EN
چهارشنبه ۹ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۰:۴۰
صفحه اصلیکنفرانس و سخنرانی‌ها
ششمین کنفرانس بین‌المللی مدیریت دانشی در دانشگاه خاتم برگزار شد
ششمین کنفرانس بین‌المللی مدیریت دانشی در دانشگاه خاتم برگزار شد
ششمین کنفرانس بین‌المللی مدیریت دانشی در دانشگاه خاتم برگزار شد
ششمین کنفرانس بین‌المللی مدیریت دانشی در دانشگاه خاتم برگزار شد
ششمین کنفرانس بین‌المللی مدیریت دانشی در دانشگاه خاتم برگزار شد
ششمین کنفرانس بین‌المللی مدیریت دانشی در دانشگاه خاتم برگزار شد
ششمین کنفرانس بین‌المللی مدیریت دانشی در دانشگاه خاتم برگزار شد
ششمین کنفرانس بین‌المللی مدیریت دانشی در دانشگاه خاتم برگزار شد
ششمین کنفرانس بین‌المللی مدیریت دانشی در دانشگاه خاتم برگزار شد
ششمین کنفرانس بین‌المللی مدیریت دانشی در دانشگاه خاتم برگزار شد
ششمین کنفرانس بین‌المللی مدیریت دانشی در دانشگاه خاتم برگزار شد
ششمین کنفرانس بین‌المللی مدیریت دانشی در دانشگاه خاتم برگزار شد
ششمین کنفرانس بین‌المللی مدیریت دانشی در دانشگاه خاتم برگزار شد
ششمین کنفرانس بین‌المللی مدیریت دانشی در دانشگاه خاتم برگزار شد
5 +
ششمین کنفرانس بین‌المللی مدیریت دانشی در دانشگاه خاتم برگزار شد
ششمین کنفرانس بین‌المللی مدیریت دانشی در دانشگاه خاتم برگزار شد
ششمین کنفرانس بین‌المللی مدیریت دانشی در دانشگاه خاتم برگزار شد
ششمین کنفرانس بین‌المللی مدیریت دانشی در دانشگاه خاتم برگزار شد
ششمین کنفرانس بین‌المللی مدیریت دانشی در دانشگاه خاتم برگزار شد
alt
alt
alt
alt
alt
alt
alt
alt
alt
اشتراک گذاری با :
مشاهده ویدیو‌ها

ششمین کنفرانس بین‌المللی مدیریت دانشی در دانشگاه خاتم برگزار شد

تاریخ انتشار: پنجشنبه ۲۰ مهر ۱۴۰۲

 

ششمین کنفرانس بین‌المللی مدیریت دانشی به همت انجمن مدیریت ایران و با حضور صاحب نظران و متخصصین داخلی و خارجی در دانشگاه خاتم برگزار شد.

 

به گزارش خبرنگار وبسایت دانشگاه خاتم، ششمین کنفرانس بین المللی مدیریت دانشی KM4D با رویکرد سرمایه دانشی، به همت انجمن مدیریت ایران، عصر روز چهارشنبه 19 مهرماه 1402 با حضور صاحب نظران و متخصصین این حوزه به میزبانی دانشگاه خاتم و در محل سالن آمفی تئاتر این دانشگاه در تهران برگزار شد.

 

اقتصاد جهان توسعه یافته بیشتر به سرمایه فکری و مهارتی وابسته است تا فرایند تولید

 

دکتر مجید قاسمی رئیس دانشگاه خاتم که ریاست شورای سیاستگذاری این کنفرانس را نیز بر عهده داشت، در سخنرانی خود با عنوان «نقش سرمایه دانشی در توسعه اقتصاد دانش بنیان»، تاکید کرد: امروزه گسترش سریع دانش و اتکای فزاینده به رایانه‌ها، تجزیه و تحلیل کلان داده‌ها و خودکارسازی، اقتصاد جهان توسعه یافته را به اقتصادی تغییر داده که بیشتر به سرمایه فکری و مهارت‌ها وابسته است تا فرایند تولید.

 

رئیس هیئت مدیره انجمن مدیریت ایران، اقتصاد دانش بنیان را اقتصادی خواند که وابسته به سرمایه انسانی و دارایی‌های نامشهود است و افزود: اقتصاد دانش بنیان هم از نوآوری، تحقیقات و پیشرفت سریع فناورانه حمایت می‌کند و هم توسط آنها تحریک و برانگیخته می‌شود.

 

مدیرعامل بانک پاسارگاد در ادامه به اثرات اقتصاد دانش بنیان و اقتصاد دیجیتال بر مشاغل پرداخت و گفت: خودکار شدن فرایندها، ایجاد شغل‌های جدید با توجه به ظهور و به کارگیری فناوری‌های دیجیتال، ترکیب شدن کار و مهارت، دوقطبی شدن بازار کار بر اساس مهارت‌های مورد نیاز، از جمله اثرات این نوع اقتصاد بر مشاغل است.

 

قاسمی همچنین با اشاره به مفهوم سرمایه دانشی، مهارت‌های مورد نیاز اقتصاد دانش بنیان و دیجیتال را برشمرد و اضافه کرد: مهارت‌های پایه ای سواد دیجیتالی، مهارت‌های دیجیتالی برای عموم سرمایه انسانی و مهارت‌های دیجیتال برای حرفه‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات از آن جمله است.

 

کار اساسی و دشوار مدیریت دانشی، فرهنگسازی است

 

در بخش نخست این کنفرانس همچنین محمدتقی تقوی فرد عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی در سخنرانی خود با عنوان «نقش داستان سرایی در توسعه ارتباطات دانشی»، ابتدا به پیشینه مفهوم مدیریت دانش پرداخت و گفت: مدیرت دانش مفهوم جدیدی نیست و گرچه در دهه 1970 توسط یک حسابدار اروپایی مطرح شد، اما در آموزه‌های دینی خودمان دلالت‌هایی بر بحث مدیریت دانش داریم؛ مثلا ذکات علم نشر آن است یا تاکید بر سوادآموزی اسرای غزوات به مسلمانان به عنوان شرط آزادسازی آنها.

 

وی افزود: علاوه بر این، در فرهنگ خود ما هم به این مبحث پرداخته شده است؛ از ناصرخسرو گرفته تا فردوسی و سعدی و ... همگی نگاه‌هایی به موضوع نشر دانش و مدیریت آن داشته اند؛ اما به هر حال مثل خیلی چیزهای دیگر، مفهوم مدیریت دانش را هم از غرب به عاریت گرفته ایم.

 

این عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی ضمن مقایسه دارایی‌های محسوس و نامحسوس سه شرکت مطرح دنیا، اپل، مایکروسافت و گوگل، نقش مدیریت دانشی را در جهش صورت گرفته در این آمارها یادآور شد و در ادامه به ارائه تعریفی از این واژه پرداخت و گفت: مدیریت دانشی مدیریتی است که بر مبنای دانش شکل گرفته است و کار اساسی آن فرهنگسازی است که البته کار بسیار دشواری است؛ چرا که معمولا از رفتارهای ما در خارج از سازمان نشات می‌گیرد و معمولا چالش‌های فرهنگی مانع از اجرای موفقیت آمیز مدیریت دانشی است.

 

به گفته وی، داستان سرایی به ما کمک می‌کند که آنچه به خوبی انجام شده است و آنچه را که انجام نشده، به راحتی در سازمان انتقال دهیم. البته این هم نیاز به فرهنگسازی دارد چون بسیار سخت است که یک مدیر به اشتباهات خودش در مدیریت نه تنها اعتراف کند بلکه آنها را مکتوب و منتشر کند تا دیگران از آن درس بگیرند. در هر صورت، اجرای خیلی از پارادایم‌های مدیریت دانش در کشور ما خیلی راحت نیست.

 

در هر سازمانی، جدیدالورودها انتقال دانش را تسهیل می‌کنند

 

در ادامه پروفسور آندریاس براندر استاد دانشگاه و متخصص مدیریت اجرایی در اتریش در سخنانی ضمن تقدیر از برگزارکنندگان کنفرانس بین المللی مدیریت دانشی، به موضوع اکتساب دانش پرداخت و گفت: کسب دانش نه تنها برای شرکت‌ها بلکه برای همه کشورها یک ضرورت است و موجب بروز سایر جلوه‌های دانش می‌شود.

 

وی با تاکید بر اهمیت دسترسی به منابع دانش بین المللی، به گام‌های اساسی در اکتساب دانش هم اشاره کرد و افزود: برای اکتساب دانش باید سرمایه انسانی مان را تقویت کنیم چون افراد جدیدی که وارد سازمان می‌شوند، انتقال دانش را تسهیل می‌کنند.

 

در ادامه امیر ذاکری عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت در یک سخنرانی با عنوان «گلوگاه‌ها و سوءبرداشت‌ها در استقرار مدیریت دانش در سازمان‌های کشور»، تاکید کرد: مدیریت دانش باید به نقش‌ها، فرایندها، فناوری‌ها و حکمرانی بپردازد.

 

لزوما نباید از یک نرم افزار واحد برای مدیریت دانش در سازمان بهره برد

 

وی افزود: اگر در فناوری این تصور شکل گرفته باشد که لزوما یک نرم افزار واحد برای مدیریت دانش در سازمان وجود داشته باشد، مشکل پیش می‌آید؛ چون اولا اساسا این موضوع شدنی نیست، ضمن اینکه در حوزه تکنولوژی با تکنولوژی‌های متعددی رو به رو هستیم؛ از نرم افزارهایی که به کار گروهی کمک می‌کنند تا نرم افزارهایی که به جستجو مربوط می‌شوند خصوصا آنهایی که به کمک هوش مصنوعی توانمند شده اند.

 

پنج چالش اصلی ارزیابی دارایی دانشی

 

هومن محمدپور مدرس و مشاور مدیریت هم در این کنفرانس در سخنانی با عنوان «چالش‌ها و مسائل در شناسایی سرمایه‌های دانشی» ضمن بیان این نکته که بحث مدیریت دانش بحثی نوپاست و عمرش نزدیک به 2 دهه و نیم است، گفت: بحث دارایی دانشی از آن هم نوپاتر است؛ در سال 2003 بحث سرمایه دانشی مطرح شد و در سال 2007 مدل ملی ارزیابی دارایی‌های دانشی را در سطح کشور طراحی کردیم اما سوال اینجاست که چرا نتوانستیم آن را اجرا کنیم؟

 

وی افزود: ما در سازمان‌هایمان چالش‌های کلیدی داریم که باعث این مسئله شده است. اندازه گیری دارایی دانشی موضوعی بسیار پیچیده است. دارایی دانشی را نامشهود می‌نامیم. یعنی آن را صرفا متناظر با دانش در نظر می‌گیریم در حالی که اجزای دارایی نامشهود صرفا دانش سازمانی را لحاظ نمی‌کنند.

 

این مدرس دانشگاه 5 چالش اصلی ارزیابی دارایی دانشی را پیچیدگی دارایی‌های دانشی، نبود توافق در مورد تعریف دارایی دانشی، نبود داده‌های کافی، عدم همکاری کارکنان و هزینه عنوان کرد.

 

سرمایه دانشی حوزه ساختارها، ارتباطات و سرمایه انسانی را در بر می‌گیرد

 

در ادامه برنامه‌های ششمین کنفرانس بین المللی مدیریت دانشی، نشستی تخصصی با عنوان «ارائه تجارب شرکت‌ها پیرامون سرمایه‌های دانشی» به ریاست دکتر آذر صائمیان دبیر علمی کنفرانس و با حضور ناصر بابایی؛ قائم مقام مدیرعامل شرکت گسترش انرژی پاسارگاد، سجاد کشاورزیان؛ رئیس مدیریت دانش شرکت پتروشیمی نوری،‌هاجر صداقت؛ رئیس اداره مدیریت دانش شرکت همراه اول و فرشید مومنی فراهانی؛ رئیس آموزش و مدیریت دانش شرکت پالایش نفت تهران برگزار شد.

 

در ابتدا صائمیان، سرمایه دانشی را سرمایه ای بسیار ارزشمند دانست که حوزه ساختارها، ارتباطات و سرمایه انسانی را در بر می‌گیرد؛ حوزه ای که 77 درصد میزان رشد شرکت‌های روی این سه عامل استوار است. بانک جهانی اعلام کرده زمینه رشد هدف‌هایی که قرار است تا سال 2030 به آن برسیم، تا 80 سال آینده است.

 

تامین 4 درصد از برق کشور توسط نیروگاه‌های زیرمجموعه شرکت گسترش انرژی پاسارگاد

 

در ادامه ناصر بابایی؛ قائم مقام مدیرعامل شرکت گسترش انرژی پاسارگاد در سخنانی به ارائه گزارشی از عملکرد این شرکت در زمینه مدیریت دانشی پرداخت و گفت: حدود 4 درصد از برق کشور توسط نیروگاه‌هایی که با سرمایه گذاری شرکت ما تاسیس شده اند، تامین می‌شود. پیشرفته ترین نیروگاه خورشیدی کشور را هم شرکت گسترش انرژی پاسارگاد در دامغان راه اندازی کرده است. ما همچنین تنها شرکت خصوصی هستیم که مالکیت و بهره برداری از اسکله نفتی در جزیره قشم را داریم.

 

ورود 1.6 میلیارد دلار ارز به کشور با صادرات محصولات پتروشیمی نوری

 

سجاد کشاورزیان رئیس مدیریت دانش شرکت پتروشیمی نوری هم در سخنانی با اشاره به فعالیت 1200 پرسنل در این شرکت، گفت: 60 درصد از محصولات ما صادراتی است و از قبل همین صادرات، تنها در سال گذشته 1.6 میلیارد دلار ارز وارد کشور کرده ایم.

 

هاجر صداقت رئیس اداره مدیریت دانش شرکت همراه اول نیز با اشاره به فعالیت حدود 2000 نفر در بخش ستادی این شرکت و بیان این نکته که ما در همراه اول به دنبال این بودیم که باید در کنار همکارانمان باشیم تا مسیر توسعه شرکت را هموار کنیم، ایجاد تیم مدیریت دانش، مدل سازی و ترسیم نقشه دانش، شناسایی شکاف‌های تدوین نقشه راه بهبود و شکاف‌های دانشی، اجرا و پایش عملکرد و برنامه‌های عملیاتی را از گام‌های اجرایی مدیریت دانش در شرکت متبوعش برشمرد.

 

الگوبرداری 85 سازمان ایرانی از مدیریت دانش شرکت پالایش نفت تهران

 

فرشید مومنی فراهانی رئیس آموزش و مدیریت دانش شرکت پالایش نفت تهران هم با بیان شرح عملکرد این شرکت، گفت: شرکت پالایش نفت تهران حدود 250 هزار بشکه نفت خام را از حوزه نفتی مارون می‌آورد و تصفیه می‌کند، گفت: خوبشختانه در حال حاضر 85 سازمان ایرانی از مدیریت دانش ما الگوبرداری کرده اند.

 

وی حکمرانی خوب، مهندسان دانش، تدوین مدیریت دانش بحرانی، اشراف بر ابزارها و جاری سازی آنها و نیز اجرای تکنیک‌های مدیریت دانش را از جمله برنامه‌های راهبردی زیرمجموعه مرتبط در این شرکت نامید.

 

در پایان این کنفرانس و پس از قرائت بیانیه پایانی، نتیجه ارزیابی شرکت‌های متقاضی ششمین جایزه بین المللی مدیریت دانشی اعلام و برندگان این دوره از جایزه یادشده معرفی و تقدیر شدند.

برچسب‌ها:
انجمن مدیریت ایران
دانشگاه خاتم
کنفرانس بین‌المللی مدیریت دانشی