EN
جمعه ۷ دی ۱۴۰۳ - ۰۱:0۶
صفحه اصلیاخبار
معضل کشاورزی ما نگاه غیرعلمی مدیران به آن است
معضل کشاورزی ما نگاه غیرعلمی مدیران به آن است
معضل کشاورزی ما نگاه غیرعلمی مدیران به آن است
معضل کشاورزی ما نگاه غیرعلمی مدیران به آن است
معضل کشاورزی ما نگاه غیرعلمی مدیران به آن است
معضل کشاورزی ما نگاه غیرعلمی مدیران به آن است
معضل کشاورزی ما نگاه غیرعلمی مدیران به آن است
معضل کشاورزی ما نگاه غیرعلمی مدیران به آن است
معضل کشاورزی ما نگاه غیرعلمی مدیران به آن است
معضل کشاورزی ما نگاه غیرعلمی مدیران به آن است
معضل کشاورزی ما نگاه غیرعلمی مدیران به آن است
معضل کشاورزی ما نگاه غیرعلمی مدیران به آن است
معضل کشاورزی ما نگاه غیرعلمی مدیران به آن است
معضل کشاورزی ما نگاه غیرعلمی مدیران به آن است
معضل کشاورزی ما نگاه غیرعلمی مدیران به آن است
معضل کشاورزی ما نگاه غیرعلمی مدیران به آن است
معضل کشاورزی ما نگاه غیرعلمی مدیران به آن است
8 +
معضل کشاورزی ما نگاه غیرعلمی مدیران به آن است
معضل کشاورزی ما نگاه غیرعلمی مدیران به آن است
معضل کشاورزی ما نگاه غیرعلمی مدیران به آن است
معضل کشاورزی ما نگاه غیرعلمی مدیران به آن است
معضل کشاورزی ما نگاه غیرعلمی مدیران به آن است
معضل کشاورزی ما نگاه غیرعلمی مدیران به آن است
معضل کشاورزی ما نگاه غیرعلمی مدیران به آن است
معضل کشاورزی ما نگاه غیرعلمی مدیران به آن است
alt
alt
alt
alt
alt
alt
alt
alt
alt
alt
alt
alt
اشتراک گذاری با :

معضل کشاورزی ما نگاه غیرعلمی مدیران به آن است

تاریخ انتشار: پنجشنبه ۴ اسفند ۱۴۰۱

عباس زالی وزیر اسبق کشاورزی گفت: در ذهن برخی از مسئولان گذشته و حتی حال حاضر اینگونه جا افتاده که کشاورزی نیاز به علم آنچنانی ندارد.

 

عباس زالی وزیر اسبق کشاورزی در گفت‌وگو با خبرنگار وبسایت دانشگاه خاتم، در حاشیه همایش چهل سال سیاستگذاری در بخش کشاورزی که در دانشگاه خاتم برگزار شد، با تاکید بر اینکه شاید در ذهن برخی از مسئولان گذشته و حتی حال حاضر اینگونه جا افتاده باشد که کشاورزی نیاز به علم آنچنانی ندارد، گفت: اما دامنه علمی بودن کشاورزی از همه بخش‌ها و صنایع مختلف وسیع‌تر است. شاید این ذهنیت باعث شده که به آن صورت که باید و شاید به کشاورزی نپرداخته باشیم.

 

وی افزود: علم کشاورزی در کشور ما قدمت زیادی دارد. در سال 1298 مدرسه ای به نام برزگران در کرج تاسیس شد که هدفش شناساندن علم کشاورزی به مردم بوده است. این مدرسه بعدها به دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی تغییر یافت. موسسات علمی کشاورزی ما تعدادشان زیاد است اما وضعیت کشاورزی ما امروز وضعیت خوبی نیست که علت آن همان بی توجهی به روزآمدکردن این بخش به وسیله دانش روز بوده است.

 

زالی اضافه کرد: آمریکائیها پسته را از کشور ما بردند و امروز عملکردشان در این حوزه چندین برابر ماست. یا ما در بهترین سال‌های آبی که بارندگی خوب بوده، متوسط تولید گندم 4.3 تن بوده است. اما همزمان در ترکیه یا مصر تولید گندم شان خیلی بالاتر از این مقدار بوده است که مسلما تفاوتی در شرایط آب و هوایی وجود نداشته و تفاوت آنجا بوده که آنها بذر بهتری را به کار می‌بردند.

 

وزیر اسبق کشاورزی گفت: ما باید در علمی شدن کشاورزی مان تلاش کنیم که دو بُعد دارد؛ یا ایننکه سواد کشاورزمان را بالا ببریم یا اینکه سرمایه گذاری‌های علمی در بخش کشاورزی زیاد شود. مقام معظم رهبری دو ابلاغیه در این مورد دارند که متاسفانه هر دو روی زمین مانده اند. در سال 1384 شرایط ورود بخش خصوصی به کشاورزی را مورد تاکید قرار دادند و سال 1385 یک ابلاغیه کامل دیگر ابلاغ کردند با این هدف که دولت کوچک سازی شود. اما امروز حجم دولت ما چندین برابر دولت‌های پیشرفته است.

 

وی عنوان کرد: مسئولان ما به خاطر اینکه گرفتار پاره ای جزئیات می‌شوند به این مسائل اصلی چندان نمی‌پردازند. من البته امیدوارم که دولت فعلی موفق شود تا زمینه را برای سرمایه گذاری بخش خصوصی در حوزه کشاورزی و برطرف کردن مقررات دست و پاگیر فراهم کند.

 

زالی در پایان ضمن تقدیر از برگزارکنندگان این همایش، گفت: امام راحل و رهبر انقلاب کشاورزی را زیربنای بقیه بخش‌ها دانسته اند و گفته اند اگر کشاورزی درست حرکت کند، صنعت و سایر بخش‌ها هم درست حرکت می‌کنند.