معرفی گروه آموزشی روان‌شناسی و علوم تربیتی

 

 

 

 

 

تاریخچه شکل‌گیری رشته‌های گروه روان‌شناسی و علوم تربیتی دانشگاه خاتم

 

گروه روان­شناسی و علوم تربیتی دانشگاه خاتم در سال 1381 اولین ورودی خود را در رشتة مشاوره و راهنمایی از طریق آزمون سراسری سازمان سنجش آموزش کشور، پذیرفت که تا سال 1388 به صورت مداوم پذیرای دانشجویان متقاضی این رشته بود. گروه روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه خاتم مجددا از سال 1393 کار خود را آغاز کرد و تا کنون در رشته‌­های مشاوره و خانواده، روانشناسی عمومی دانشجو پذیرفته است. همچنین از سال 1398 نیز در رشته روانشناسی بالینی پذیرای دانشجویان متقاضی می­‌باشد.

 

معرفی سه رشته تحصیلی کارشناسی ارشد در دانشگاه خاتم گروه روان‌شناسی و علوم تربیتی تهیه و ترجمه : دکتر آناهیتا خدابخشی کولایی

 

 

 

مشاوره خانواده 

 

مشاوره خانواده یکی از مکاتب روانشناسی است که می کوشد با تغییر و بهبود سیستم های تعامل بین اعضای خانواده ، میزان استرس و میزان درگیری در خانواده ها را کاهش دهد. بر خلاف مشاوره فردی ، به جای شناسایی مشکلات در افراد ، تمرکز روی پویایی بین افراد خانواده است. 

 

 

 

روان‌شناسی عمومی

 

دانشجویانی که مدرک کارشناسی ارشد روان‌شناسی عمومی کسب می‌کنند، تئوری‌های اساسی علمی، مفاهیم و اصول پژوهش را می‌آموزند. این برنامه‌ها دانشجویان را قادر می‌سازد تا رفتارهای اجتماعی و عاطفی را به همراه روان‌شناسی شناختی و رشدی یا تحولی کشف کنند. برنامه درسی این رشته شامل؛ موضوعاتی است که کل حوزه روان‌شناسی را در بر می‌گیرد. سایر برنامه‌های درسی ممکن است در تحقیقات، تشخیص و جمع آوری داده‌ها کمک کنند. در کنار شناخت، رفتار سازمانی و آمار ویژه رشته روان‌شناسی، مباحث بالقوه دوره شامل:

 

روش‌ شناسی پژوهشروان‌شناسی تروما یا ضربه‌های روان شناختی
روان‌شناسی تحولی یا گستره حیاتنظریه‌های شخصیت

روان‌شناسی فیزیولوژی

 

 

روان‌شناسی بالینی

 

در حالی که برنامه‌ها از نظر ماهیت و دامنه متفاوت هستند، اکثر برنامه‌های کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی تمرکز ویژه‌ای بر پژوهش، نظریه و تمرین دارند. مباحث مطرح شده در رشته ممکن است شامل؛ روان‌شناسی رشد، درمان مبتنی بر شواهد و روان‌شناسی اجتماعی باشد.

 

تفاوت مهم بین مقطع کارشناسی ارشد در روان‌شناسی بالینی و سایر روانشناسی، تأکید بر کار مبتنی بر تمرین در یک کلینیک یا مرکز روان درمانی است به جای تمرکز صرف بر انجام پژوهش. دانشجویان می آموزند که اضطراب، افسردگی، سوء مصرف مواد و سایر حیطه‌های مرتبط به بهداشت روان را در محیط واقعی تشخیص و درمان کنند.
 

 

منابع

 

 

University of San Diego website.

bestaccreditedcolleges.org

www.allpsychologyschools.com

 

 

 

اعضا هیات علمی گروه روان‌­شناسی و علوم تربیتی

 

نام و نام خانوادگی

سمت 

سوابق کاری 

موضوعات مورد علاقه پژوهشی

ایمیل

شماره  تماس 

 

 

 

آناهیتا خدابخشی کولایی

استادیار

استاد مدعو از سال 1386 تاکنون، دانشگاه شهید بهشتی تهران.

------------

استاد مدعو دانشگاه خوارزمی (تربیت معلم)، از سال 1386 تا 1391.

------------

استاد مدعو دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات تهران.

------------

استاد مدعو دانشگاه علم و فرهنگ، از سال 1388 تاکنون.

مسائل و مشکلات خانوادگی

------------ 

اسکیزوفرنیا

------------

پژوهش کیفی

------------ 

توانبخشی روانی

------------ 

کار با گروه های پرخطر 

 

 

a.Khodabakhshi@khatam.ac.ir

 

------------

 

anna_khodabakhshi@yahoo.com

02189170000 داخلی: 4121

 

 

تجارب:

 

از سال 1393 تاکنون استادیار روان شناسی مشاوره دانشگاه خاتم، تهران- ایرانراهنما و هدایت دانشجویان در پایان نامه‌ها
ویراستاری و کمک به دانشجویان در نگارش مقالاتآموزش و نظارت بر تحصیل دانشجویان کارشناسی ارشد
مدیر گروه روان‌شناسی و علوم تربیتی در پنج سال گذشتهتاسیس مرکز مشاوره و روان درمانی دانشگاه
تدوین برنامه‌ریزی درسیچاپ و انتشار و تجدید انتشار بیش از 10 عنوان کتاب
  

 

 

مقالات دکتر آناهیتاخدابخشی کولایی

 

scholar.google.com

 

--------------------------------

 

 

هیات علمی گروه روان‌­شناسی و علوم تربیتی

 

 

نام و نام خانوادگی

سمت 

ایمیل

شماره  تماس 

ماندانا نیکناماستادیار

m.niknam@khatam.ac.ir

02189170000 داخلی: 4121

 

 

 

کلینیک روان­شناسی و مشاوره

 

 

کار و اشتغال فارغ‌التحصیلان

 

گروه روان­شناسی و علوم تربیتی در راستای تعالی جامعه روان­شناسی و مشاوره، همچنین با هدف اشتغال دانشجویان، این گروه در نظر داشته تا دانش ­آموختگان توانایی لازم در جهت ورود به بازارکار گرایش آموخته شده را داشته باشند. به عبارتی سر لوحه گروه افزایش توانایی‌­های دانشجویان در راستای علم توام با عمل می‌­باشد. در نتیجه فارغ ­التحصیلان این گروه به طور عمده می­توانند در زمینه درمان­های فردی و گروهی، مشاوره، راهنمایی و توانبخشی، بازآموزی و همچنین تشخیص ناهنجاری‌­های فردی فعالیت کنند.

 

بنابراین انتظار می­رود دانش ­آموختگان این گروه توانایی فعالیت در مراکز مشاوره، کلینیک‌­های درمانی، مدارس، موسسات توانبخشی، پرورشگاه­‌ها، مراکز اصلاح و تربیت، مراکز کودکان بزهکار، بیمارستان­های عمومی و روانی، ندامتگاه‌­ها و مراکز نگهداری افراد عقب‌­مانده ذهنی فعالیت کنند.

 

 

پژوهش

 

یکی از محور­های اصلی پیشرفت و تعالی جامعه در عصر پر سرعت و بدون حد و مرز اطلاعات، دانایی محسوب می‌­شود. این مهم محقق نمی‌­شود مگر از طریق مطالعه منابع اطلاعاتی موجود در راستای ایجاد اطلاعات جدید. در نتیجه پژوهش می­‌تواند افزون بر افزایش بار علمی پژوهشگر از طریق مطالعه دانش حاضر، گستره بی‌­نهایت علم را افزایش دهد. بنابراین می‌­توان عنوان نمود که پژوهش فعالیتی در راستای راهیابی به حل معضلات کنونی و همچنین امری منسجم و نظام‌­مند برای رسیدن به شناختی عمیق از مفاهبم پیرامون بشر می­‌باشد.

 

گروه روان­شناسی و علوم تربیتی مضاف بر تمرکز بر اشتغال دانش‌­آموختگان مجموعه خود، افقی بلند را در جهت افزایش فعالیت‌های پژوهشی دانشجویان را در نظر دارد. این گروه با رویکرد پژوهش مدار در آموزش خود، دانشجویان را فراتر از محور کتب درسی رهنمود ساخته و در جهت عزم و اراده پژوهش، مسیری هموار را میسر کرده است که نمونه‌­ای از این ساختار به طور خلاصه در ادامه عنوان می‌­شد.

 

 

پایان­ نامه­‌ها

 

ردیف

موضوع پایان نامه

تاریخ دفاع

1

اثربخشي بازي درماني با رويكرد گشتالت بر احساس تنهايي و اضطراب كودكان كار ‎۸ تا ‎۱۱ ساله آسيب ديده آزار جنسي

1396

2

اثربخشي بازي درماني فلورتايم بر اضطراب كودكان مبتلا به اختلال آسپرگر ‏و بار رواني مادران آن ها

1396

3

اثربخشي بازي درماني كودك محور مبتني بر طبيعت بر توجه و پرخاشگري كودك مبتلا به آسپرگر

1396

4

اثربخشي آموزش برنامه مديريت رفتار با استفاده از تلفن همراه هوشمند به مادران بر كاهش نشانگان رفتاري كودكان با اختلال نافرماني مقابله اي

1397

5

اثربخشي القاي خلق به كمك موسيقي بر تنظيم هيجان و انعطاف پذيري شناختي در نابينايان

1397

6

بررسي رابطه ي بين آلكسي تايميا با اعتياد به اينترنت، با درنظر گرفتن نقش واسطه ي افسردگي، اضطراب و استرس در دانشجويان دانشگاه آزاد تهران جنوب

1397

7

تأثير آموزش مادران براساس رويكرد آدلر بر سازگاري(تحصيلي، عاطفي، اجتماعي)نوجوانان و كاهش تعارض والد-نوجوان

1397

8

تبيين تجارب معنوي مادران داراي كودك سرطاني

1397

9

رابطه تمايز يافتگي و مهارت هاي ارتباطي با رضايت زناشويي دانشجويان متاهل

1397

10

رابطه ي رهبري مثبت گرا و غرقه شدن در كار با نقش ميانجي سرمايه روان شناختي در مديران بانك پاسارگاد شعب تهران

1397

11

نقش ميانجي خود كنترلي در رابطه سبك هاي فرزند پروري والدين و ويژگي هاي شخصيت نوجوانان دختر

1397

12

نقش ميانجيگري مكانيزم هاي دفاعي در رابطه بين ميزان دلبستگي با ترس از موفقيت و صميميت اجتماعي

1397

13

كاربرد سنجش پويا در مواجهه با مشكلات يادگيري رياضي دانش آموزان دختر پايه نهم

1398

14

مطالعه چالش‌هاي روان‌شناختي افراد مبتلا به سرطان خون

1398

15

بررسي طرحواره هاي دختران نوجوان نسبت به خانواده، ازدواج و مسائل جنسي

1398

16

تاثير شعرخواني برسازگاري اجتماعي و خود اثرمندي كودكان پسر دبستاني با مشكلات تحصيلي

1398

17

رابطه معنا و هدف در زندگي، با مديريت حل تعارض و سازگاري زناشويي زوجين

1398

18

رابطه مهارت‌هاي ارتباطي و رضايت زناشويي با نقش تعديل كننده اعتياد به شبكه‌هاي اجتماعي مجازي

1398

19

مطالعه واكنش هاي روانشناختي و فرايند مواجهه با خيانت زناشويي در زوجين

1398

20

اثربخشي آموزش چرخه‌هاي بيوريتم به مادران بر رابطه والد-فرزندي و پرخاشگري دختران نوجوان

1399

21

بررسي كيفي اختلال وسواس جبري در بيماران مالتيپل اسكلروزيس

1399

22

اثربخشي آموزش خانواده مبتني بر رويكرد خانواده درماني ستير بر مسئوليت پذيري و عزت نفس نوجوانان دختر

1399

23

اثربخشي آموزش شناختي رفتاري بر خودارزشمندي و سبك‌هاي دلبستگي افراد مبتلابه خودبيمارانگاري

1399

24

اثربخشي آموزش و مشاوره پيش از ازدواج با رويكرد ايراني- اسلامي بر افزايش رشد فردي و تشخيص ملاك هاي واقع بينانه ازدواج در دانشجويان دختر مجرد

1399

25

اثربخشي بازي درماني مبتني بر سيستم خانواده بر جو عاطفي خانواده و مشكلات رفتاري كودكان مبتلا به اختلال بيش فعالي/ نقص توجه

1399

26

اثربخشي درمان كوتاه‌مدت راه‌حل محور بر تاب آوري و بهزيستي روانشناختي زنان

1399

27

ررسي تأثيرآموزش همدلي بر توانايي حلّ مسئله اجتماعي و باورهاي خودكارآمدي دانش‌آموزان دختر مقطع متوسطه شهرستان اسلامشهر

1399

28

بررسي رابطه كمالگرايي و تاييد خويشتن با گرايش به جراحي زيبايي در دانشجويان مقطع كارشناسي

1399

29

بررسي نقش تعديل كننده باج گيري عاطفي در رابطه بين ذهنيت هاي طرح‌واره‌اي و كيفيت زندگي زناشويي

1399

30

رابطه طرحواره هاي ناسازگار اوليه و راهبردهاي مقابله‌اي با ترس از عود سرطان در زنان مبتلا به سرطان پستان

1399

31

نقش استفاده از وسايل ديجيتالي بر پروفايل شناختي كودكان 3 الي 6 سال

1399

32

واكاوي ابژه هاي اوليه رابطه مادر با فرزند در بيماران اسكيزوفرني

1399

33

واكاوي تجارب بي معنايي و پوچي در اقدام كنندگان به خودكشي نافرجام

1399

34

درمان مبتني بر پذيرش و تعهد بر راهبردهاي تنظيم هيجان و تاب‌آوري زنان در آستانه طلاق

1400

35

مقايسه‌ي مهارت‌هاي زندگي و سبك زندگي دانشجويان رشته‌ي مشاوره و روانشناسي با دانشجويان ساير رشته ها در دوره دكتراي تخصصي

1400


 

 

همچنین برای دسترسی به مجموعه پژوهش‌­های علمی انجام شده در گروه روان­‌شناسی و علوم تربیتی دانشگاه خاتم می‌­توانید از سایت کتابخانه دانشگاه استفاده نمایید. لینک دسترسی به کتابخانه: 

 

libsearch.khatam.ac.ir
 

 

لینک‌­های مورد نیاز

 

ردیف

سازمان/انجمن

لینک

1

سازمان نظام روانشناسی و مشاوره جمهوری اسلامی ایران

pcoiran.ir

2

انجمن روانشناسی ایران

iranpa.org

3

انجمن مشاوره ایران

irancounseling.ir

4

انجمن مددکاری اجتماعی ایران

socialwork.ir

5

انجمن روانشناسی بالینی کودک و نوجوان ایران

www.iranachildpsy.ir/fa

6

سازمان بهزیستی ایران

www.behzisti.ir

 

 

تماس با ما:

 

ایمیل: a.Khodabakhshi@khatam.ac.ir

 

آدرس تهران - خیابان ملاصدرا- خ شیراز شمالی - خ حکیم اعظم - پلاک 30 - دانشگاه خاتم