EN
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۳:۲۰
صفحه اصلیاخبار
دوره تخصصی مدیریت کسب و کار فناوری مالی (فینتک) در دانشگاه خاتم 1401
دوره تخصصی مدیریت کسب و کار فناوری مالی (فینتک) در دانشگاه خاتم 1401
دوره تخصصی مدیریت کسب و کار فناوری مالی (فینتک) در دانشگاه خاتم 1401
دوره تخصصی مدیریت کسب و کار فناوری مالی (فینتک) در دانشگاه خاتم 1401
دوره تخصصی مدیریت کسب و کار فناوری مالی (فینتک) در دانشگاه خاتم 1401
دوره تخصصی مدیریت کسب و کار فناوری مالی (فینتک) در دانشگاه خاتم 1401
دوره تخصصی مدیریت کسب و کار فناوری مالی (فینتک) در دانشگاه خاتم 1401
دوره تخصصی مدیریت کسب و کار فناوری مالی (فینتک) در دانشگاه خاتم 1401
دوره تخصصی مدیریت کسب و کار فناوری مالی (فینتک) در دانشگاه خاتم 1401
alt
alt
alt
alt
اشتراک گذاری با :

برای نخستین بار در کشور: دانشگاه خاتم اولین دوره تخصصی مدیریت کسب و کار فناوری مالی (فینتک) را برگزار کرد.

تاریخ انتشار: پنجشنبه ۲ تیر ۱۴۰۱

مراسم اختتاميه اولین دوره مدیریت کسب‌وکار فناوری مالی Fintech MBA  دوم تیرماه ۱۴۰۱، با حضور بعضی از اساتید و شرکت‌کنندگان دوره و مدیران شرکت فناپ در سالن امام رضا (ع) دانشگاه خاتم برگزار شد. این مراسم به عنوان آخرین جلسه‌ی آخرین دوره درسی (مبانی فناوری‌های بیمه – اینشورتک) برگزار گردید.

 

در پایان جلسه کلاس، آقای دکتر سیدرضا جلال‌زاده عضو هیئت علمی و مدیر مرکز آموزش‌های تخصصی و مهارت‌افزایی دانشگاه خاتم، با حضور در این کلاس، درباره برگزاری اولین دوره Fintech MBA توضیح داده و از تمامی دانشجویان که با تلاش و جدیت، این دوره را به پایان رسانده بودند، تقدیر و تشکر کرد.

 

مدیر مرکز آموزش‌های تخصصی و مهارت‌افزایی دانشگاه خاتم گفت: این دوره در 432 ساعت در 2 گرایش بانک و بیمه و بورس و بازار سرمایه با استفاده از به‌روزترین سرفصل‌های (سیلابس) درسی دانشگاه‌های معتبر دنیا طراحی شده بود. وی در ادامه فرمود: با همکاری شرکت فناپ و آقای دکتر احمدی‌ پویا اولین دوره فین تک را برگزار کردیم.

 

آقای دکتر جلال‌زاده، هدف از ارائه این دوره را اخذ مجوز پس از بازبینی و اجرای مجدد این دوره از وزارت علوم برای برگزاری رسمی آن اعلام کرد. ایشان اظهار کرد: برنامه‌ریزی برای این دوره هم‌زمان با پایه‌گذاری مرکز آموزش‌های تخصصی و مهارت‌افزایی دانشگاه خاتم بود.

 

در ابتدای جلسه کلاس، یکی از دانشجویان دوره، پروژه تحقیقاتی خود در خصوص بررسی مدل کسب‌وکاری یکی از اینشورتک‌های موفق جهان به نام "لیموناد" را ارائه کرد. مژگان قاسمی در ابتدا به تصویر ناخوشایند شرکت‌های بیمه سنتی در ذهن مردم اشاره کرده و گفت: معمولاً ابتدا این شرکت‌ها در ازای ارائه خدمات ویژه‌ای پول می‌گیرند و در صورت خسارت دیدن مشتری، درصدی از آن را پرداخت می‌کنند. شرکت‌های سنتی باقی پول را در حوزه‌ای مشخص سرمایه‌گذاری می‌کنند.

 

او در ادامه اظهار کرد: این شرکت‌ها به دلیل وجود رقابت، "مجبورند دست به عصا راه روند" امری که سبب شده "لیموناد" بازی را برهم بزند. قاسمی گفت "لیموناد" در سال ۲۰۱۵ با شعار "هر چیزی را که در مورد بیمه می‌دانید فراموش کنید" در حوزه اینشورتک آغاز به کار کرد.

 

او تاکید کرد: "لیموناد" از ربات‌های چت برای بررسی ادعای مشتریان سود می‌برد و در سه تا چهار ثانیه ادعای مشتری بررسی و پاسخ داده می‌شود. این امر سبب شده صد برابر از رقبای خود، در امتیاز کسب داده، پیشی‌ بگیرد.

 

به گفته این سخنران استارتاپ "لیموناد" براساس اقتصاد رفتاری پایه‌‌گذاری شده و سیستم تشویقی را اجرا می‌کند تا اعتماد مردم را جلب کند. به همین منظور "لیموناد" ترتیبی اتخاذ کرده که فقط برای هر بیمه هزینه‌ای ثابت بگیرد و مازاد به یک خیریه اهدا شود.

 

همچنین "لیموناد" الگوریتم شناسایی دارد و ۲۵ درصد از هزینه ثابت را به خود اختصاص داده و ۷۵ درصد برای تامین خسارت خرید بیمه اتکایی و پوشش مالیات و هزینه‌ها استفاده می‌شود. مازاد به موسسه خیریه به انتخاب مشتری اهدا می‌شود، بنابراین مصرف کنندگان نیازی به فریب دادن شرکت بیمه خود احساس نمی‌کنند.
 

 

 اینشورتک آينده صنعت بیمه را تغییر می‌دهد.

 

سپس آقای دکتر سعید احمدی پویا مشاور ارشد توسعه کسب‌وکار و فینتک شرکت فناپ و استاد درس مبانی فناوری‌های بیمه، مباحث جلسه آخر کلاس خود را ارائه کرده و به بررسی مدل‌های‌ کسب‌وکار و دلایل رشد نمایی اینشورتک‌های یونیکورن سال 2022 پرداخت. 

 

احمدی پویا گفت: در ایران بیمه ساختار سنتی دارد و ضریب نفوذ بیمه در ایران 2.7 درصد است. این میزان نشان می‌دهد اکوسیستم بیمه در ایران بسیار کوچک است و  و صنعت برای گسترش خود، به فروش بیمه‌نامه تمرکز کرده است‌ و شاید به همین دلیل است که در ایران اینشورتک‌ها هم رویکرد بازاریابی و گسترش حوزه فروش را از طریق اگریگیتوری در پیش گرفته‌اند.

 

برای همین اینشورتک‌ها می‌توانند با بررسی مدل‌های کسب‌وکارهای موفق جهانی، ایده‌ها و طرح‌هایی را برای توسعه و گسترش کسب‌وکار بیمه در ایران، عملیاتی کنند که البته کار بسیار دشواری است. این سخنران در ادامه به چک لیست لازم برای یونیکورن شدن در  صنعت بیمه در دنیا اشاره کرد و گفت: ایجاد و توسعه Minimum viable product پایدار، طراحی دقیق مدل کسب‌وکار، طراحی روش‌های تأمین مالی مطمئن و طراحی فرایند اسکیل‌ آپ شدن از ملزومات رشد نمایی است.

 

احمدی پویا در ادامه افزود: در بررسی یونیکورن‌های سال 2022 چند ویژگی مشترک دیده می‌شود که باید به آن دقت شود. نخست، برهم‌افکن بودن (Disruptive) کسب‌وکار یونیکورن‌ها است. به عنوان نمونه "لیموناد"، کسب‌وکار صنعت بیمه را برهم زده و به سمت یک کسب‌وکار P2P برده است و این موارد جای تأمل بسیار دارد.

 

ویژگی بارز دوم، آگاه بودن از فناوری (Tech-savvy) است که سبب شده یونیکورن‌ها با بهره‌گیری گسترده از فناوری‌های نوین، مدل کسب‌وکار خود را حول محور ارائه محصولات و خدمات مقرون به‌ صرفه برای مشتری شکل بدهند و بر روی طراحی تجربه کاربری دلپذیر برای سهولت استفاده و درک آسان شیوه بهره‌مندی از آن برای مشتری تمرکز کنند و یک ارزش پیشنهادی هیجان‌انگیز در محصول برای مشتری فراهم کنند.

 

در ادامه ویژگی قبلی، دو ویژگی بارز دیگر، تمرکز بر زنجیره نیاز مشتری و کارآمد بودن محصول است که رویکرد این کسب‌وکارها، بهره‌گیری از استراتژی‌های متنوع رشد برای کمک به رشد کسب‌وکار با منابع کمتر و کارآمدتر است. در این خصوص هر جا نیاز دیدند، به جای توسعه سازمان خود، به ادغام  با کسب‌وکارهای دیگر یا تملیک استارتاپ‌های دیگر و یا حتی به استراتژی اتحاد رقبا روی آوردند و این رویکردهای دقیق و جسورانه، سبب اقبال فزونده مشتریان و رشدهای نمایی برای کسب‌وکار شده است.

 

در ادامه احمدی‌ پویا، رشد محور بودن (Growth-driven) را ویژگی مهم آخر شرکت‌های یونیکورن برشمرد و برای این منظور، انتخاب یک هدف تحول‌آفرین عظیم برای کسب‌وکار، داشتن تفکری خارج از چارچوب برای رسیدن به هدف  و چشم‌اندازی روشن در ذهن را از الزامات برای رشد نمایی یک کسب‌وکار دانست. همچنین ده استارتاپ یونیکورن برتر صنعت بیمه در آمریکا را نام برده و مزایای هر یک را برشمرد.   

 

ده یونیکورن برتر فین‌تک

 

اولین یونیکورنی که بررسی شد، NextInsurance با ارزشی بیش از 4 میلیارد دلار بود که با همکاری با آمازون از طریقBusiness Prime، پلتفرمی جامع برای پوشش طیف وسیعی از محصولات بیمه به کسب‌وکارهای کوچک ارائه می‌دهد. این یونیکورن هوشمندانه با خرید Juniper Labs در سال گذشته، بهره‌گیری از داده‌های باز Juniper را آغاز کرده و با ابزارهای مبتنی بر یادگیری ماشین، توانسته خدمات سفارشی شده به مشتریان ارائه کند و به این ارزش‌گذاری در بازار برسد.

 

دومین یونیکورن Cedar بود که به سفارشی‌سازی و ساده‌‌سازی تجربه پرداخت‌های پزشکی با ارائه روش مشتری‌ پسند پرداخته است. او گفت متأسفانه در کشور ما بیمه‌ها به دنبال پرداخت‌ نکردن خسارت هستند؛ اما در دنیا به این سمت می‌روند که در کمترین زمان ممکن، ادعای مشتری را بررسی و خسارت را پرداخت کنند.

 

این مشاور کسب‌وکار فناپ ادامه داد یونیکورن‌ بعدی Ethos به بیمه عمر اخلاقی معروف است. این شرکت ۳۰۰ هزار قلم داده را تجزیه و تحلیل می‌کند و همه مراحل بیمه را یک روزه انجام می‌دهد و نیازی به حضور شخص نیست، بلکه براساس داده اطلاعات لازم را جمع‌آوری می‌کند.

 

یونیکورن دیگر New front پلتفرمی دیجیتالی برای سهولت کاربران در فرآیندهای خسته‌کننده سنتی بیمه است.

 

احمدی‌ پویا، همچنین از دیگر یونیکورن‌ها به Oscar اشاره کرد و گفت: این شرکت با بهره‌گیری از فناوری داده جهت ارائه بیمه سلامت به افراد، خانواده‌ها و مشاغل کوچک است و خدمات مراقبتی را به صورت مجازی ارائه می‌دهد. یونیکورن دیگر این صنعت Collective heath پلتفرم سلامت یکپارچه مبنی بر فضای ابری برای مدیریت برنامه‌های مختلف مراقبت‌های بهداشتی است.

 

یونیکورن At_Bay خدمات بیمه سایبری و پلتفرم مدیریت ریسک برای کسب‌وکارها ارائه می‌کند و حوزه‌های حریم خصوصی اطلاعات، امنیت شبکه و جلوگیری از وقفه‌ در کسب‌وکار مشتمل بر اخاذی سایبری، کلاهبرداری مالی و محتوای رسانه‌ای را تحت پوشش قرار می‌دهد.

 

وی ادامه داد: یونیکورن Hippo insurance پوشش هوشمند و رویکرد جدید برای بیمه‌ خانه ارائه داده است. این یونیکورن با شخصی‌سازی سیاست‌های بیمه، برای پوشش اقلام معمولی خانگی ناموجود در بیمه استاندارد خانه از جمله نظافتچی‌ها و پرستاران کودک، بیمه سفارشی شده، به هر مشتری ارائه می‌کند.

 

احمدی پویا به پلتفرم Sidecar health  که بیمه درمان شخصی کاربران بر اساس بودجه آنان است، اشاره کرده و در آخر نیز از Clearcover نام برد. این پلتفرم بیمه مبتنی بر برنامه موبایلی با سیاست‌های خودکار، برای یافتن، مقایسه، خرید و مدیریت و ارائه پیشنهادات از طریق ویزاردهاست و امکان ثبت ادعاها به صورت شفاف و ارسال جزئیات و شواهد آسیب وارده شده از طریق موبایل  را فراهم کرده و توانسته رکورد پرداخت خسارت در ۷ دقیقه را ثبت کند.

 

بررسی تجربه و مدل کسب‌وکار یک اینشورتک ایرانی

 

دکتر احمدی پویا در آخرین جلسه کلاس، با دعوت از "بهاره شریفیون" مدیرعامل بیمه دات‌کام، به بررسی چالش‌های اینشورتک‌ها در ایران و مدل کسب‌وکاری بیمه دات کام پرداختند. شریفیون به شکل‌گیری این استارتاپ در سال ۹۵ و مشکلاتی که پیش‌روی استارت‌آپ‌ها در حوزه بیمه است، پرداخت.

 

مدیرعامل بیمه دات‌ کام به فقدان اعتقاد به بیمه به عنوان مشکلی اساسی اشاره کرد، همچنین نبود داده‌ لازم در این صنعت را چالش دیگری عنوان کرد که این استارتاپ همواره با آن دست‌ و پنجه نرم کرده است.

 

او افزود: صنعت بیمه در ایران بیشتر مبتنی بر فروش است. مديرعامل بیمه‌ دات‌کام خاطرنشان کرد: داستان ما به عنوان یک اینشورتک، فقط فروش نیست بلکه سعی بر تجربه نوآوری‌های مختلف در صنعت بیمه است و برای آن برنامه‌ریزی کردیم و دپارتمان AI را راه‌اندازی کردیم. همچنین برای ما تولید محتوا در این حوزه اهمیت دارد و مجله بیمه‌ دات‌کام در راستای فرهنگ‌سازی در صنعت بیمه منتشر می‌شود.

 

دوره مدیریت کسب‌وکار فناوری مالی به مدت 432 ساعت از آذر ۹۹ به همت مرکز آموزش‌های تخصصی و مهارت‌افزایی دانشگاه خاتم اجرا شد که امروز ۲ تیر ماه به پایان رسید. اساتید اولین دوره Fintech آقایان جوانمردی، منطقی، جلال‌زاده، احمدی پویا، طهرانی، پورغلامعلی، زمانی، قاسمی و خانم‌ها صائمیان، میرزایی، افسری و دهقان بودند.

 

 

آدرس شبکه‌های اجتماعی مرکز آموزش‌های تخصصی 

تلگرام 

اینستاگرام

لینکدین

برچسب‌ها:
Cedar
استارت‌ آپ لیموناد
اقتصاد رفتاری
اینشورتک
بهار شریفیون
بیمه‌ دات‌کام
دانشگاه خاتم
دکتر سعید احمدی پویا
فناوری بیمه
یونیکورن
یونیکورن Hippo insurance
یونیکورن New front