khatam.ac.ir
هشتمین کنفرانس بینالمللی مدیریت دانشی در دانشگاه خاتم برگزار شد
تاریخ انتشار: پنجشنبه ۱۷ مهر ۱۴۰۴
هشتمین کنفرانس و جایزه بینالمللی مدیریت دانشی KM4D (با رویکرد هوشمندسازی دانشی) چهارشنبه 16 مهرماه به میزبانی دانشگاه خاتم در تهران برگزار شد.
به گزارش خبرنگار روابط عمومی و سایت دانشگاه خاتم، هشتمین کنفرانس و جایزه بینالمللی مدیریت دانشی KM4D (با رویکرد هوشمندسازی دانشی) به همت انجمن مدیریت ایران و با همکاری دانشگاه خاتم، با مشارکت کارشناسان و متخصصین و با ارائه آخرین یافتههای علمی در حوزه مدیریت دانشی، بعد از ظهر چهارشنبه 16 مهرماه 1404 در محل این دانشگاه در تهران برگزار شد.
دکتر مجید قاسمی؛ رئیس شورای سیاستگذاری هشتمین کنفرانس بینالمللی مدیریت دانشی، رئیس هیئت مدیره انجمن مدیریت ایران و رئیس دانشگاه خاتم ابتدا در سخنانی تقارن برگزاری این کنفرانس و ایام جشن مهرگان را به فال نیک گرفت و در ادامه در سخنرانی خود با عنوان «هوش سازمانی و توسعه سازمانهای هوشمند»، گفت: هوش سازمانی انتشار دانش و مهارتها و دادهها و بینشها در سراسر یک سازمان با زیستبوم شرکای تجاری برای ترکیب این عناصر در راستای دستیابی به هدفهایی مشخص و حل مسائلی مشخص است.
وی هوش سازمانی را تابعی از هوش به کار گرفته شده، بازیگران، ترکیب بازیگران، معماری سازمانی و فرهنگ سازمانی دانست و درباره پیشنیازهای توسعه سازمانهای هوشمند نیز گفت: سازمانها برای تبدیل شدن به یک سازمان هوشمند، ضروری است که راهبردهایی ویژه برای تحول کسب و کار اتخاذ نمایند.
دکتر قاسمی با بیان اینکه هوش فردی، هوش جمعی، هوش خودکار، هوش افزوده و هوش جمعی افزوده، انواع مختلف هوش را در سازمانها تشکیل میدهند، طراحی یک سازمان هوشمند را متضمن تحقق 6 اصل دانست: اصل افزودن، اصل ارتباطی، اصل جایگزینی، اصل تنوع، اصل مشارکت و اصل تبیین.
در ادامه نشستی تخصصی با عنوان «کارکردهای خِرَد در رهبری مدیریت دانشی» با حضور دکتر شهین اعوانی؛ مدیر گروه فلسفه دانشکده علوم انسانی دانشگاه خاتم و دکتر اسماعیل منصوری لاریجانی؛ عضو هیئت علمی دانشگاه امام حسینی (ع) و به ریاست دکتر آذر صائمیان؛ دبیر انجمن مدیریت ایران و دبیر شورای عالی این کنفرانس برگزار شد.
دکتر صائمیان در ابتدا با بیان اینکه خرد و سطوح کلی آن میتواند رویکردهای مختلفی از نظر سطح و عمق داشته باشد، گفت: ما باید سطوح خودمان را در این میان مشخص کنیم و بدانیم که نمیتوانیم در تمام سطوح متخصص باشیم. البته برای رسیدن به آن سطح عمیق، باید تعمق و تلاش زیادی صورت گیرد. خِرَد تا زمانی که به عمل تبدیل نشود، میتواند خطرناک باشد و این خطر، البته میتواند پنهان یا آشکار باشد.
در ادامه دکتر منصوری لاریجانی در پاسخ به سوالی در رابطه با تفاوت هوش، عقل، دانایی و خرد، گفت: هوش در فلسفه عبارت است از توجه ذهن به چیزی که در اصطلاح فلسفه به این نوع توجه، حیث التفاتی میگویند که مرجع آن عقل انسان است. عقل دیگری هم داریم که ابن سینا بر آن تاکید دارد که عقل ربانی است. ما به میزانی که از عقل بهره میبریم، خردمند هستیم. اگر انسان به همان عقل ربانی خودش بیندیشد، میتواند خردمند باشد.
وی با بیان اینکه عقل محصور در زمان و مکان نیست، در مورد نوع خردی که میبایست در سازمان مورد توجه باشد، عنوان کرد: آنچه در حوزه سازمان و مدیریت لازم است، حکمت است که در حقیقت، علم به حقیقت شیء است؛ اما عقل، علم به صورت شیء است.
همچنین دکتر اعوانی در این باره ابتدا به آرای کانت فیلسوف آلمانی پرداخت و گفت: کانت در نقد عقل نظری و نقد عقل عملی تلاش میکند که به ما بگوید که انسان نسبت به جهانی که در آن زندگی میکند، باید دید داشته باشد. عقل نظری به ما این دید را میدهد و ما را به حیطه نحوه شناخت از بیرون سوق میدهد. در عقل عملی، اما ما مشترکات خاص خودمان را داریم. در آنجا علم شکل میگیرد، در اینجا انسانیت. اگر دانایی شفاهی و کتبی داشته باشیم اما عمل نداشته باشیم، در اصطلاح کانت، حقلمان عملی نشده است.
در ادامه برنامههای هشتمین کنفرانس و جایزه بینالمللی مدیریت دانشی، پیام پروفسور آندرس برندنر؛ رئیس انجمن مدیریت دانشی اتریش به این کنفرانس پخش شد که وی در آن بر لزوم حمایت توامان از مدیریت دانشی و هوش مصنوعی در سازمانها تاکید کرد و با اشاره به اهمیت وجود ساختار مدیریت دانشی در سازمانهای بزرگ به منظور به اشتراکگذاری دانش، گفت: وجود چنین ساختاری میتواند نوآوری را در سازمان تقویت کند و کلیدی برای توسعه اجتماعی باشد.
وی سپس به ارائه تعریفی از هوش مصنوعی پرداخت و افزود: امروزه هوش مصنوعی میتواند از دادهها بیاموزد و سیستمها نیز میتوانند با ما ارتباط برقرار کنند. در چنین شرایطی، تقویت مدیریت دانشی در سازمانها با سیستمهای هوش مصنوعی میتواند به بهبود کارها یاری رساند و البته این دیگر یک کالای لوکس نیست و بلکه به ضرورتی انکارناپذیر تبدیل شده است.
در ادامه دکتر کاوه محمد سیروس؛ عضو هیئت علمی دانشکده صنایع و سیستمهای مدیریت در دانشکده صنعتی امیرکبیر در یک سخنرانی با عنوان «ماتریس تروش فناوری: چارچوبی برای تولید و انتقال دانش به منظور رشد اقتصادی» ابتدا با ذکر مثالهایی ملموس از تجارب شخصی خود به ارائه تعریفی از مفهوم تراوش پرداخت و گفت: وقتی از تراوش صحبت میکنیم، از چندین عامل حرف میزنیم: فراهم کننده و گیرنده. در تراوش تقریباً صد درصد فراهمکنندگان به دنبال ارائه طرح به گیرندگان نیستند، بلکه این دریافت به صورت خودکار و بر اساس نیاز صورت میگیرد.
وی سپس به اهمیت کاربرد این مفهوم در حوزه صنایع مختلف اشاره کرد و افزود: در حوزه تکنولوژی در جهان، در حال حاضر چینیها، کرهایها، ژاپنیها و هندیها با حداقل فاصله از هم در حال تراوش تکنولوژیک هستند. کشورهایی مثل برزیل و آرژانتین و کشورهای اروپای شرقی هم در این زمینه تلاشهایی کردهاند که البته چندان به نتیجه نرسیده است. نمونهای از تراوش را درد صنعت اسباببازی میبینیم که بسیاری از اسباببازیهای روز در آن، تراوشی است از صنایع دفاعی و نظامی.
این عضو هیئت علمی دانشکده صنایع و سیستمهای مدیریت در دانشکده صنعتی امیرکبیر همچنین وجود نیروی انسانی مناسب، جذب سرمایهگذار و نیاز به کم کردن فاصله با تکنولوژی جهانی را شروط پیش نیاز تحقق تراوش برشمرد.
همچنین دکتر محسن قدمی؛ مدرس و مشاور مدیریت در سخنرانی خود با عنوان «یکپارچگی و همسویی بین مکتب مدیریت دانایی و نظامهای زنده هوشمند» ابتدا با مروری بر تاریخچه انقلابهای صنعتی، گفت: عصر انقلاب شبکه (واقعیت مجازی و امنیت سایبری) بسیار فرااتر از یک تحول فناورانه ساده است و در حقیقت یک نقطه عطف بنیادین در تاریخ تمدن بشری محسوب میشود. این انقلاب که هم اکنون در حال شکلگیری است، نه تنها به هوش مصنوعی و اینترنت اشیاء متکی است، بلکه ترکیبی پیچیده و هماهنگ از فناوریهای واقعیت مجازی، امنیت سایبری پیشرفته و هوش مصنوعی قدرتمند را در خود جای داده است.
وی در ادامه به مفهوم اقتصاد دوَرانی پرداخت و افزود: اقتصاد دوَرانی در حقیقت یک مدل اقتصادی هوشمندانه در تقابل کامل با مدل سنتی خطی (استخراج، تولید و دورریزها) قرار دارد. در این مدل، هدف اصلی حذف مفهوم زباله است؛ به این معنا که محصولات از ابتدا به گونهای تولید شوند که بتوان آنها را بازیافت کرد و نشود آنها را دور انداخت.
در ادامه نشستی با هدف معرفی تجربههای برتر دانشی به ریاست دکتر علی اصغر پورمند؛ نایب رئیس انجمن مدیریت ایران و با حضور مهندس فرشید مومنی فراهانی؛ رئیس آموزش و مدیریت دانشی شرکت پالایش نفت تهران، دکتر زهره انصاری؛ کارشنناس ارشد تحلیل و آینده پژوهی هوش مصنوعی شرکت پالایش نفت اصفهان، دکتر قاسم خواجهوندی؛ مدیر مدیریت دانشی شرکت پالایش نفت آبادان و دکتر هادی ملکیان؛ مدیر دانش سازمانی دانشگاه مالک اشتر برگزار شد.
در این پنل تخصصی مهندس مومنی به معرفی مدل استخراج درس آموختههای حوادث در شرکت پالایش نفت تهران پرداخت. همچنین دکتر انصاری دستیار هوشمند اختصاصی شرکت پالایش نفت اصفهان را معرفی کرد. دکتر خواجهوندی نیز به تجربه بکار بسست هوشمند هاب دانش در دپارتمانهای صنعتی پرداخت و دکتر ملکیان نیز به مبحث پیادهسازی سامانه مدیریت دانش هوشمند اشاره کرد.
در این نشست همچنین دکتر پورمند به بیان دو تجربه شخصی خود در حوزه مدیریت دانشی در عرصه صنعت و معدن پرداخت و با اشاره به اهمیت جایگاه افرادی که ببرای خلق ثروت در این کشور کوشیدهاند، تاکید کرد: ارزش تولید علم و دانش در تکریم انسانهایی است که خلق ثروت میکنند، نه در تخریب و تحقیر آنها.
در ادامه برنامههای هشتمین کنفرانس بینالمللی مدیریت دانشی بیانیه پایانی این رویداد قرائت شد و در پایان نیز جوایز هشتمین دوره جایزه مدیریت دانشی به برگزیدگان این دوره اهدا شد.