت بر اجرای مقررات و رعایت استانداردهای آموزشی؛
- توانمندی در نظارت بر رفتارهای اخلاقی و پرورشی دانشآموزان و کارکنان مدرسه؛
- نظارت بر فرایندهای یاددهی-یادگیری و توسعه حرفهای معلمان.
طول دوره: دوره کارشناسی ارشد رشته مدیریت آموزشی به صورت ناپیوسته آموزشی-پژوهشی است و دروس آن در چهار نیمسال (دو سال) ارائه میشود. مجموع واحدهای درسی برای دانش آموختگی با احتساب 4 واحد پایاننامه جمعا 32 واحد است که مطابق سرفصل مصوب وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در دانشگاهها اجرا میشود.
ارائه دروس به گونهای برنامهریزی شده است که دانشجویان تعداد 28 واحد درسی را در سه نیمسال به اتمام رسانند و در نیمسال چهارم، وقت خود را به نگارش پایاننامه اختصاص دهند. دانشجویان تشویق میشوند که از پایان نیمسال دوم موضوع پایاننامه خود را انتخاب و نگارش طرح پژوهشی (پروپوزال) را از نیمسال سوم شروع کنند تا بتوانند به موقع در پایان نیمسال چهارم نگارش پایاننامه را به اتمام رسانده و به اخذ درجه دانشآموختگی کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی نائل آیند.
رویکردهای آموزشی و انگیزشی گروه
- ارتباط تنگاتنگ با دانشآموختگان رشته برای ایجاد حس تعلق به دانشگاه؛
- حمایت مالی و معنوی از دانشجویان برتر؛
- برگزاری کارگاه آموزشی توسط اعضای گروه؛
- ارائه خدمات روانشناسی به دانشجویان در کلینیک دانشگاه؛
- کمک به دانشجویان جهت تسهیل امر فارغالتحصیلی؛
- برگزاری کلاسهای عملی برای مفیدتر بودن مطالب درسی؛
- تشویق دانشجویان به شرکت در همایشهای کشوری و پایاننامههای برتر؛
- اعلام موفقیت دانشجویان در وبسایت دانشگاه؛
- تدوین قرارداد با سازمانهای درمانی و آموزشی کشور برای دورهی کارورزی؛
لینک انجمنها و سازمانهای علمی
لینکهای مورد نیاز: