khatam.ac.ir
قاسمی: تحول ذهنی پیشنیاز تحول دیجیتال است
تاریخ انتشار: جمعه ۲۳ تیر ۱۴۰۲
دکتر مجید قاسمی رئیس دانشگاه خاتم در دومین کنفرانس ملی تحول دیجیتال که طی روزهای چهارشنبه و پنجشنبه (21 و22 تیرماه) توسط انجمن مدیریت ایران و به میزانی این دانشگاه برگزار شد، موضوع حائز اهمیت در حوزه تحول دیجیتال را ایجاد تحول در اذهان ذکر کرد.
به گزارش وبسایت دانشگاه خاتم، دومین کنفرانس ملی تحول دیجیتال با رویکرد «رهبری و مدیریت زیست بوم دیجیتال» 21 و 22 تیرماه جاری توسط انجمن مدیریت ایران و با همکاری و میزبانی دانشگاه خاتم و با مشارکت گسترده صاحب نظران این حوزه برگزار شد.
دکتر مجید قاسمی رئیس دانشگاه خاتم و مدیرعامل بانک پاسارگاد به عنوان سخنران آئین افتتاحیه این کنفرانس در روز چهارشنبه 21 تیرماه در یک سخنرانی با عنوان «نقش رهبران در حکمرانی تحول دیجیتال» گفت: موضوع تحولات دیجیتال مصداق این جمله سعدی است که «حرم در پیش و حرامی در پس، اگر رفتی بردی و اگر خفتی مردی». به این معنا که همواره باید به سمت جلو و آینده حرکت کرد؛ منتها با نگاهی محققانه.
وی با اشاره به سرمایه گذاریهای بسیار کلان در برخی از کشورهای جهان در حوزه تحولات دیجیتالی، افزود: چینیها در سال 94 حدود 55 میلیارد دلار در این حوزه سرمایه گذاری کردند طوری که آمریکائیها اذعان کردند که 10 سال از چینیها در این زمینه عقب هستند.
دکتر قاسمی به ابعاد مختلف تحول دیجیتالی از جمله ابری شدن، مدرن سازی فناوری اطلاعات و بهینه سازی دیجیتالی پرداخت و اضافه کرد: چارچوب تحول دیجیتالی عبارت است از نقشه راه برای یک تحول دیجیتالی، حکمرانی دیجیتالی، چشم انداز تحول دیجیتالی و درگیر کردن سازمان با مسائل و موضوعات دیجیتالی.
رئیس دانشگاه خاتم در عین حال موضوع حائز اهمیت در این زمینه را تحول ذهنی و توانمندیهای سرمایه گذاری توصیف کرد و یادآور شد: حکمرانی تحول دیجیتال شامل به کارگیری حکمرانی دیجیتال در تعیین مسئولیتها و نیز قدرت تغییر مدیران در راستای دیجیتالی سازی است.
مدیرعامل بانک پاسارگاد با برشمردن سازوکارهای کلیدی حکمرانی دیجیتالی اصول کیلدی آن را مورد اشاره قرار داد و نوآور بودن و تلاش برای یافتن راههای جدید را از جمله ویژگیهای رهبران دیجیتال عنوان کرد.
مجیدی: تحول دیجیتال مبتنی بر هوش مصنوعی اجتناب ناپذیر است
در ادامه دکتر بابک مجیدی عضو هیئت علمی دانشگاه خاتم در سخنرانی خود با عنوان «آموزش سرمایه انسانی کارا برای آینده سازمانی مبتنی بر هوش مصنوعی و واقعیت دیجیتال»، به سرعت پیشرفت در حوزه هوش مصنوعی در 2 سال گذشته اشاره کرد و گفت: تحلیل داده، ترجمه متون، تخصصی سازی متون، خلاصه سازی ارائه تصمیمات کارا و هوشمندانه به مدیران و کارکنان سازمان، از جمله مواردی بوده است که در این مدت از هوش مصنوعی برای برآورده کردن آنها بهره گرفته شده است.
وی افزود: تحول دیجیتال مبتنی بر هوش مصنوعی برای رقابت کسب و کارهای نو، امروزه به امری اجتناب ناپذیر بدل شده است؛ اگرچه همین تجربهها هم امکان شکست دارد؟ اما راههای پیشگیری از این شکستها هم در دل خود هوش مصنوعی قابل جستجو و احصا است. این مدرس دانشگاه اضافه کرد: CHAT GPTها در پاره ای از مشاغل که عمدتا ناظر بر پردازش داده و برنامه نویسی است، بسیار بهتر از انسان عمل میکنند و در این حوزه گفته میشود حدود 300 میلیون شغل را تحت تاثیر قرار داده اند.
دکتر مجیدی گفت: آموزش در عصر هوش مصنوعی میبایست سریع، پیچیده و در عین حال ساده باشد؛ درواقع ما با نوعی آموزش چندوجهی و تعاملی روبه رو هستیم.
جوانمردی: تحول دیجیتال مُد نیست و برای تحقق آن، کل سازمان باید به باور جمعی برسد
مهندس شهاب جوانمردی مدیرعامل گروه شرکتهای فناپ نیز در یک سخنرانی با عنوان «راهنمای عملیاتی برای تحول دیجیتال»، به ضرورت تحول دیجیتال در سازمانها پرداخت و گفت: به صورت مکرر دیده میشود که افراد به دنبال یک نسخه آماده برای رقمخوردن تحول دیجیتال در سازمانشان هستند اما این روش مناسب و کاربردی نیست.
مدیرعامل فناپ با تاکید بر اینکه باید به یک فهم و ادبیات مشترک برای تغییر در یک سازمان رسید، گفت: موضوع مورد توجه این است که تحول دیجیتال در صنایع مختلف باید به صورت متفاوتی دنبال شود و نمیتوان برای همه سازمانها یک نسخه واحد تجویز کرد.
مهندس جوانمردی تحول دیجیتال را سیمکشی مجدد یک سازمان برای رسیدن به یک هدف مشخص تعبیر کرد و ادامه داد: تحول دیجیتالی یک مد و ترند نیست و باید برای تحقق آن، یک سازمان به یک باور جمعی برسد.
وی ستونهای ۶گانه تحول دیجیتال را شامل تجربه، تغییر، افراد، نوآوری، رهبری و فرهنگسازی عنوان کرد و گفت: بسیاری از سازمانها با بحران بلوغ فناورانه مواجه هستند و سهمشان را از موضوع دیجیتالیشدن به موضوع فناوری تقلیل میدهند. این درحالی است که کل فرآیند کسبوکار و تمام اجزای آن در این دیجیتالیشدن و تحول نقش دارد.
مدیرعامل فناپ تاکید کرد: بسیاری از سازمانها آمادگی قدمنهادن در عرصه تحول دیجیتال را ندارند و نیازمند تغییر فرهنگ، آموزش تیمها و نیروی انسانی خود هستند. در این زمینه دانشگاهها میتوانند به کمک آموزش نیروی انسانی سازمانها بیایند.
روحانی: آنچه از CHAT GPT مردم را تحت تاثیر قرار داده، دیده شدن کاربرد آنهاست
در ادامه سلسلسه سخنرانیهای روز نخست از برگزاری دومین کنفرانس ملی تحول دیجیتال، دکتر سعید روحانی دانشیار گروه مدیریت فناوری اطلاعات دانشگاه تهران در ارائه ای با عنوان «تحول دیجیتال به کمک تحلیل گری داده»، اهمیت دادهها را در ایجاد تحولی دیجیتال در سازمانها یادآور شد و گفت: تحول نیازمند تصمیم گیری است و تصمیم گیری هم بدون داشتن دیتا ابتر است.
وی افزود: ما در حوزه مهندسی نرم افزار در سالهایی که به دنبال توسعه و اتوماسیون بودیم، اول سراع نرم افزارهای تک لایه رفتیم و مع الاسف کسی با دید تحلیل داده سراغ اتوماسیون نرم افزار نمیرفت. یکی از دلایلی که موجب میشود امروزه ما نتوانیم داده محور باشیم، این است که مهندسان سابق ما بر مبنای تحلیل داده سیستمهایشان را طراحی نکرده اند و تنها به دنبال اجرایی شدن «فرآیندهای از پیش تعریف و تعیین شده» بوده اند.
دکتر روحانی گفت: واقعیت این است که آنچه امروز به عنوان CHAT GPT مردم را تحت تاثیر قرار داده، تنها دیده شدن کاربرد آن است؛ وگرنه این کاربریها پیشتر در گوگل هم وجود داشته است. نکته دیگر این است که همه کارها با تکنولوژی آسان نمیشود؛ مهم نگاه ماست و اینکه بخواهیم از آن برای بهبود فرآیندها در کارهایمان بهره ببریم.
حسن زاده: تحول دیجیتال باید جایش را به تحول مجازی بدهد
در ادامه دکترمحمد حسنزاده رئیس پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک) در یک سخنرانی با عنوان «تحول مجازی: جاری سازی و مراحل آن»، گفت: ما در ایرانداک از حدود یک سال پیش به این جمع بندی رسیدیم که تحول دیجیتال باید جایش را به گفتمان دیگری بدهد. ما نیازمند این هستیم که یک طرح جلوتر را نگاه کنیم و آن تحول مجازی است.
وی افزود: تحول دیجیتال به معنای ساختن نسخه ای رقومی شده از همه چیز است و استفاده از فناوری برای تسریع آن یک الزام است اما کافی نیست. دنیای کنونی در حال ایجاد سیستم دیگری برای انجام امور است و شاید تحول دیجیتال در این راه کافی نباشد.
رئیس پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک) اضافه کرد: بشر چیزی میخواهد که خودش بازتولید شود و کار کند و آن همان فضای مجازی است. تحول دیجیتال حداقل 6 گام دارد: جانمایی، توسعه قابلیت، ورود و اسکان، هویت یابی، تثبیت جایگاه و رهبری. و اگر این مراحل به خوبی طی نشود مشکلات از قبل هم سخت تر خواهد شد.
عبدالهی: تا سال 2030 حدود 18 درصد از GDP جهانی را اقتصاد دیجیتالی از آن خود میکند
سپس دکتر علی عبدالهی مدیرعامل شرکت ملی انفورماتیک در یک سخنرانی با عنوان «رهبران دیجیتال و مدیران نسل آینده»، به مقاله ای که سال 2019 در مجله اکونومیست با عنوان «عالیجنابان جدید وال استریت» چاپ شده بود، از ظهور اقتصاد نو در سپهر جهانی سخن گفت و با اشاره به برآوردهای صورت گرفته، گفت: بر اساس تخمینها تا سال 2030 حدود 18 درصد از GDP اقتصاد جهان را اقتصاد دیجیتالی از آن خود میکند و این زنگ هشداری برای ما نیز خواهد بود.
وی با اشاره به اهمیت نقش رهبران در عصر دیجیتال، گفت: در حالی که بسیاری از مهارتهای اصلی رهبری در عصر دیجیتال یکسان باقی میمانند، اما در مواجهه با بر هم زنندگی فناوری/فناوری تحول آفرین، رهبران نیازمند کسب مهارتهای جدید دیگری نیز هستند. آنها در عین حال با چالشهای جدیدی هم روبه رو خواهند شد؛ مثل افزایش سرعت انجام کسب و کارها، تغییرات در فرهنگ سازمانی و موارد مشابه.
به گفته مدیرعامل شرکت ملی انفورماتیک تمرکز بر ارزش آفرینی دیجیتال، سواد دیجیتالی، درک درست از جنبههای عمومی فناوری از جمله مهارتهای رهبران دیجیتال است و اگر آنها نسبت به کسب و کارها سواد دیجیتالی لازم را پیدا کنند، بسیار بهتر از تکنولوژیستها در این زمینه عمل خواهند کرد.
کاربردهای Living Lab دانشگاه خاتم در حوزه برای صنایع هلدینگ مالی پاسارگاد
در ادامه برگزاری دومین کنفرانس ملی تحول دیجیتال و در روز دوم این رویداد علمی (پنجشنبه 22 تیرماه)، دکتر مهدی عربزاده یکتا مدیر ارشد کسب و کارهای صنعت هوشمند شرکت فناپ زیرساخت که پروژه Living Lab (آزمایشگاه زنده) دانشگاه خاتم را راهبری و مدیریت کرده است، ضمن اشاره به سیر تاریخی ایجاد آزمایشگاههای زنده در جهان، به ارائه گزارشی از راه اندازی این پروژه پرداخت و گفت: مسیر حرکت برای ایجاد آزمایشگاه زنده از شرکتهای معدنی/فلزی شروع شده است و این مسیر برای صنایع و ایدههای موجود در هلدینگهای گروه مالی پاسارگاد هم میتواند ایفای نقش کند.
وی افزود: ما سعی کردیم بخشهای مختلفی از محصولاتی را که در یک سال گذشته از صنعت شناسایی و تبدیل به محصولاتی عملیاتی شده اند، در آزمایشگاه به زیر بار ببریم و امیدواریم بتوانیم با تداوم پشتیبانیهای بانک پاسارگاد این مسیر را ادامه دهیم.
شمیسا: اتوماسیون صنعتی نیازمند تغییر پارادایم از کارکرد جزیره ای به یکپارچه است
دکتر عبدالله شمیسا عضو هیات علمی و مدیر گروه مهندسی برق دانشگاه خاتم دیگر سخنران روز دوم کنفرانس ملی تحول دیجیتال بود که در ارائه ای با عنوان «اتوماسیون صنعتی در زیست بوم دیجیتال» به موضوع کنترل خودگردان در تحول دیجیتال اشاره کرد و گفت: کنترل خودگردان به معنای عملکرد رضایتبخش تحت عدم قطعیتهای قابل توجه در محیط و توانایی جبران خرابیهای سیستم بدون دخالت خارجی است.
وی افزود: اتوماسیون فرآیندی است که با کمترین کمک یا دخالت انسان انجام میشود. اتوماسیون صنعتی مجموعه ای از فناوریهاست که منجر به کارکرد ماشینها و سیستمها بدون دخالت چشمگیر انسان میشود و عملکرد مطلوبی را نسبت به عملیاتهای دستی به ارمغان میآورد.
مدیر گروه مهندسی برق دانشگاه خاتم در ادامه ویژگیهای اتوماسیون صنعتی را برشمرد که از آن جمله است: انجام خودکار بیشتر عملیاتهای صنعتی با هدف افزایش بهره وری و کاهش هزینه نیروی کار، تغییر پارادایم از کارکرد مجزا و جزیره ای واحدها به عمل یکپارچه و ایجاد شبکههای صنعتی و نیز حداکثر کردن سود با روشهایی مانند کنترل متمرکز و نامتمرکز.
ناظمی: همه بیزینس مدلها (BM) تغییرپذیرند
دکتر امیر ناظمی عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات سیاست علمی و مدیر گروه آیندهاندیشی این مرکز هم در سخنرانی خود با عنوان «آینده تحول دیجیتال در صنعت» آنچه را به عنوان اقتصاد دیجیتال مطرح است، در سه مدل دسته بندی کرد: 1- فناوری اطلاعات (نمونههایی مانند ایرانسل، کافه بازار و ...)، 2- بیزینس مدلهای جدید (نمونههایی مانند اسنپ، تپسی، دیجی کالا و...) و 3- معدن/خودروسازی (نمونههایی مانند بنز، فورد و ...).
وی با بیان اینکه همه بیزینس مدلها (BM) دچار تغییر میشوند، در عین حال تاکید کرد: تغییر در فعالیت یا مدل کسب و کار به سادگی امکانپذیر نیست و نیاز به وجود همراهان دارد.
به گفته مدیر گروه آیندهاندیشی مرکز تحقیقات سیاست علمی، امروزه دو گروه شرکت در حال شکل گیری هستند: 1- شرکتهای مشاوره و پیاده سازی (طراحی، مهندسی، توانمندسازی) و 2- شرکتهای فنی (زیرساخت فنی و ابری و حسگرها). کمکی که دولتها میتوانند به پویایی این شرکتها داشته باشند، ایجاد عقلانیتی برای حرکت این شرکتها به سمت تحول دیجیتال است.
امینی: شاهد نقش آفرینی فزاینده هوش مصنوعی در GDP کشورها هستیم
در ادامه سلسلسه سخنرانیهای دومین کنفرانس ملی تحول دیجیتال، دکتر مصطفی امینی دانش آموخته مقطع پسا دکتری تحول دیجیتال داده محور از دانشگاه تربیت مدرس در یک سخنرانی با عنوان «ژئواکونومی دیجیتال در خاورمیانه دیجیتال»، شبکههای ارزش، کسب و کار، قدرت و کامپیوتر را دارایی راهبردی کشورها دانست و گفت: اگر در گذشته واژه همسایگی میان کشورها بسیار مهم بود امروز دسترسی مهم شده است؛ یعنی کسی ممکن است همسایه شما نباشد اما بیشتر از همسایه به شما دسترسی داشته باشد و لذاست که امروزه گفته میشود مرز میان فضاها از بین رفته است.
وی با اشاره به سرمایه گذاری هنگفتی که کشورهای حوزه همکاری خلیج فارس در زمینه هوش مصنوعی انجام داده اند، افزود: کشوری مانند عربستان سعودی 135 میلیارد دلار و کشوری مانند امارات عربی متحده 96 میلیارد دلار در زمینه هوش مصنوعی سرمایه گذاری کرده اند و امارات در چشم انداز 2070 خود را قدرتمندترین کشور جهان در نظر گرفته است. ما به طور فزاینده ای شاهد نقش آفرینی هوش مصنوعی در GDP کشورها هستیم.
به گفته وی، ابزارهای ژئواکونومی دیجیتال شامل فضای سایبری، سیاستهای پولی و مالی دیجیتال، سیاستهای ملی حاکم بر انرژی و کالاها، سیاستهای تجاری دیجیتال، کمکهای اقتصادی، محدودیتها و تحریمهای اقتصادی و سیاستهای سرمایه گذاری دیجیتال هستند. امینی ضمن اشاره به طرحهای تحول دیجیتالی کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس، پیشنهاد کرد در کشورمان نیز پلتفرمهای همپیمانی هویت با هدف تبادل پذیری دادههای دیجیتالی مالی شکل بگیرند تا فاصله به وجود آمده عمیق تر نشود.
تجارب استفاده از اینترنت اشیا برای نظارت هوشمند دیجیتالی در محیطهای صنعتی
دکتر جواد رضازاده مدرس دانشگاه سیدنی استرالیا در حوزه هوش مصنوعی در سخنرانی خود در دومین کنفرانس ملی تحول دیجیتال به ارائه تجارب استفاده از اینترنت اشیا برای نظارت هوشمند دیجیتالی در محیطهای صنعتی پرداخت و ضمن اشاره به سیر تکاملی و روند تکنولوژی در 50 سال اخیر، گفت: اینترنت اشیا که نخستین بار سال 99 توسط کوین اشتون مورد استفاده قرار گرفت، یک اتوسیستم است که در آن برای هر چیزی (انسان، حیوان، شیء) قابلیت ارسال داده از طریق شبکههای ارتباطی فراهم میشود.
وی ضمن برشمردن تجاربی که خود در حوزه کاربردهای اینترنت اشیا در سیدنی داشته است، افزود: هر سیستمی که سنسورهای هوشمند داشته باشد و از شبکه اینترنت استفاده کند و دادههایش را در محیطی ابری ذخیره و روی نرم افزار مورد استفاده قرار دهد، درواقع دارد از اینترنت اشیا استفاده میکند. ما برای مانیتورینگ هوشمند محیطهای مختلفی داریم که GPS و IPS در آنها کاربرد دارد.
بیگی: تجربه دیجیتالی درک مشتری از تعاملاتش با زیست بوم دیجیتال است
دکتر مهدی بیگی سرپرست اداره راهبری فناوری اطلاعات و زیرساخت بانک پاسارگاد دیگران سخنران این کنفرانس در ارائه ای با عنوان «راهبردهای بهبود تجربه دیجیتالی مشتریان در زیست بوم دیجیتال» از مفهوم تجربه دیجیتالی سخن گفت و آن را درک مشتری از تعاملاتش با زیست بوم دیجیتال نامید و گفت: این درک در مراحل گوناگون سفر و نقاط مختلف تماس (نشات گرفته از احساسات و ادراکات) خود را نشان میدهد و وجه تمایزی که اتفاق نهایی را رقم میزند، احساسی اسات که از تجربه دیجیتالی به فرد دست میدهد.
وی افزود: سرویسها باید برای مشتری/مهمان سهل الوصول و فرآیندها نیز چابک و به روز باشند. سازمانی میتواند مزیت رقابتی داشته باشد که بتواند نیازهای مستریان را پیش بینی کند؛ حتی بدون آنکه مشتری آنها را به او بگوید. سرویسها همچنین باید در قالب بسته به مشتری/مهمان ارائه شوند؛ بسته ای شامل خدمت همراه با پشتیبانی، شایستگی، کیفیت، مراقبت، مشاوره و ...).
سرپرست اداره راهبری فناوری اطلاعات و زیرساخت بانک پاسارگاد با بیان اینکه ما امروز با پارادایم اقتصاد توجه روبه رو هستیم، مزیت رقابتی سازمانها را در عصر پیش رو عبور از مسیری دانست که اقتصاد توجه را تقویت کند.
طهرانی: امروز و در عصر دیجیتال هم کسب اعتماد همچنان چالش اصلی است
دکتر مهدی طهرانی عضو هیئت علمی دانشگاه خاتم دیگر سخنران این کنفرانس بود که در ارائه ای با عنوان «اینترنت ارزش: توسعه زیست بوم دیجیتال بر بستر غیرمتمرکز» با اشاره به اهمیت دادهها در دنیای امروزی گفت: با این حال دادهها همواره در معرض نشت و حریم خصوصی نیز همواره در معرض نقض شدن هستند. امروز و در عصر دیجیتال و زیست بوم هم کسب اعتماد همچنان چالش اصلی است.
وی با اشاره به عناصر اصلی اینترنت ارزش که عبارتند از: بلاکچین، اینترنت اشیا، تبادل ارزش، توکن سازی و هویت دیجیتال، تفاوتهای اینترنت ارزش و اینترنت اشیا را هم مورد توجه قرار داد و یادآور شد: اینترنت ارزش انتقال داراییها و نیز پرداخت وجوه، توکن سازی داراییها و ... را برای ما تسهیل میکند.
تشکیل دبیرخانه دائمی کنفرانس ملی تحول دیجیتال در انجمن مدیریت ایران
در بخش پایانی برنامههای دومین کنفرانس ملی تحول دیجیتال، دکتر آذر صائمیان قائم مقام دبیرکل انجمن مدیریت ایران و دبیر علمی این کنفرانس ضمن اشاره به برخی فعالیتهای این انجمن و ارائه گزارشی از روند اجرایی این رویداد علمی، بیانیه پایانی کنفرانس را نیز قرائت کرد.
به گفته قائم مقام دبیرکل انجمن مدیریت ایران، این انجمن از سال 1395 تاکنون 8 کنفرانس در حوزه فرهنگ سازمانی، 6 کنفرانس در حوزه مدیریت دانش و 2 کنفرانس در حوزه تحول دیجیتال را برگزار کرده است که در کنفرانس اخیر (دومین کنفرانس ملی تحول دیجیتال) حدود 30 تن از استادان برجسته دانشگاههای مختلف کشور به ارائه آخرین یافتهها در این عرصه پرداختند.
همچنین در بیانیه پایانی دومین کنفرانس ملی تحول دیجیتال که توسط دبیر علمی کنفرانس قرائت شد، خواستههای کنفرانس در 10 بند به شرح زیر عنوان شد:
1- تدوین نقشه راه تحول دیجیتال 2- تقویت زیرساختهای فنی و ارتباطی 3- توجه به تحقیقات و توسعه 4- توسعه آموزشهای دانش بنیان 5- توسعه بازارهای دیجیتالی 6- ایجاد فرصتهای جدید 7- ایجاد شبکه متخصصان 8- ایجاد امنیت دیجیتال 9- حفظ حریم خصوصی 10- توسعه و ترویج فرهنگ دیجیتالی.
دکتر صائمیان همچنین از تشکیل دبیرخانه دائمی کنفرانس ملی تحول دیجیتال در انجمن مدیریت ایران با هدف ایجاد سازوکاری واحد و یکپارچه جهت بهره مندی از نظرات صاحب نظران علمی و تخصصی در راستای ایفای نقش مرجعیت علمی در توسعه زیست بوم دیجیتال در کشور خبر داد.
در پایان مقالات برتر دومین کنفرانس ملی تحول دیجیتال به شرح زیر معرفی و با اهدای لوح سپاس و هدیه از نویسندگان آن تقدیم به عمل آمد:
رتبه نخست: چالشهای تحول و مدیریت منابع انسانی دیجیتال در عصر VUCA (امیدرضا محمودی نیلو).
رتبه دوم: بررسی موانع فناوری بلاکچین در زنجیره تامین مواد غذایی (سیده خدیجه حسینی، منصور مومنی و شهرزاد مصطفوی).
رتبه سوم: مدل مفهومی تحول دیجیتال با تکیه بر تحلیل SWAT در شرکت میدکو (زهرا سادات حسن پور جسری و هدی حیدری).
همچنین در آئین اختتامیه از دکتر مریم حسینی به جهت نگارش چندین عنوان کتاب در زمینه تحول دیجیتال تقدیر به عمل آمد.
یادآوری میشود، دومین کنفرانس ملی تحول دیجیتال به همت انجمن مدیریت ایران و با همکاری دانشگاه خاتم با هدف بهبود و ارتقا عملکرد قلمرو دیجیتال، ارتقا دانش و مهارتهای رهبری دیجیتال و ارائه تجارب برتر فناوریهای دیجیتال در کسبوکارها و با محورهایی از قبیل: حکمرانی زیست بوم دیجیتال، توسعه قابلیتهای فرهنگ دیجیتال، توسعه شبکه ارزشآفرینی دیجیتال، ترسیم آینده صنعت در تحول دیجیتال، رهبران دیجیتال و مدیران نسل آینده، رویکردها و مدلهای زیستبوم دیجیتال، شایستگیهای سرمایه انسانی در دیجیتالی شدن، راهکارهای بهبود تجربه دیجیتالی ذینفعان کلیدی، مدیریت سرمایهگذاری دیجیتال (انسانی، فنی و تجهیزات) و نقش تسهیلگران و توسعهدهندگان در دیجیتالی شدن، برگزار شد.