EN
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۸:۲۶
صفحه اصلیاخبار
مناظره درباره «مهندسی» بودن یا نبودن «معماری»
مناظره درباره «مهندسی» بودن یا نبودن «معماری»
مناظره درباره «مهندسی» بودن یا نبودن «معماری»
alt
اشتراک گذاری با :

به میزبانی دانشگاه خاتم برگزار می‌شود؛

مناظره درباره «مهندسی» بودن یا نبودن «معماری»

تاریخ انتشار: شنبه ۵ اسفند ۱۴۰۲

نشست تخصصی «از روح تا کالبد، بررسی دو دیدگاه متفاوت» با هدف بحث و بررسی درباره «مهندسی» بودن یا نبودن «معماری» ۹ اسفند در دانشکده هنر و معماری دانشگاه خاتم برگزار می‌شود.

به گزارش روابط عمومی و سایت دانشگاه خاتم، تاریخ «مهندسی» بودن یا نبودن معماری دقیقا مشخص نیست؛ آنچه که می‌دانیم این است که از ابتدای آکادمیک شدن رشته معماری در ایران، برای آن، پیشوند «مهندسی» تعریف شده است.


در طی این سالها، همواره میان معماران بر سر اینکه مهندسی معماری است، یا اینکه بیشتر به سمت مباحث هنری و تاریخی گرایش دارد، اختلاف نظر وجود داشته است.


گروهی از معماران خود را مهندس نمی‌دانند و بر این عقیده‌اند که معماری فراتر از علوم مهندسی، به تعریف و طراحی فضای زیست بشر می‌پردازد؛ و به همین دلیل پیوندی عمیق میان معماری و علومی چون روانشناسی، جامعه‌شناسی، تاریخ هنر، فلسفه و… احساس می‌کنند.


از سویی گروهی دیگر بر این باوراند محصول معماری به لحاظ ساختار سازه‌ای که دارد، نیاز به دانستن علوم مهندسی دارد که یک معمار ملزم به دانستن آنهاست.


در همین راستا، گروه هنر و معماری دانشگاه خاتم به مناسبت روز مهندس نشستی را پیرامون همین موضوع و با عنوان «از روح تا کالبد، بررسی دو دیدگاه متفاوت» برگزار می‌کند.


این جلسه، درواقع مناظره‌ای است میان نمایندگان دو گروه معماری و مهندسی با هدف بررسی وجوه و چرایی این دو دیدگاه با نگاهی گسترده‌تر که با حضور دکتر سیمون آیوازیان و دکتر جواد ثقفی، از پیشکسوتان تدریس معماری در دانشگاه‌ها و از معماران برجسته چند دهه اخیر ایران برگزار می‌شود.


نشست تخصصی «از روح تا کالبد، بررسی دو دیدگاه متفاوت» چهارشنبه ۹ اسفند ۱۴۰۲ در محل دانشکده هنر و معماری دانشگاه خاتم واقع در ساختمان دانشور شرقی، طبقه پنج برگزار می‌شود و ورود به آن برای عموم علاقه‌مندان آزاد است.

برچسب‌ها:
دانشکده هنر و معماری
دانشگاه خاتم
روز مهندس