مرکزآموزشی و پژوهشی واقعیت دیجیتال هوشمند دانشگاه خاتم
واقعیت دیجیتال و هوش مصنوعی به عنوان فناوریهای نوین و انقلابی، تاثیر عمیقی بر بسیاری از جنبههای زندگی انسان گذاشتهاند و یکی از مهمترین حوزههایی که میتوانند تحول عظیمی در آن ایجاد کنند، آموزش و یادگیری است.
یکی از بزرگترین مزایای واقعیت مجازی در آموزش، توانایی ایجاد محیطهای یادگیری غنی و غوطهورکننده است. با استفاده از هدستهای واقعیت مجازی، دانشجویان میتوانند به مکانها و شرایطی دسترسی پیدا کنند که در دنیای واقعی یا دسترسی به آن دشوار یا حتی غیرممکن است. به عنوان مثال، دانشجویان رشته پزشکی میتوانند در یک اتاق عمل مجازی شرکت کنند، بدون اینکه خطری آنها را تهدید کند. آنها میتوانند جراحیهای مختلف را از نزدیک مشاهده کرده و حتی در برخی شبیهسازیها، خود به عمل جراحی بپردازند. این تجربه غوطهورکننده نه تنها دانش آنها را افزایش میدهد، بلکه مهارتهای عملیشان را نیز تقویت میکند.
واقعیت مجازی، یادگیری را از یک فعالیت صرفاً نظری به یک تجربه تعاملی و عملی تبدیل میکند. در محیطهای مجازی، دانشجویان میتوانند با اشیا و مفاهیم به صورت مستقیم تعامل داشته باشند. آنها میتوانند مفاهیم انتزاعی را در دنیای واقعی لمس کرده و درک بهتری از آنها پیدا کنند. فناوری واقعیت مجازی امکان شخصیسازی آموزش را برای هر دانشجو فراهم میکند. اساتید میتوانند محتوای آموزشی را بر اساس سرعت یادگیری، علایق و سبک یادگیری هر دانشجو تنظیم کنند. به عنوان مثال، برای دانشجویی که در درک مفاهیم ریاضی مشکل دارد، میتوان یک محیط مجازی طراحی کرد که در آن مفاهیم ریاضی به صورت بصری و تعاملی ارائه شوند. این روش میتواند به درک بهتر و سریعتر مطالب کمک کند.
آموزش مبتنی بر واقعیت مجازی، فرصتهای بینظیری برای توسعه مهارتهای مورد نیاز در قرن بیست و یکم فراهم میکند. دانشجویانی که با این فناوری آشنا هستند، میتوانند مهارتهای حل مسئله، تفکر انتقادی و خلاقیت خود را تقویت کنند. همچنین، همکاری و ارتباطات در دنیای مجازی، مهارتهای کار تیمی و ارتباطات بین فردی را بهبود میبخشد. دانشجویان میتوانند در گروههای مجازی با یکدیگر همکاری کنند، ایدهها را به اشتراک بگذارند و پروژههای مشترک را انجام دهند؛ حتی اگر در مکانهای جغرافیایی متفاوتی قرار داشته باشند.
در کنار واقعیت مجازی هوش مصنوعی نیز میتواند در آموزش آینده تاثیر زیادی داشته باشد. یکی از مهمترین مزایای هوش مصنوعی در آموزش، توانایی شخصیسازی تجربه یادگیری برای هر دانشجو است. سیستمهای هوش مصنوعی میتوانند با تحلیل الگوها و رفتار یادگیری هر فرد، محتوای آموزشی را به صورت سفارشی ارائه دهند. به عنوان مثال، یک پلتفرم آموزشی مبتنی بر هوش مصنوعی میتواند بر اساس سرعت یادگیری، نقاط قوت و ضعف و علایق دانشجو، مسیر یادگیری منحصر به فردی را طراحی کند.
سیستمهای آموزشی مبتنی بر هوش مصنوعی میتوانند به صورت هوشمند و تطبیقی عمل کنند. این سیستمها با استفاده از الگوریتمهای یادگیری ماشین، میتوانند محتوای آموزشی را بر اساس واکنشها و پیشرفت دانشجو، به صورت پویا تغییر دهند. به عنوان مثال، اگر دانشجویی در درک یک مفهوم خاص مشکل دارد، سیستم هوش مصنوعی میتواند توضیحات و مثالهای اضافی ارائه دهد، یا حتی روشهای تدریس را تغییر دهد تا درک بهتر مطلب را تسهیل کند.
در این راستا مرکز آموزشی و پژوهشی واقعیت دیجیتال هوشمند دانشگاه خاتم با هدف بهرهگیری از فناوریهای واقعیت دیجیتال و هوش مصنوعی برای آموزش دانشگاهی در سال 1403 به بهرهبرداری رسید.
امکانات "مرکز واقعیت دیجیتال هوشمند دانشگاه خاتم"
شکل شماره 1: نمای کلی مرکز با مساحت 150 مترمربع طراحی شده برای کلاس ها و پژوهش های نسل آینده
شکل شماره 2: طراحی مرکز به صورت "کلاس باغ" برای جلوگیری از مشکلات ناشی از حضور طولانی در فضای دیجیتال
شکل شماره 3: مرکز دارای 11 رایانه (یک کلاس 10 نفره با استاد) با توان اجرای آخرین مدل های هوش مصنوعی و اقعیت دیجیتال است.
شکل شماره 4: مرکز مجهز به 11 عدد عینک واقعیت دیجیتال با جدیدترین فناوری های دنیا برای اجرای همتاهای دیجیتال آموزشی و پژوهشی است
شکل شماره 5: در بخش میانی مرکز یک فضای واقعیت دیجیتال قابل طراحی و محدود سازی به مساحت 50 متر مربع با قابل حرکت در دنیای دیجیتال در نظر گرفته شده است.
شکل شماره 6: مرکز دارای دو میز طراحی شده واقعیت افزوده به ظرفیت های 14 و6 نفر برای اجرای کلاس ها و ارائه های مبتنی بر همتاهای دیجیتال است
شکل شماره 7: عینک های واقعیت دیجیتال مرکز دارای توانایی نمایش واقعیت افزوده می باشند و همچنین مرکز مجهز به یک برد نمایش هوشمند 85 اینچ برای ارائه با کمک هوش مصنوعی است