EN
جمعه ۱۶ آذر ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۶
صفحه اصلیازمیان کاوش‌ها

 

بازاریابی وابسته[1]چیست و چگونه آن را شروع کنیم[2]

ریزه‌کاری‌های بازاریابی وابسته را بیاموزید و اینکه چگونه می‌توانید خودتان آن را شروع کنید.

 

مقدمه

بازاریابی وابسته یک مدل بازاریابی است که در آن ناشران اینترنتی شخص ثالث، کالاها یا خدمات یک تاجر را تبلیغ می‌کنند و درصدی از فروش یا ترافیک وب را به عنوان دستمزد دریافت می‌کنند. این مدل معمولاً بخش کلیدی بازاریابی دیجیتال مدرن در نظر گرفته می شود .

بازاریابی وابسته برای کسب و کارها جذاب است زیرا آنها را قادر می سازد تا با هزینه کم به اهداف بازاریابی خود برسند. با ارائه فرصتی برای کسب درآمد غیرفعال[3] و کوچک، به افراد وابسته سود می‌رساند. ایجاد درآمد وابسته به توسعه یک پلتفرم و ایجاد مخاطب برخط نیاز دارد. علاوه بر این، در جریان ماندن با روندهای صنعت بازاریابی وابسته ضروری است. به عنوان مثال، طبق گفته افیلیت اینسایدر[4]، هوش مصنوعی (AI) و نرم‌افزار ابری نقش فزاینده‌ای در نحوه جمع‌آوری اطلاعات توسط بازاریابان وابسته برای تصمیم‌گیری در سال 2023 ایفا خواهند کرد.

 

بازاریابی وابسته چیست؟

بازاریابی وابسته یک روش بازاریابی اشتراک درآمد[5] است که در آن یک وابسته شخص ثالث، مانند یک وبلاگ نویس، یوتیوبر یا اینفلوئنسر [که وابسته نامیده می‌شود]، کالاها یا خدمات یک کسب و کار را تبلیغ می کند تا به آنها در رسیدن به اهداف فروش یا بازاریابی کمک کند. یک کسب و کار ممکن است با یک وابسته برای دستیابی به موارد زیر همکاری کند:

•          افزایش فروش

•          جذب ترافیک وب بیشتر

•          بهبود آگاهی از ویژند

•          برقراری ارتباط با با مخاطبان یک وابسته

به عنوان مثال، یک شرکت تولید کفش می‌تواند با یک وبلاگ نویس تناسب اندام شریک شود تا به مخاطبان آن وبلاگ نویس دست یابد. با تلاش وبلاگ نویس، شرکت کفش توانسته بازدیدکنندگان سایت بیشتری را تجربه کند و فروش را افزایش دهد. برخی از مشتریان جدید نیز می‌توانند به مشترکین بلندمدت تبدیل شوند.

چیزی که بازاریابی وابسته را جذاب می کند این است که کسب و کارها می توانند با هزینه کم با وابسته‌های مختلفی شراکت کنند. به طور معمول، کسب و کارها به شرکای بازاریابی وابسته خود پاداش های همچون موارد ذیل را پیشنهاد می‌دهند:

•          کمیسیون (درصد از فروش)

•          محصولات و نمونه‌های رایگان

•          جوایز انحصاری

•          فرصت‌های شبکه‌سازی

•          دسترسی به یادگیری یک دوره یا آموزش آکادمیک

در حالی که اشتراک درآمد یک مفهوم بازاریابی جدید نیست، بازاریابی وابسته مدرن معمولاً به بازاریابی دیجیتال برخط اطلاق می شود که در آن شرکت های وابسته به محصول یا خدمات یک کسب و کار به صورت برخط لینک می دهند و درصدی از فروش یا ترافیک وب را دریافت می کنند. استاتیستا[6]تخمین زده است که پرداخت‌های بازاریابی وابسته در سال 2022 به حدود 8.2 میلیارد دلار می‌رسد.

 

بازاریابی وابسته چگونه کار می کند؟

بازاریابی وابسته شامل چهار بازیگر اصلی است که هر کدام نقش منحصر به فردی در فرآیند این مدل از بازاریابی دارند:

•          وابسته (ناشر[7]): فرد یا نهادی که محصول یا خدمات یک تاجر را تبلیغ می کند.

•          تاجر: فرد یا نهادی که محصول یا خدماتی را که وابسته تبلیغ می‌کند، می‌فروشد.

•          شبکه وابسته: واسط میان یک وابسته و یک نرم‌افزار وابسته تاجر. در حالی که وابسته‌ها و تجار می‌توانند بدون شبکه وابسته به هم متصل شوند، این یک مسیر مشترک برای چنین روابطی است.

•          مشتری: فردی که یک محصول را از طریق یک وابسته خریداری می کند. تجار برای ارتباط با مخاطبان وابسته و تبدیل آنها به مشتری، با وابسته‌ها شراکت می‌کنند.

یک وابسته می‌تواند از طریق نرم‌افزارهای بازاریابی وابسته با تجار ارتباط برقرار کند. پس از برقراری برخی ارتباطات اولیه از طریق یک نرم‌افزار، وابسته ممکن است بتواند سایر تجار مناسب را پیدا کند و به تدریج شبکه گسترده ای از شرکای ویژند را در یک صنعت خاص بسازد. به عنوان مثال، یک نرم‌افزار بازاریابی وابسته ممکن است طیف وسیعی از محصولات فناوری را به وابسته‌ای که تلفن‌های همراه را بررسی می کند، پیشنهاد دهد. سپس وابسته می‌تواند شبکه‌ای را در این صنعت ایجاد کند تا به مشتریان جدیدی که علاقه‌مند به محصولات فناوری هستند دسترسی پیدا کند.

گاهی اوقات، یک وابسته و یک تاجر به صورت طبیعی از طریق ارتباط مستقیم، با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند. به عنوان مثال، تاجری که قالب کیک تولید می کند ممکن است با یک وابسته که در مورد شیرینی پزی وبلاگ می نویسد، ارتباط برقرار کند تا محصول خود را در مقابل مخاطبان علاقه مندان به شیرینی‌پزی قرار دهد.

 

نمونه های بازاریابی وابسته

احتمالاً قبلاً نمونه هایی از بازاریابی وابسته را دیده اید، حتی اگر متوجه آن نشده باشید. دلیل آن ساده است: مؤثرترین بازاریابی وابسته با محتوای باکیفیتی که خوانندگان از آن لذت می برند و مفید می دانند، همراه است. اگرچه تبلیغ محصولات مختلف برای فروش و ایجاد ترافیک برای تاجران می‌تواند وسوسه‌انگیز باشد، اما وابسته‌ها که با برجسته کردن محصولات باکیفیتی که به آنها اعتقاد دارند، اعتماد مخاطبان خود را ایجاد کرده‌اند، احتمالاً اعضای مخاطب را برای خرید ترغیب می‌کنند. به عبارت دیگر، کیفیت و ارتباط است که می‌فروشد.

برخی از نمونه های رایج بازاریابی وابسته عبارتند از:

•          وب‌سایت‌هایی که موضوعات کلی را پوشش می‌دهند که گهگاه پیوندهای وابسته را در پست‌های وبلاگ یا مقاله‌ها شامل می‌شوند، مانند این فهرست لوازم ضروری آشپزخانه که توسط یک وب‌سایت متمرکز بر آشپزی گردآوری شده است.

•          ویدیوهای یوتیوب که شامل پیوندهای وابسته در توضیحات هستند.

•          وب‌سایت‌های بررسی اختصاصی که محصولاتی را پوشش می‌دهند که برای خوانندگان هدف، جذاب هستند.

 

دستمزد بازاریابی وابسته

درآمد وابسته‌ها بسیار متغیر است و اغلب می تواند سال به سال در نوسان باشد. علاوه بر این، برای یک بازاریاب وابسته زمان می برد تا مخاطبان برخط ایجاد کند و سود ببرد.

 

آیا بازاریابی وابسته برای شما مناسب است؟

تبدیل شدن به یک بازاریاب وابسته و حتی ایجاد یک تجارت بازاریابی وابسته پر رونق می تواند مسیر شغلی مفیدی برای شما باشد. در اینجا چهار علامت وجود دارد که باید هنگام برداشتن اولین قدم ها به دنبال آنها باشید:

1. شما می خواهید یک جریان درآمدی بر اساس علایق خود ایجاد کنید.

2. شما می خواهید یک مخاطب برخط ایجاد کنید و محتوای منحصر به فردی ایجاد کنید که آنها را درگیر کند.

3. شما می خواهید با برندهایی که دوست دارید، شراکت کنید و محصولات آنها را برای مخاطبان خود تبلیغ کنید.

4. شما آماده اید تا برای رشد کسب و کار بازاریابی وابسته خود، طرز فکری کارآفرین را در پیش بگیرید .

 

چگونه بازاریابی وابسته را شروع کنیم

1. جایگاه خود را انتخاب کنید.

بازاریابان وابسته برای تاجران ارزشمند هستند زیرا می توانند به مخاطبان خاصی متشکل از مشتریان بالقوه دسترسی پیدا کنند. هرچه بازار تخصصی خود را بهتر تعریف کنید، ساختن یک سکوی وابسته و ایجاد محتوای اصلی که نیازهای مخاطبان شما را برآورده می کند، آسان تر خواهد بود.

در حالت ایده‌آل، جایگاهی که با تلاش‌های بازاریابی وابسته خود در اطراف ایجاد می‌کنید باید به علایق شما و مخاطبان مرتبط باشد. همانطور که از ایده‌ها، ایده می‌گیرید، با ابزارهای مختلف تحقیق کنید تا کشف نمایید افراد در اینترنت به دنبال چه چیزی هستند که ممکن است با موضوع تخصصی شما مرتبط باشد؟ در این مرحله اکتشافی، سوالات زیر را از خود بپرسید:

•          موضوع، سرگرمی یا رشته ای که برای من جالب است و در حال حاضر ارائه نمی شود، چیست؟

•          از چه محصولات فیزیکی یا محصولات دیجیتالی استفاده می کنم که از تبلیغ آنها به دیگران لذت ببرم؟

•          چگونه می توانم زاویه یا دیدگاه جدیدی به موضوعی با رقابت زیاد، اضافه کنم؟

•          چه نوع محتوایی را می خواهم بسازم که به من امکان می دهد به این جایگاه خدمت برسانم و از مجموعه مهارت خود استفاده کنم؟

 

2. یک کانال بازاریابی را انتخاب کنید که با جایگاه شما مطابقت داشته باشد.

هنگامی که در مورد موضوع، مخاطبان و محصولاتی که برند بازاریابی وابسته شما پوشش می دهد تصمیم گرفتید، می خواهید در مورد یک کانال بازاریابی تصمیم بگیرید .

در حالی که ایجاد یک وب سایت بررسی اختصاصی یک رویکرد محبوب است، در عین حال، شما می توانید بازاریابی وابسته را در رسانه‌های اجتماعی انجام دهید. ممکن است متوجه شوید که یک مسیر برای اهداف بازاریابی وابسته شما مناسب تر از مسیر های دیگر است یا اینکه رویکرد بازاریابی چندمسیره یا همه‌مسیره بهترین است.

برخی از رویکردها و مسیرهای رایج عبارتند از:

•          یک وب‌سایت اختصاصی برای بررسی محصول که به طور خاص حول محور ارائه بینش به خوانندگان درباره محصولات.

•          وب سایت یا وبلاگی که موضوع خاصی را پوشش می‌دهد و شامل پیوندهایی به محصولات وابسته مرتبط در مقالات یا فرسته‌[8]های مربوط به آن موضوع است.

•          در سکوهای رسانه‌های اجتماعی، مانند یوتیوب، که در آن محتوای مرتبط با محصولات و ویژندهایی را که تبلیغ می‌کنید، فرسته ایجاد می‌کنید.

 

3. به یک شبکه بازاریابی وابسته بپیوندید.

شبکه‌های وابسته، وابسته‌ها و تاجران را به هم متصل می‌کنند. در حالی که پیوستن به یک شبکه وابسته همیشه ضروری نیست، احتمالاً متوجه خواهید شد که انجام این کار ایجاد روابط با تاجران را آسان‌تر می‌کند و در نهایت پتانسیل شما را برای کسب درصد وابسته افزایش می‌دهد.

نوع شبکه وابسته یا نرم‌افزار بازاریابی که به آن ملحق می شوید بستگی به نوع محصولاتی دارد که مخاطبان شما به آن علاقه دارند. در واقع انواع مختلف برنامه های بازاریابی وابسته طیف وسیعی از محصولات و خدمات را در میان کسب و کاری[9] ارائه می‌دهند.

4. شبکه خود را گسترش دهید.

ایجاد یک پلت فرم بازاریابی وابسته موفق به زمان و تعهد نیاز دارد. با این حال، برای افزایش حجم کلی مخاطب خود، استفاده از ترکیبی از رویکردهای بازاریابی دیجیتال، از جمله موارد ذیل، لازم می‌نماید:

•          بازاریابی محتوا

•          بهینه سازی موتورهای جستجو (SEO)

•          بازاریابی از طریق رسانه‌های اجتماعی

•          سیاهه‌های ایمیل

به عنوان مثال، ممکن است متوجه شوید که ترکیبی از طوفان‎‌های ایمیلی به موقع و محتوای سئو، تلاش های بازاریابی شما را بیش از  هرکدام به تنهایی بهبود می‌بخشد.

5. ثابت قدم باشید و بر مهارت های خود مسلط باشید.

بازاریابی وابسته علاوه بر صرف زمان و تعهد، طیف گسترده ای از مهارت ها را نیز به کار می گیرد، از جمله:

•          انجام تحقیقات بازار برای درک مخاطبان خود

•          تجزیه و تحلیل چشم انداز رقابتی برای دانستن جایگاه شما در میان دیگر بازاریابان وابسته در جایگاه خود

•          بهبود مهارت های نوشتاری برای انتقال ایده‌ها و اطلاعات از طریق وبلاگ، رسانه‌های اجتماعی یا طوفان ایمیلی

•          بهبود مهارت‌های ارائه خود برای انتقال ایده‌ها و اطلاعات از طریق اسلاید، سخنرانی یا پخش زنده

•          بهبود مهارت‌های فیلم‌برداری برای ایجاد ویدیوهایی که باعث لذت، سرگرمی و آموزش مخاطبان شما می‌شود

•          یادگیری طراحی گرافیک برای تولید گرافیک‌های جذاب مرتبط با محصولاتی که تبلیغ می کنید و پیامی که منتقل می‌کنید

•          یادگیری تجزیه و تحلیل داده‌ها و تجزیه و تحلیل بازاریابی برای درک نحوه عملکرد کمپین های بازاریابی وابسته شما

•          استفاده از نرم افزاری مانند ابزارهای مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) برای پیگیری داده‌های بازاریابی، فروش و تجربه مشتری

ترکیب دقیق مهارت‌هایی که در بازاریابی خود به کار می‌گیرید احتمالاً به پلتفرمی که ایجاد می‌کنید، مخاطبانی که با آنها ارتباط برقرار می‌کنید و رویکردی که تصمیم می‌گیرید بستگی دارد. برای مثال، اگر یک کانال یوتیوب دارید که اسباب‌بازی‌های کلکسیونی را بررسی می‌کند، احتمالاً به ترکیبی از مهارت‌های تولید ویدیو، ارائه و بازاریابی رسانه‌های اجتماعی نیاز خواهید داشت. با این حال، اگر در عوض وب‌سایتی را راه‌اندازی می‌کنید که فقط نظرات کتبی از اسباب‌بازی‌های کلکسیونی را ارائه می‌کند، احتمالاً باید بر گسترش مهارت‌های بازاریابی محتوایی خود می‌باید تمرکز کنید.

با گذشت زمان، ممکن است شروع به استفاده از همه این مهارت‌ها نمایید، زیرا برای افزایش ترافیک، تولید محتوای چشم‌نواز و افزایش فروش وابسته‌ها کار می‌کنید.

 

نکات بازاریابی وابسته

همانطور که شروع به راه اندازی کسب و کار بازاریابی وابسته خود می کنید، نکات ذیل را دنبال کنید تا بیشترین بهره را از تلاش‌های خود ببرید.

  • راهبردهای بازاریابی وابسته را مطالعه کنید.

در جریان آخرین راهبرد های بازاریابی وابسته می‌تواند به شما کمک کند تا از زمان و منابع خود نهایت استفاده را ببرید و در نهایت درآمد بیشتری کسب کنید. راهبردها ممکن است شامل ارائه یک وبینار در مورد یک موضوع خاص و تبلیغ محصولات وابسته در طول وبینار یا ایجاد سیاهه‌ای از ایمیل مشترکین ایمیل باشد.

  • پاداش‌هایی را که می توانید کسب کنید در نظر بگیرید.

هنگامی که می دانید چه پاداش هایی از طریق برنامه های مختلف وابسته برای شما در دسترس است، می توانید انتخاب کنید که کدام برندها می‌توانند به شما در رسیدن به اهداف درآمدی وابسته شما کمک کنند. مطمئن شوید که از شرکای بالقوه در مورد نرخ کمیسیونی که ارائه می دهند و همچنین سایر جوایز برای فروش محصولات بپرسید و این جزئیات را در استراتژی کلی شرکت خود لحاظ کنید.

  • داشبورد وابسته بسازید.

داشبورد وابسته یک رابط مبتنی بر وب است که یک نرم‌افزار وابسته ارائه می کند تا بتوانید نحوه عملکرد کمپین های خود را ببینید، لینک های ارجاع ایجاد کنید، درآمدها و پرداخت های خود را نظارت کنید و موارد دیگر. هنگام راه‌اندازی مشارکت‌های بازاریابی وابسته با ویژندها، حتماً در مورد داشبوردی که ارائه می‌کنند و اطلاعاتی که می‌توانید ردیابی کنید، بپرسید.

  • روابط قوی ایجاد کنید.

با توجه به اینکه بازاریابی وابسته همه چیز در مورد روابط است، شما باید برای تقویت روابطی که با مخاطبان خود و ویژندهایی که تبلیغ می کنید، اقدام کنید. شما می توانید این کار را با به روز ماندن در مورد آخرین پیشرفت ها، محصولات و ابتکارات ویژندها انجام دهید تا بتوانید اطلاعات دقیق را به مخاطبان خود منتقل کنید.

 

Affiliate Marketing[1]

[2] این مقاله، ترجمه سپیدنامه‌ای است که به قلم نویسندگان وبسایت کورسرا (Coursera) در 5 ژانویه 2024 منتشر شده است.

[3] Passive Income

[4] Affiliate Insider

[5] Revenue-Sharing

[6] Statista

[7] Publisher

[8] Post

[9] B2B