khatam.ac.ir
استادان دانشگاه خاتم در آیین بزرگداشت روز معلم تاکید کردند: اهمیت تواضع علمی در همکاریهای دانشگاهی
تاریخ انتشار: سهشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۱
مراسم گرامیداشت ۱۲ اردیبهشت که به مناسبت سالروز شهادت آیتالله شهید مرتضی مطهری، «روز معلم» نامگذاری شده است، با حضور و سخنرانی استادان دانشگاه خاتم در سالن همایشهای این مجموعه دانشگاهی برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه خاتم، خانم دکتر مرضیه هاشمی و آقای دکتر علیرضا شامخی از اعضای هیات علمی دانشگاه به نمایندگی استادان جوان در سخنانی بر اهمیت نقش دانشگاه خاتم در توسعه پژوهش علمی و اصول پیشرو آموزش دانشجویان تاکید کردند.
دانش آموختن وقفهناپذیر است.
در ادامه این مراسم، دکتر مرضیه هاشمی عضو هیات علمی دانشگاه، در سخنانی با تبریک روز معلم به همکاران و استادان گفت: تجربه اندکی که تاکنون اندوختهام مجابم ساخته که با تمام تلاش و توان دانش خود را گسترده، عمیق و روزآمد نگه دارم. گسترده از آن روی، که همیشه بتوانم با فاصله گرفتن از جزئیات و ریزهکاریهای تخصصی، چشماندازی وسیع و کلنگر را پیش چشم دانشجویان قرار داده تا از رشته اقلیمی خود و اهداف آن تصویری بهتر و وسیعتر در اختیار داشته باشند و عمیق از این جهت که میتوان به اقیانوسی از دانش با کمترین عمق دل خوش داشت که بتواند مسئله نظری را حل کرده و مشکلی عملی را از پیش پای بردارد.
غواصی در اعماق اقیانوس دانش است که برای اهداف پیشین راهگشا است و از نتایج آن، تعمیق فهم و درک دانشجویان نسبت به مفاهیم، نظریات و رویکردهای موجود در رشته علمیشان است. اما افزون بر این دو مورد، بر لزوم روزآمدی دانش تاکید کردم چون سرعت و گستره تحولات نظری در رشتههای علمی به قدری سریع و وسیع است که دلخوش به بسندگی اندوختههای خود جز خسران و حرمان برای معلمان بهرهای ندارد.
این استاد دانشگاه با اشاره به انقلاب اطلاعات و ارتباطات تصریح کرد: امروزه در چشم بر هم زدنی، دانشجویان میتوانند از آخرین دستاوردهای آکادمیها آگاه شوند و آن را با اندوختههای خود حاصل از دانشگاه مقایسه کنند.
او تاکید کرد: از این رو، آموزگاری که گسترش، تعمیق و روزآمد ساختن دانش را پیوسته در دستور کار خود قرار دهد، به نظر میرسد خود را با کار دشوار و سترگی مواجه ساخته است که منجر به متخلق شدن وی به تواضع علمی ناشی از حقیقتطلبی میشود.
دکتر هاشمی یادآور شد: این روحیه تواضع علمی ناشی از حقیقتطلبی میتواند از ارکان یک رابطه عمیقاً انسانی میان استاد و دانشجو باشد. به طوری که، دانشجو خود را با استادی مواجه میبیند که در حین این که مجدانه خود را وقف انجام وظایف پیشین ساخته اما تواضع علمی حاصل از مجاهدتهایش، به قول ابوعلی سینا، وی را بدانجا رسانده که نادانستهها در برابر دانستههایش چنان عظیم است که او را به نادانی معترف ساخته است؛ مصداق این شعر که «تا بدانجا رسید دانش من که بدانم همی که نادانم»
استاد دانشگاه خاتم ادامه داد: در این وضعیت، جدیت علمی استاد دانشجو را به مطالعه و تفکر بیشتر و عمیقتر ترغیب میکند و تواضع علمیاش نیز، دانشجو را به وی نزدیکتر میسازد.
وی افزود: با این رابطه مسئولانه، صمیمانه، عمیقاً انسانی و با احترام متقابل است که محیط آکادمی میتواند به پویایی و بالندگی نزدیکتر شود. اینکه دانشجو احساس کند در کنار استادش با آن خصایل و بیترس از متهم شدن به نادانی و ناتوانی میتواند همراه او در آسمان بیکران دانش و تفکر پرواز کند و خوشه بچیند.
او در پایان سخنان خود تاکید کرد: هنر استاد برقراری یک رابطه مسئولانه علمی و عمیقا انسانی مبتنی بر حقیقتطلبی با دانشجویان خویش است.
دانشگاه خاتم در مسیر تعالی
در ادامه دکتر علیرضا شامخی با اشاره به دو سال دوری و فشردگی رنجهای ناشی از کرونا، برگزاری مراسم روز معلم را به فال نیک گرفت و با تبریک این روز اظهار کرد: ما اساتید و معلمان خوب و برجستهای داشتهایم که خیلی از آنها همین الان هم در سطح بینالملی مطرح هستند. اما خب در این میان برخی جلوه پررنگتری دارند. آنهایی که علاوه بر تدریس، تلاش داشتهاند که به ما جهت و هدف بدهند و با تقویت ما به گونهای تربیتمان کنند که در کنار تحصیل، برای جامعه مفید بوده و هر جایی میرویم، متفاوت جلوه کنیم.
دکتر شامخی با بیان اینکه الگوهای زیادی از اساتید این چنینی در ذهن ما شکل گرفته است، ادامه داد: شاید یکی از کارهایی که میکنیم بازتولید همین الگوها باشد. از جمله اینکه مهارت مشاهدهگری، فهم مساله و فهم دنیای بیرون را یاد بگیریم و یاد بدهیم.
او با نام بردن از استاد مسعود ربانی، ایشان را یکی از الگوهای خود دانست و ضمن قدردانی از ایشان گفت: امیدوارم این شایستگی را پیدا کنم که مثل شما برای دانشجویانم جلوه کنم و در ذهن آنان ماندگار شوم.
دکتر شامخی با بیان اینکه اساتید این دانشگاه به دنبال این هستند که دانشجویانی متفاوت از بقیه تربیت کنند که مسائل کلان ایران را برطرف سازند، ابراز امیدواری کرد: انشاءالله بتوانیم در هر صنعت و شرکت کارآمدی که در کشور وجود دارد بخشی از متخصصان دانشگاه خاتم را در آن داشته باشیم و امیدوارم اینجا بتوانیم مدیران و مهندسان نسل آینده را تربیت کنیم.
این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه دانشگاه خاتم باید روی مزیتهای استراتژیک خود تمرکز کند، افزود: خوشبختانه با انسجام طرحها، برنامهها و ارکان دانشگاه، الزامات دانشگاه خاتم در این مسیر در حال شکل گرفتن است.
وی پیشنهاد کرد: با تمرکز بیشتر بر توسعه ساختار سازمانی، دانشگاه خاتم بتواند ظرفیت لازم را در راستای اهداف ریاست دانشگاه توسعه دهد.
دکتر شامخی در پایان خطاب به رئیس دانشگاه خاتم ابراز کرد: به عنوان یک استاد این اطمینان را به شما میدهم که ما هدف راهبردی شما را کاملاً فهمیدهایم و با تمام توان در راستای تامین این هدف اقدام میکنیم.