khatam.ac.ir
معاون وزیر علوم با رئیس دانشگاه خاتم دیدار کرد
تاریخ انتشار: شنبه ۱۰ آبان ۱۴۰۴
معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ضمن حضور در دانشگاه خاتم و دیدار با رئیس دانشگاه، زمینههای همکاری مشترک با این دانشگاه نسل چهارم کشور را بررسی کرد.
به گزارش خبرنگار روابط عمومی و سایت دانشگاه خاتم، دکتر ابوالفضل واحدی؛ معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری صبح امروز شنبه 10 آبانماه با حضور در دانشگاه خاتم، ضمن دیدار با دکتر مجید قاسمی؛ رئیس دانشگاه، درباره زمینههای همکاری مشترک میان وزارت علوم و دانشگاه خاتم به بحث و تبادل نظر پرداخت.
دکتر قاسمی در جریان این دیدار ضمن برشمردن بخشی از فعالیتهای علمی، آموزشی و تحقیقاتی دانشگاه خاتم و افتخاراتی که طی سالهای اخیر در حوزههای یادشده توسط این دانشگاه کسب شده است، مهمانان حاضر در نشست از وزارت علوم را در جریان آخرین وضعیت ساخت پروژه پردیس دانشگاه خاتم و نیز برنامه راهبردی دانشگاه قرار داد.
بر اساس گزارشی که در این جلسه از پروژه پردیس دانشگاه خاتم ارائه شد، طراحی این پروژه که در زمینی به وسعت 50 هکتار در اراضی پردیس در شرق پایتخت در حال تکمیل است، از ابتدا به گونهای بوده که به عنوان نخستین دانشگاه سبز و پایدار در ایران فعالیت کند. پروژه پردیس دانشگاه خاتم شامل 11 دانشکده و 10 پژوهشکده و بخشهای متنوع زیادی خواهد بود و طی سال آینده با بهرهبرداری از دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی، به عنوان نخستین دانشکده، عملاً فعالیت پردیس دانشگاه خاتم آغاز خواهد شد.
همچنین بر مبنای گزارشی که از آخرین وضعیت عملیات اجرایی پروژه پردیس دانشگاه خاتم ارائه شد، برای سهولت در دسترسی به بخشهای مختلف پروژه حدود 4 کیلومتر عملیات راهسازی انجام شده است که برای این کار حدود 2500 هزار مترمربع خاکبرداری صورت گرفته است. پروژه پردیس دانشگاه خاتم در حال حاضر 1300 نیروی اجرایی دارد که این تعداد تا سال آینده به 2500 نفر بالغ میشود.
در ادامه دکتر آذر صائمیان؛ دبیر انجمن مدیریت ایران که مسئولیت تدوین سند راهبردی دانشگاه خاتم را بر عهده داشته است، در توضیحاتی در این باره گفت: این سند راهبردی به صورت 10 ساله (1400 تا 1410) و پس از مطالعه 16 سند بالادستی علمی و نیز بررسی اسناد مشابه 14 دانشگاه برتر بین المللی و 5 دانشگاه داخلی، تدوین شده و مشتمل بر 13 راهبردی اصلی است. در دو سال گذشته نیز وضعیت پیشرفت دانشگاه نسبت به برنامههای این سند حدود 38.5 درصد است که 18.5 درصد از پیشبینی برنامه، جلو است. همچنین محورهای مرتبط با فرهنگ سازمانی و نیز منشور مسئولیت اجتماعی دانشگاه خاتم نیز در قالب همین سند، تدوین شده است.
در این جلسه همچنین مهندس مجتبی نیکروش؛ معاون طرح و برنامه و فناوری و نوآوری دانشگاه خاتم ضمن ارائه معرفی مختصری از دو موسسه رهیافت و تیاس و نیز مرکز نوآوری و کارآفرینی و نیز دفتر دانشآموختگان دانشگاه خاتم، گزارشی از وضعیت آموزش و فناوری این دانشگاه ارائه کرد و گفت: تعداد 2728 دانشجو در دانشگاه خاتم و در 66 رشته (شامل 55 رشته در مقطع کارشناسی ارشد، 7 رشته در مقطع کارشناسی و 4 رشته در مقطع دکتری) مشغول تحصیل هستند.
همچنین در این نشست دکتر بابک مجیدی؛ مدیر سرمایهگذاری مرکز نوآوری و کارآفرینی دانشگاه خاتم، گزارشی از فعالیتهای این مرکز ارائه کرد و با اشاره به ظهور مدلهای مختلف هوش مصنوعی، از سرمایه گذاری این مرکز برای ایجاد و توسعه دستیارهای هوش مصنوعی و ارائه خدمات مرتبط به دانشجویان دانشگاه خاتم سخن گفت.
بر اساس همین گزارش، دکتر ابوالفضل واحدی؛ معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز پس از استماع گزارشهای مربوط به بخشهای مختلف حوزه فعالیت دانشگاه خاتم، این دانشگاه را نهادی پیشرو در توسعه علوم جدید خواند و با اشاره به سوابق اجرایی دکتر قاسمی در حوزههای صنعتی، اقتصادی و مالی/بانکی، وی را فردی نیک اندیش و خیرخواه خواند و گفت: به طور کلی وقتی بحث سرمایهگذاری پیش میآید، شاید ذهن افراد به خیلی جاهای دیگر برود اما اینکه ایشان این سرمایه را در راه توسعه علم و دانشگاه و ایجاد دانشگاه بزرگی مانند خاتم به کار گرفته اند، حقیقتاً جای تقدیر دارد.
وی همچنین یادآور شد: از این لحاظ، بنای دانشگاه خاتم خوب نهاده شده است چرا که در دلِ یک اکوسیستم مالی و صنعتی قرار گرفته و قطعاً میتواند در تعمیق پیوند میان دانش و صنعت، توفیقات بلندی کسب کند.
در ادامه دکتر رضا نقیزاده؛ مدیرکل دفتر برنامهریزی آموزش عالی وزارت علوم با اشاره به بازدیدی که دو سال قبل از دانشگاه خاتم انجام داده و در جریان برنامه این دانشگاه برای ایجاد دستیار هوشمند در تدریس درس پایتون قرار گرفته بود، گفت: در حوزه آموزش عالی، ما در وزارت علوم هم اکنون مشغول طراحی مدلی برای آموزش هوشمند و ایجاد کلاسهای هوشمند هستیم و با توجه به توان و عملکردی که دانشگاه خاتم در این زمینه از خود نشان داده است، به نظر میرسد میتوانیم همکاری خوبی در این راستا با دانشگاه خاتم داشته باشیم.
وی سپس به معرفی پیشنهاد (RFP) طراحی و اجرای کلاس هوشمند ترکیبی پرداخت که در دفتر برنامهریزی آموزش عالی وزارت علوم تدوین شده و قرار است ظرف دو ماه آتی طرح پایلوت آن رونمایی شود و سپس آمادگی این وزارتخانه را برای جذب همکاری بخشهای مرتبط با موضوع در دانشگاه خاتم اعلام کرد.
همچنین دکتر نظرزاده؛ مشاور معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در این جلسه با اشاره به اولویتهای اصلی وزارت علوم در حوزه تقویت دانشگاههای کشور، گفت: نخستین موضوع آموزش هوشمند در بستر دیجیتال است که در این خصوص، وزارت علوم در دولت چهاردهم به دنبال یکپارچهسازی و توزیع عادلانه خدمات آموزشی است؛ به طوری که همان خدمتی را که مثلاً یک دانشجو در دانشگاه صنعتی شریف در حوزه آموزش هوشمند دریافت میکند، یک دانشجو در زاهدان نیز بتواند دریافت کند.
وی افزود: مسئله دوم اعتباربخشی به دانشگاههاست که این موضوع در ارتباطات بینالمللی دانشگاهها بسیار مهم است. مسئله سوم نیز بازنگری در وظایف و کارکردهای دانشگاهها و نهادهای علمی است با این هدف که موازی کاری در این راستا به وجود نیاید.
در پایان این جلسه و پس از اعلام آمادگی مسئولان دانشگاه خاتم برای همکاری در زمینههای مورد درخواست مسئولان مربوطه در وزارت علوم، مقرر شد مباحث مورد توافق در کارگروه مشترکی به صورت کارشناسی شدهتر مورد بحث و بررسی بیشتر قرار گیرد.