khatam.ac.ir
در چهارمین کنفرانس ملی تحول دیجیتالی مطرح شد؛
معماری دیجیتالی سازمان پیشنیاز تحول دیجیتال آن است
تاریخ انتشار: چهارشنبه ۱۵ مرداد ۱۴۰۴
دکتر مجید قاسمی؛ رئیس دانشگاه خاتم در چهارمین کنفرانس ملی تحول دیجیتالی، معماری دیجیتالی سازمان را پیش نیاز تحول دیجیتال آن سازمان دانست.
به گزارش خبرنگار روابط عمومی و سایت دانشگاه خاتم، چهارمین کنفرانس ملی تحول دیجیتالی با رویکرد «معماری دیجیتالی سازمان» روز سهشنبه 14 مردادماه با حضور متخصصان و پژوهشگران این عرصه و نیز مسئولان و مدیران ارشد سازمانهای مختلف و علاقهمندان این عرصه آغاز به کار کرد.
در روز نخست این کنفرانس که به همت انجمن مدیریت ایران و به میزبانی و همکاری دانشگاه خاتم در محل سالن آمفی تئاتر این دانشگاه برگزار شد، سه سخنرانی ارائه و یک نشست تخصصی پیرامون آینده صنایع هوشمند برگزار شد.
دکتر مجید قاسمی؛ رئیس دانشگاه خاتم در سخنرانی افتتاحیه این رویداد، ابتدا یاد شهدای جنگ 12 روزه اخیر را گرامی داشت و گفت: شهادت سرداران عشق و امنیت و سربداران عشق و علم و نیز هموطنانمان را در حمله وحشیانه اسرائیل به کشور عزیزمان تسلیت میگویم.
رئیس چهارمین کنفرانس ملی تحول دیجیتالی سپس در سخنانی با موضوع معماری دیجیتالی سازمان، این عبارت را به معنای یک نقشه راه مفهومی که ساختار و نسبت عملکرد سازمانها را تعریف میکند، توصیف کرد و گفت: معماری دیجیتالی سازمان شامل فرآیندهایی مانند تحلیل، برنامهریزی، طراحی و در نهایت پیادهسازی تحلیلها در یک سازمان و ابزاری برای همراستا کردن راهبردهای کسبوکار و فناوری اطلاعات است و به عنوان یک نیاز برای تحول دیجیتالی در هر سازمانی قلمداد میشود.
وی همچنین تغییر در مدلها و فرآیندهای کسبوکار، ادغام فناوریهای نوظهور، تمرکز بیشتر بر چابکی و سرعت، طراحی مشتریمحور، معماری مبتنی بر داده و ایجاد و پذیرش تغییرات فرهنگی را از چارچوبهای اصلی تاثیر معماری سازمان بر تحول دیجیتال برشمرد.
در ادامه دکتر شهاب جوانمردی؛ مدیرعامل شرکت فناوری اطلاعات و ارتباطات پاسارگاد آریان (فناپ) در یک سخنرانی با موضوع الزامات و ضرورتهای توسعه متوازن اقتصاد دیجیتالی و طرح این سوال که چرا این روزها همه از اقتصاد دیجیتال سخن میگویند و آیا این یک موج زودگذر است؟، به مثالهایی در همین رابطه اشاره کرد و گفت: چین در چهاردهمین برنامه توسعهای خود مفهوم چین دیجیتال را مورد اشاره قرار داده است، همچنین کشوری مانند مالزی قصد دارد هاب توسعه دیجیتال در آ.سه.آن (ASEAN) شود.
وی سپس افزود: واقعیت این است که اقتصاد دیجیتال یک جریان است که در ابتدا با ظهور و بروز فناوریهای نوین، نشانههایی از آن را در قالب استارتاپها دیدیم اما الان میبینیم که تمامی اقتصاد را در مینوردد. همانطور که بعد از موتور بخار، صنایع کسب و کار متحول شدند، الان هم با یک انقلاب مواجه هستیم. مطالعات نشان داده که به ازای هر یک دلار سرمایهگذاری در حوزه اقتصاد دیجیتال، 3.5 دلار رشد در GDP یک کشور رخ میدهد.
مدیرعامل فناپ با بیان اینکه کشورهای مختلف بسته به ظرفیت و پتانسیلشان سعی کردهاند به دیجیتالی کردن اقتصادشان توجه ویژهای داشته باشند، تاکید کرد: امروز اقتصاد دیجیتال ما به 8 درصد هم نمیرسد در حالی که میانگین جهانی رشد اقتصاد دیجیتالی 30 درصد و در کشوری مانند چین 42 درصد است. تاثیرگذاری و تاثیرپذیری صنایع بر و از اقتصاد دیجیتالی البته متفاوت است و میتوان گفت کلیه صنایع حوزه مالی و همچنین صنایع حوزه مانیفکتورینگ، سهم بالایی در این تاثیرگذاری و تاثیرپذیری دارند. پیشبینیها نیز از سهم 25 تریلیون دلاری اقتصاد دیجیتال در صنایع مختلف در پایان سال 2025 حکایت دارد.
جوانمردی تمرکز بر موضوع اقتصاد دیجیتال را به عنوان راه و روشی برای تحقق عدالت در جامعه نیز مد نظر قرار داد و گفت: اگر ما به دنبال عدالت در کشور هستیم، چارهای جز بهرهگیری از اقتصاد دیجیتال نداریم. اگر ما سالهاست که در حال بهرهبرداری از سرویسهای الکترونیکی و مجازی هستیم، اما این تنها گامی به سوی اقتصاد دیجیتال بوده است و نه خود اقتصاد دیجیتال. حرکت به سمت اقتصاد دیجیتال، علاوه بر شرکتهای فناور، نیازمند ایفای نقش از سوی همگان است.
در ادامه دکتر مجتبی رئیس صفری؛ مدرس دانشگاه علامه طباطبایی در سخنانی با موضوع واکاوری الگوی حکمرانی دیجیتالی در بانکداری؛ از رویکرد انظباطی تا رویکرد شناختی، با اشاره به بحث دیجیتالایزیشن به عنوان یکی از موضوعات مهم در حوزه تحول دیجیتال، گفت: آمار مکنزی نشان میدهد که 70 درصد پروژههای تحول دیجیتال بانکها با شکست روبهرو میشود. به خاطر اینکه فرهنگ و شیوه حکمرانیها تغییر نکرده است و ما هنوز در چارچوب حکمرانی انظباطی فکر میکنیم.
وی افزود: در مقابل این شیوه حکمرانی، ما با نوع دیگری از حکمرانی با نام حکمرانی شناختی روبهرو هستیم که مبانی نظری و فکری آن عبارتند از: نظریه شناخت سازمانی، مدل، ساختارگرایی شناختی و ارتباط با تحول دیجیتال. تحول دیجیتال بدون تحول در فرهنگ و حکمرانی، محکوم به شکست است.
وی در عین حال بهره گیری توامان از هر دو شیوه مذکور را ضروری دانست و گفت: حکمرانی شناختی، کارآیی را افزایش مییابد و حکمرانی انظباطی پایداری را تضمین میکند و لذا تعامل بین این دو بسیار مهم است.
این مدرس دانشگاه با اشاره به اینکه اکثر شکستها ریشه در اشتباهات اپیستمولوژیک (شناختشناسانه) دارد و نه کمبود فناوری، افزود: تحول دیجیتال در واقع با بازتعریف سوالاتی که برای دستیابی به تحول از خودمان میپرسیم، آغاز میشود و لذا تا زمانی که بانکها به جای انقلاب در اندیشه به انقلاب در فناوری میاندیشند، باید منتظر افزایش آمار 70 درصدی شکست پروژهای تحول دیجیتال آنها و حتی رسیدن این آمار به 100 درصد باشیم.
در ادامه برنامههای روز نخست چهارمین کنفرانس ملی تحول دیجیتالی، پنلی با عنوان «آینده صنایع هوشمند؛ راهکارها و فناوریهای هوشمندسازی در صنایع بخشهای دولتی و عمومی» با حضور دکتر حمیدرضا احمدیان؛ رئیس امور هوش مصنوعی و توسعه دولت هوشمند سازمان اداری و استخدامی کشور، دکتر محمود لیائی؛ محقق پسادکتری در رشته مدیریت کسب و کار در دانشگاه تربیت مدرس و معاون سابق وزیر ارتباطات و رئیس سابق شرکت پست و مهندس رضا رجایی؛ پژوهشگر حوزه هوش مصنوعی در اندیشکده خودرو و با دبیری دکتر محمدرضا عاطفی؛ عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی صنایع دانشگاه آزاد اسلامی، برگزار شد.
دکتر احمدیان؛ رئیس امور هوش مصنوعی و توسعه دولت هوشمند سازمان اداری و استخدامی کشور در پاسخ به این پرسش که آیا دولت زیرساختهای لازم برای کسب و کارهای دیجیتال را ایجاد کرده و استراتژی دولت در حوزه هوش مصنوعی چیست؟، با بیان اینکه همواره معتقد بودهام که ما در این زمینه به مردم بدهکاریم اما تغییر آنی صورت نمیگیرد، گفت: نخستین کاری که در دولت جدید در این زمینه انجام دادیم، بازنگری در نقشه راه دولت هوشمند بود که در این زمینه سامانه «فؤاد» را ساماندهی کردیم که در این فرآیند متوجه شدیم اساسا معماریهایمان در این زمینه ایراد دارد. لذا نگاهمان در دولت جدید این است که همه نظامات اداری کشور باید یک معماری دیجیتال داشته باشند.
همچنین دکتر لیائی؛ محقق در حوزه مدیریت کسب و کار و معاون سابق وزیر ارتباطات و رئیس سابق شرکت پست، با بیان اینکه تحول دیجیتال جزو وظایف اصلی ما در دولت سیزدهم بود، گفت: بر همین اساس، اولویت نخست ما راهاندازی یک دوره DBA خاص مدیرات شرکت پست بود که خروجی بسیار خوبی از آن گرفتیم. ما همچنین 300 پروژه هوشمندسازی را در فرآیندهای چهارگانه شرکت پست طراحی کردیم که تا دوره مسئولیت بنده از این میان، 50 پروژه پیاده سازی شد. موضوع دیگر تدوین سند تحول دیجیتال در شرکت پست بود که خروجی آن انتخاب شرکت پست به عنوان دستگاه برتر بهرهور (با افزایش 30 درصد بهرهوری) در سال 1402 بود.
در این نشست مهندس رضا رجایی؛ پژوهشگر حوزه هوش مصنوعی در اندیشکده خودرو نیز در پاسخ به این سوال که چطور میتوان از طریق فناوریهای هوشمندسازی برای شرکت مزیتآفرینی کرد؟، یافتههای یک پژوهش خود در حوزه بهرهگیری از هوش مصنوعی در صنعت خودرو را تشریح کرد.
یادآوری میشود، در پی تصمیم هیئت دولت مبنی بر تعطیلی روز چهارشنبه (15 مرداد) در استان تهران، مطابق اعلام انجمن مدیریت ایران، در راستای ایفای مسئولیت اجتماعی و احترام به حقوق شهروندان، روز دوم چهارمین کنفرانس ملی تحول دیجیتالی از تاریخ 15 مردادماه به 21 مردادماه از ساعت 8:30 تا 13 موکول شد.