khatam.ac.ir
هشتمین کنفرانس ملی فرهنگ سازمانی در دانشگاه خاتم برگزار شد
تاریخ انتشار: پنجشنبه ۱۲ بهمن ۱۴۰۲
«هشتمین کنفرانس ملی فرهنگ سازمانی با رویکرد فرهنگ سازی در شبکههای اجتماعی» و «هشتمین جایزه مسئولیت اجتماعی مدیریت» به همت انجمن مدیریت ایران و با همکاری دانشگاه خاتم در محل این دانشگاه در تهران برگزار شد.
به گزارش خبرنگار روابط عمومی و سایت دانشگاه خاتم، «هشتمین کنفرانس ملی فرهنگ سازمانی با رویکرد فرهنگ سازی در شبکههای اجتماعی» و «هشتمین جایزه مسئولیت اجتماعی مدیریت» به همت انجمن مدیریت ایران و با همکاری دانشگاه خاتم و با حضور و مشارکت کارشناسان و متخصصان این حوزه طی روزهای 10 و 11 بهمن ماه سال 1402 در محل این دانشگاه در تهران برگزار شد.
دکتر مجید قاسمی رئیس انجمن مدیریت ایران و رئیس شورای سیاستگذاری کنفرانس در سخنانی با موضوع «نقش فرهنگ در توسعه رسانههای اجتماعی» ضمن اشاره به ترِند شدن کلیدواژه «فرهنگ سازمانی» در گفتارهای عمومی و نیز آکادمیک طی سالهای اخیر در کشور، این موضوع را یادآوری کرد که حدود دو دهه پیش (سال 84) و در دوران تاسیس بانک پاسارگاد، او بر مسئله «فرهنگ سازمانی» در بانک متمرکز بوده و این موضوع بسیار برای مجموعه بانک مهم بوده است.
وی سپس به مسئله «پایداری» و اهمیت این تِرم در اسنادبالادستی کشور از جمله سیاستهای کلی برنامه هفتم توسعه و سند راهبردی جمهوری اسلامی ایران در فضای مجازی، پرداخت و ضمن ارائه تعاریفی از «رسانههای اجتماعی»، گفت: فرهنگسازی اجتماعی مجموعهای از هنجارها، گرایشها، فعالیتها و کنشهای پایدار ارتباطات در رسانههای اجتماعی است.
رئیس دانشگاه خاتم همچنین به نقش رهبران در استفاده از رسانههای اجتماعی پرداخت و یادآور شد: آنها باید بدانند چگونه از رسانههای اجتماعی برای تاثیرگذاری بر عملکرد تیم، تقویت ارتباطات موجود و ایجاد ارتباطات جدید بین افراد و گروهها استفاده کنند.
در این کنفرانس دکتر محمدرضا حمیدیزاده عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی در سخنانی به «گونه یابی فرهنگ منظومه ای پویا و هوشمندسازی» پرداخت که حاصل یک تحقیق علمی بر مبنای مرور و تحلیل محتوای 7 دوره پیشین کنفرانس فرهنگ سازمانی است که توسط انجمن مدیریت ایران برگزار شده است.
وی با بیان اینکه فرهنگ چیزی جز روش نیست که در قالب گفتار و رفتار کلیه کارکنان بروز و ظهور مییابد و فرهنگ سازمانی هم پدیدهای پویاست، گفت: محققان و نویسندگان در 7 دوره گذشته «کنفرانس فرهنگ سازمانی» توانستهاند با دیدگاههای مختلف متغیرهایی را در سطوح مختلف، احصاء و آنها را ارزیابی کنند که ماحصل این دیدگاهها در تحقیق ما در 6 سازه هویتی و ارزشی، ساختاری، سازوکاری، عملکردی، پویایی و پیامدی طبقهبندی شدهاند.
حمیدیزاده با اشاره به اینکه هدف این پژوهش شناسایی سازههای گونههای مختلف فرهنگ است که بر اساس تحلیل محتوای بیش از 100 مقاله انجام شده است، فرهنگ را شبکه بسیار پیچیدهای توصیف کرد که خودش هویت مستقلی را در هر کاری پدید میآورد که به آن «هوش فرهنگی» گفته میشود که در نوع خود یک اَبَر هوش و شامل «هوش نتایج و دستاوردها»، «هوش مخاطبشناسی»، «هوش محیطشناسی»، «هوش مدیریتی»، «هوش برنامهریزی و برنامهها» و «هوش آیندهشناختی» است.
این عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی با تاکید بر اینکه فرهنگ از عقل، خرد و دانش نشئت میگیرد که سازنده الگوهای فکری و هادی شیوههای پیشرفت کردن است، به بیان برخی از یافتههای تحقیق مورد اشاره پرداخت و گفت: فرهنگ پویا و هوشمند سازمانی در مجموع دارای 40 بُعد است که سازه هویتی و ارزشی آن 6 بُعد، سازه ساختاری آن 4 بُعد، سازه سازوکاری آن 9 بُعد، سازه عملکردی آن 7 بُعد، سازه پویایی آن 8 بُعد و سازه پیامدی آن 6 بُعد را شامل میشود.
در ادامه سخنرانیهای این کنفرانس دکتر غلامرضا خاکی مدرس و مشاور مدیریت به «تاثیرات شبکههای اجتماعی بر عملکرد سرمایه انسانی در سازمان» پرداخت و با طرح دو سوال به این موضوع ورود کرد و گفت: سوال نخست این است که آیا تکنولوژی اطلاعات یک ابزار خنثی است یا یک نوع فلسفه که هستیشناسی، معرفتشناسی و روششناسی خاص خودش را دارد؟ سوال دوم نیز این است که حضور ما به عنوان کاربران در شبکههای اجتماعی چه تاثیراتی بر عملکرد سرمایههای انسانی میگذارد؟
وی افزود: مارتین هایدگر کسی بود که به پرسش نخست پرداخت و میگفت جهان مجموعهای از منابع نیست که باید بهرهبرداری و بهکارگیری شود چرا که اگر اینگونه به موضوع بنگریم، به فراموشی وجود میرسیم. او معتقد بود تکنولوژی یک ابزار نیست بلکه یک فلسفه است و ماهیت تکنولوژی امری تکنولوژیک نیست بلکه نحوهای از انکشاف حقیقت و به حضور رساندن امر غایب است.
خاکی سپس به ارائه توصیههایی برای کاهش آسیبهای حضور در شبکههای اجتماعی پرداخت و افزود: آدمی باید نوع دوست داشتنِ خودش را تغییر دهد و زیستن سایبری را یاد بگیرد و مدام از خود بپرسد که این زمانی که من در شبکههای اجتماعی سپری میکنم، چه شد؟ ما به میزانی که هدفمند باشیم، میتوانیم از شبکههای اجتماعی استفاده کنیم؛ وگرنه ما به چیزی جذاب اما ویرانگر به زندگی خود راه دادهایم.
در ادامه برنامههای روز نخست کنفرانس، نشستی تخصصی با موضوع «منظر فرهنگی شبکه اجتماعی سازمان» با محوریت ارائه تجارب بانکهای سامان و پاسارگاد در حوزه شبکههای اجتماعیشان برگزار شد. در این نشست که ریاست آن را دکتر منصور شیرزاد؛ معاون توسعه سازمانی شرکت شناسا بر عهده داشت، ابتدا مجید احمدی؛ مدیرعامل و عضو هیئت مدیره شرکت ارتباطات کسب و کار همسا، به ارائه بحثی پیرامون «گفتگو و گفتمان در بازسازی فرهنگ سازمان با نگاهی به ظرفیت شبکههای اجتماعی» پرداخت.
وی با اشاره به اهمیت موضوع فرایندمحوری به جای پروژهمحوری یا محصولمحوری، گفت: شبکههای اجتماعی میتوانند زبان زندگی باشند و زندگی و فرهنگ هم چیزی نیست که از قبل معلوم باشد بلکه وقتی وارد آن میشود، ساخته میشود. در واقع از دلِ یک گفتگویی که مبنای اعتماد است، فرهنگ شکل میگیرد.
مدیرعامل و عضو هیئت مدیره شرکت ارتباطات کسب و کار همسا همچنین از اینکه در پروژههای فرهنگ سازمانی متخصصان حوزه جامعهشناسی و روانشناسی کمتر به کار گرفته میشوند، انتقاد کرد و گفت: ما البته سعی کردیم در مدلی که برای شبکه اجتماعی بانک سامان اجرایی کردیم، این نقیصه را برطرف کنیم و از توانمندیهای متخصصان حوزه علوم انسانی برای این موضوع استفاده کردیم.
همچنین فرشته ضرابیه؛ معاون توسعه و زیرساخت بانک سامان در سخنانی در معرفی همسا (شبکه اجتماعی اعضای خانواده بانک سامان) پرداخت و گفت: در حال حاضر بیش از 95 درصد اعضای خانواده بانک سامان عضو شبکه اجتماعی «همسا» هستند. موضوعی که همواره برای ما اهمیت داشته، این بوده و هست که اعضا حتی امکان بیان دغدغههای شخصی خودشان را هم داشته باشند و سعی کردهایم فضای شبکه را مانند یک گروه خانوادگی فضا برای بیان این دغدغهها فراهم کنیم که خوشبختانه این موضوع موجب شده که همکاران ما در تمام موضوعات نظرات خود را بدون واهمه بیان کنند.
دیگر سخنران این پنل مهندس مهرداد حداد؛ مدیر امور فناوریهای نوین بانک پاسارگاد بود که به ارائه تجربه بانک پاسارگاد در ایجاد و توسعه شبکه اجتماعی خود موسوم به پادگرام پرداخت و ضمن قدردانی از پشتیبانیهای مدیریت این بانک در راهاندازی این سامانه، گفت: حدود 4،5 سال است که با درایت مدیران بانک، پروژهای را در رابطه با فرهنگ سازمانی بانک پاسارگاد آغاز کردهایم که پیش از ایجاد، این حوزه به صورت ویژه توسط متخصصان بررسی شد و از همان ابتدا به عنوان کلیدی در تحول دیجیتال مد نظر قرار داشت.
وی افزود: در همین راستا در «سرزمین هوشمند پاد»، «پادگرام» را ایجاد کردیم و با گفتگوهایی که با مدیران سازمان داشتیم، به این نتیجه رسیدیم که برای همسویی همکاران با سازمان، لازم است یک شبکه اجتماعی داشته باشیم و برای ورود اعضای جدید هم مشوق در نظر بگیریم چرا که معتقدیم اهداف فردی باید با اهداف سازمان همگرا باشد که اگر چنین شد، بُرد کردهایم.
حداد سخنان خود را با برشمردن برخی از کاربریهای «پادگرام» از جمله برگزاری مسابقه به جای گرفتن امتحان از همکاران، نظرسنجی در موارد مختلف پیرامون امورات کاری، ایجاد بستری برای تسهیم دانش، برگزاری جلسات آنلاین و غیره، عنوان کرد: نگاه ما به آینده هم این است که مسیری برای فرهنگسازی دیجیتالی بر بستر یک شبکه اجتماعی فراگیر داشته باشیم.
سخنران پایانی روز نخست «هشتمین کنفرانس ملی فرهنگ سازمانی»، دکتر ایرج سلطانی عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی بود که در سخنانی با موضوع «سازوکارهای تقویت فرهنگ توسعه فرد بر اساس الزامات فضای مجازی»، ابتدا ضمن ارائه تعریفی از توسعه فردی، گفت: توسعه فردی را میتوان به کارگیری مجموعه ابزارهای فردی و گروهی برای ایجاد قابلیتهای جدید و توسعه قابلیتهای موجود برای انجام بهتر کار، تقویت خلاقیت و بهبود عملکرد در شغل و زندگی دانست.
به گفته وی، سازوکارهای تقویت فرهنگ توسعه فردی در نسل جوان عبارتند از: تغییر باور نسبت به نسل جوان، بازسازی اعتماد شخصی، ارائه الگوی رفتاری، نفوذ و متقاعدسازی (ترویج شیفتگی)، مربیگری، سازوکار پیونددهندگی، رشددهندگی پایدار، تقویت خوشبینی در نسل جوان و بازخورد.
بر اساس همین گزارش، برنامههای «هشتمین کنفرانس ملی فرهنگ سازمانی با رویکرد فرهنگسازی در شبکههای اجتماعی» در روز دوم (چهارشنبه 11 بهمن ماه 1402) با سخنرانی دکتر مجید قاسمی رئیس انجمن مدیریت ایران و رئیس شورای سیاستگذاری این بود و با موضوع «توسعه فرهنگ پایداری و مسئولیتهای اجتماعی» آغاز شد.
رئیس دانشگاه خاتم در این سخنرانی با اشاره به اینکه فرهنگ پایداری دارای تفاسیر متنوعی است، گفت: بنگاههایی که پایداری را در کسب و کار خود یکپارچه میکنند، باید آن را در فرهنگ خودشان هم عجین کنند. فرهنگ پایداری باید فراتر از محیط داخلی سازمان گسترش یابد چرا که یک جزیره آرام در یک اقیانوس ناآرام نمیتواند پایدار بماند.
مدیرعامل بانک پاسارگاد تاکید کرد: ایجاد فرهنگ پایداری با رهبران ارشد شروع میشود؛ کسانی که دارای ذهنیت، دانش، قابلیتها و رفتار مناسب هستند و پس از آن است که این رفتار را میتوان در سراسر سازمان گسترش داد.
دکتر قاسمی با بیان اینکه خودِ از دست ندادن فرصتها، پایداری است و این مفهوم (پایداری) در واقع طیف کاملی از ابتکارات طراحی شده برای بهبود ارزش بلندمدت سازمان، ذینفعان سازمان، جامعه و محیط زیست است، نقش فرهنگ را در تحقق اهداف توسعه پایدار بر اساس سند سازمان ملل بیان کرد.
به گفته وی، این نقش شامل ریشهکنی فقر، ریشهکنی گرسنگی، تضمین زندگی سالم، تضمین آموزش فراگیر و باکیفیت، برابری جنسیتی، تضمین دسترسی به آب سالم، دسترسی همگان به انرژی ارزان، ترویج رشد اقتصادی باثبات، فراگیر و پایدار، ترویج صنعتیشدن فراگیر و پایدار، کاهش نابرابری، ساختن شهرهای مقاوم و پایدار، مصرف مسئولانه و تولید پایدار، مبارزه با تغییرات اقلیمی، حفاظت از منابع آبی در جهت توسعه پایدار، مدیریت جنگلها و مبارزه با تخریب زمین، گسترش صلح در راستای توسعه پایدار و مشارکت جهانی برای دسترسی به هدفهاست.
مدیرعامل بانک پاسارگاد با بیان اینکه چالشهای جدید، فرهنگ را در خط مقدم رسیدگی به مسائل اجتماعی قرار داده است، به برخی از اقدامات انجام شده برای توجه به مسئله فرهنگ و به ویژه فرهنگ سازمانی در مجموعه گروه مالی پاسارگاد اشاره کرد و یادآور شد: ما در گروه مالی پاسارگاد بر این باوریم که آنچه در ترازنامه سال مالی نصیب ما میشود، سرمایه ما نیست؛ بلکه دستمایه است و سرمایه اصلی ما سرمایه انسانی ماست.
وی با تاکید بر اینکه الگوی انجام فعالیتها در گروه مالی و به ویژه بانک پاسارگاد، الگوی اقتصاد مقاومتی است، گفت: ما روی حوزه ICT تمرکز کردیم و نظام دانشی که هم اکنون در گروه مالی پاسارگاد و شرکت فناپ در حال اجراست، در مرز دانش جهانی حرکت میکند.
قاسمی به برخی از توفیقات سایر شرکتهای هلدینگ پاسارگاد از جمله شرکت گسترش انرژی و میدکو در حوزه عمل به مسئولیتهای اجتماعی شان پرداخت و ایجاد نهادی علمی مانند دانشگاه خاتم را یکی از بزرگترین مظاهر عمل به مسئولیت اجتماعی در این گروه نام برد و گفت: چه چیز بزرگتر از پرورش انسانها در راه علم وجود دارد؟ این، وظیفهای است که دانشگاه خاتم در مسیر انجام آن قرار دارد.
در ادامه برنامههای این کنفرانس، اردشیر گراوند؛ مشاور کمیسیون مسئولیت اجتماعی و حاکمیت شرکتی اتاق بازرگانی، صنایع، معاون و کشاورزی ایران به ارائه یک سخنرانی با موضوع «چالشها و ضرورتهای پیوست و مسئولیت اجتماعی» پرداخت و در ابتد با بیان اینکه 100 شرکت اول موفق دنیا شرکتهایی بودهاند که به صورت خانوادگی اداره شدهاند و این اهمیت موضوع پایداری را میرساند، گفت: پیوست اجتماعی، قانونی و لازم الاجرا اما مسئولیت اجتماعی، اخلاقی و اختیاری است.
وی با مرور سابقه موضوع پیوست و مسئولیت اجتماعی بعد از انقلاب، افزود: دهه 80 را میتوان دوران آغاز توجه روشمند به بحث مسئولیت اجتماعی دانست و این در حالی است که از آغاز انقلاب تا برنامه ششم توسعه، هیچ تکلیف قانونی برای تهیه پیوست اجتماعی یا عمل به مسئولیت اجتماعی پروژهها و طرحها وجود ندارد و وزارت نیرو بعد از بروز مسائل اجتماعی پیرامون چند سد، به طور اخیاری برای احداث سدهای بزرگ، مطالعات اجتماعی و فرهنگی را در دستور کار قرار داد.
گراوند اضافه کرد: در وزارت نفت هم در دو دوره توجه به مسائل اجتماعی توسعه پیدا کرد و در شهرداری تهران نیز از سال 1387 تا 1396 تهیه پیوست اجتماعی پروژهها اجباری شد. در دولت فعلی و در طراحی جدید سازمانهای اجتماعی کشور، تهیه پیوست اجتماعی پروژهها در دستور کار قرار گرفت.
مشاور کمیسیون مسئولیت اجتماعی و حاکمیت شرکتی اتاق بازرگانی گفت: مسائل اجتماعی ایران محصول بیبرنامگی و غفلت از برنامه آمایش سرزمینی و پیوست اجتماعی، طرحها و پروژهها و اقدامات در 40 سال گذشته کشور بوده است.
در ادامه دکتر آذر صائمیان؛ دبیر علمی کنفرانس ملی فرهنگ سازمانی و جایزه مسئولیت اجتماعی مدیریت به ارائه یک سخنرانی با موضوع «یکپارچه سازی نظامهای مسئولیت اجتماعی CSR و ESG و هدفهای توسعه پایدار EDG» پرداخت و ضمن برشمردن چند ویژگی کلیدی مسئولیت اجتماعی و بیان اینکه مسئولیت اجتماعی یک نظام مدیریتی و ESG نظام ارزیابی آن است، گفت: ما نمیتوانیم وارد مقوله توسعه پایدار شویم اگر پیوند میان CSR و ESG وجود نداشته باشد.
وی با بیان اینکه ساختن کسب و کار، کسب شهرت و ماورای شهرت و انعطافپذیری عملیاتی در مقابل مقررات، برخی از مزایای ESG است، در ادامه از مدل مسئولیت اجتماعی انجمن مدیریت ایران که شامل 6 معیار اصلی و 18 زیرمعیار است، رونمایی کرد که برخی از ویژگیهای آن عبارتند از: مسئولیتهای انسان دوستانه، مسئولیتهای اخلاقی، مسئولیتهای زیست محیطی، مسئولیتهای قانونی، مسئولیتهای مالی و اقتصادی، مسئولیتهای رهبری و مدیریت.
در ادامه دکتر محمدمهدی ذوالفقارزاده؛ مدیرکل دفتر سیاستگذاری و برنامهریزی فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به ارائه سخنانی درباره «مسئولیت اجتماعی در دانشگاهها» پرداخت و گفت: نگاه ما در وزارت علوم مبنا قرار دادن فرهنگ در انجام امور و فعالیت سایر حوزهها در تضارب با فرهنگ است که امیدواریم با اجرای برنامههایی در این زمینه، موضوع مسئولیت اجتماعی در دانشگاهها وجهی عملیتر به خود بگیرد.
وی با تاکید بر لزوم داوطلبانه بودن در عمل به مسئولیتهای اجتماعی توسط افراد یا سازمانها، از طراحی جایزه یا نشان مسئولیت اجتماعی در دانشگاهها سخن گفت و برخی از اقدامات صورت گرفته برای تحقق اجرای این نشان را تشریح کرد.
در این مراسم همچنین مهندس صادقآبادی؛ مدیرعامل شرکت گسترش انرژی پاسارگاد، در سخنانی با اشاره به کم و کیف عمل این شرکت به مسئولیت اجتماعی خود طی دوره فعالیتش، گفت: ما در تمام پروژههایی که انجام دادهایم، یک اصل اساسی را همواره در نظر داشتهایم و آن این است که هیچ گاه نسبت به جامعه پیرامونمان بیتفاوت نباشیم. ما در همان ابتدای فعالیت شرکت در قشم و در کمتر از 6 ماه یک مدرسه ساختیم که الان بیش از 500 نفر در دو شیفت در آن در حال تحصیل هستند.
وی افزود: همچنین حین اجرای نیروگاه ارومیه متوجه شدیم که سرانه دانشآموزی در اردبیل پائینترین سرانه آموزشی در کشور است که بر این اساس، ما بزرگترین مدرسه ایران را در آنجا تاسیس کردیم که دو واحد دارالفنون دخترانه و پسرانه است. علاوه بر این موارد، ما 1500 مگاوات نیروگاه خورشیدی را در 24 ساختگاه کشور ایجاد کردیم که تاثیرات این کار بسیار بزرگتر است چرا که در سوخت صرفه جویی میشود و آلایندگی هم تولید نمیکند.
در ادامه برنامههای هشتمین کنفرانس ملی فرهنگ سازمانی و جایزه مسئولیت اجتماعی مدیریت، بیانیه پایانی این کنفرانس توسط دکتر آذر صائیمان دبیر علمی این رویداد قرائت شد که در آن به رونمایی از 8 کتاب زیر که با حمایت علمی انجمن مدیریت ایران به چاپ رسیده اند، اشاره شده بود:
- بررسی مسائل مدیریت دولتی و نظام ایرانی- دکتر علاءالدین رفیعزاده
- مدیریت منابع انسانی و دیجیتالی شدن- ترجمه: دکتر یاسمن نزیمی، دکتر سمیه رحیمیان
- تلمیحات دیوان اشعار دهخدا- دکتر هژیر حیاتی دهلقی
- آشنایی با مفاهیم کاربردی بیمههای عمر و زندگی- مهران حسنخانی، هدیه ولیزاده، علیرضا شمس
- مدیریت لجستیک و کنترل اموال در پروژههای صنعتی - دکتر هژیر حیاتی دهلقی
- مدیریت بازاریابی- دکتر مریم حسینی، مایا مجرد اردکانی
- مجموعه 5 جلدی هوش مصنوعی و کاربردهای آن- دکتر فردین شورج، مهندس عرفان شورج
- مدل اروپایی برای بهبود سازمانهای بخش دولتی از طریق خودارزیابی- ترجمه: دکتر محمدرضا کوشکی، مجتبی رفیعی، بهناز سرمست
بیانیه کنفرانس شامل 10 بند بود که به شرح زیر اعلام شد:
1. مفهوم سواد فرهنگی به سرعت در حال تغییر است. این مفهوم تنها به عنوان یک پیشرفت مهارتی منحصر به فرد و مستقل در یادگیری خواندن و نوشتن درک نمیشود، بلکه در ذات خود «رفتار و کردار اجتماعی» محسوب میگردد. شایسته است سازمانها علاوه بر مفاهیم و مبانی اولیه فرهنگ سازمانی مانند تقویت ارزشهاو باورها، با تدوین شاخصهای مناسب ارزیابی اثرگذاری خود بر جامعه و محیط زیست را چه در سطح ملی و چه در سطح جهانی در منشور اخلاقی و فرهنگی خود لحاظ نمایند.
2. فرهنگ سازمانی سبز یکی از موضوعاتی است که هم بین افراد عادی و هم در میان نخبگان جامعه میتواند تعادل زیستی را از طریق معیارهای عملی و ادراکی محقق سازد. از این رو، نیاز به اجرای فرهنگ سبز است زیرا توسعه این مفهوم، رشد اقتصادی پایدار را بر اساس سیاستهای علمی و زیبایی شناسی، ترویج میکند.
3. چالشهای زیست محیطی از جمله آلودگیها و گرمایش جهانی، سازمانها را وادار به ارزیابی اقدامهای حفظ محیط زیست میکند. در این خصوص تدوین برنامههای مصرفگرایی سبز سازمانها را ترغیب میکند که بر انواع خدمات و محصولات سازگار با محیط زیست دقت و تمرکز اجرایی بیشتری داشته باشند و در مسیر بازیافت سالم، استفاده مجدد، حفاظت و بهبود محیط زیست تأکید بیشتری داشته باشند.
4. یکی از شیوههای حفظ برتری و ارتقای اعتماد، تعهد و پای بندی به حاکمیت شرکتی در چارچوب قوانین و فراتر از آن در رفتار صادقانه، اخلاقی و پرورش فرهنگ شفافیت و پاسخگویی میباشد. در این زمینه لازم است تدوین خطمشیها و مسئولیتها به گونهای باشد که تضمین تعهدات قانونی و اخلاقی را در بر گیرد.
5. برنامهریزی برای همافزایی از طریق شبکههای اجتماعی، گردهافشانی ایدهها را تقویت و بینشهای ارزشمندی را توسعه میدهد. نشر آگاهی، ایجاد همسویی و ارتقای سبک زندگی، دستاوردهای مهمی را در تحقق و استمرار پایداری خواهد داشت.
6. بر این باوریم دستیابی به وفاق و همسویی نیازمند کاهش شکاف فرهنگی است. یکی از مطلوبترین اقدامها برای تحقق این هدف بهرهمندی از قدرت شبکههای اجتماعی میباشد. فناوریهای شبکههای اجتماعی به فرصتی برای این مهم تبدیل شده تا با بهرهبرداری هوشمندانه بتوان بر تقویت مشارکت، افزایش رضایت و بهرهوری همت گماشت.
7. بهرهگیری از شبکهها و رسانههای اجتماعی موجب افزایش ارتباطها، ایجاد اعتماد، تسهیم و انتشار دانش، تشخیص زودهنگام اقدامهای نادرست و تسهیل تغییرات مثبت و الهام بخش میشود. ضروری است بهرهبرداری مولد از رسانههای اجتماعی بهعنوان یک مسیر ارتباطی رسمی و قدرتمند در تقویت عملکرد آینده مورد بررسی قرار گیرد.
8. رهبران و مدیران به طور پویا به دنبال اخذ بازخورد از همکاران و ذینفعان برای ارتقای خدمات و محصولات و بهروزرسانی آنها میباشند. در این زمینه یکی از اقدامهای موثر میتواند گردآوری دادهها و اطلاعات حاصل از تجربه مشتری برای ارتقا و بهبود بهرهوری سازمانی باشد که به سازمانها احساس اطمینان بیشتری برای درک نیازهای فعلی و آتی ذینفعان خواهد داد.
9. بر این باوریم فرهنگسازی مسئولیت اجتماعی میتواند نقشی مهم و اثرگذار به عنوان یک نظام مدیریتی همگام با فناوریهای نوین و دیجیتالی شدن جهت همسوسازی راهبردها، ساختارها و فرآیندها در حمایت از روشهای خلاقانه و نوآورانه برای پرورش سرمایه اجتماعی در تولید و توسعه خدمات پایدار و شهروند محور ایفا نماید.
10. اهتمام در تحقق الگوسازی و تقویت بنیانهای تمدن فرهنگی یکی از مهم ترین هدفهای بهرهمندی از شبکههای اجتماعی میباشد که میتواند در غنا بخشیدن، ارتقاء و ترفیع مبانی علمی و کاربردی فرهنگی در رشد و توسعه آحاد جامعه، اثری پایدار، درخشان و ماندگار داشته باشد.
در پایان مراسم اهدای هشتمین جوایز مسئولیت اجتماعی مدیریت برگزار و برگزیدگان به این شرح معرفی شدند و با اهدای جوایز از آنها تقدیر به عمل آمد.