khatam.ac.ir
تاکید رئیس دانشگاه خاتم بر تقویت ارتباط دانشگاه با صنعت
تاریخ انتشار: شنبه ۲ مهر ۱۴۰۱
رئیس دانشگاه خاتم در مراسم آغاز سال تحصیلی این دانشگاه با اشاره به پشتوانهی علمی مطلوب آن به دلیل هیأتعلمی پرتوان آن، بر تقویت بیشتر ارتباط دانشگاه با بخشهای مختلف صنعت تاکید کرد.
آئین آغاز سال تحصیلی دانشگاه خاتم صبح امروز پنجشنبه 31 شهریورماه با حضور دکتر مجید قاسمی رئیس دانشگاه و نیز معاونین، مدیران گروههای علمی و اعضای هیأتعلمی این دانشگاه برگزار شد.
دکتر قاسمی در این مراسم، روز اول مهر را از حیث ایجاد تغییر و فرا رسیدن ایام نو، مشابه روز اول فصل بهار دانسته و سخنانش را با نقل خاطرهای از دیدار با مرحوم پروفسور محمود حسابی استاد خودش در ایام دانشجویی آغاز کرد.
ریاست دانشگاه خاتم عنوان کرد: سال 62 یا 63 اولین سالی بود که در کشورمان روز بزرگداشت حافظ نامگذاری شد. آن زمان مقام معظم رهبری که رئیس جمهوری بودند، نوشتهای را دربارهی حافظ و شناخت او منتشر کرده بودند که بسیار اثرگذار بود. بنده خواستم آن را خدمت مرحوم حسابی ببرم و ایشان را خوشحال کنم.
خاطرهی رئیس دانشگاه خاتم از مرحوم حسابی
دکتر قاسمی که به یاد ایام دانشجویی خود نزد مرحوم حسابی، این خاطره را همراه با بُغض و ریختن اشک تعریف میکرد و به همین خاطر برای دقایقی سخنانش را متوقف کرد، نقل آن خاطره را اینگونه ادامه داد: آن روز مرحوم حسابی حالت محزونی داشت. عرض کردم: استاد! اتفاقی افتاده است؟ گفتند: چطور؟! عرض کردم: به نظرم خیلی خوشحال و راحت نیستید! گفت: امروز من چیزی شنیدم که در تمام طول عمر که حافظ را خواندهام و از حافظ گفتهام، حقیقتا حافظ را به اندازهی کلام آقای رئیس جمهوری نشناختهام و الان هم در تامل همین موضوع هستم که جامعهی ما چقدر نسبت به حافظ غریب است و از او فاصله دارد!
رئیس دانشگاه خاتم در ادامه با بیان اشعاری از جمله این بیت که «از چشم و دل مپرس که در اولین نگاه / چشم من شد خراب دل و دل خراب چشم»، گفت: روز اول مهر که میشود، من حالِ نهفته در همین بیت را دارم. اولین روزی که به عنوان دانشجو در دانشگاه حضور پیدا کردم، حال و هوای دیگری برایم مطرح بود؛ مصداق همین رباعی وحشی بافقی که: « تا در ره عشق آشنای تو شدم / با صد غم و درد مبتلای تو شدم / لیلیوشِ من، به حال زارم بنگر/ مجنون زمانه از برای تو شدم». الان هم یاد معلمهای خودم افتادم که هر کدام در زندگی من چه اثری داشتهاند.
در شب تحویل سال، 56 رویکرد جدید برای تحول بانک نوشتم.
وی سپس به نقل خاطرهی دیگری از تأملاتش برای توسعهی میهن در لحظهی تحویل سال در سال 1386 پرداخت و عنوان کرد: آن سال لحظهی تحویل سال حدود 9:30 شب بود. من بعد از تلفنهای مرسوم با نزدیکان و بستگان به منظور تبریک سال نو، احساس کردم که حال خوشی دارم و تصمیم گرفتم نخوابم و نشستم کمی دربارهی بانک پاسارگاد فکر کردم. آن شب تا صبح من 56 رویکرد جدید برای تحول بانک نوشتم. دیشب هم سعی کردم خودم را با همین ذهنیت مشغول کنم و تا 3 صبح فکر کردم که چطور میتوانیم هم کیفیت خدمات و هم سرعت تحول در بانک را جلو ببریم.
دکتر قاسمی با بیان علت اینکه بانک پاسارگاد و بنگاههای اقتصادی و نوآورانهی دیگر را راه انداختم، این بود که همین دانشگاه (خاتم) را راهاندازی کنیم، ادامه داد: سال 1384 که خدمت آقای رئیس جمهوری رسیدم تا بازنشستگی خودم را از بانک مرکزی اعلام کنم، ایشان گفت قرار بود سفیر ما در انگلستان شوید. بنده هم عرض کردم که بله! دوستان، بنده را در جریان قرار دادند ولی روحیات من با سفارت و مسائل مشابه سازگار نیست و در عوض میخواهم یک بانک ایجاد کنم و به تبع آن هدفم را که تاسیس دانشگاه خاتم است، اجرایی کنم که آقای رئیس جمهوری هم گفت مادامی که چنین فکر مبارکی دارید، از نظر من اشکالی ندارد.
رئیس دانشگاه خاتم افزود: ما در 11 مرداد 1384 توانستیم پذیرهنویسی کنیم و با روحیهی وسیعی که نسبت به آستان مقدس امام رضا (ع) داشتم، به حرم ایشان رفتم و با ایشان عهد کردم که بانکداری کار سختی است و بانکداری اسلامی هم کاری سختتر. از آن زمان عهد کردم که بانک ما باید رضوی باشد و نخستین شعبهی بانک پاسارگاد را در مشهد مقدس تاسیس کردیم. بعد آمدیم دانشگاه خاتم را تاسیس کنیم، اما خوردیم به درِ بسته. آن زمان پیشبینی من این بود که اگر بخواهیم چنین دانشگاهی با استانداردهایی که بعد از مطالعات وسیع روی دانشگاههای معتبر دنیا به آن رسیده بودیم، تاسیس کنیم، هزینهاش حدود 800 میلیارد تومان (در همان زمان) خواهد شد که اگر قرار بود همان را امروز راهاندازی کنیم، بالغ بر 20 هزار میلیارد تومان میشد. من البته هم آن زمان و هم در حال حاضر با همان پلان جلو رفتم و میروم.
وی در ادامه با اشاره به توسعهی کیفی که در دانشگاه خاتم از ابتدای تاسیس تاکنون صورت گرفته است، از اعضای هیأتعلمی این دانشگاه به ویژه به خاطر اجرای نظام ارزیابی مدیریت، قدردانی کرد و خطاب به آنها گفت: استعداد شما بیش از آن چیزی است که در این نظام ارزیابی عملکرد دیده شده است.
بیشترین یادگیری در کلاس برای خود معلم اتفاق می افتد.
دکتر قاسمی سپس با اشاره به کلامی از امیرالمومنین (ع) در فرمانش خطاب به مالکاشتر که میفرماید «انصفوا بالله»، گفت: من در این سن افسوس میخورم که چرا از طفولیت نهجالبلاغه را نخواندهام. در یک کلاس درس، بیشترین یادگیری برای خود معلم اتفاق میافتد؛ معلمی که یادگیریاش پویا نباشد، در کارش موفق نیست. ما اگر مثلا 70 سال عمر کنیم، باید بعدا به خدا جواب بدهیم که از این عمر چگونه استفاده کردهایم. آن کلام مولا علی (ع) (انصفوا بالله) اینجاست که اهمیت و معنا پیدا میکند.
رئیس دانشگاه خاتم در ادامه به تحولات یک سال اخیر در بخشهای آموزش و پژوهش این دانشگاه اشاره و اضافه کرد: ما سال گذشته توانستیم چند رشته به رشتههای دانشگاه اضافه کنیم؛ رشتههای کامپیوتر، معماری و حقوق را در مقطع کارشناسی راهاندازی کردیم و مبنای کار هم در زمینهی توسعهی رشتهها این خواهد بود که در جایی وارد تاسیس رشتهها میشویم که دانشگاههای دیگر ما از کیفیت لازم در آن رشته برخوردار نیستند و البته امیدواریم مجبور نباشیم که رشتههای جدید دیگری را تاسیس کنیم.
وی با اشاره به راهاندازی سه گرایش جدید در رشتهی مهندسی نفت در دانشگاه خاتم، به سرمایهگذاریهای کلانی که در حوزهی صنعت نفت در حال انجام است اشاره کرد و در ادامه با یادآوری به کارگیری اساتیدی که در ایجاد نخستین شرکت داخلی که توانسته به مخزن یک میدان بسیار پیچیدهی نفتی دسترسی پیدا کند، ابراز امیدواری کرد که این تحولات علمی در دانشگاه خاتم بتواند در خدمت توسعهی صنایع نفت و گاز کشور به کار گرفته شود.
پنج درصد از انرژی کشور در گروه مالی پاسارگاد تولید میشود.
دکتر قاسمی با اشاره به اینکه در حال حاضر 5 درصد از انرژی کشور در گروه مالی پاسارگاد تولید میشود، گفت: این موفقیت و توفیقات دیگر به سادگی به دست نیامده است. مطمئنا پشتوانهی علمی این فعالیتها از این به بعد در درون گروههای علمی دانشگاه خاتم خواهد بود. ما در مرز دانش در دنیا در حال حرکت هستیم. در حوزهی اقتصاد و مهندسی داده هم قبولیهای این دانشگاه در مقاطع دکتری رتبههای بین 1 تا 20 است. در حوزهی مدرسهی تابستانی ما امسال مدرسهی فلسفه و مهندسی صنایع را داشتیم که بسیار کاربردی بود.
وی همچنین از برگزاری نخستین کنفرانس بینالمللی حسابداری با همت دانشگاه خاتم طی ماههای آتی خبر داد و گفت: تاکنون از سه گروه علمی ما 12 نفر در مقاطع دکتری پذیرفته شدهاند و چهار نفر از استادیاران به درجهی دانشیاری ارتقا پیدا کردهاند و دو نفر دیگر هم معرفی شدهاند که پروندههای علمی آنها در کمیسیون ممیزی وزارت علوم در دست بررسی است. همچنین میزان دعوت اعضای هیأتعلمی ما به فراخوانها در حال افزایش است و تا بهمن ماه به 100 نفر افزایش خواهد یافت. علاوه بر این دفتر ارتباط با دانشآموختگان در دانشگاه شکل گرفت و با تمامی آنها به صورت تکتک در ارتباط هستیم.
رئیس دانشگاه خاتم در ادامه همچنین با اشاره به اینکه 490 هکتار زمین در پارک فناوری پردیس در اختیار گروه مالی پاسارگاد است، از قطعی بودن ساخت پردیس این دانشگاه در 590 هزار مترمربع در همین محدوده در آیندهی نه چندان دور خبر داد.
دکتر قاسمی در بخش دیگری از سخنانش از اعضای هیأتعلمی و تمامی دستاندرکاران حوزههای آموزش و پژوهش در دانشگاه خاتم خواست تا در کنار تدریس و آموزش و پژوهش، ایدههای خود را دربارهی آیندهی دانشگاه خاتم هم به اشتراک بگذارند و ضمن قدردانی از تکتک آنها گفت: خواستههایتان را مطرح کنید، ما ضمن تمرکز روی آنها در حد توان نسبت به برآورده کردن آنها اقدام میکنیم.
خبر خوش رئیس دانشگاه خاتم به اعضای هیأتعلمی پیش از شروع سال تحصیلی
وی در پایان سخنانش از پرداخت یک کمک هزینه به اعضای هیأتعلمی پیش از شروع سال تحصیلی خبر داد و گفت: طرح پایش سلامت هم که هم اکنون در بانک پاسارگاد اجرایی شده است، برای عزیزان همکار در دانشگاه خاتم نیز اجرا خواهد شد. همچنین موضوع تسهیلات مسکن و تسهیلات ضروری به کادر دانشگاه به تصویب هیأت رئیسهی دانشگاه رسیده است و به زودی برای اجرا به بانک پاسارگاد ابلاغ خواهد شد.
پیش از سخنان رئیس دانشگاه خاتم، دکتر سیدحسین رضوی مدیر پژوهش، دکتر مجتبی نیکروش، معاون طرح و برنامه و دکتر مسعود ربانی مدیر گروه مهندسی صنایع دانشگاه خاتم هم به بیان نکاتی دربارهی وضعیت کنونی جذب دانشجو و آموزش و پژوهش در این دانشگاه پرداختند.
رضوی در سخنانش با اشاره به اینکه سال جدید تحصیلی بعد از دو سال آموزش مجازی به دلیل پاندومی کرونا، به صورت حضوری آغاز خواهد شد، به توان علمی اعضای هیأتعلمی دانشگاه خاتم به عنوان نیروی محرکهی دانشگاه اشاره کرد و گفت: در سال 95 ما با 32 عضو هیأتعلمی در دانشگاه خاتم در حال همکاری بودیم که پیشبینی میشود این تعداد در سال آینده به 80 نفر برسد.
2191؛ آمار فارغالتحصیلان دانشگاه خاتم
وی افزود: در حال حاضر دانشگاه خاتم در پنج گرایش در مقطع کارشناسی و دو گرایش در مقطع دکتری دانشجو میپذیرد که امیدواریم در سالهای آتی توسعهای اساسی در این حوزه را تجربه کنیم. دانشگاه خاتم 2191 فارغالتحصیل دارد که تعداد زیادی از آنها شاغل هستند و بخش زیادی از آنها نیز در دانشگاه بسیار معتبر داخلی و خارجی مشغول تحصیل هستند.
مدیر پژوهش دانشگاه خاتم همچنین با اشاره به عملکرد این حوزه گفت: وقتی به روند مقالات علمی دانشگاه در پایگاه اسکوپوس نگاه میکنیم، روند رو به رشد آن آشکارا مشهود است و قطعا تا پایان سال 2022 آمار دانشگاه از این حیث، حتما بالاتر از 2021 خواهد شد.
هدفگذاری دانشگاه خاتم عبور از استنفورد است.
نیکروش معاون طرح و برنامه دانشگاه خاتم هم با اشاره به اینکه این دانشگاه نوپدید در رتبهبندیهای وزارت علوم جایگاه نخست را در بین دانشگاههای غیرانتفاعی داشته است، آن را مرهون نگاه بلندپروازانه و در سطح ملیِ ریاست دانشگاه دانست و گفت: هدفگذاری دانشگاه عبور از استنفورد است اما برای نیل به آن ما هم نیازمند برنامهی کوتاهمدت هستیم، هم برنامهی میانمدت و هم برنامهی بلندمدت.
وی از ایجاد نظام مدیریت عملکرد در دانشگاه خاتم سخن گفت و با اشاره به استخراج شاخصهایی برای صحت سنجی و راستی آزمایی این عملکرد مبتنی بر بخشنامههای وزارت علوم، یادآور شد: خوشبختانه طی چند روز گذشته ریاست دانشگاه طی ابلاغیهای این موضوع را مورد تائید و تاکید قرار داد تا شاخصهایی قابل حصول برای ارزیابی مدیریت عملکرد دانشگاه استخراج شود.
نیک روش همچنین از موافقت ریاست دانشگاه خاتم با ایجاد مرکزی برای پایش نوآوری و کارآفرینی در این دانشگاه خبر داد و گفت: وبسایت مربوط به این مرکز راهاندازی شده است و تمامی کارهای مقدماتی برای آن طی شده و طی یکی دو هفتهی آینده این مرکز به صورت رسمی راهاندازی خواهد شد.
معاون طرح و برنامهی دانشگاه خاتم همچنین با اشاره به اهمیت موضوع ارتباط دانشگاه و صنعت به عنوان مکمل حلقهی نوآوری، از تصویب چارچوب مذکور سخن گفت و عنوان کرد: چنانچه این مورد هم در هیأت مدیره تصویب شود، اطلاع رسانی لازم در این خصوص نیز صورت خواهد گرفت. یقینا در سطح اول، این ارتباط با گروه مالی پاسارگاد شکل خواهد گرفت و در فازهای بعدی با بخشهای دیگر صنعت.
حرکت رو به جلو در دانشگاه خاتم کاملا واقعی است.
همچنین ربانی مدیر گروه مهندسی صنایع دانشگاه خاتم در این مراسم با بیان نکاتی پیرامون وضعیت کنونی جامعه و به وجود آمدن فضای یاس و نابودی روحیهی نسل جوان در جامعه، نقش معلمان دانشگاه را در امیدبخشی به دانشجویانشان بسیار پررنگ توصیف کرد و در ادامه با اشاره به تغییرات ملموسی که در انتخاب رشته و نیز دانشگاه در میان داوطلبان کنکور و خانوادههایشان طی سالهای اخیر صورت گرفته است، این مسئله را به فال نیک گرفت چرا که به گفتهی او «باعث ایجاد رقابت در میان دانشگاهها از یک طرف و شکلگیری دوبارهی روحیهی امید در میان متقاضیان ورود به دانشگاهها خواهد شد».
وی بر لزوم مرتبط بودن مباحث درسی اساتید سر کلاس با واقعیات جامعه در حوزههای مختلف تاکید کرد و گفت: واقعیت این است که دانشجویان از مباحث استادی که صرفا نکات را به صورت تئوریک ارائه میدهد، خوششان نمیآید؛ برعکس، چنانچه مباحث کلاسی یک استاد مبتنی بر دادههای واقعی حرکت کند، دانشجویان برای حضور در کلاسش سر و دست میشکنند.
مدیر گروه مهندسی صنایع دانشگاه خاتم، حرکتِ رو به جلو در دانشگاه خاتم را کاملا واقعی و ناشی از نگاه بلندپروازانه و مبتنی بر پلان بلندمدت مدیریت دانشگاه از یک طرف، چابکی مدیریت آن در تصمیم گیری و سالم بودن فرآیندهای کاری در دانشگاه از طرف دیگر، دانست.