EN
سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ - ۰۵:۳۶
صفحه اصلیدانشکده‌ها
گروه روان‌شناسی و علوم تربیتی

یکی از محور‌های اصلی پیشرفت و تعالی جامعه در عصر پرسرعت و بدون حد و مرز اطلاعات، دانایی محسوب می‌شود. این مهم محقق نمی‌شود مگر از طریق مطالعه‌ي منابع اطلاعاتی موجود در راستای ایجاد اطلاعات جدید. در نتیجه پژوهش می‌تواند افزون بر افزایش بار علمی پژوهش‌گر از طریق مطالعه‌ي دانش حاضر، گستره بی‌نهایت علم را افزایش دهد. بنابراین می‌توان عنوان کرد که پژوهش فعالیتی در راستای یافتن راه حل معضل‌های کنونی و همچنین امری منسجم و نظام‌مند برای رسیدن به شناختی عمیق از مفاهيم پیرامون بشر است.

 

 

تاریخچه 


گروه روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه خاتم در سال 1381 نخستین دوره از دانشجویان ورودی خود را از طریق آزمون سراسری سازمان سنجش و آموزش کشور در رشته‌ي مشاوره و راهنمایی پذیرفت و تا سال 1388 به صورت مداوم پذیرای دانشجویان متقاضی این رشته بود. گروه روان‌شناسی و علوم تربیتی هم‌اکنون در رشته‌های مشاوره و خانواده، روان‌شناسی عمومی و روان‌شناسی بالینی دانشجو می‌پذیرد و مشغول فعالیت است.

 

 

چرا باید دانشگاه خاتم را انتخاب کنم؟

 

  • دانشگاه خاتم دانشگاهی پیشرو، مدرن و انگیزشی است که هدفش تشویق دانشجویان برای مهارت آموزی و کسب تجارب مفید در کار و حرفه است؛

 

  • دانشگاه خاتم امکانات و تشویق‌های مالی مناسبی را برای دانشجویان و کمک به آنها فراهم می‌سازد؛

 

  • دانشجویان در گروه روان‌شناسی تشویق می‌شوند که پایان‌نامه‌های کاربردی را در حیطه‌ي رشته‌ خود برای کمک‌رسانی به جامعه و گروه‌های هدف مطالعه تهیه کنند؛

 

  • دانشگاه خاتم، از معدود دانشگاه‌های غیردولتی است که رشته‌ي روان‌شناسی بالینی دارد؛

 

  • گروه روان‌شناسی و مشاوره‌ي دانشگاه خاتم، دارای کلینیک مشاوره و روان‌درمانی، ارتباط و قراردادها با مراکز روان‌پزشکی در تهران و آموزش و پرورش استثنایی است؛

 

  • گروه روان‌شناسی از دانشجویانی که مقالات برتر خود را با ایندکس ISI و Scoops چاپ کنند، حمایت مالی می‌کند؛

 

  • کتابخانه دانشگاه خاتم در رشته‌های روان‌شناسی و مشاوره، کتاب‌های بسیار علمی دارد. همچنین، امکان استفاده از کتابخانه‌ي دیجیتال هم وجود دارد؛

 

  • دانشگاه خاتم کتاب‌فروشی مستقل دارد که دانشجویان برای تهیه‌ي کتاب به کتاب‌فروشی مراجعه می‌کنند؛

 

  • دانشگاه خاتم به لحاظ جغرافیایی در منطقه‌ي 3 و نزدیک به میدان ونک واقع شده است که مسیر مواصلاتی خوبی را به همه جای تهران برای رفت و آمد دارد؛

 

  • جمعیت کلاس‌های کارشناسی ارشد این دانشگاه استاندارد است و دانشجویان محیط بسیار آرامی را در دانشگاه برای مطالعه و پژوهش تجربه می‌کنند؛

 

  • این دانشگاه امکانات الکترونیکی و مجازی بی‌نظیری دارد.

 

 

قلمرو فعالیت


این گروه هم اکنون صرفاً در مقطع کارشناسی ارشد دانشجو می‌پذیرد.

 


دانشجويان


تا به حال تعداد 121 دانشجو در رشته‌های روان‌شناسی عمومی، بالینی و مشاوره خانواده از دانشگاه خاتم فارغ‌التحصیل شده‌اند و عمده فارغ‌التحصیلان این رشته در موقعیت‌های مختلف شغلی در سازمان‌های آموزش و پرورش، قوه‌ي قضاییه، نیروی انتظامی، کلینیک‌های مشاوره خصوصی و دولتی مشغول به کار هستند. هم‌ اکنون 62 نفر دانشجو در گرایش‌های مختلف روان‌شناسی این گروه مشغول به تحصیل هستند.

 

 

گرایش‌های رشته روان‌شناسی و علوم تربیتی دانشگاه خاتم

 

 

رشته روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه خاتم در مقطع کارشناسی ارشد دارای گرایش‌های زیر می‌باشد:

 

  • مشاوره‌ خانواده؛
  • روان‌شناسی عمومی؛
  • روان‌شناسی بالینی؛
  • برنامه‌ریزی آموزش عالی؛
  • رشته مدیریت آموزشی.

 

در ادامه با گرایش‌های رشته روانشناسی و علوم تربیتی در دانشگاه خاتم بیشتر آشنا شوید.

 

 

معرفی پنج رشته‌ تحصیلی کارشناسی ارشد در گروه روانشناسی و علوم تربیتی

 


مشاوره‌ خانواده

 

مشاوره‌ خانواده یکی از مکاتب روانشناسی است که می‌کوشد با تغییر و بهبود سیستم‌های تعامل بین اعضای خانواده، میزان استرس و میزان درگیری در خانواده‌ها را کاهش دهد. برخلاف مشاوره فردی، به جای شناسایی مشکلات در افراد، تمرکز روی پویایی بین افراد خانواده است.

 


روان‌شناسی عمومی


دانشجویانی که مدرک کارشناسی ارشد روان‌شناسی عمومی کسب می‌کنند، تئوری‌های اساسی علمی، مفاهیم و اصول پژوهش را می‌آموزند. این برنامه‌ها دانشجویان را قادر می‌سازد تا رفتارهای اجتماعی و عاطفی را به همراه روان‌شناسی شناختی و رشدی یا تحولی کشف کنند. برنامه‌ی درسی این رشته شامل؛ موضوعاتی است که کل حوزه‌ی روان‌شناسی را در بر می‌گیرد. سایر برنامه‌های درسی ممکن است در تحقیقات، تشخیص و جمع آوری داده‌ها کمک کنند. در کنار شناخت، رفتار سازمانی و آمار ویژه رشته روان‌شناسی، مباحث بالقوه‌ی دوره شامل:

 

  • روش‌شناسی پژوهش؛

 

  • روان‌شناسی تروما یا ضربه‌های روان‌شناختی؛

 

  • روان‌شناسی تحولی یا گستره‌ی حیات؛

 

  • نظریه‌های شخصیت؛

 

  • روان‌شناسی فیزیولوژی.

 

 

روان‌شناسی بالینی


در حالی که برنامه‌ها از نظر ماهیت و دامنه متفاوت هستند، اکثر برنامه‌های کارشناسی ارشد روان‌شناسی بالینی تمرکز ویژه‌ای بر پژوهش، نظریه و تمرین دارند. مباحث مطرح شده در رشته ممکن است شامل روان‌شناسی رشد، درمان مبتنی بر شواهد و روان‌شناسی اجتماعی باشد. تفاوت مهم بین مقطع کارشناسی ارشد در روان‌شناسی بالینی و سایر گرایش‌های روان‌شناسی، تأکید بر کار مبتنی بر تمرین در یک کلینیک یا مرکز روان درمانی است به جای تمرکز صرف بر انجام پژوهش. دانشجویان می‌آموزند که اضطراب، افسردگی، سوء مصرف مواد و سایر حیطه‌های مرتبط به بهداشت روان را در محیط واقعی تشخیص و درمان کنند.

 

 

برنامه‌ریزی آموزش عالی

 

تاریخ شروع دوره در دانشگاه خاتم 1395

 

هدف رشته: رشته مدیریت و برنامه‌ریزی آموزش عالی در دوره کارشناسی ارشد به طور مشخص بر ایجاد توانایی جهت تشخیص نقاط قوت و ضعف یک سیستم آموزشی، آشنایی با مدل‌های مدیریت در دانشگاه‌ها و توانایی تجزیه و تحلیل آنها، ایجاد توانایی در تهیه و تدوین برنامه‌های آموزشی و پژوهشی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی، توانایی تجزیه و تحلیل برنامه‌های بخش آموزش عالی در چارچوب برنامه‌های کلان توسعه و ایجاد توانایی در ارائه طرح‌های پژهشی در زمینه مدیریت و برنامه‌ریزی آموزش عالی تاکید می‌کند.

 

طول دوره: دروس دوره کارشناسی ارشد در چهار نیمسال (دو سال) ارائه می‌شود که سه نیمسال برای واحدهای درسی و یک نیمسال برای تدوین پایان‌نامه خواهد بود. مجموع واحدهای درسی برای دانش‌آموختگی با احتساب 4 واحد پایان نامه جمعا 32 واحد است که مطابق سرفصل مصوب وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در دانشگاه‌ها اجرا می‌شود.

 

 

رشته مدیریت آموزشی

 

تاریخ شروع دوره در دانشگاه خاتم 1401

 

هدف رشته: رشته مدیریت آموزشی در دوره کارشناسی ارشد به منظور ارائه طیف گسترده‌ای از مهارت‌ها، دانش‌ها و نگرش‌های مورد نیاز برای پاسخگویی به نیازهای مدیران مدارس ابتدایی و متوسطه دوره اول و دوم و همچنین سازمان‌های آموزشی طراحی شده است. از دانش‌آموختگان این دوره انتظار می‌رود توانمندی‌های زیر را کسب کنند:

 

  • شایستگی عهده‌دار شدن مسئولیت رهبری و مدیریت مدارس دولتی و غیرانتفاعی؛

 

  • انجام خدمات آموزشی و کارشناسی و برنامه‌ریزی آموزشی در سطوح سازمانی؛

 

  • استفاده از اطلاعات و یافته‌های پژوهشی و اجرا و هدایت پژوهش‌های مرتبط با رهبری و مدیریت آموزشی؛

 

  • مدیریت بر منابع انسانی و مالی در مدارس و سازمان‌های آموزشی؛

 

  • شناخت اجتماع و تعامل با ذی‌نفعان؛

 

  • نظارت بر اجرای مقررات و رعایت استانداردهای آموزشی؛

 

  • توانمندی در نظارت بر رفتارهای اخلاقی و پرورشی دانش‌آموزان و کارکنان مدرسه؛

 

  • نظارت بر فرایندهای یاددهی-یادگیری و توسعه حرفه‌ای معلمان.

 

طول دوره: دوره کارشناسی ارشد رشته مدیریت آموزشی به صورت ناپیوسته آموزشی-پژوهشی است و دروس آن در چهار نیمسال (دو سال) ارائه می‌شود. مجموع واحدهای درسی برای دانش آموختگی با احتساب 4 واحد پایان‌نامه جمعا 32 واحد است که مطابق سرفصل مصوب وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در دانشگاه‌ها اجرا می‌شود.

 

 

رویکردهای آموزشی و انگیزشی گروه

 

  • اتخاذ رویکردهای انگیزشی برای دانشجویان جهت مطالعه و پژوهش؛

 

  • ارتباط تنگاتنگ با دانش‌آموختگان رشته برای ایجاد حس تعلق به دانشگاه؛

 

  • حمایت مالی و معنوی از دانشجویان برتر؛

 

  • برگزاری کارگاه آموزشی توسط اعضای گروه؛

 

  • ارائه‌ی خدمات روان‌شناسی به دانشجویان در کلینیک دانشگاه؛

 

  • کمک به دانشجویان جهت تسهیل امر فار‌غ‌التحصیلی؛

 

  • کمک به دانشجویان در تدوین مقالات پژوهشی؛

 

  • برگزاری کلاس‌های عملی برای مفیدتر بودن مطالب درسی؛

 

  • هدایت و راهنمایی دانشجویان برای تقویت مهارت‌های کاریابی؛

 

  • حمایت مالی از چاپ مقالات بین‌المللی WOS؛  

 

  • تشویق دانشجویان به شرکت در همایش‌های کشوری و پایان‌نامه‌های برتر؛

 

  • اعلام موفقیت دانشجویان در وب‌سایت دانشگاه؛

 

  • تدوین قرارداد با سازمان‌های درمانی و آموزشی کشور برای دوره‌ی کارورزی؛

 

  • تشویق دانشجویان به تشکیل انجمن‌های علمی دانشجویی در دانشگاه.

 

 

لینک انجمن‌ها و سازمان‌های علمی

 

لینک‌های مورد نیاز: