khatam.ac.ir
نهمین کنفرانس ملی فرهنگ سازمانی در دانشگاه خاتم برگزار شد
تاریخ انتشار: پنجشنبه ۱۸ بهمن ۱۴۰۳
نهمین کنفرانس ملی فرهنگ سازمانی و نهمین دوره جایزه مسئولیت اجتماعی مدیریت (MSR Award)، به همت انجمن مدیریت ایران و با همکاری دانشگاه خاتم در تهران برگزار شد.
به گزارش خبرنگار روابط عمومی و سایت دانشگاه خاتم، نهمین کنفرانس ملی فرهنگ سازمانی (با رویکرد پویایی در فرهنگ مشارکتی پایدار) به همت انجمن مدیریت ایران و با همکاری دانشگاه خاتم و با حضور جمع زیادی از صاحبنظران و کارشناسان و علاقهمندان این حوزه طی روزهای سهشنبه و چهارشنبه 16 و 17 بهمنماه در محل این دانشگاه در تهران برگزار شد.
در آئین افتتاحیه این کنفرانس، دکتر علاءالدین رفیعزاده؛ معاون رئیسجمهوری و رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور در سخنانی با اشاره به چالشها و عواملی که مانع از تحقق فرهنگ سازمانی در ساختارهای دولتی شده است، گفت: یکی از این دلایل، غافل شدن از مدیران است؛ مدیرانی که میبایست به معیارهای فرهنگ سازمانی باور داشته باشند. اگر فرهنگ مدیر عالی یک سازمان، متناسب با متغیرهایی که در فرهنگ سازمانی دنبال میکنیم، نباشد، عملاً اتفاقی نمیافتد.
وی افزود: در همین زمینه ما از آموزش صحیح مدیران نیز غافل بودهایم، معتقدم مدیرانی که عضو دولت هستند، در زمینه فرهنگ سازمانی نیاز به آموزش دارند.
رفیعزاده اضافه کرد: در خصوص عامل دوم باید عرض کنم که ما در زمینه مبنا قرار دادن نظر مردم در تعیین مولفههای فرهنگی که باید در نظام اداری از آنها استفاده کنیم، کار نکردهایم. به عنوان مثال، در زمینه ارائه خدمات اداری به مردم، مگر فرهنگ سازمانی چیزی جز احترام قائل شدن به ارباب رجوع و مردم است؟ حتی نوع نگاه و رفتار و نشست و برخاست ما روی ادراک مراجعهکننده از سازمان، تاثیرگذار است.
رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور ادامه داد: عامل سوم، عدم سنجش مستمر بخشنامههای ابلاغی مربوط به فرهنگ سازمانی در ادارات دولتی است. ما باید به طور مداوم نحوه و میزان اجرای این بخشنامهها را پایش کنیم. مثلاً با آمدن رویههای جدید، تغییری در رویههای قبلی اتفاق افتاده است یا خیر. عامل چهارم این است که ما کسانی را که در اجرای مولفههای فرهنگ سازمانی موفق عمل میکنند، به عنوان الگو معرفی نمیکنیم.
وی در بخش پایانی سخنان خود بر لزوم مد نظر قرار دادن مولفههایی از قبیل خوشرفتاری با مراجعهکنندگان، اولویت قرار دادن حل مشکلات آنها، رعایت عدالت در ارائه خدمت و عدم تبعیض و استفاده صحیح از منابع و امکانات دولتی و صرفهجویی در انرژی را به عنوان پیشنهادهای خود در راستای پیادهسازی فرهنگ سازمانی در ادارات دولتی، مطرح کرد.
در ادامه دکتر مجید قاسمی؛ رئیس شورای سیاستگذاری کنفرانس ملی فرهنگ سازمانی، در سخنانی حول محور فرهنگ مشارکتی و تحقق توسعه پایدار، گفت: محیط هر سازمانی نیازمند وجود یک فرهنگ مشارکتی است؛ فرهنگی که همکاری مستمر میان یکایک اجزای سرمایه انسانی در آن وجود داشته باشد.
وی تاثیر فرهنگ مشارکتی بر رفتارها، ذهنیت و ارزشها در سازمان را مورد اشاره قرار داد و افزود: در فقدان مشارکت، ما با اتلاف زمان روبهرو هستیم و هر شخص صرفاً به حوزه مسئولیت خودش میپردازد و کسی هم برای مشارکت پاداش دریافت نمیکند.
رئیس دانشگاه خاتم یکی از راهکارهای تقویت فرهنگ مشارکتی را ایجاد فضای مشارکتی در سطوح بالای سازمان برشمرد که این کار با بهکارگیری فلسفه مشارکت در تمامی سطوح سازمان و جستجوی مستمر راههایی برای مشارکت دادن سرمایه انسانی در تصمیمگیریها امکانپذیر است.
دکتر قاسمی همچنین بر لزوم تقویت مجراهای مشارکت و استفاده از اشتباههای گذشته برای یادگیری در آینده در راستای پیشبرد هدفهای سازمانی، تاکید و از مشارکت به عنوان مسیری برای رشد هدفمند یاد کرد.
در این کنفرانس همچنین دکتر حسام زندحسامی؛ عضو هیئتعلمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات در سخنانی با عنوان چندگانگی تحول دیجیتالی، نگرش و ساختار دولت در نهادینهسازی تحول، ضمن اشاره به ناکام ماندن حدود 75 درصد پروژههای مدیریت تحول دیجیتالی در سازمانها، درباره دلیل این اتفاق، گفت: ما به بافتار انسانی سازمانها کمتوجه یا بیتوجه هستیم؛ واقعیت این است که سازمانها هم به تبع سرمایههای انسانی که در آنها مشغول به کار هستند، موجوداتی زنده هستند و از پویایی برخوردارند.
وی فرهنگ را حاصل تعامل سه بُعد فرایند، مردم و ساختار دانست و تاکید کرد: 90 درصد مشکلاتی که در زمینه پروژههای مرتبط با تحول دیجیتالی داریم، مربوط به مشکلات فرهنگی است.
همچنین در این کنفرانس، دکتر آراسب احمدیان؛ مدیرعامل موسسه خیریه محک در سخنانی حول موضوع مسئولیت اجتماعی شرکتها و تاثیر آن بر فرهنگ سازمانی، گفت: مسئولیت اجتماعی، یک مسئولیت داوطلبانه و فراتر از الزامهای قانونی است و شرکتها نباید از آن، انتظار سود در کوتاهمدت را داشته باشند، اگرچه ممکن است بر منافع بلندمدت و نیز شهرت آنها تاثیرگذار باشد.
وی مسئولیت اجتماعی را فرصتی برای توسعه پایدار شرکتها دانست و یادآور شد: در ادبیات مدیریت تجاری، گفته میشود که توجه به HR یک نقطه عطف در امر سرمایهگذاری است. وقتی شرکتها به جامعه توجه کردند و نگاه CSR مطرح شد، آنگاه دریافتند که مسئولیت اجتماعی از یک طرف به خلق ارزش برای مشتری و از طرف دیگر به افزایش کارایی سازمان منجر میشود.
در ادامه برنامههای کنفرانس فرهنگ سازمانی، نشستی با عنوان «ارائه تجربههای دستگاههای اجرایی» با حضور نمایندگانی از سازمان تامین اجتماعی و نیز شرکت توانیر برگزار شد. ریاست این نشست را دکتر حاج کریمی مدیر گروه مدیریت دانشگاه خاتم به عهده داشتند
در این نشست دکتر شروین مشایخی؛ مدیر منابع انسانی و مشاور آموزش و بهسازی عملکرد سازمان تامین اجتماعی، گزارشی را از طرح تدوین کدهای رفتاری و اجرای آن را در این سازمان ارائه کرد و گفت: کدهای رفتاری در واقع بایدها و نبایدها را در موقعیتهای بسیار مشخص کاری تعیین میکنند و به طور جزئی بر وضعیت مطلوب فرهنگ سازمانی در رفتار و تعاملهای روزمره دلالت دارند.
وی با برشمردن نمونههایی از کدهای رفتاری در سازمان متبوعش، به برخی از بازخوردهایی که از اجراییسازی این کدها گرفته شده است، اشاره کرد.
همچنین ناهید یعقوبی؛ رئیس گروه توسعه مدیریت شرکت توانیر ضمن ارائه گزارشی از طرح تدوین و ارزیابی استانداردهای رفتاری، گفتاری و ظاهری بر مبنای معیارهای فرهنگ سازمانی در این شرکت، گفت: مطالعات پژوهشی این طرح در سال 1398 آغاز شد و در سال 1400 بالغ بر 300 طرح بهبود، طراحی و اجرایی شد و خوشبختانه بازخوردهای مثبتی هم گرفتیم.
در روز دوم این رویداد، دکتر مجید قاسمی؛ رئیس شورای سیاستگذاری کنفرانس در یک سخنرانی حول محور اقتصاد چرخشی، گفت: اقتصاد چرخشی یک نظام اقتصادی است که در آن محصولات به گونهای طراحی میشوند که امکان تعمیر، استفاده مجدد و جداسازی مواد برای بازیافت در آنها فراهم میشود و به این ترتیب تا حد امکان در اقتصاد باقی میمانند.
وی، حفظ و ارتقای سرمایه طبیعی، بهینهسازی دوباره منابع و افزایش اثربخشی را سه اصل حاکم بر اقتصاد چرخشی ذکر کرد و با اشاره به مزایای این نوع اقتصاد، افزود: اقتصاد چرخشی جایگزینی برای مدل اقتصاد خطی است که در آن ضایعات تولید و سپس دفع میشوند. در حال حاضر حدود 100 میلیارد تُن مواد مصرف میشود که بیش از 90 درصد آن از بین میرود، در صورتی که در چرخه اقتصاد چرخشی، این مواد از بین نمیروند، بلکه قابل بازیافت و تبدیل دوباره به کالا هستند.
در ادامه دکتر رضا پدیدار؛ رئیس کمیسیون توسعه پایدار اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، در سخنانی بر اهمیت توجه به مسئله توسعه به طور مداوم و روزانه تاکید کرد و گفت: توسعه یک امر اتفاقی نیست و ابزاری دارد که با آنها میتوانیم مسیر توسعه را تشخیص دهیم. در این راستا، نخستین گام، مدیریت علمی در جامعه است. مسئله دوم، تطابق خواستههای مردم و سیاستهای کشور است. مسئله دیگر، اعتماد است که از لوازم پایداری و توسعه جوامع به شمار میرود.
وی افزود: لازمه دیگر توسعه، وجود امید در جامعه است. مسئله پنجم مشارکت آحاد مردم در امور کشور است و آخرین مورد نیز شفافیت است که از ابزار اصلی و لوازم دائمی یک جامعه توسعهگراست. اگر از شفافیت درست مراقبت نکنیم، در رفتارهای فردی و گروهیمان واژگونیهایی به وجود خواهد آمد.
در این کنفرانس همچنین دکتر مجید سرایداریان؛ عضو کمیته علمی یونایتد متریک؛ در یک سخنرانی آنلاین ضمن ارائه تعریفی از فرهنگ سازمانی، گفت: قبل از اینکه به فکر این باشیم که فرهنگ سازمانی ما به کدام سمت و سو میرود، باید به ارزشهای جهانی توسعه پایدار توجه کنیم که مشتمل بر 17 مورد و معیار است و ضروری است که استراتژیهای سازمان را بر مبنای توسعه پایدار بازنگری کنیم؛ طوری که با آن همسو شوند.
وی با بیان اینکه فرهنگ سازمانی باید به شکل یک کاتالیزور در سازمان عمل کند، یادآور شد: سازمانهایی بیشتر به اهداف پایدارشان دست پیدا کردهاند که تاکیدشان بر همکاری و مشارکت بوده است و فرهنگ نوآوری را مورد توجه قرار دادهاند.
دکتر شهریار عامری؛ رئیس کمیسیون توسعه پایدار بنیاد امید ایرانیان در سخنانی با محوریت گزارشهای پایداری و تاثیر آن بر شرکتها، تولید و صادرات ایران، ابتدا به مقایسه جایگاه ایران در میان فهرستی از کشورها از حیث میزان GDP در سال 1976 و 2023، وضعیت کشور را از حیث میزان کاهش این شاخص مهم رشد اقتصادی در بازه زمانی مورد اشاره نزدیک به 50 ساله، بسیار نگرانکننده خواند.
وی سپس با اشاره به دستورات موسوم به CSRD که در سال 2023 و از جانب اتحادیه اروپا در زمینه مبادلههای تجاری میان کشورهای عضو این اتحادیه اجرایی و تبدیل به قانون شد، گفت: بر اساس این قانون، وجود پیوست پایداری به یک الزام در زمینه انجام تبادل تجاری میان کشورهای عضو این اتحادیه با دیگر کشورها تبدیل شده است. بیتوجهی به چنین تحولات حقوقی در عرصه بینالمللی، ما را از قافله رشد اقتصادی بیش از پیش باز خواهد داشت.
در ادامه، دکتر امیرحسین روشنضمیر؛ مدرس دانشگاه صنعتی امیرکبیر به تاثیر پیادهسازی چارچوب اقتصاد چرخشی بر عملکرد سازمانها پرداخت و گفت: افزایش اعتبار برند و جایگاه اجتماعی، جذب مشتریان وفادار، جلب حمایت سهامداران، ذینعفان، صرفهجویی و کاهش هزینهها و تقویت نوآوری، از تاثیرات اقتصاد چرخشی است.
در بخش دیگری از برنامههای روز دوم کنفرانس ملی فرهنگ سازمانی، دکتر مجید قاسمی؛ رئیس شورای سیاستگذاری کنفرانس و مدیرعامل بانک پاسارگاد به بخشی از فعالیتهای این بانک در راستای عمل به مسئولیتهای اجتماعیاش اشاره کرد و با بیان اینکه این بانک از سال 1392 هر ساله گزارش اقدامهای حوزه مسئولیت اجتماعی خود را منتشر کرده است، گفت: بانک پاسارگاد در زمره نخستین موسسههایی است که سالیانه اقدام به انتشار گزارشهای حوزه مسئولیت اجتماعی کرده است.
وی افزود: ما از سال 98 نهضت مدرسهسازی را در کشور شروع کردهایم و تاکنون هم حدود 58 مدرسه در مناطق محروم کشور ساختهایم و قصدمان این است که با ساختن دبیرستان دارالفنون در مراکز استانها، استعدادهای درخشان کشور را شناسایی و تربیت کنیم. بانک پاسارگاد همچنین تاکنون 23 کتابخانه در نقاط محروم کشور ساخته است.
در بخش انتهایی برنامههای نهمین کنفرانس ملی فرهنگ سازمانی، دکتر آذر صائمیان؛ دبیر شورای عالی کنفرانس و دبیر جایزه مسئولیت اجتماعی مدیریت، مدل نوین این جایزه (MSR Award) را تشریح کرد و یادآور شد: این مدل با اصلاح و بازنگری قرار است به نام انجمن مدیریت ایران ثبت جهانی شود تا سازمانهای متقاضیِ حضور در فرایند ارزیابی، از منافع حاصل از آن نیز در سطح ملی و بینالمللی برخوردار شوند.
وی اضافه کرد: در مدل جدید سادهسازی فرایند اجرا، یکدست بودن شاخصگذاریها، تعریف و اندازهگیری شاخصهای مربوط به پایداری، انطباق با مقررات و استانداردهای جهانی پایداری و آموزشهای بینالمللی مورد تاکید است. همچنین برنامههایی برای آموزش استادان، ارزیابان و شرکتهای متقاضی، اجرا و گواهی صلاحیت حرفهای بینالمللی به آنان اعطا خواهد شد.
در ادامه و پس از قرائت بیانیه پایانی نهمین کنفرانس ملی فرهنگ سازمانی، مراسم نهمین دوره جایزه مسئولیت اجتماعی با معرفی برگزیدگان و اعطای گواهینامهها و نیز تندیسهای برنزی، نقرهای و طلایی به شرکتهای حاضر در این دوره از جایزه برگزار و از آنها تقدیر به عمل آمد.