EN
پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۲۰:۵۰
صفحه اصلی

GRE

  • ساختار‌های آزمون GRE

    • 1. Analytical Writing Assessment
    • 2. Verbal Reasoning
    • 3. Quantitative Reasoning
  • آشنایی با آزمون GRE

    • 1. آزمون GRE چیست؟
    • 2. هزینه آزمون GRE چقدر است؟
    • 3. ساختار آزمون GRE چگونه است؟
مشاهده تاریخ آزمون‌ها
آزمون gre

ساختار‌های آزمون GRE

Analytical Writing Assessment

بخش کوانت آزمون GRE توانایی تحلیل کمیتی یا ریاضی فرد را مورد سنجش قرار می‌دهد. مباحث سؤالات چندان دشوار نیست، ولی مجدداً سعی می‌شود با ایجاد پیچیدگی‌های زبانی و منطقی، انعطاف‌پذیری ذهن فرد مورد ارزیابی قرار گیرد. سوالات بخش quantitative reasoning درسطح ریاضی دبیرستان هستند و شامل جبر، هندسه، آمار و احتمال و سایر موضوعات می‌شود. سرفصل‌های دشوار مانند مثلثات و دیفرانسیل در این آزمون حضور ندارند و لازم نیست سینوس و کسینوس‌ها حفظ شوند، یا مشتق و انتگرال محاسبه شود. البته با اینکه ایرانی‌ها معمولا در این قسمت قوی­تر هستند ولی این به این معنی نیست که سوال‌ها بیش از حد آسانند.
قسمت کوانت آزمون GRE شامل سه دسته سوال است
( quantitative reasoning (QC
problem solving
numeric entry
سوالات QC از شما درخواست می‌نماید که دو کمیت رو با هم مقایسه کنید و بفرمایید کدام بزرگتر است، مساوی است و یا نمی توان تشخیص داد. دو قسمت دیگر هم شامل حل مسائل هستند و در نهایت فقط ددر نحوه پاسخ‌دهی مانند انتخاب از بین گزینه‌ها و ورود اطلاعات بصورت عددی با هم متفاوت هستند.
در قسمت مسائل؛ نوعی دیگر از سوال وجود دارد که به آن سوال چند جوابی یا multiple answer می‌گویند و شما باید از بین گزاره‌های نوشته شده تمام گزاره های درست را انتخاب نمایید و هر ترکیبی هم ممکن است درست باشد؛ مثلا اگر سوال ۴ گزاره داشته باشد ممکن است هر ۴ تا درست باشد و یا فقط یکی از آن‌ها. توجه نمایید حداقل یک گزینه صحیح وجود دارد. یعنی نمی‌توان سوالی را یافت بدون جواب صحیح.

Verbal Reasoning

بخش وربال آزمون GRE همان بخشی است که دانشجویان آن را به عنوان تست زبان می‌شناسند و در واقع توانایی‌های تحلیل کلامی فرد را مورد سنجش قرار می‌دهند که یک رشته فلسفی بسیار مهم در قرن بیستم میلادی است. بخش verbal reasoning به دو قسمت سوالات جاخالی و متن تقسیم می‌شود.
1- بخش جاخالی‌ها یا direct vocabulary questions شامل دو نوع سوال با نام‌های text completion و sentence equivalence است.
2- بخش متن‌ها یا reading دو زیرمجموعه درک مطلب یا همان reading comprehension و paragraph argument یا سوالات منطقی رو در خود جا دارد.
بنابرین، دو مجموعه سؤال یا سکشن ۲۰ تایی که هر کدام ۳۰ دقیقه زمان برای پاسخ‌گویی دارند را پیش رو دارید. هر کدام از این قسمت‌ها در ادامه کامل معرفی خواهند شد.

Quantitative Reasoning

در قسمت رایتینگ یا Analytical Writing Assessment آزمون GRE از شما خواسته می‌شود که دو essay بنویسید. اولی نامش issue است که در آن شما نظر خودتان را راجع به یک موضوع مورد بحث برانگیز ابراز می‌نمایید و برای دفاع از آن بایستی دلیل و مثال بیاورید، درست مثل رایتینگ TOEFL و IELTS. رایتینگ دوم که اسم آن argument است، بایستی به عنوان یک قاضی از متنی که یک نفر دیگر نوشته ‌است ایراد بگیرید و آن را نقد نمایید.

آشنایی با آزمون GRE

آزمون GRE چیست؟

روزی که قرار است در آزمون GRE شرکت کنید با چه چیزی روبرو خواهید شد؟ آزمون GRE واقعا چگونه است؟
حالا که با کلیات آزمون GRE آشنا شدیم بهتر است که کمی جزئیات بپشتری را بررسی نماییم. آزمون GRE فرد را در سه موضوع تست می‌نماید:
Analytical Writing Assessment (AWA).
quantitative reasoning
verbal reasoning
اولاً این آزمون بسیار زمان‌گیر است و شما بیش از ۴ ساعت با کل فرایند امتحان از تایید هویت گرفته تا نظرسنجی و انتخاب دانشگاه‌ها برای گزارش نمره درگیر خواهید بود.
اولین بخش پرسش‌ها Analytical Writing Assessment است که باید دو writing مختلف بنویسید و در آن‌ها به تحلیل‌های منطقی بپردازید که متفاوت با آزمون‌های TOEFL و IELTS است. برای نوشتن هر کدام از این writingها ۳۰ دقیقه فرصت دارید. پس از آن وارد بخش اصلی امتحان می‌شوید که خود از ۲ بخش وربال و کوانت تشکیل شده است.
حالا هرکدام را کامل تر بررسی می کنیم:

هزینه آزمون GRE چقدر است؟

هزینه آزمون GRE جنرال در ایران ۲۰۵ دلار و هزینه آزمون GRE سابجکت ۱۵۰ دلار است. علاوه بر آن اگر پس از ثبت‌نام قصد تغییر تاریخ آزمون یا تغییر سنتر خود را داشته باشید باید ۵۰ دلار هزینه کنید. این مبلغ را می‌توانید از طریق وبسایت‌های خدمات پرداخت دلاری و یا با تهیه ووچر پرداخت نمایید.
ETS به صورت رایگان نمره شما را به چهار دانشگاه ارسال می‌کند (باید کد دانشگاه‌های مورد نظر خود را روی کاغذ یادداشت کرده و با خود به سنتر ببرید. پس از پایان آزمون به شما اجازه داده می‌شود که از لاکر خود این کاغذ را بیاورید و کدها را در کامپیوتر وارد کنید)
پس از آن، برای هر گزارش نمره اضافی Additional Score Report (ASR) باید مبلغ ۲۷ دلار بپردازید.

برگزاری آزمون GRE در دانشگاه خاتم

دانشگاه خاتم یکی از معدود برگزارکنندگان آزمون GRE در ایران است که در بازه‌های زمانی مشخص میزبان متقاضیان این آزمون است. با کلیک بر روی دکمه "مشاهده تاریخ آزمون‌ها" در سمت راست صفحه می‌توانید تاریخ‌های برگزای آزمون GRE را مشاهده کنید. همچنین برای خرید ووچر gre جهت شرکت در آزمون و مشاهده راهنمای خرید آن می‌توانید به صفحه مربوطه مراجعه کنید.

ساختار آزمون GRE چگونه است؟

که برگزارکننده این آزمون است به این شکل آن را تعریف می‌کند:
The smartest way to graduate and business school.
یعنی هوشمندانه‌ترین راه برای ورود به مقطع تحصیلات تکمیلی و مدارس کسب و کار. این تعریف اطلاعت چندانی در اختیار ما قرار نمی‌دهد. بهتر است آن را به زبان ساده‌تری بیان کنیم.
آزمون GRE، کوتاه شده عبارت Graduate Record Examination، یک آزمون استاندارد است که توسط موسسه Educational Testing Service به اختصار ETS برگزار می‌شود؛ آزمون GRE دو نوع دارد؛ 1-) آزمون اصلی همان آزمون جنرال است) و 2-) آزمون سابجکت یک آزمون جانبی به شمار می‌رود). بسیاری از برنامه‌های تحصیلات تکمیلی (ارشد و دکتری) و مدارس کسب و کار آمریکا و سایر کشورها در پروسه اپلای از شما درخواست می‌کنند نمره آزمون GRE خود را برای آن‌ها ارسال کنید.
افرادی که قصد ادامه تحصیل در رشته حقوق و علوم پزشکی را دارند از این قاعده مستثنا هستند و باید به ترتیب آزمون‌های LSAT و MCAT را بگذرانند.
بعضی از مدارس کسب و کار هم هنوز GRE را قبول نمی‌کنند که البته تعداد آن‌ها در حال میل کردن به صفر است و اکثر مدارس معتبر کسب و کار در دنیا GRE را در کنار GMAT برای پذیرش قبول می‌کنند.
آزمون GRE از شش بخش (section) تشکیل شده و برای تکمیل آن ۳ ساعت و ۴۵ دقیقه زمان لازم است. در این شش بخش شما با سوالات وربال (verbal)، کوانت (quantitative) و رایتینگ Analytical Writing Assessment (AWA) مواجه می‌شوید.