EN
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۸:۵۰
صفحه اصلیدانشکده‌ها
گروه مدیریت

تاریخچه

 

گروه مدیریت دانشگاه خاتم از سال ۱۳۹۱ با دو رشته مدیریت بازرگانی گرایش بازاریابی و مدیریت اجرایی (MBA) با گرایش استراتژی فعالیت خود را شروع و در سال ۱۳۹۳ رشته مدیریت صنعتی با گرایش تحقیق در عملیات نیز به مجموعه رشته‌های گروه مدیریت اضافه شد. در سال 1395 و با توجه به نیازهای کشور، جذب دانشجو در رشته مدیریت بازرگانی گرایش بازرگانی بین‌الملل نیز آغاز شد. این گروه در سال 1397 با آغاز به جذب دانشجو در رشته مدیریت صنعتی گرایش تولید و عملیات فعالیت خود را گسترش داده است. همچنین با توجه به ضرورت حرکت علمی در مسیر توسعه سرمایه‌های انسانی از سال 1398 جذب دانشجو در رشته مدیریت دولتی گرایش توسعه منابع انسانی نیز به مجموعه فعالیت‌های گروه اضافه شده است. لازم به ذکر است گروه مدیریت دانشگاه خاتم زیرمجموعه دانشکده مدیریت و مالی است.

 

 

چشم‌انداز، مأموریت و اهداف کلان گروه مدیریت دانشگاه خاتم

 

 

چشم‌انداز:

پیشتاز در توسعه بینش مدیریت و راهکارهای نوآورانه در راستای تحول و تعالی کسب و کار و جامعه.

 

 

ماموریت:

 

  • پرورش رهبران، مدیران و دانش‌آموختگان شایسته، نوآور و اخلاق محور؛
  • ارائه دانش و راهکار تخصصی برای پاسخگویی به چالش‌ها و مسائل سازمان‌ها و صنایع؛
  • ایجاد محیط متعالی یادگیری و توسعه فرهنگ دانش محور.

 

 

اهداف کلان گروه:

 

  • توسعه کمی و کیفی سرمایه انسانی گروه؛
  • توسعه علمی، فکری و حرفه‌ای دانشجویان؛
  • توسعه ارتباط و تعاملات با صنعت؛
  • توسعه زیرساخت‌های آموزشی و پژوهشی گروه؛
  • ارتقای سطح دستاودهای پژوهشی گروه؛
  • ارتقای سطح همکاری‌های علمی ملی و بین‌المللی اساتید و دانشجویان؛
  • ارتقای وجهه و جایگاه گروه در رتبه‌های ملی و بین‌المللی.

 

 

گرایش‌های مدیریت دانشگاه خاتم

 

رشته مدیریت دانشگاه خاتم در مقطع کارشناسی ارشد دارای گرایش‌های زیر می‌باشد:

 

  • مدیریت بازرگارنی - بازاریابی؛

 

  • مدیریت بازرگانی بین الملل؛

 

  • MBA استراتژیک؛

 

  • مدیریت دولتی - توسعه منابع انسانی؛

 

  • مدیریت صنعتی - تحقیق در عملیات؛

 

  • مدیریت صنعتی - تولید و عملیات؛

 

 

در ادامه با گرایش‌های رشته مدیریت در دانشگاه خاتم بیشتر آشنا شوید.

 

 

معرفی رشته گرایش‌های فعال گروه مدیریت دانشگاه خاتم

 

 

معرفی رشته MBA گرایش استراتژی

 

 

تعریف رشته MBA

 

دنیای پیچیده کسب و کار امروز نیازمند توسعه مهارت تصمیم‌گیری افراد در راستای ایجاد تحول و دگرگونی به‌منظور ساختن آینده‌ای ارزشمند است. تکیه بر خلاقیت و نوآوری، پشت سر گذاشتن رویکردهای سنتی و کسب مهارت‌های مواجهه با چالش‌ها و بهره‌برداری هوشمندانه از فرصت‌های کسب و کار، پایه‌های خلق مزیت و ایجاد موفقیت استراتژیک هستند. رشته MBA در دانشگاه خاتم با هدف توسعه یادگیری چنین دانش و مهارت‌هایی، زمینه رشد تفکر و کاربرد آن را در دنیای واقعی برای دانشجویان میسر ساخته است.

 این رشته در سراسر دنیا مورد توجه و اقبال عمومی بسیار زیادی قرار گرفته به خصوص برای افرادی که دارای مدرک کارشناسی غیر مرتبط با مدیریت بوده و به دنبال افزایش دانش و مهارت‌های رهبری و مدیریتی خود هستند.

 

اهداف رشته

 

هدف این رشته پرورش افرادی است که دارای توانمندی‌های ویژه در امور کسب و کار بوده و قدرت انجام وظایف این حوزه را داشته باشند که از جمله آنها به موارد ذیل می‌توان اشاره کرد:

  • شناسایی مسائل واقعی کسب وکار و تحلیل و تصمیم‌گیری کارا و اثربخش؛
  • مدیریت کارا و موثر یک کسب و کار و یا یک بخش تخصصی از کسب و کار؛
  • راه‌اندازی یک کسب و کار جدید و توانایی راهبری آن؛
  • تدوین استراتژی برای سازمان‌های دولتی و خصوصی؛
  • دانش و مهارت پایه‌ای مورد نیاز برای مدیریت کسب و کار؛
  • ارائه مشاوره به سازمان‌های مختلف در حوزه استراتژی.

 

 

گرایش‌های رشته MBA و گرایش‌های فعال در دانشگاه خاتم

 

همگام با اقبال عمومی اغلب کشورها و دانشگاه‌های دنیا به این رشته تحصیلی، دانشگاه خاتم نیز با در نظر داشتن اهمیت این رشته و نیاز جامعه، از مهرماه 1392 اقدام به پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد رشته مدیریت کسب و کار نموده است. طبق مصوبه وزارت علوم در سال 1392، گرایش‌های این رشته در مقطع کارشناسی ارشد عبارتند بودند از: استراتژی، بازاریابی، خدمات، رفتار سازمانی و منابع انسانی، سازمان‌های پروژه محور، سیستم‌های اطلاعاتی و فناوری اطلاعات، عملیات و زنجیره تامین، فناوری، کارآفرینی، کسب و کار بین‌المللی، مالی، نوآوری و توسعه محصول و خدمت، و کشاورزی و صنایع غذایی. اما طبق بخشنامه وزارت علوم در فروردین ماه 1395، برنامه درسی بازنگری شده مدیریت کسب و کار با هفت گرایش استراتژی، بازاریابی، رفتار سازمانی و منابع انسانی، سیستم‌های اطلاعات و فناوری، عملیات زنجیره تامین، فناوری و مالی جایگزین برنامه درسی قبلی شد.

 

در دانشگاه خاتم، گرایش استراتژی به عنوان تنها گرایش فعال رشته مدیریت کسب و کار ارائه می‌شود. به منظور توسعه و پیشرفت مستمر در جهان امروز که یکی از بارزترین مشخصه‌های آن روندهای تحول آفرین و گاه غافلگیر کننده است، حوزه استراتژی همواره به دنبال درک و ارائه پاسخی منسجم به تغییرات و پیچیدگی‌های نهفته در آن بوده است. مدیریت کسب و کار در چنین دورانی نیازمند دانش و مهارت‌های عمیق مرتبط با کشف پویایی‌های کسب و کار به منظور مدیریت کارآمد سازمان‌های اقتصادی اجتماعی، تولیدی و خدماتی است. گروه مدیریت دانشگاه خاتم با مجهز نمودن دانشجویان به دانش و مهارت موردنیاز کسب و کار و همچنین مسئولیت اجتماعی و اخلاقی، آنها را برای مواجهه با دنیای پیچیده، مجهز می‌سازد و زمینه موفقیت آنها را در تبدیل شدن به رهبران موثر سازمان، تصمیم‌گیران موثر و کارآفرینان تاثیرگذار بر صنعت و جامعه فراهم می‌آورد.

 

 

برنامه درسی رشته MBA گرایش استراتژی:

 

دانشجویان باید در این دوره 48 واحد درسی را بگذرانند که عبارتند از 30 واحد درسی اصلی ، 6 واحد درسی اصلی-اختیاری و 6 واحد درسی تخصصی-اصلی و 6 واحد پایان‌نامه که با توجه به پژوهش‌محور بودن کلیه رشته گرایش‌های کارشناسی ارشد در گروه مدیریت دانشجویان ملزم به ارائه پایان‌نامه هستند. همچنین بنا به نیاز دانشجویان حداکثر 6 واحد جبرانی در ترم اول به دانشجویان ارائه می‌شود.

 

 

كاربردهای رشته MBA

 

با توجه به اینکه فارغ‌التحصیلان این رشته در دوران تحصیل دانش و مهارت‌های مختلف و متنوع مرتبط با اداره کسب و کار را به‌دست می‌آوردند، فرصت‌های شغلی گسترده‌ای در انتظار آنها خواهد بود. افرادی که دارای روحیه کارآفرینی هستند و تمایل به راه‌اندازی کسب و کار دلخواه خود دارند،  این رشته را بسیار مناسب با نیازهای خود خواهند یافت. همچنین آنهایی که در حوزه کاری خود متخصص به شمار می‌آیند، به منظور توسعه مسیر شغلی خود می‌توانند از این رشته بسیار بهره‌مند شوند. پرورش مهارت‌های فکری و کسب دیدگاه استراتژیک در مواجهه با مسائل، رشد فردی فارغ‌التحصیلان را بسیار بالا برده و آنها را مهیای ایجاد تحول در سازمان‌ها می‌سازد. به طور کلی فارغ‌التحصیلان این رشته قادر به فعالیت در طیف متنوعی از سازمان‌ها مانند سازمان‌های خصوصی، دولتی، تولیدی، خدماتی و ... هستند. همچنین قادر به بهره‌مندی از دانش و مهارت کسب شده در راه‌اندازی کسب و کار، مدیریت موثر کسب و کار، فعالیت موثر در قسمت‌های مختلف مدیریتی سازمان، ارائه مشاوره به سازمان‌ها و بهبود وضعیت شغلی خود در سازمان‌ها خواهند بود.

 

 

 

معرفی رشته مدیریت بازرگانی

 

 

تعریف رشته مدیریت بازرگانی

 

دوره کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی یکی از دوره‌های تحصیلی آموزش عالی است و هدف از آن تربیت متخصصانی است که دارای دانش و مهارت در مفاهیم مرتبط با حوزه بازرگانی داخلی و خارجی باشند. مجموعه گسترده‌ای از موضوعات مانند مدیریت بازاریابی، مدیریت برند و تبلیغات، رفتار مصرف‌کننده، استراتژی‌های بازرگانی بین‌المللی، بازاریابی بین‌المللی و صادرات و قراردادهای بازرگانی بین‌المللی در این رشته ارائه می‌شود که در طیف گسترده‌ای از صنایع قابل کاربرد هستند. در این دوره دانشجویان با فراگیری نظریه‌های نوین مدیریت بازرگانی قادر خواهند شد تا به عنوان محقق به پژوهش پرداخته و با تجزیه و تحلیل تخصصی مسائل مدیریتی به اداره موفقیت آمیز سازمان‌ها کمک نمایند. از ویژگی‌های خاص رشته این رشته می‌توان به مواردی چون کاربردی بودن رشته، نیاز روزافزون کسب و کارهای کوچک و متوسط و بزرگ به این رشته،  تقاضای رو به افزایش موسسات و شرکت‌ها برای جذب متخصصان این رشته و زمینه کاری بسیار گسترده آن اشاره کرد.

 

 

گرایش‌های رشته و گرایش‌های فعال در دانشگاه خاتم:

 

طبق بخشنامه سال ۱۳۹۴ وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، گرایش‌های رشته مدیریت بازرگانی در مقطع ارشد عبارتند از: بازاریابی، بازرگانی بین‌الملل، تجارت الکترونیکی، مدیریت استراتژیک، بازرگانی داخلی و کارآفرینی. لیکن دانشگاه خاتم از مهرماه 1393 اقدام به پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد در رشته مدیریت بازرگانی کرده است. در سال‌های 1393 و 1394 تا قبل از تغییر گرایش‌ها و سرفصل‌های وزارت علوم، پذیرش دانشجو در دانشگاه خاتم در دو گرایش بازاریابی و مدیریت بیمه صورت گرفته است. ولی پس از بخشنامه وزارت علوم از مهرماه 1395 به بعد این گرایش‌ها به بازاریابی و بازرگانی بین‌الملل تغییر پیدا کردند و اکنون دو گرایش بازاریابی و بازرگانی بین‌الملل به عنوان گرایش‌های فعال رشته مدیریت بازرگانی در دانشگاه خاتم ارائه می‌شوند.

 

 

برنامه درسی رشته مدیریت بازرگانی:

 

دانشجویان باید در این دوره 32 واحد درسی را بگذرانند که عبارتند از 20 واحد درسی مشترک که 10 واحد آنها پایه و 10 واحد دروس اصلی است. 8 واحد درسی تخصصی که برای هر گرایش خاص همان گرایش است و 4 واحد پایان‌نامه که با توجه به پژوهش محور بودن کلیه رشته گرایش‌های کارشناسی ارشد در گروه مدیریت دانشجویان ملزم به ارائه پایان‌نامه هستند. همچنین بنا به نیاز دانشجویان حداکثر 6 واحد جبرانی در ترم اول به دانشجویان ارائه می‌شود.

 

 

اهداف رشته مدیریت بازرگانی گرایش بازاریابی:

 

هدف از این رشته گرایش افزایش مهارت و توانایی دانشجویان برای فعالیت در واحدهای بازاریابی بنگاه‌های اقتصادی است که از جمله آنها به موارد ذیل می‌توان اشاره کرد:

 

  • شناخت مسائل مبتنی به مدیریت و بازار؛
  • تدوین استراتژی‌های تبلیغاتی بنگاه‌های اقتصادی؛
  • انجام تحقیقات بازار و جمع‌آوری و طبقه‌بندی اطلاعات مورد نیاز از مصرف‌کنندگان، رقبا و عوامل توزیع؛
  • ارائه مشاوره درخصوص تقسیم بازار، انتخاب بازار هدف و جذب مشتریان به مدیران بنگاه‌های اقتصادی؛
  • شناخت شرایط و متغیرهای اجتماعی، اقتصادی، تکنولوژیکی و سیاسی که بازار را تحت تاثیر قرار می‌دهند؛
  • ارائه نظر مشورتی در مورد قیمت، بسته‌بندی، روش‌های توزیع، تبلیغات و بهبود کیفیت محصولات شرکت‌ها؛
  • تدوین برنامه بازاریابی برای شرکت‌های تولیدی و خدماتی.

 

 

اهداف رشته مدیریت بازرگانی گرایش بازرگانی بین‌الملل

 

هدف این رشته پرورش افرادی است که دارای توانمندی‌های مرتبط با اداره و انجام موفقیت آمیز وظایف سازمان‌های بازرگانی باشند، که از جمله آنها به موارد ذیل می‌توان اشاره کرد:

  • دانش و مهارت در مفاهیم مرتبط با حوزه بازرگانی داخلی و بین‌الملل؛
  • توانایی تحلیل و تصمیم‌گیری در خصوص مسائل بازرگانی داخلی و خارجی؛
  • شناخت، تحلیل و توسعه بازارهای داخلی و بین‌المللی؛
  • درک فرهنگ‌ها و نگرش‌های متفاوت بازارهای مختلف.

 

 

كاربردهای رشته مدیریت بازرگانی گرایش بازاریابی

 

فارغ‌التحصیلان رشته مدیریت بازرگانی در گرایش بازاریابی با آشنایی و تسلط بر مباحث مربوط به بازار و تحقیقات بازار، تدوین استراتژی‌های بازاریابی، جذب مشتریان جدید، شناخت مشتریان فعلی و شیوه ارتباط با آنها، فرایندهای فروش، برندینگ، طراحی نظام‌های تبلیغاتی و ترویج، استراتژی‌های قیمت‌گذاری، طراحی و توسعه‌ی محصولات جدید، تخمین و پیش بینی فروش، شناسایی و تجزیه و تحلیل فعالیت‌های رقبا، طراحی و اجرای برنامه‌های بازاریابی الکترونیک و... زمینه لازم جهت استخدام در واحدهای بازرگانی و بازاریابی سازمان‌ها را داشته و نسبت به دیگر گرایش‌های مدیریت با توجه به فقدان رشته‌ای جایگزین، از بازار کار مناسبی برخوردار هستند. این فارغ‌التحصیلان با اطلاعات وسیعی که در زمینه‌های مختلف بازرگانی و بازاریابی، روابط انسانی و امور مالی و اقتصادی پیدا می‌کنند، به‌خوبی می‌توانند در سطح مدیران اجرایی در سازمان‌های بازرگانی، صنعتی و دولتی به کار اشتغال ورزند و یا در سمت مشاور مدیریت انجام‌ وظیفه نمایند. علاوه بر این، فارغ‌التحصیلان این رشته می‌توانند در کارهای پژوهشی و تحقیقات بازار که امروز برای بنگاه‌های اقتصادی از اهمیت زیادی برخوردار است، مشغول به‌کار شوند.

 

 

كاربردهای رشته مدیریت بازرگانی گرایش بازرگانی بین‌الملل 

 

به منظور پاسخگویی به فضای کسب و کار بین‌الملل که همواره همراه با پویایی‌ها و عدم قطعیت‌های فراوان بوده است، در گرایش بازرگانی بین‌الملل، هدف آموزش مجموعه گسترده‌ای از تئوری‌های نوین مدیریت با تکید بر جنبه بین‌المللی مورد نیاز در کسب و کارهای کنونی است تا بدین طریق بتوان اهداف یک سازمان فعال در حوزه کسب و کار بین‌المللی را برآورده کرد. در این گرایش دانشجویان با وظایف سازمان‌های بازرگانی داخلی و خارجی آشنا خواهند شد و مهارت آنها در شناخت و تحلیل بازارهای بین‌المللی و کسب دیدگاه استراتژیک به بازارهای جدید و توانایی اخذ تصمیم در فضای بین‌المللی و همچنین درک فرهنگ‌ها و نگرش‌های متفاوت توسعه خواهد یافت. گروه مدیریت دانشگاه خاتم سعی در برآورده نمودن نیاز به متخصصانی با دانش و مهارت موردنیاز کسب و کارهایی است که سعی در انطباق و بهره مندی از مزایای ارتباطات بین‌الملل دارند. فارغ‌التحصیلان این رشته قادر به کار در سازمان‌هایی با مراودات بین‌المللی، شعب سازمان‌های چند ملیتی، بانک‌ها و سایر موسسات مالی و همچنین سازمان‌های مختلف دولتی خواهند بود.

 

 

 

معرفی رشته مدیریت صنعتی

 

تعریف رشته مدیریت صنعتی

 

دوره کارشناسی ارشد مدیریت صنعتی یکی از دوره‌های تحصیلی آموزش عالی است و هدف از تشکیل این دوره آموزش نیروی انسانی متخصص جهت هدایت و اداره صنایع تولیدی و خدماتی مختلف می‌باشد. البته منظور از صنعت فقط واحدهای تولیدی نیست. امروزه مفهوم صنعت گسترده تر از گذشته است و حوزه‌هایی چون  بانکداری، پزشکی، گردشگری، بیمه، آموزش و ... را نیز می‌توان به نوعی جز صنایع به‌ حساب آورد. دانشجویان در این دوره علاوه بر آشنایی با نظریه‌های نوین مدیریتی با یادگیری جنبه‌های فنی اداره یک سازمان با مهارت‌های لازم جهت هدایت رفتاری و تکنیکی سازمان‌های مختلف اعم از تولیدی و خدماتی آشنا می‌شوند.

 

 

گرایش‌های رشته و گرایش‌های فعال در دانشگاه خاتم

 

طبق آخرین مصوبه وزارت علوم در سال 1394رشته مدیریت صنعتی در دوره کارشناسی ارشد  دارای 6 گرایش می‌باشد که عبارتند از:  تولید و عملیات، تحقیق در عملیات، مدیریت عملکرد، مدیریت زنجیره تامین، مدیریت کیفیت و بهره‌وری، مدیریت پروژه.

 

با توجه به نیاز سازمان‌ها به افرادی که جهت تحلیل مسائل سازمان مجهز به مهارت‌های رفتاری و تکنیکی لازم باشند، دانشگاه خاتم از سال 1393 شروع به پذیرش دانشجو در دوره کارشناسی ارشد مدیریت صنعتی کرده است. گرایش‌های فعال رشته مدیریت صنعتی در دانشگاه خاتم در حال حاضر گرایش‌های تولید و عملیات و تحقیق در عملیات هستند که این دو گرایش جز گرایش‌های پرطرفدار رشته مدیریت صنعتی هستند. دوره کارشناسی ارشد رشته مدیریت صنعتی شامل واحدهای نظری و پایان‌نامه است. در این دوره علاوه بر درس‌های نظری، دانشجویان موظف هستند قابلیت و مهارت‌های خود را در چارچوب پایان‌نامه در مورد یکی از معضلات کاربردی و علمی مدیریت صنعتی نشان دهند.

 

 

برنامه درسی رشته مدیریت صنعتی:

 

دانشجویان باید در این دوره 32 واحد درسی را بگذرانند که عبارتند از 20 واحد درسی مشترک که 10 واحد آنها پایه و 10 واحد دروس اصلی است. 8 واحد درسی تخصصی که برای هر گرایش خاص همان گرایش است و 4 واحد پایان‌نامه که با توجه به پژوهش محور بودن کلیه رشته گرایش‌های کارشناسی ارشد در گروه مدیریت دانشجویان ملزم به ارائه پایان‌نامه هستند. همچنین بنا به نیاز دانشجویان حداکثر 6 واحد جبرانی در ترم اول به دانشجویان ارائه می‌شود.

 

 

اهداف رشته مدیریت صنعتی گرایش تولید و عملیات

 

هدف این رشته توانمندسازی افراد است به‌طوری‌که بتوانند با مطالعه جنبه‌های مختلف سازمان، دلایل عدم کارایی و اثربخشی در حوزه‌ها و بخش‌های مختلف سازمان را شناسایی و تحلیل کنند و با به‌کارگیری روش‌های علمی جهت بهبود عملکرد سازمان قادر به تصمیم‌گیری‌های درست و مناسب باشند. از جمله مهارت‌هایی که افراد در این رشته کسب می‌کنند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تحلیل و پردازش داده‌های حوزه‌های عملیاتی سازمان جهت تصمیم‌گیری؛
  • تحلیل مسائل مرتبط با زنجیره تامین؛
  • طراحی و تحلیل سیستم کنترل موجودی؛
  • مشارکت در طراحی و توسعه محصولات و خدمات؛
  • تدوین برنامه‌ریزی جامع تولید بر مبنای اهداف و استراتژی‌های سازمان؛
  • طراحی و تحلیل سیستم کنترل کیفیت و تضمین کیفیت؛
  • تحلیل فرایندهای سازمان و بهبود فرایندها.

 

 

اهداف رشته مدیریت صنعتی گرایش تحقیق در عملیات

 

هدف این رشته گرایش آشنایی افراد با روش‌های کمی تصمیم‌گیری و بهینه‌سازی و نحوه به‌کارگیری آنها در سازمان‌ها جهت بهبود کارایی و اثربخشی و به‌طور کلی ارتقا عملکرد سازمان است. از جمله مهارت‌هایی که دانشجویان در این رشته پیدا می‌کنند، عبارتند از:

  • شناسایی مسائل و مشکلات عملیاتی سازمان به‌منظور تحلیل آنها و ارائه راهکار؛
  • بکارگیری فنون مدلسازی کمی جهت ارائه راهکارهای بهینه برای مسائل و مشکلات سازمانی؛
  • تخصیص بهینه منابع مختلف سازمان مانند نیروی انسانی، مواد، ماشین‌آلات، انرژی و ... به فعالیت‌های سازمانی؛
  • جمع‌آوری و تحلیل داده‌های مرتبط با قسمت‌های مختلف سازمان به‌منظور تصمیم‌گیری؛
  • تحلیل مسائل و ارائه راهکارها با استفاده ازشبیه‌سازی و تکنیک‌های هوش مصنوعی.

 

 

کاربردهای رشته مدیریت صنعتی گرایش تولید وعملیات

 

فارغ‌التحصیلان رشته مدیریت صنعتی قادر به فعالیت در انواع مختلفی از سازمان‌ها مانند شرکت‌های تولیدی، شرکت‌های خدماتی، سازمان‌های دولتی، شرکت‌های مشاوره مدیریت و ... هستند. بخش‌هایی مانند مدیریت زنجیره تامین، مدیریت و برنامه‌ریزی تولید، کنترل موجودی، کنترل کیفیت، ارزیابی عملکرد، تحقیق و توسعه، واحد طرح و برنامه و ... از جمله واحدهایی هستند که فارغ‌التحصیلان این رشته گرایش می‌توانند در آنها مشغول به کار شوند.

 

 

کاربردهای رشته مدیریت صنعتی گرایش تحقیق درعملیات

 

فارغ‌التحصیلان گرایش تحقیق در عملیات به دلیل کسب مهارت در روش‌های پیشرفته ریاضی که به‌منظور تحلیل مسائل در حوزه‌های گوناگون صنعت و سازمان‌ها قابل استفاده‌اند، می‌توانند در شناسایی مسائل و حل آنها به‌منظور بهبود عملکرد سازمان و اتخاذ تصمیمات مناسب کمک کنند. این فارغ‌التحصیلان مهارت به‌کارگیری مدل‌های ریاضی و راهکارهای حل مسأله را برای بهبود کارایی در محیط‌های سازمانی فرا می‌گیرند. سازمان‌ها همواره برای بهبود تصمیم‌گیری‌ها خود هزینه‌های زیادی را بابت جمع‌آوری داده‌ها صرف می‌کنند. متخصصان تحقیق در عملیات این مهارت را دارند تا از این داده‌ها را به منظور اتخاذ بهترین تصمیمات به بهترین شکل ممکن پردازش و تحلیل کنند. باتوجه به اینکه تمامی سازمان‌ها به تحلیل‌گرانی با این ویژگی‌ها نیاز دارند، فارغ‌التحصیلان این رشته در طیف وسیعی از سازمان‌ها می‌توانند فعالیت کنند. همچنین می‌توانند به عنوان مشاور سازمانی به سازمان‌هایی که برای بهبود عملکرد و بهینه‌سازی تصمیمات خود به تخصص آنها نیاز دارند، خدمات مشاوره‌ای ارزنده‌ای ارائه دهند.

 

 

 

 

معرفی رشته مدیریت دولتی گرایش توسعه منابع انسانی

 

تعریف رشته مدیریت دولتی

 

رشته مدیریت دولتی که در گذشته به سبب قدمت این رشته به‌عنوان اداره امور عمومی شناخته می‌شد، قدیمی‌ترین رشته در رشته‌های مدیریت به‌شمار می‌آید. اگر نظام تصمیم‌گیری کشور را شامل سه بخش نظام سیاسی، نظام اداری و بخش خصوصی به‌ شمار آوریم، مدیریت دولتی عهده‌دار اجرای خط‌مشی‌هایی است که در نظام سیاسی تعیین شده و سپس مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. مدیریت دولتی واسطه نظام سیاسی و بخش خصوصی نیز به‌شمار می‌آید؛ از این‌رو، موفقیت نظام سیاسی و بخش خصوصی کشور در گرو اجرای موفق خط‌مشی‌ها و توانمندی‌ نظام اداری یا مدیریت دولتی است.

 

 

گرایش‌های رشته و گرایش‌های فعال در دانشگاه خاتم

 

طبق مصوبه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در تیرماه 1394، رشته مدیریت دولتی در مقطع کارشناسی ارشد شامل هفت گرایش توسعه منابع انسانی، طراحی سازمان‌های دولتی، بودجه و مالیه عمومی، خط‌مشی‌گذاری عمومی، مدیریت تطبیقی و توسعه، مدیریت تحول و مدیریت رفتار سازمانی می‌باشد.


در دانشگاه خاتم، گرایش توسعه منابع انسانی که جز گرایش‌های پرطرفدار رشته مدیریت دولتی است، به‌عنوان تنها گرایش فعال این رشته ارائه می‌شود، که از مهرماه سال 1398 پذیرش دانشجو در این رشته گرایش آغاز شده است. با توجه به گستردگی و تاثیرگذاری سازمان‌ها و مدیریت بخش عمومی در مسیر توسعه و پیشرفت كشور و نیز ضرورت توجه به سرمایه‌های انسانی و مدیریت اثربخش این سرمایه‌ها در سازمان‌ها، توسعه دانش مدیریت دولتی و مدیریت منابع انسانی و تربیت دانش‌پژوهان و متخصصان توانمند در این عرصه‌ها از جمله مهم‌ترین ضرورت‌های توسعه رشته‌ در دانشگاه‌ خاتم است.

 

 

برنامه درسی رشته مدیریت دولتی گرایش توسعه منابع انسانی:

 

دانشجویان باید در این دوره 32 واحد درسی را بگذرانند که عبارتند از 20 واحد درسی مشترک که 10 واحد آنها پایه و 10 واحد دروس اصلی است. 8 واحد درسی تخصصی و 4 واحد پایان‌نامه که با توجه به پژوهش محور بودن کلیه رشته گرایش‌های کارشناسی ارشد در گروه مدیریت دانشجویان ملزم به ارائه پایان‌نامه هستند. همچنین بنا به نیاز دانشجویان حداکثر 6 واحد جبرانی در ترم اول به دانشجویان ارائه می‌شود.

 

 

اهداف رشته مدیریت دولتی گرایش توسعه منابع انسانی

 

هدف از این رشته گرایش افزایش مهارت دانشجویان در حوزه‌های ذیل است:

  • آشنایی با عناصر موثر بر استخدام سازمان و انتخاب داوطلبان واجدالشرایط؛
  • تهیه شرح شغل و شرایط احراز مشاغل براساس تجزیه و تحلیل کامل شغل؛
  • بکارگیری رویه‌ها و فرآیندهای غربال‌گری بدون تبعیض متناسب با الزامات قانونی؛
  • توسعه سیستم جبران خدمات عادلانه و مناسب برای انواع مختلف سازمان‌ها؛
  • توسعه طرح‌های جبران خدمات برای گروه‌های مختلف کارکنان؛
  • پیاده‌سازی سیستم ارزیابی عملکرد موثر؛
  • درک ابعاد فرهنگی مربوط به مدیریت محیط کاری متنوع.

 

 

كاربردهای رشته مدیریت دولتی گرایش توسعه منابع انسانی


فارغ‌التحصیلان رشته مدیریت دولتی گرایش توسعه منابع انسانی به دلیل کسب مهارت‌های ضروری برای مدیریت افراد، مهارت و درک موردنیاز برای ایجاد استراتژی‌های منابع انسانی سازمانی، توسعه رفتارها و دانش کلیدی برای رسیدگی به مسائل کسب و کار و تغییر مدیریت در دنیای نامطمئن امروزی، مهارت مقابله با معضلات اخلاقی، آشنایی با تکنیک‌های مفید استخدام، مهارت نحوه اعمال قوانین استخدامی، آشنایی با ابزارها و رویکردهای موثر آموزش و توسعه و همچنین مهارت‌های مذاکره دارای بازار كار وسیعی در بخش‌های دولتی و خصوصی هستند. این فارغ‌التحصیلان می‌توانند به‌عنوان متخصص منابع انسانی در بخش‌های منابع انسانی سازمان، پست‌های مدیریت میانی و مشاور مدیریتی فعالیت کنند.