EN
|
|
|
چهارشنبه ۳ بهمن ۱۴۰۳ - ۰۱:0۱
صفحه اصلی
معرفی مرکز
برنامه‌ها
آیین‌نامه‌ها
اسناد بالادستی
ارتباط با ما
دفتر نظارت و ارزیابی کیفیت آموزشی دانشگاه خاتم

 

 

 

 

تاریخچه

 

از آنجا که نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت از جمله امور بسیار مهم و زیربنایی دانشگاه است، در تاریخ 1402/01/29 طی حکمی از جانب ریاست محترم دانشگاه، سرکار خانم دکتر فاطمه کریمی جعفری به مدیریت دفتر نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت دانشگاه منصوب و فعالیت این مدیریت به‌طور رسمی آغاز شد.

 

اهداف و وظایف

 

براساس آیین‌نامه تشکیل شورا و مدیریت نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت مؤسسه‌های آموزش عالی، پژوهشی و فناوری به شماره ۱۰۸۶۰۱ و مورخ 22/05/1396 اهداف و وظایف دفتر نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت (ناتک) موسسه‌های آموزش عالی پژوهشی و فناوری به شرح ذیل است:

 

اهداف (ماده 2 آئین‌نامه):

 

  • تحلیل نظام‌مند و راهبردی رسالت، اهداف و عملکرد مؤسسه با شناسایی نقاط قوت و ضعف و فرصت‌ها و چالش‌ها؛
  • نهادینه کردن و اشاعه‌ی فرهنگ نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت در مؤسسه؛
  • ارتقای کیفیت مؤلفه‌های دروندادی، فرایندی و بروندادی مؤسسه؛
  • نهادینه کردن ارزیابی درونی در راستای کسب آمادگی برای ارزیابی بیرونی؛
  • افزایش بهره‌وری با استفاده از فرایند نظام‌مند نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت مؤسسه؛
  • ایجاد وحدت رویه در امر نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت در همه حوز‌ه‌های عملکردی مؤسسه؛
  • تقویت زمینه‌های پاسخگویی مؤسسه به ذینفعان داخلی و بیرونی؛
  • ارتقا و تضمین کیفیت نظام‌مند مؤسسه از طریق بررسی و مقایسه وضعیت موجود با استانداردهای ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی.

 

 

وظایف (ماده 6 آئین‌نامه):

 

  • نظارت و ارزیابی مستمر بر کیفیت مؤسسه و تعیین میزان تحقق اهداف در ابعاد آموزشی، پژوهشی، فناوری، فرهنگی و اجتماعی، دانشجویی و اداری مالی و پشتیبانی؛
  • هدایت و مشارکت فعالانه در ارزیابی راهبردی و تدوین سند جامع مؤسسه؛
  • نظارت و ارزیابی برنامه‌های راهبردی و عملیاتی مؤسسه و پایش مستمر و نظام‌مند میزان پیشرفت و تحقق برنامه‌ها؛
  • تشکیل کارگروه‌های تخصصی نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت با هماهنگی رئیس مؤسسه؛
  • نظارت بر حسن اجرای مصوبات شورا، آئین‌نامه‌ها و دستوالعمل‌ها در تمام حوزه‌های فعالیت مؤسسه؛
  • مدیریت امور ارزیابی درونی واحدها و گروه‌های آموزشی و پژوهشی مؤسسه؛
  • پیگیری و تحقق اقدامات ناشی از ارزیابی‌های درونی و بیرونی مؤسسه به‌منظور تدوین برنامه‌های بهبود کیفیت عملکرد معاونت‌ها، واحدها و گروه‌های کاری موسسه؛
  • فراهم نمودن بستر مناسب برای ارزیابی بیرونی توسط نهادهای تخصصی دولتی و غیردولتی؛
  • ارزیابی و ارائه‌ی گزارش عملکرد واحدهای سازمانی «موسسه»؛
  • الف) در سطح دانشگاه‌ها: شامل معاونت‌ها، دفتر ارتباط با صنعت، دانشکده‌ها، گروه‌های آموزشی و پژوهشی، شوراها و کمیته‌های تخصصی (در ابعاد آموزشی، پژوهش و فناوری، فرهنگی و اجتماعی، دانشجویی، زیرساختی و اداری و مالی)؛
  • ب) در سطح مؤسسه‌های پژوهشی و فناوری شامل: مراکز رشد واحدهای فناوری، پارک‌های علم و فناوری، مراکز نوآوری، آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌های تخصصی، شتاب‌دهنده‌ها، فن‌بازارها و سایر واحدهای تخصصی و گروه‌های کاری ؛
  • ارزیابی عملکرد مدیران، اعضای مؤسسه (اعم از هیات علمی و غیر هیات‌ علمی) و واحدهای فناور؛
  • دریافت و تجزیه و تحلیل آمار و اطلاعات و دسترسی به کلیه‌ اسناد و مدارک موردنیاز به‌منظور نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت مؤسسه و سنجش میزان دستیابی به اهداف موردنظر؛
  • همکاری و هماهنگی لازم برای انجام ارزیابی توسط مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و هیات‌های نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت استان؛
  • پیگیری اقدامات و برنامه‌های بهبود کیفیت واحدها و گروه‌های مؤسسه براساس گزارش‌های نظارت و ارزیابی‌؛
  • دریافت و تجزیه و تحلیل آمار و اطلاعات مؤسسه به‌منظور سنجش میزان دستیابی به اهداف موردنظر ماده ۲ و ارسال گزارش عملکرد در پایان هر نیمسال تحصیلی به دبیرخانه شورای نظارت و ارزیابی وزارت؛
  • تهیه پیوست ارزیابی برای تمامی طرح‌ها و برنامه‌های مؤسسه؛
  • تحلیل و ارزیابی طرح‌ها و سیاست‌های راهبردی، توسعه رشته‌ها، جذب هیات‌علمی و نیروی انسانی، پذیرش و تعیین ظرفیت دانشجو، تعیین ظرفیت پذیرش واحدهای فناور و نظارت بر خروج واحدهای مذکور، ایجاد و گسترش گروه‌های آموزشی و پژوهشی و ارتقای سطح واحدهای مؤسسه و ارائه آن به شورا؛
  • توانمندسازی اعضای هیات ‌علمی، کارشناسان، تمامی همکاران مؤسسه و واحدهای فناوری در حوزه نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت.

 

دفتر نظارت و ارزیابی دانشگاه خاتم برنامه‌ها

 

برنامه بهبود عملکرد

 

برنامه بهبود عملکرد در دانشگاه خاتم به‌منظور بهبود تدریجی عملکرد واحدهای دانشگاه تدوین و عملیاتی شده است. در این برنامه که در مدیریت نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت دانشگاه برنامه‌ریزی شده است، شاخص‌های مربوط به عملکرد واحدها طراحی و به صورت دوره‌ای اندازه‌گیری می‌شوند. در پایان هر دوره گزارش عملکرد هر واحد به صورت جداگانه منتشر و برای آن واحد ارسال می‌شود. پس از انتشار گزارش عملکرد، هر واحد نسبت به انتخاب شاخص‌های موردنظر برای بهبود اقدام می‌کند و در تعامل نزدیک با مدیریت ارزیابی و بهبود کیفیت اقدام به کشف علت‌ها و ارائه راهکار می‌پردازد و در پایان نسبت به تهیه و ارسال برنامه بهبود پیشنهادی اقدام می‌کند. امید است با همکاری واحدهای دانشگاه، تغییراتی هر چند کوچک در جهت ارتقای دانشگاه خاتم شاهد باشیم.