khatam.ac.ir
سومین کنفرانس بینالمللی هنر و معماری در دانشگاه خاتم برگزار شد
تاریخ انتشار: جمعه ۲۵ آبان ۱۴۰۳
سومین کنفرانس بینالمللی هنر و معماری، فناوریهای نوین و مدیریت ساخت، به همت گروه هنر و معماری دانشگاه خاتم برگزار شد.
به گزارش خبرنگار روابط عمومی و سایت دانشگاه خاتم، سومین کنفرانس بینالمللی هنر و معماری، فناوریهای نوین و مدیریت ساخت، طی روزهای چهارشنبه و پنجشنبه 23 و 24 آبانماه 1403 با حضور اندیشمندان، کارشناسان، فعالان و علاقمندان حوزه هنر و معماری در محل سالن آمفی تئاتر دانشگاه خاتم در تهران برگزار شد.
دکتر مجید قاسمی؛ رئیس دانشگاه خاتم در سخنرانی خود در این کنفرانس با اشاره به مسئولیتی که در دوران سازندگی برای بازسازی نیروگاههای آسیب دیده از بعد از بمبارانها به او واگذار شده بود، گفت: در دوران جنگ 10 هزار مگاوات از ظرفیت نیروگاههای ما بمباران شده بود و فقط 2500 مگاوات نیروگاه داشتیم و نیاز داشتیم که این نیروگاهها هر چه سریعتر بازسازی شود.
وی افزود: آن زمان سد کارون 3 را به مناقصه گذاشتیم که یک شرکت برزیلی برنده شد اما رقم مناقصه حدود یک میلیارد و 670 میلیون دلار بود که کشور توان پرداخت این رقم را نداشت و لذا بحث ساخت آن در داخل کشور مطرح شد و در نهایت با 400 میلیون دلر توسط مهندسین داخلی ساخته شد.
رئیس دانشگاه خاتم خطاب به دانشجویان رشتههای هنر و معماری گفت: بلند و بزرگ بیندیشید و ذهنتان را پرواز دهید.
پیش از سخنان رئیس دانشگاه خاتم، دکتر امیر فرجی؛ عضو هیئت علمی و مدیر گروه هنر و معماری دانشگاه خاتم در سخنانی با اشاره به اینکه دانشگاه خاتم از سال 1395 در مقطع کارشناسی ارشد، از سال 1398 در مقطع دکتری و از سال 1401 در مقطع کارشناسی اقدام به پذیرش دانشجو کرده است، گفت: خوشبختانه امروز گروه هنر و معماری تبدیل به دانشکده هم شده است.
وی ضمن مرور نشستها و کنفرانسهای پیشین هنر و معماری به مزایای استفاده از فناوریها در معماری پرداخت و گفت: در حال حاضر یک پروژه گروهی مطالعه فناوریهای نوین در صنعت ساختمان در گروه هنر و معماری در حال انجام است که 75 درصد کار هم پیش رفته است.
در ادامه پنلی با عنوان «جستارهایی در راهبری از خیال تا معماری دیجیتال» با حضور دکتر علی قاسمی؛ معمار و رئییس هیئت مدیره شرکت مهندسان مشاور طرح اسلیم گستر و دکتر محمد نجفی؛ معمار و رئیس هیئت مدیره شرکت مهندسان مشاور حفکن برگزار شد که در آن، قاسمی به مبحث پیادهسازی الگوی رهبری (مدل تاکمن) با رویکرد تیم سازی در پروژه ساختمان مرکزی بیمه پاسارگاد پرداخت.
وی با اشاره به نقش رهبر در مراحل مختلف این مدل، آنها را بدین ترتیب برشمرد: forming، storming، norming و performing و اضافه کرد: تاکمن 12 سال بعد از طرح این مدل، یک مرحله دیگر هم به آنها اضافه کرد که عبارت بود از: adjourning.
قاسمی در ادامه به برخی نوآوریها در پروژه ساختمان مرکزی بیمه پاسارگاد هم اشاره کرد و گفت: یکی از این نوآوریها اجرای پایدارسازی و سازه فلزی به روش تاپ دان بوده است.
در این پنل همچنین نجفی ضمن تاکید بر لزوم بررسی فلسفه تغییر در معماری، گفت: اگر فلسفه دقیق کار را متوجه نشویم، متوجه تغییر در پارادایم هم نخواهیم شد. ساحت هنر با انگیزه کار میکند و انگیزه انسان را هم جمال به حرکت درمیآورد.
وی نیز توضیحاتی درباره پروژه ساخت مجتمع بیمارستانی باغ آسمان که طراحی و اجرایی شده است، ارائه کرد.
در ادامه و در بخشی با عنوان «آنان که خاک را به هنر کیمیا کنند» از مهندس زینالدین، سیمون آیوازیان، محمد ثقفی و دکتر ساعد سمیعی تقدیر به عمل آمد.
همچنین تقدیر از تعدادی از دانشجویان برتر دانشکده هنر و معماری، از دیگر بخشهای کنفرانس سوم هنر و معماری بود.
سپس پنلی با عنوان «آیا هوش مصنوعی میتواند آثار هنری خلق کند؟» به ریاست دکتر ایلناز رهبر؛ مدرس دانشگاه خاتم و پژوهشگر در حوزه موسیقی و با سخنرانی دکتر بهنام کرمی؛ معمار و پژوهشگر پسادکتری رشته معماری برگزار شد.
کرمی در سخنرانی خود ابتدا تعریفی از هنر ارائه کرد و گفت: ویتگنشتاین یک تئوری درباره نظریه شباهتهای خانوادگی دارد به این معنا که اگر بخواهیم تعریفی از یک مفهوم بدهیم، مجبوریم نمونههایی از آن را به عنوان تعریف مورد نظر ارائه کنیم. برای تعریف هنر، او معتقد است که نمونههایی از آثار هنری را معرفی میکنیم و میگوئیم به اینها هنر میگویند.
وی افزود: احتمالاً هوش مصنوعی از طریق برخورد با نمونههای متعدد آثار هنری است که به تعریفی از هنر میرسد. هنر صرفاً یک فعالیت انسانی نیست و موجودات دیگر غیر از انسان هم میتوانند به مقوله تولید آثار هنری وارد شوند. میشود یک تغییر هرمنوتیک را از روی یک اثر هنری که توسط کسی غیر از یک انسان تولید شده است، تشخیص داد.
این پژوهشگر پسادکتری رشته معماری ادامه داد: از دیدگاه علوم شناختی دو پروسه در شکلگیری ایدههای هنری دخیل هستند: تولید ایدهها و انتخاب ایده مناسب از میان انبوه ایدهها. هوش مصنوعی در واقع چیزی بیش از یک مدل زبانی نیست و ما باید یک نگاه انسانمحور به هوش مصنوعی داشته باشیم چرا که وظیفه انتخاب، هنوز بر عهده انسان است.
کرمی گفت: حتی از دیدگاه گادامر نیز، هنرِ تولیدشده از هوش مصنوعی میتواند یک دریافت هنری قلمداد شود. چون او معتقد است ما میتوانیم هنر را به عنوان یک بازی در نظر بگیریم چرا که افقهای جدیتری بر ما پدیدار میشود. او به یک دیالکتیک بین اثر هنری و مخاطب قائل است.
پایانبخش برنامههای سومین کنفرانس هنر و معماری در روز نخست، برگزاری کارگاه روش تحقیق با حضور و سخنرانی دکتر شیما همایون آریا؛ معمار و پژوهشگر در زمینه سیستمهای ساختمانی و فناوریهای نوین و مدرس دانشکده معماری دانشگاه خاتم و دکتر الناز قاسمی؛ معمار و پژوهشگر در زمینه فناوریهای نوین ساخت بود.
برنامههای روز دوم کنفرانس هنر و معمری با پنلی با موضوع «خدمات نوین در کسب و کار در صنعت ساختمان» بود که به ریاست دکتر مهناز رضایی؛ پژوهشگر و عضو هیئت علمی دانشگاه خاتم و با حضور دکتر سیدمحمدرضا علویپور؛ مدیرعامل موسسه ACEMI و دکتری مدیریت ساخت و پروژه از آمریکا، دکتر هومن ملایری؛ معمار و استاد دانشگاه و مدیرعامل مهندسین مشاور و سازندگان ایرانی - سوئدی اسپید ایج و دکتر سعید سعیدیپور؛ دکترای کسب و کار، استاد دانشگاه و کارآفرین برگزار شد.
در ابتدا علویپور با اشاره به تفاوتهای موجود میان مدیریت پروژه و مدیریت ساخت، گفت: سال 1972 مطالعهای انجام شد که بر اساس یافتههای آن حدود 60 الی 70 درصد هزینههای صنعت ساختمان، در واقع اتلاف هزینه است که 30 الی 35 درصد آن اتلافی است که کاملاً میشود از آن جلوگیری کرد.
وی افزود: کشور ما در حوزه تامین مالی پروژهها با شرایط خاصی دست به گریبان است و لذا یکی از بهترین راهکارها کاستن از هزینههای مربوط به پروژههاست و کار مدیریت ساخت دقیقا همین است. فناوری در کاهش هزینه میتواند به ما کمک کند اگرچه میتواند شکست هم بخورد.
در ادامه سعیدیپور در سخنانی در پاسخ به سوالی درباره اهمیت مدرک تحصیلی در موفقیت در بازار کار، گفت: واقعیت این است که صرف مدرک تحصیلی خیلی نمیتواند در این زمینه کمک کند، اگرچه حضور در دانشگاههای خوبی مانند دانشگاه خاتم میتواند بینشی را در دانشجو ایجاد کند اما برای دسترسی به دیتاها نیاز نیست صرفا به دانشگاه متکی باشیم، دیتاها در یوتیوب به فراوانی یافت میشود و لذا اگر هدفتان از کارشناسی ارشد و دکتری خواندن، دستیابی به دیتا باشد، چنان نتیجهبخش نیست.
هومن ملایری نیز در سخنانی به علتهای نیاز به طراحی واحدهای کوچک مقیاس اشاره کرد و تاثیر عوامل و تغییرات مختلف اقتصادی، اجتماعی و سایبری را در این زمینه مورد تاکید قرار داد.
در ادامه پنلی با عنوان «هندسه به عنوان ماشین فرم» با سخنرانی مهندس مهراد مهنیا؛ معمار، پژوهشگر و فعال در زمینه پیشساختههای صنعتی در معماری، مسئول دفتر طراحی The Alliance و همموسس لابراتوار ساخت به کمک ربات Tehran Fabrication Factory برگزار شد.
او ارتباط بین فضای ساخت و ابزار را مورد توجه قرار داد و با بیان اینکه این ارتباط همواره نزدیک بوده است، گفت: ما همیشه طیفی از ابزار را داشتهایم، برای ساخت و کشیدن و یا برای فکر کردن. یکی از نمونههای معاصر که ابزار فکر کردن را برای خودش درست کرده بود، فرای اِتو بوده است که پوسته سخت نماد المپیک مونیخ را با استفاده از ابزار حباب صابون ایجاد کرد.
وی در ادامه به چند پروژهای که در همین ارتباط ساخته و اجرایی کرده است، اشاره کرد.
در ادامه دکتر مهران دشتی؛ معمار، پژوهشگر و مدرس دانشگاه خاتم در یک سخنرانی با عنوان «ایران، معماری، ... 0 یا 1» گفت: معماری در کشور ما نسبت به پزشکی یا شیمی بسیار جوان است و با در نظر گرفتن ظهور فناوری جدیدی که تمام دنیا را به هم ریخته، باید ببینیم آیا در کشور ما هم فناوری در جهت صحیحی حرکت میکند یا خیر؟
وی ضمن بیان این نکته که ساخت خشت و آجر و قطعات سنگ درواقع اولین حرکت در جهت این مسیر است که وقتی میخواهیم ساختمان بسازیم، باید وسایل راحتتری به کار ببریم، نمونههایی بسیار قدیمی از معماری از جمله ساختمان پارلمان بریتانیا، کریستال پالاس و بوتال را مورد توجه قرار داد.
دشتی در مقایسه وضعیت معماری اکنون ایران به وضعیت آن در گذشته، تاکید کرد: آنچه ما به عنوان معماری ایرانی داریم، یک معماری با هویت نیست. اگر یکی از رسالتهای دانشکده هنر و معماری یافتن هویت برای معماری ایرانی باشد، باید اذعان کرد که در محافل علمی تلاشی برای کنکاش در جهت دستیابی به یک معماری با هویت ایرانی صورت نگرفته است.
«معماری شهر، شهر بدون معماری» موضوع پنل دیگری بود که با سخنرانی مهندس مصطفی مختاری؛ معمار و پژوهشگر دوره دکتری دانشگاه خاتم و مدرس دانشگاههای آزادی اسلامی و نیز مهندس کیمیا هدایتی؛ دانشجوی دکتری معماری دانشگاه خاتم و فعال در زمینه طراحی و ساخت قطعات سه بعدی با استفاده از فناوری پرینت سه بعدی برگزار شد.
مختاری در سخنرانی خود به این نکته اشاره کرد که بعد از ورود خودرو به ایران، فضاهای شهری به شدت از این موضوع متاثر شدند و در ادامه به معرفی کتابی با عنوان «محیط برای زندگی اجتماعی» پرداخت که در تحقیق اخیر مشترک خود با کیمیا هدایتی به عنوان مرجع اصلی از آن استفاده کردهاند.
وی گفت: مسیرها از عناصر اصلی و زیربنایی ترین عناصر در فضاهای شهری هستند و تکرار اتفاقات خوب کوچک هم شهروندان را مخاطب قرار داده و در جهت سلامت روان آنها و روحیه و رفتار اجتماعی آنها بسیار موثر است.
همچنین کیمیا هدایتی در بررسی یک نمونه موردی برای شناخت مسیر، مسیر میان دانشکده هنر و معماری در خیابان دانشور و ساختمان اصلی دانشگاه خاتم در خیابان حکیم اعظم را که مورد پژوهش قرار داده بود، به مخاطبان شناساند.
آخرین پنل سومین کنفرانس هنر و معماری، نشستی با عنوان «معماری بازی: معرفی رویکردهای آکادمیک و حرفه ای در پیوند معماری و طراحی بازی» بود که به ریاست دکتر مهسا یاوری؛ معمار، پژوهشگر و استادیار گروه هنر و معماری دانشگاه خاتم و با ارائه سخنرانی آنلاین توسط مهندس صدرا شریفی؛ معمار و پژوهشگر در زمینه طراحی بازی در دانشگاه باهچه شهیر ترکیه برگزار شد.
شریفی گفت: دنیای دیجیتال فیلد جدیدی است که میتواند مقایسهای باشد با تغییراتی که دیجیتالایز شدن را میسر کرده است. یکی از بهترین نمودهای این قضیه در بازیها خودش را نشان میدهد. به طور کلی، بازی فرمی است ساختارمند از بازی کردن که همراه با قوانین، اهداف و تعاملات مشخصی که چارچوبی را برای بازی جهت انجام یک تجربه معنادار میسازد.
وی افزود: بازیها میتوانند خروجیهای مختلفی داشته باشند که یکی از آنها احساس خوشحال بودن است. بازیها به نوعی ابزار آموزشی برای حفظ و انتقال فرهنگ نیز هستند. مکاننیک بازی به تعاملاتی اتلاق میشود که یک فرد به عنوان بازی کننده با هر چیزی در دنیای بازی برقرار میکند. پویایی بازی هم به معنی روان بودن و ریتمی است که یک انسان با این ابزار دارد.
در پایان برنامههای سومین کنفرانس هنر و معماری از اعضای فعال انجمن علمی و دانشجویی هنر و معماری که در برگزاری این رویداد تلاشی وافر داشتند، تقدیر به عمل آمد.