EN
پنجشنبه ۱۰ آبان ۱۴۰۳ - ۰۱:0۶
صفحه اصلیاخبار
تحول دیجیتال انسان‌محور است نه دیجیتال‌محور
تحول دیجیتال انسان‌محور است نه دیجیتال‌محور
تحول دیجیتال انسان‌محور است نه دیجیتال‌محور
alt
اشتراک گذاری با :

تحول دیجیتال انسان‌محور است نه دیجیتال‌محور

تاریخ انتشار: جمعه ۱۲ اسفند ۱۴۰۱

 

سخنرانان در «کنفرانس ملی تحول دیجیتال» بر انسان‌محور بودن این تحول تاکید کردند و خواستار تنقیح قوانین موجود و وضع قوانین نتیجه محور برای بهبود اقتصاد دیجیتال در کشور شدند.

 

به گزارش خبرنگار وبسایت دانشگاه خاتم، نخستین «کنفرانس ملی تحول دیجیتال» به همت انجمن مدیریت ایران روز چهارشنبه 10 اسفندماه با حضور جمعی از استادان دانشگاه و متخصصین حوزه کسب و کار دیجیتال، در محل دانشگاه خاتم برگزار شد.

 

سازمان‌ها و بنگاه‌ها و کشورها به دلیل ارزشمند بودن سراغ این فناوری می‌روند

 

شهاب جوانمردی فارغ التحصیل مقطع دکتری مدیریت کسب و کار از دانشگاه بوردو فرانسه و مدیرعامل شرکت فناوری اطلاعات و ارتباطات پاسارگاد آرین (فناپ) در سخنرانی خود با عنوان «رهبری در تحول دیجیتال صنعت: راهنمای راهبردی برای ایجاد اکوسیستم پویای صنعت چهارم» گفت: ما خیلی وقت‌ها گمان می‌کنیم فناوری پیش برنده تغییر در سازمان است. در کشورهای توسعه یافته ظاهرا موضوع همین است اما سازمان‌ها و بنگاه‌ها و کشورها به دلایل بالاتری سراغ این فناوری می‌روند؛ به دلیل ارزشمند بودن آنها.

 

وی افزود: اگر در یک سازمان عدالت دسترسی و شفافیت مهم باشد و دسترسی مناسب و رده بندی شده به اطلاعات باشد، اینها به فناوری ترجمه می‌شود و فناوری‌ها کمک می‌کند که ارزش‌ها در سازمان‌ها تنیده شوند.

 

10 گام برای پیشگیری از شکست نخوردن در پروژه‌های دیجیتال

 

در ادامه داور نظری فارغ التحصیل مقطع دکتری مدیریت بازرگانی از دانشگاه تهران در یک سخنرانی با عنوان «مدل پذیرش فناوری‌های تحول آفرین (چه کنیم کمتر شکست بخوریم؟)» در اشاره ای به کتاب «چرا ملت‌ها شکست می‌خورند؟» و بیان این نکته که طبق اعلام مکنزی 70 درصد پروژه‌های دیجیتال هنوز شکست می‌خورند، گفت: بعد از مطالعه این کتاب سراغ این رفتم که چرا پروژه‌های تحول دیجیتال شکست می‌خورند. البته شکست خوردن در اینجا به معنی دست نیافتن به اهدافی است که از پیش تعیین کرده ایم.

 

وی با اشاره به 10 نکته ای که فناپ زیرساخت برای پیشگیری از شکست خوردن به آنها رسیده است، گفت: قدم اول این است که اجازه بدهیم سطح بلوغ سازمان در تحول دیجیتال ارزیابی شود. قدم دوم بررسی استراتژی سازمان از حیث وجود استراتژی دیجیتال است. قدم سوم تعیین مزیت‌های رقابتی در سیستم‌های تحول دیجیتال است. قدم بعدی تبیین نقشه راه است، قدم بعدی تعیین فردی مجرب با کارنامه علمی برای پیشبرد تحول دیجیتال در سازمان است و الی آخر.

 

هر چقدر هم طراحی محصولمان خوب باشد، اگر زیرساخت عرضه آن فراهم نباشد، موفقیتی کسب نخواهد شد

 

مصطفی امینی فارغ التحصیل مقطع فوق دکتری تحول دیجیتال داده محور از دانشگاه تربیت مدرس هم در یک سخنرانی با عنوان جایگاه مدرن سازی فناوری اطلاعات در تحول دیجیتال بر لزوم فراهم بودن زیرساخت به عنوان پیش شرط ایجاد تحولات دیجیتال در سازمان تاکید کرد و گفت: ما هر چقدر هم در زمینه طراحی محصول تلاش کنیم، اما اگر زیرساخت فراهم نباشد، موفقیتی کسب نخواهد شد.

 

وی با برشمردن سطوح مختلف مطالعه و بررسی تحول دیجیتال که عبارتند از: مدل سازی فناوری اطلاعات مبتنی بر مدرن سازی حکمرانی، مدرن سازی امنیت، مدرن سازی اپلیکیشن، مدرن سازی داده، مدرن سازی سخت افزار و مدرن سازی شبکه، بر اهمیت مدرن سازی حاکمیت اطلاعات در عصر فناوری اطلاعات تاکید کرد.

 

تحول دیجیتال انسان محور است نه دیجیتال محور

 

در ادامه برنامه‌های این کنفرانس مهدی بیگی فارغ التحصیل مقطع دکتری مدیریت کسب و کار از دانشگاه تهران در یک سخنرانی با عنوان «شایستگی‌های دیجیتال سرمایه انسانی و مدیریت استعدادهای دیجیتال»، گفت: تحول دیجیتال تحولی انسان محور است نه دیجیتال محور. اگر از منظر انسانی به تحول دیجیتال نگاه کنیم، متوجه این نکته می‌شویم که مستعدان دیجیتالی افرادی هستند که 2 دسته مهارت دارند؛ مهارت‌های نرم و مهارت‌های سخت.

 

وی افزود: مهارت‌های نرم که از جنس مهارت‌های شناختی است، شامل تفکر خلاقانه، درک سازمان، یادگیری مستمر، مدیریت تغییر حل مسئله، داده محوری، ارتباطات و مذاکره، همکاری و کار تیمی، مشتری مداری. مهارت‌های سخت هم عبارتند از هوش مصنوعی، بلاکچین، کلان داده، متاورس، امنیت اطلاعات، رایانش ابری، کوانتومی، شبکه‌های اجتماعی و اینترنت اشیا.

 

بیگی با تاکید بر اهمیت مفهوم خرد عملیاتی که شامل دانایی و توانایی تومان با هم است، مولفه‌های اساسی شایستگی دیجیتالی را مورد توجه قرار داد و اضافه کرد: این مولفه‌ها شامل شایستگی‌های اخلاقی، شایستگی‌های شناختی و شایستگی‌های فناورانه است و راه موفقیت سازمان‌ها این است که یک دست شان در دست تکنولوژی باشد و یک دست شان در دست خیر عمومی.

 

مبنای ارزش آفرینی دیجیتال گذر از منبع محوری به قابلیت محوری است

 

علی عبدالهی فارغ التحصیل مقطع دکتری مدیریت استراتژیک از دانشگاه شهید بهشتی در یک سخنرانی با عنوان «تحول دیجیتال مبتنی بر مدیریت تجربه مشتری»، تحول دیجیتال را بهترین راه حل برای ارزش آفرینی دانست و گفت: تغییر نگاه از محصول محوری به مشتری محوری و نگاه از بیرون به درون جزو موارد بسیار مهم در این زمینه است.

 

وی با بیان اینکه مبنای ارزش آفرینی دیجیتال گذر از منبع محوری به قابلیت محوری است، افزود: در کل صنعت بانکداری باید مرکز رصد و پایش وجود داشته باشد. تحول دیجیتال می‌تواند یک راهبرد در ارزش آفرینی برای مشتری باشد و لذا مدل‌های جدید باید بیشتر قابلیت محور باشد تا منبع محور.

 

لزوم تنقیح قوانین موجود و وضع قوانین نتیجه محور برای بهبود اقتصاد دیجیتال

 

پایان بخش برنامه‌های این کنفرانس، سخنرانی مجید قاسمی فارغ التحصیل مقطع دکتری اقتصاد از دانشگاه ساوت همپتون و رئیس دانشگاه خاتم بود که با عنوان «نقش فناوری‌های نوین دیجیتال در اقتصاد» ارائه شد.

 

وی موضوع اقتصاد دیجیتال را در اسناد فرادستی از جمله سند چشم انداز، سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی، سیاست‌های کلی برنامه هفتم توسعه، سیاست‌های کلی علم و فناوری، نقشه جامع علمی کشور و سند راهبردی نظام جامع فناوری اطلاعات، مورد کاوش قرار داد و در ادامه به رتبه ایران در میان کشورهای جهان در برخی شاخص‌ها پرداخت.

 

به گفته مدیرعامل بانک پاسارگاد، بر اساس آمارهای جهانی، ایران در شاخص توسعه دولت الکترونیک رتبه 91، در شاخص آمادگی شبکه ای رتبه 92، در شاخص توسعه ICT رتبه 81، در شاخص تجارت الکترونیک رتبه 44، در شاخص جهانی نوآوری رتبه 53 و در شاخص اقتصاد دیجیتال رتبه 51 را در میان تمام کشورهای دنیا دارد.

 

قاسمی با تاکید بر اینکه نباید همه چیز را به گردن تحریم‌ها انداخت، در عین حال بر لزوم تنقیح قوانین و مقررات موجود و نیز وضع قوانین نتیجه محور با هدف بهبود وضعیت اقتصاد دیجیتال تاکید کرد.