EN
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۶:۵۴
صفحه اصلیگردهمایی و همایش‌ها
گردهمایی روز جهانی مبارزه با کار کودک
گردهمایی روز جهانی مبارزه با کار کودک
گردهمایی روز جهانی مبارزه با کار کودک
گردهمایی روز جهانی مبارزه با کار کودک
گردهمایی روز جهانی مبارزه با کار کودک
گردهمایی روز جهانی مبارزه با کار کودک
گردهمایی روز جهانی مبارزه با کار کودک
alt
alt
alt
اشتراک گذاری با :

نخستین گردهمایی حامیان و مدیران کسب و کار برگزار شد

تاریخ انتشار: سه‌شنبه ۲۴ خرداد ۱۴۰۱

 

نخستین گردهمایی حامیان و مدیران کسب و کار برای گرامی‌داشت روز جهانی مبارزه با کار کودک در تاریخ ۲۲ خرداد ۱۴۰۱ به میزبانی انجمن حمایت از کودکان کار و انجمن مدیریت ایران در دانشگاه خاتم برگزار شد.

 

این همایش که با محوریت تدوین برنامه‌ای مفید برای زندگی مناسب برای کودکان کار بود، در ابتدا با ارائه‌ای از سوی دکتر آذر صائمیان نائب رئیس انجمن مدیریت ایران آغاز شد.

 

وی به آمار و ارقام کودکان کار در دنیا که از سوی منابع معتبر مانند یونسکو اعلام شده است، اشاره و اعلام کرد: 160 میلیون کودک در دنیا مشغول کار هستند که از این تعداد ۷۹ میلیون در معرض کارهای خطرناک هستند .وی همچنین با نمایش دیاگرام تهیه شده در این رابطه، سن کودکان کار را بین 5 تا 17 اعلام کردند که 60 درصد آن‌ها در بخش کشاورزی، 25 درصد در بخش خدمات، 7 درصد در بخش صنعت و 7.5 درصد در کارهایی که تعریف مشخصی ندارد مشغول به کار هستند.

 

وی افزود: متاسفانه وضعیت نامناسبی برای کودکان کار وجود دارد و یک سوم آن‌ها از شرایط تحصیلی محروم هستند. خبر نگران کننده این است که ۲۰ درصد از کودکان کار پسر کارهای خطرناک انجام می‌دهند.

 

سخنرانی دکتر صائمیان با اشاره به این مطلب که سوال اصلی مطرح شده در این قسمت این است که چه کارهایی می‌توان در این حوزه انجام داد و ساده‌ترین کار در این زمینه چیست؟ ادامه یافت و گفت: متاسفانه بنیه مالی در تمام دنیا به میزانی نیست که بتوان مقوله کار کودک را کاملا از بین برد، بنابراین باید در این زمینه به بحث توانمند سازی آن‌ها که سرمایه‌ی انسانی بزرگی هستند، توجه کرد. باید با آموزش، کودکان کار را توانمند ساخته و مهم‌تر اینکه از آن‌ها پشتیبانی کرد. چرا که امروزه در دنیا نحوه برخورد با کودک کار بدین گونه است که او را از کار کردن منع نمی‌کنند بلکه به او آموزش می‌دهند (البته این برای کودکان کاری است که مشغول به کار خطرناک نیستند). همچنین در آموزش این دسته از کودکان باید به نکاتی از قبیل تحلیل بازار کار، آموزش براساس آن، اعطای گواهینامه‌های نشان از صلاحیت آن‌ها برای به دست آوردن فرصت شغلی، رها نکردن آن‌ها پس از آموزش و ایجاد زمینه‌های یافت شده در تحلیل بازارکار توجه داشت.

 

در ادامه قاسم حسنی مدیرعامل انجمن حمایت از کودکان کار در خصوص تاسیس این انجمن گفت: همه با هم باید برای ایجاد فضای بهتر تلاش کنیم. ضرب‌المثل معروفی در این زمینه وجود دارد که روشنایی چراغ همسایه خانه ما را نیز روشن می‌کند. خوشبختی موضوعی است که باید به صورت جمعی به آن نگاه شود.

 

اشاره وی در زمینه کودکان کار بیشتر در حوزه بهداشت و آسایش روانی آن‌ها بود. در پایان وی به جمله ای از کنفوسیوس اشاره کرد که: «به جای اینکه به تاریکی لعنت بفرستید یک شمع روشن کنید.»

 

وی در بیان آماری اعلام کرد: با تاسیس انجمن حمایت از کودکان کار تعداد کودکان کار طی سه سال گذشته به 14 هزار کودک رسیده است که از سرویس‌های این انجمن بهره‌مند شده‌اند.

 

در پایان خانم فرهمند (عضو انجمن) از شرکت‌هایی مانند دیجی کالا مهر، همکاران سیستم، ابر آروان، ایده پردازان، ایرانسل، الو پیک، آکادمی راوین و ... که در این همایش حضور داشته و هر کدام به گونه‌ای از موضوع کار کودک و انجمن حمایت داشته و دارند، تقدیر و قدردانی کرد.

برچسب‌ها:
انجمن حمایت از کودکان کار
انجمن مدیریت ایران
دانشگاه خاتم
روز جهانی مبارزه با کار کودک