khatam.ac.ir
هفتمین کنفرانس بینالمللی مدیریت دانشی برگزار شد
تاریخ انتشار: پنجشنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۳
هفتمین کنفرانس و جایزه بینالمللی مدیریت دانشی KM4D (با رویکرد نوآوری و پایداری سازمانی) به همت انجمن مدیریت ایران و با همکاری دانشگاه خاتم، با مشارکت کارشناسان و متخصصین و با ارائه آخرین یافتههای علمی در حوزه مدیریت دانشی، بعد از ظهر چهارشنبه 11 مهرماه 1403 در محل این دانشگاه در تهران برگزار شد.
به گزارش خبرنگار روابط عمومی و سایت دانشگاه خاتم، دکتر مجید قاسمی؛ رئیس شورای سیاستگذاری هفتمین کنفرانس بینالمللی مدیریت دانشی، رئیس هیئت مدیره انجمن مدیریت ایران و رئیس دانشگاه خاتم در سخنرانی خود در این کنفرانس با عنوان «نوآوری و حرکت به سمت پایداری»، گفت: وقتی دانشی را جمعآوری میکنیم، به دنبال بهرهبرداری از آن دانش هستیم اما وقتی مدیریت دانش را جمعآوری میکنیم، اهداف بلندتری را دنبال میکنیم.
جایگاه مطلوب ایران در منطقه آسیای مرکزی و جنوبی در حوزه نوآوری
مدیرعامل بانک پاسارگاد نقش سرمایه انسانی را در موضوع مدیریت دانشی بسیار تعیینکننده توصیف کرد و با تاکید بر اینکه بحث پایداری دانش و ایجاد آن مهمتر از گردش سرمایه انسانی است، به پیادهسازی این اصل در بانک پاسارگاد اشاره کرد و افزود: خاضعانه میگویم که مدیران و بچههای جوان بانک پاسارگاد بهتنهایی میتوانند همه بانکهای خصوصی را اداره کنند.
دکتر قاسمی موضوع دانش را مهمترین مولفه در راه پایداری یک سازمان دانست و تاکید کرد: بحث نوآوری پایدار اغلب شامل تبدیل ایدههای خلاقانه به راه حلهای جدید است. در دنیای کسب و کار رقابتی امروز، برندینگ و متمایز شدن نیازمند یک برتری نسبی است.
وی با بیان اینک ایران رتبه 62 را در زمینه شاخص کل حوزه نوآوری در جهان دارد، گفت: در منطقه آسیای مرکزی و جنوبی، کشورهای هند، ایران و قزاقستان در حوزه نوآوری حرف برای گفتن دارند.
رئیس دانشگاه خاتم همچنین ذهنیت فراتر از انسان محوری و تمرکز بر کل هستی، شروع با فراگیری، گذار به اقتصاد دَوَرانی (چرخشی)، پذیرش قوانین به عنوان یک فرصت نه یک مانع، سادهسازی مسائل پیچیده حوزه پایداری برای مخاطبان جهت تصمیم گیری مسئولانه و تاکید بر خلق ارزشهای پایدار به جای تمرکز صرف بر رشد را از جمله اصول ضروری برای تحقق نوآوری پایدار برشمرد.
در ادامه برنامههای هفتمین کنفرانس بینالمللی مدیریت دانشی، نشستی تخصصی با عنوان «نوآوری و پایداری سازمانی» به ریاست دکتر آذر صائمیان؛ دبیر انجمن مدیریت ایران و دبیر شورای عالی این کنفرانس و با حضور و سخنرانی دکتر سیدحسین کاظمی؛ عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس و سخنرانی آنلاین مهندس مجید سرایداریان؛ عضو کمیته علمی و فنی United Metric از اتریش برگزار شد.
در ابتدای این پنل دکتر صائمیان با بیان اینکه موضوع پایداری از حدود 7 سال پیش مورد توجه محافل علمی و اجرایی قرار داشته است، گفت: پایداری به طور خلاصه به این معناست که از منابعی که در اختیار داریم، طوری استفاده کنیم که نیازهای فعلی ما را پاسخ بدهد و نیازهای نسل آینده را هم تامین کند.
فرهنگ ما بیش از حد به تفکر تقسیمی توجه دارد تا تفکر ترکیبی
همچنین در این نشست دکتر سیدحسین کاظمی؛ عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس در یک سخنرانی با عنوان «مدیریت دانش و الزامات پایداری؛ بررسی نقش پرکتیسهای دانشی» با بیان اینکه در دنیای مدرن 2 نوع تفکر داریم: تفکر تفکیکی/ساختاری و تفکر ترکیبی/پیوندی. تفکر نوع اول ناشی از درگیر شدن زیاد در موضوع تقسیمات و تفکیک کسب و کار از جامعه، تفکیک ذهن از جسم، تفکیک طبیعت از انسان و تفکیک دانش از تجربه است و یکی از آسیبهای تفکر تفکیکی به مدیریت دانشی، تمایز بیش از حد بین نظریه و عمل است.
وی افزود: فرهنگ ما بیش از حد به تفکر تقسیمی توجه دارد و در عوض به تفکر ترکیبی/پیوندی بی توجه است. ما بیشتر از اینکه به ترکیباتمان توجه کنیم، به تقسیماتمان توجه میکنیم. جایی که میتوانیم به آن امید داشته باشیم، تفکر پایداری است که به ما میگوید دوباره به تقسیمات خودتان بیندیشید و به جای آنها به پیوندها توجه کنید.
به گفته کاظمی، توجه به حدود بوم شناختی و اهداف بهزیستی اجتماعی، ترجمه مرزها و اهداف به زبان دغدغهها و انتظارات ذینفعان، تعیین ارزشهای والای سازمان و ذینفعان در فعالیت کسب و کاری و برنامهریزی فعالیتهای عملیاتی در مسیر پایداری از جمله الزامات پایداری سازمانی است.
پایداری یعنی تامین نیازهای زمان حال بدون به خطر انداختن نیازهای نسل آینده
در این نشست تخصصی،مهندس مجید سرایداریان؛ عضو کمیته علمی و فنی United Metric از اتریش نیز در سخنرانی خود با عنوان «شاخصهای پایداری و کارایی مدل مدیریت دانشی» ضمن ارائه تعریفی از مدیریت مبتنی بر دانش گفت: فرآیندهای استراتژیک برای ایجاد، کسب و به اشتراک گذاری و استفاده از دانش در سازمان برای حل مسائل پیچیده جهت نیل به توسعه پایدار را مدیریت دانشی مینامند.
وی افزود: پایداری هم به فرآیندهایی اتلاق میشود که نیازهای زمان حال را بدون به خطر انداختن نسلهای آینده تامین میکند. ما به دنبال این هستیم که در سازمانهایمان به تعادلی بین مسائل اقتصادی، زیست محیطی و اجتماعی برسیم.
سرایدریان تاکید کرد: در چرخه عمر دانش ما باید هر بخش را به طور مجزا مورد استفاده قرار دهیم؛ شناسایی و کسب دانش، خلق و اشتراک دانش، ذخیره ساززی و به کارگیری دانش. سرمایه دانشی شامل سرمایه انسانی، سرمایه ساختاری و سرمایه ارتباطی است.
در ادامه پروفسور آندریاس براندر استاد دانشگاه و متخصص مدیریت اجرایی در اتریش در سخنانی ضمن تقدیر از برگزارکنندگان هفتمین کنفرانس بین المللی مدیریت دانشی، به بیان نکاتی درباره تفاوتها میان اکوسیسمهای مختلف مدیریت دانشی در راه رسیدن به توسعه پایدار پرداخت.
در ادامه برنامههای کنفرانس مدیریت دانشی، نشستی با عنوان «عیبیابی نظامهای مدیریت دانشی» به ریاست دکتر محمد حسنزاده؛ عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرسو با حضور و سخنرانی دکتر محسن مرادی مقدم؛ استاد مدعو دانشگاه تهرانو دکتر پیام حقیقی بروجنی؛ استاد مدعو دانشگاه تهران برگزار شد.
حسنزاده در این نشست گفت: از سال 1970 که موضوع مدیریت دانشی در دنیا شکل گرفت و همچنین از سال 1385 که در ایران شکل گرفت، تا به الان، همواره دو نگاه به آن وجود داشته است؛ یک اعتقاد این است که مدیریت دانشی خیلی ما را جلو برده است، یک نگاه هم این است که مدیریت دانشی هدررفت سرمایه است. به هر روی، امروز بعد از 15 سال میتوانیم عیبیابی نظامهای مدیریت دانشی را انجام دهیم.
در ادامه محسن مرادی مقدمدر یک سخنرانی با عنوان «آسیبشناسی چرخه مدیریت دانشی و تاثیر نقش HRBP در جهت تحقق عملکرد پایدار»، بر این نکته تاکید کرد که حوزه HR و سرمایه انسانی در ایران از تحولات جهانی این حوزه بسیار عقب افتاده و تقریبا میتوان گفت در دهه 1970 گیر کرده است.
وی همچنین از این موضوع سخن گفت که تمایلات انسانها برای مشارکت در نظامهای مدیریتی سازمانها روز به روز کاهش پیدا میکند و این در حالی است که اگر مدل عملیاتی HR سازمانهایمان را به HRBP تغییر دهیم، دانشی که خلق میشود، قطعا بیشتر است و این به ارتقای مدیریت دانشی هم کمک میکند.
بیش از 50 درصد طرحهای مدیریت دانشی در دنیا با شکست مواجه میشود
سپس پیام حقیقی بروجنی؛ استاد مدعو دانشگاه تهران در یک سخنرانی با عنوان «عارضه یابی نظامهای مدیریت دانشی؛ نگاه همزمان بین المللی و ملی» به تفاوت بین مطالعات و آنچه در حوزه اجرا اتفاق میافتد و همچنین تفاوت علل شکست پروژههای مدیریت دانشی در دنیا با آنچه باعث این شکستها در ایران میشود، پرداخت و گفت: باید اذعان کرد که بیش از 50 درصد طرحهای مدیریت دانشی در کل دنیا با خطا و شکست مواجه میشود.
وی فقدان فرهنگ سازمانی، عدم آگاهی پرسنل، محدودیتهای زمانی، احتکار دانش و ایجاد سیلوهای دانشی، محدودیتهای تکنولوژیکی، مقاومت در برابر تغییر و نبود انگیزه و شناخت را از جمله عوامل شکست در مدیریت دانشی برشمرد و تاکید کرد: فرهنگ، جزئیترین فاکتور شکست است و آنچه در این حوزه سازمانها را با شکست مواجه میکند، بستر و تغییرات مداوم مدیریتی است.
در ادامه برنامههای کنفرانس از کتاب «استانداردهای نظام مدیریت دانش» اثر تازه انتشارات انجمن مدیریت ایران، با حضور مترجم آن، افشین تقوی رونمایی شد.
سپس دکتر آذر صائمیان؛ دبیر شورای عالی کنفرانس و دبیر انجمن مدیریت ایران، بیانیه پایانی هفتمین کنفرانس بینالمللی مدیریت دانشی را قرائت کرد و در پایان جوایز هفتمین دوره جایزه مدیریت دانشی به برگزیدگان این دوره اهدا شد.