EN
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ - ۲۱:۴۲
صفحه اصلیاخبار
جایزه‌محوری در قبال مسئولیت اجتماعی بدبختی ماست
جایزه‌محوری در قبال مسئولیت اجتماعی بدبختی ماست
جایزه‌محوری در قبال مسئولیت اجتماعی بدبختی ماست
alt
اشتراک گذاری با :

جایزه‌محوری در قبال مسئولیت اجتماعی بدبختی ماست

تاریخ انتشار: پنجشنبه ۶ بهمن ۱۴۰۱

 

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات با انتقاد از شیوه برگزاری جوایز تعالی فرهنگ سازمانی یا مسئولیت اجتماعی در برخی دوره ‌ها و از سوی بعضی ن‌هاد‌ها، گفت: وقتی که من برای جایزه و نه اقدامی که می‌باید در راستای مسئولیت اجتماعی انجام می‌دادم، دنبال امتیاز می‌گردم، همین وضعیت هم پیش می‌آید.

 

حسام زند حسامی عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات در گفتگو با خبرنگار وبسایت دانشگاه خاتم، درباره تاثیر برگزاری کنفرانس ‌هایی از قبیل کنفرانس فرهنگ سازمانی در ارتقای فرهنگ سازمانی در کشور، گفت: مخاطب اصلی این کنفرانس مدیران ارشد و رهبران سازمان ‌ها هستنند چون ما در سازمان ‌هایمان نیاز داریم یک تغییر نگرشی ایجاد کنیم و نگاه ابزاری به چنین کنفرانس ‌هایی غلط است.

 

وی افزود: وقتی در ذهن یک مدیر توانستید سوال ایجاد کنید، آنگاه می‌توان به تدوین یک استراتژی متناسب با مسئله امیدوار باشید. لذا چه بهتر که در یک سطح از کنفرانس تن‌ها مدیران ارشد سازمان ‌ها حضور داشته باشند و تجارب خود را بیان کنند و در سطحی دیگر کسانی که باید استراتژی ‌های این مدیران را پیاده سازی کنند، حضور یابند. اما در حال حاضر از کارشناس تا مدیر ارشد، نمایندگانی در این کنفرانس حضور دارند و به نظرم یک غربالگری نیاز دارد.

 

زند حسامی که در سخنرانی خود در کنفرانس امسال نقدی هم به شیوه برگزاری جوایز تعالی فرهنگ سازمانی یا مسئولیت اجتماعی وارد کرد، در ااین باره گفت: جایزه محوری بدبختی ماست. وقتی که من برای جایزه و نه اقدامی که می‌باید در راستای مسئولیت اجتماعی انجام می‌دادم، دنبال امتیاز می‌گردم، این وضعیت هم پیش می‌آید؛ در حالی که در دنیا برای پاسخ به یک چالش مسئله ای مثل CSR مطرح می‌شود تا معضلی را حل کنند.

 

این عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات اضافه کرد: نطفه این مسئله از آنجا شکل می‌گیرد که 14 شرکت موفق دنیا عوامل موفقیت خود را مطرح می‌کنند و از دلِ آن مدل تعالی FQRM درمی آید و ما مدل را می‌گیریم برای اینکه بتوانیم جایزه بگیریم و با آن پُز بدهیم که مثلا شرکت گاز فلان شهر این جایزه را گرفته ولی شرکت گاز منطقه آن را نگرفته است! تا زمانی که این نگاه بین مدیران، علی الخصوص مدیران دولتی هست، به کُنه قضیه پی نمی‌بریم و نه مشتری برایمان مهم است، نه دانش، نه کارکنان و نه مسئولیت اجتماعی.

 

وی در پایان تاکید کرد: اتفاقی که می‌افتد این است که منِ نوعی پروژه ای را با ایکس تومان انجام می‌دهم ولی در همان سازمان پروژه ای انجام می‌شود با یک دهم آن مبلغ. چرا؟ به این خاطر که مدیر نتیجه آن را فقط برای FQRM آن را می‌خواهد ولی کسی که واقعا به مسئولیت اجتماعی اعتقاد داشته باشد، از ابتدا تا انت‌ها مسیر را به طور واقعی و متناسب با وضعیتی که دارد و رضایتی کهه مشتریان دنبالش هستند، پی می‌گیرد.