EN
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۷:۲۲
صفحه اصلیاخبار
نقش دانشگاه در ارتقای بهره‌وری مورد بی‌توجهی بوده است
نقش دانشگاه در ارتقای بهره‌وری مورد بی‌توجهی بوده است
نقش دانشگاه در ارتقای بهره‌وری مورد بی‌توجهی بوده است
alt
اشتراک گذاری با :

نقش دانشگاه در ارتقای بهره‌وری مورد بی‌توجهی بوده است

تاریخ انتشار: پنجشنبه ۲۲ دی ۱۴۰۱

رئییس دانشگاه خاتم در سخنانی در نشست تخصصی «بهره‌وری عوامل تولید» عنوان کرد: در حالی است که امروز ما به سمت دانشگاه ‌های نسل سوم حرکت کرده‌ایم، نقش دانشگاه‌ها در بهره‌وری هچندان مغفول قرار گرفته است.

 

به گزارش خبرنگار وبسایت دانشگاه خاتم، نشست تخصصی «بهره‌وری عوامل تولید» به همت شورای انجمن‌‌های علمی ایران عصر روز چهارشنبه ۲۱ دیماه با حضور و سخنرانی مجید قاسمی ریاست دانشگاه خاتم، معاون سازمان ملی بهره‌وری ایران و جمعی از متخصصین حوزه بهره‌وری در محل سالن آمفی تئاتر دانشگاه خاتم برگزار شد.

 

در ابتدای این نشست مجید قاسمی رئیس دانشگاه خاتم در یک سخنرانی با عنوان «راهکار‌های ارتقای بهره‌وری عوامل تولید با تمرکز بر سرمایه انسانی و تخصیص بهینه منابع»، گفت: در آستانه تدوین برنامه هفتم اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی کشور قرار داریم اما همچنان یکی از گمشده‌های ما موضوع بهره‌وری و توجه به این مفهوم پراثر است.

 

رئیس شورای انجمن ‌های علمی ایران با بیان اینکه پیام این نشست انشاءالله به مسئولان سه قوه و نمایندگان مجلس منتقل خواهد شد، ابراز امیدواری کرد در آینده شاهد اثرات توجه به مسئله مهم بهره‌وری باشیم.

 

وی گفت: مزیت ‌های بهره‌وری شامل افزایش ظرفیت تولیدی و رشد اقتصادی و استفاده بهینه از منابع و پایداری، رقابت پذیری اقتصاد و افزایش مقاومت اقتصاد و مواردی مشابه است.

 

قاسمی همچنین نقش دولت را با استفاده از مکانیسم‌هایی از قبیل مشوق‌ها، قوانین، بازار‌ها، خدمات و آثار ساختاری در تاثیرگذاری روی مقوله مهم بهره‌وری در محیط کسب و کار یادآور شد و افزود: با این حال نقش دانشگاه در بهره‌وری هچندان دیده نشده است؛ این در حالی است که امروز به لطف خدا ما به سمت دانشگاه‌‌های نسل سوم حرکت کرده‌ایم.

 

مدیرعامل گروه مالی پاسارگاد در ادامه با اشاره به روند رشد بهره‌وری عوامل تولید در برخی کشور‌ها، اضافه کرد: در آمریکا و اخیرا نیز کانادا، تجانسی جدی بین بهره‌وری و رشد اقتصادی به وجود آمده است. در اقتصاد آلمان رشد بهره‌وری موجب اُفت GDP شده است. در ایتالیا در سال 2012 بهره‌وری کاهش پیدا کرد چرا که تولید، بهره‌ور نبود و به همین خاطر دوباره سراغ بنگاه‌های بزرگ رفتند.

 

وی همچنین درباره وضعیت بهره‌وری در ایران هم گفت: نوسانات رشد و اُفت بهره‌وری در ایران، نوسانات سنگینی بوده است و در واقع رشد ما رشد پایداری نبوده است.

 

رئیس دانشگاه خاتم با اشاره به بند دوم سیاست‌های اقتصاد مقاومتی که ناظر بر اقتصاد دانش بنیان است، عنوان کرد: ما این همه  درباره بهره‌وری صحبت کرده‌ایم اما هیچ وقت جایگاه دانشگاه را در این خصوص ندیده‌ایم. ما خودمان در دانشگاه خاتم تلاش کرده‌ایم دانشجویان نخبه‌ای را که به خارج از کشور رفته‌اند، به کشور برگردانیم و در این زمینه هم توفیقات خوبی کسب شده است.

 

قاسمی در ادامه، تسهیل و تطبیق، نوسازی فناورانه، تقویت مراکز رشد کسب و کار و خوشه‌بندی و ایجاد قطب‌‌های اقتصادی را از جمله اقدامات موثر برای افزاییش بهره‌وری دانست.

 

وی در ‍پایان با بیان اینکه ما در بانک پاسارگاد الگوی توسعه ملی را برای خودمان، افزایش مقاومت اقتصاد تعریف کرده‌ایم، به برخی از اقدامات و دستاورد‌های بانک متبوعش در زمینه بهره‌وری اشاره و تاکید کرد: بانک پاسارگاد در سال 2022 برای هشتمین سال به عنوان بانک برتر ایران و نیز بانک برتر اسلامی انتخاب شد و از نظر نرخ بازده سرمایه، رتبه اول را هم در خاورمیانه کسب کرد.