khatam.ac.ir
وزیر علوم در آئین هفته پژوهش دانشگاه خاتم:
توفیقات دانشگاه خاتم در جذب نخبگان علمی کشور قابل تقدیر است
تاریخ انتشار: دوشنبه ۲۶ آذر ۱۴۰۳
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در سخنرانی خود در ششمین جشنواره پژوهش و فناوری دانشگاه خاتم که به مناسبت هفته پژوهش برگزار شد، گفت: توفیقی که دانشگاه خاتم به سهم و اندازه خود در جذب نخبگان علمی کشور داشته و مانع از مهاجرت بیشتر آنها شده است، قابل تقدیر است.
به گزارش خبرنگار روابط عمومی و سایت دانشگاه خاتم، آئین بزرگداشت هفته پژوهش و مراسم ششمین جشنواره پژوهش و فناوری دانشگاه خاتم، عصر امروز دوشنبه 26 آذرماه با حضور دکتر حسین سیمایی صرّاف؛ وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در دانشگاه خاتم برگزار شد.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری که پس از ارائه گزارش ریاست دانشگاه خاتم درباره برنامه راهبردی دانشگاه و نیز آخرین وضعیت ساخت پردیس دانشگاه، پشت تریبون قرار گرفت، در سخنانی با تقدیر از تلاشهای صورت گرفته برای ارائه خدمات مناسب آموزشی و پژوهشی در دانشگاه خاتم، گفت: برای سالها تصویری از دانشگاه خاتم در ذهن من بود اما حقیقتا بین تصویر من و واقعیت دانشگاه خاتم فاصله زیاد بود. فلسفه آمدن من هم به دانشگاه خاتم در امروز، جدا از تقدیر و تشکر، پیامی بود به دیگر دانشگاههای بخش خصوصی که در صورت کسب موفقیتها، حتما تلاشهای آنها دیده خواهد شد.
وی سپس با مرور تاریخچه تاسیس و فعالیت دانشگاههای بخش خصوصی در ایران، گفت: تاسیس دانشگاههای خصوصی در ایران در دهه 60 آغاز شد و دلیل آن هم عدم توازنی بود که بین نیروی انسانی موجود و نیاز جامعه وجود داشت، ضمن اینکه مطالبات اجتماعی برای اخذ تحصیلات عالیه رو به فزونی بود. به همین دلیل جمهوری اسلامی با هوشمندی به این نتیجه رسید که باید دانشگاههای خصوصی را تاسیس کند که این روند با تاسیس دانشگاه آزاد اسلامی آغاز شد. در دهه 70 به سمت تاسیس دانشگاههای غیردولتی حرکت کردیم و در دهه 80 به سمت تقویت آنها رفتیم و اکنون باید به سمت آمایش و انسجام این دانشگاهها برویم.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اضافه کرد: این مدل گسترش دانشگاههای غیردولتی و حتی توسعه دانشگاههای دولتی به این شکل فعلی که کیفیت آموزشی کاهش پیدا کند، صحیح نبوده است، چرا که قرار بود دانشگاهها باری از دوش دولت و جامعه بردارند اما الان برخی دانشگاهها تبدیل به بنگاه شدهاند. از طرف دیگر دانشگاهها وظیفه داشتند که دانش را در کشور گسترش دهند. اما انصافاً آیا دانشگاههای غیردولتی ما در گسترش دانش در کشور موفق شدند؟ یا اینکه فقط مدرک توزیع کردند و دانشی عملاً تولید نشد؟
دکتر سیمایی صرّاف در ادامه با اشاره به توفیقات دانشگاه خاتم به عنوان نمونه یک دانشگاه موفق غیردولتی، گفت: بنده بسیار خرسندم که دانشگاه غیردولتی خاتم میتواند امروز ادعای رقابت با بعضی از بهترین دانشگاههای ما را داشته باشد و انصافاً این دانشگاه، کارکردهای یک دانشگاه خوب و عالی را یکجا با هم تامین کرده است؛ این کارکردها عبارتند از آموزش، پژوهش، فناوری، کارآفرینی و حس مسئولیت اجتماعی. بسیار مهم است که دانشگاه علاوه بر ارائه خدمات آموزشی و پژوهشی، با صنعت هم در ارتباط باشد و از حس مسئولیت اجتماعی خود نیز غافل نشود. امکانات و رفاهیاتی که دانشگاه خاتم برای استادان خود فراهم کرده و توفیقی که به سهم خود در جذب نخبگان علمی داشته و مانع از مهاجرت بیشتر آنها شده، مسئله کمی نیست و قابل تقدیر است.
وی با اشاره به اینکه کشور ما از دهه 1340 شمسی با مسئله مهاجرت نخبگان روبهرو بوده است، افزود: میشود با راهکارهایی تا اندازهای مهاجرت نخبگان را کنترل کرد. البته اتفاقاتی در کشور افتاده که باعث فراری دادن نخبگان شده است که یکی از آنها مسائل معیشتی و مسکن بوده است. من خوشحالم که مسئله مسکن استادان در این دانشگاه بهخوبی حل و فصل شده است. مسئله دیگر امکانات آموزشی خوب است و گزارشی که از روند تکمیل پروژه ساخت پردیس دانشگاه خاتم به بنده ارائه شد، خوشحالکننده است و من خوشحالم که دانشگاه خاتم با پویایی خود، نه تنها عامل مهاجرت نخبگان را حذف کرده که باعث جذب نخبگان هم شده است.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در ادامه با طرح این سوال که چه گونه پژوهشها و کدام دسته از پژوهشگران میتوانند با جامعه ارتباط برقرار کنند؟ آنها که در یک حوزه خاص، عمیقترین هستند یا آنها که دانش وسیعتری دارند؟، کوشید به این سوال پاسخ دهد و گفت: برخی از مطالعات حاکی از این است که وقتی که فقط عمیق باشید، تنها قطعهای از پازل را میبینید اما وقتی دانشتان وسیع باشد، کل پازل را بهصورت جامع میتوانید ببینید. خیلی خوب است که استادان و دانشجویان ما علاوه بر اینکه برای اخذ یک تخصص وقت صرف میکنند، از دانشهای دیگر هم غافل نشوند.
دکتر سیمایی صرّاف در این راستا منش علمی دکتر آیتالله مصطفی محقق داماد؛ رئیس هیئت امنای دانشگاه خاتم را ستود و تاکید کرد: ایشان از این ویژگی برخوردارند و علاوه بر اینکه یک متخصص در حوزه خودشان هستند، از دانشهای دیگر هم غافل نبودهاند؛ چنین شخصیتی قطعاً مسائل دینی، مسائل و آسیبهای اجتماعی را بهتر میفهمد. البته نمونه والای چنین شخصیتهایی در نظام ما، مقام معظم رهبری هستند که در تمامی حوزهها یک متخصص به تمام معنا به شمار میروند.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در پایان سخنانش ابراز امیدواری کرد که دانشگاه خاتم روند رو به پیشرفت خود را تداوم بخشد و وعده پیگیری مواردی را نیز داد که در سخنرانی دکتر قاسمی؛ ریاست دانشگاه خاتم به عنوان درخواستهای این دانشگاه از وزارت علوم مطرح شد.
دکتر مجید قاسمی؛ رئیس دانشگاه خاتم که پیش از وزیر علوم به ایراد سخن حول موضوع مرجعیت علمی کشور و ضرورت ارتباط صنعت و دانشگاه پرداخت، با اشاره به اسناد بالادستی در حوزه علم و فناوری از جمله سیاستهای کلی علم و فناوری، نقشه جامع علمی کشور و قانون برنامه هفتم توسعه، تاکید کرد: مرجعیت علمی مفهومی حاکمیتی است که در اسناد بالادستی مرتبط با حوزه علم و فناوری مورد تاکید قرار گرفته و همکاری دانشگاه با صنعت و جامعه، از ضرورتهای اصلی تحقق مرجعیت علمی در کشور است.
رئیس دانشگاه خاتم در سخنان خود بر لزوم بازنگری در سیاستهای کلی مرتبط با اجرای اصل 44 قانون اساسی در حوزه علم و فناوری، به ویژه در حوزههای دانش بنیان، با هدف بهروزرسانی آنها تاکید کرد.
دکتر قاسمی با اشاره به رتبه 121 ایران در شاخص بین المللی همکاری دانشگاه و صنعت در سال 2024، بهبود این جایگاه را در گرو همت بلند مسئولان و دانشگاهیان دانست و در ادامه به ارائه سرفصلهای برنامه راهبردی دانشگاه خاتم در این راستا پرداخت و گفت: این برنامه شامل 17 راهبرد اصلی، 51 راهبرد فرعی و 265 گام اجرایی است که بر اساس روند پیشرفت امور، ما تا حدود 90 درصد جلوتر از برنامه راهبردی تعیین شده قرار داریم.
وی ضمن اشاره به اینکه دانشگاه خاتم به عنوان یک دانشگاه غیردولتی دارای اساسنامهای مشخص است، در عین حال خواستار تدوین اساسنامه مربوط به دانشگاههای غیردولتی در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با هدف جلوگیری از بروز برخی چالشها و خطاها شد.
رئیس دانشگاه خاتم سپس به ارائه گزارشی از فعالیتهای این دانشگاه و نیز آخرین وضعیت پروژه در دست ساخت پردیس دانشگاه پرداخت و با تاکید بر اینکه دانشگاه خاتم تا پایان سال 1405 در پردیس جدید خود مستقر خواهد شد، گفت: دانشگاه خاتم دارای 4 دانشکده، 75 استاد مستقر، 2190 دانشجو و 3086 فارغالتحصیل است.
دکتر قاسمی همچنین خواستار موافقت وزارت علوم با تشکیل هیئت ممیزه مستقل برای دانشگاه خاتم، تسریع در صدور مجوز جذب هیئت علمی و همچنین نگاه ویژه و مساعدت و حمایت از توسعه علمی دانشگاه به ویژه گسترش رشتههای جدید متناسب با چشمانداز دانشگاه شد.
در این مراسم همچنین دکتر سیدحسین رضوی حاجیآقا؛ مدیر پژوهش دانشگاه خاتم در سخنانی با بیان اینکه نقشه راه پژوهشی در دانشگاه خاتم مبتنی بر سند راهبردی دانشگاه و برگرفته از اولویتهای وزارت علوم است، گفت: در همین راستا، مجموعهای از اقدامات زیرساختی انجام شده است که از آن جمله میتوان به توسعه شبکه آزمایشگاهی دانشگاه اشاره کرد.
وی همچنین از برگزاری بیش از 120 کنفرانس علمی ملی و بینالمللی در دانشگاه خاتم خبر داد و گفت: در 9 ماه اخیر 14 عنوان کتاب توسط انتشارات دانشگاه خاتم منتشر شده است و 5 کتاب نیز در حال دریافت مجوز برای انتشار است. در زمینه نشریات هم ما هماکنون 2 مجلهی در حال انتشار داریم و به زودی 3 مجله دیگر هم به این تعداد اضافه میشود.
در ادامه و طی آئینی با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، ضمن معرفی برگزیدگان ششمین جشنواره پژوهش و فناوری دانشگاه خاتم، با اهدای لوح تقدیر و تندیس، از آنها تجلیل به عمل آمد.
یادآوری میشود، پیش از برگزاری این مراسم، دکتر حسین سیمایی صرّاف؛ وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و هیئت همراه طی بازدیدی یک ساعته از نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی دانشگاه خاتم که در محل سالن لابی دانشگاه برپا شده بود، در جریان آخرین دستاوردها و نیز جدیدترین محصولات و دستاوردهای علمی و پژوهشی دانشگاه خاتم قرار گرفتند.