یک‌شنبه ۱۲ تیر ۱۴۰۱ - ۰۲:۱۴
برای نخستین بار در کشور:  دانشگاه خاتم اولین دوره تخصصی مدیریت کسب و کار فناوری مالی (فینتک) را برگزار کرد
برای نخستین بار در کشور:  دانشگاه خاتم اولین دوره تخصصی مدیریت کسب و کار فناوری مالی (فینتک) را برگزار کرد
برای نخستین بار در کشور:  دانشگاه خاتم اولین دوره تخصصی مدیریت کسب و کار فناوری مالی (فینتک) را برگزار کرد
برای نخستین بار در کشور:  دانشگاه خاتم اولین دوره تخصصی مدیریت کسب و کار فناوری مالی (فینتک) را برگزار کرد
برای نخستین بار در کشور:  دانشگاه خاتم اولین دوره تخصصی مدیریت کسب و کار فناوری مالی (فینتک) را برگزار کرد
اشتراک گذاری با :

برای نخستین بار در کشور: دانشگاه خاتم اولین دوره تخصصی مدیریت کسب و کار فناوری مالی (فینتک) را برگزار کرد

تاریخ انتشار: پنج‌شنبه ۲ تیر ۱۴۰۱

۲ تیرماه ۱۴۰۱ مراسم اختتاميه اولین دوره مدیریت کسب و کار فناوری مالی Fintech MBA در با حضور بعضی از اساتید و شرکت‌کنندگان دوره و مدیران شرکت فناپ در سالن امام رضا(ع) دانشگاه خاتم برگزار شد. این مراسم در آخرین جلسه، آخرین دوره درسی (مبانی فناوری‌های بیمه – اینشورتک) انجام شد.

 

در پایان جلسه کلاس، دکتر سیدرضا جلال‌زاده عضو هیئت علمی و مدیر مرکز آموزش‌های تخصصی و مهارت‌افزایی دانشگاه خاتم، با حضور در این کلاس، درباره برگزاری اولین دوره Fintech MBA توضیح داد و از تمامی دانشجویان که با تلاش و جدیت، این دوره را به پایان رسانده بودند، تقدیر و تشکر کرد.

 

مدیرمرکز آموزش‌های تخصصی و مهارت‌افزایی دانشگاه خاتم گفت: این دوره در ۴3۲ ساعت در 2 گرایش بانک و بیمه و بورس و بازار سرمایه با استفاده از به‌روزترین سرفصل‌های (سیلابس) درسی دانشگاه‌های معتبر دنیا طراحی شد. در ادامه  با همکاری شرکت فناپ و دکتر احمدی‌ پویا اولین دوره فین تک را برگزار کردیم.

 

این استاد دانشگاه هدف از ارائه این دوره را اخذ مجوز پس از بازبینی و اجرای مجدد این دوره از وزارت علوم برای برگزاری رسمی آن اعلام کرد. جلال‌زاده اظهار کرد: برنامه‌ریزی برای این دوره همزمان با پایه‌گذاری مرکز آموزش‌های تخصصی و مهارت‌افزایی دانشگاه خاتم بود.

 

در ابتدای جلسه کلاس، یکی از دانشجویان دوره، پروژه تحقیقاتی خود در خصوص بررسی مدل کسب‌وکاری یکی از اینشورتک‌های موفق جهان به نام لیموناد را ارائه کرد.  مژگان قاسمی در ابتدا به تصویر ناخوشایند بیمه در ذهن مردم نسبت به شرکت‌های بیمه سنتی اشاره کرد و گفت: معمولاً اول این شرکت‌ها در ازای ارائه خدمت ویژه‌ای پول می‌گیرند و در صورت خسارت دیدن مشتری، درصدی از آن را پرداخت می‌کنند. شرکت‌های سنتی باقی پول را در حوزه‌ای مشخص سرمایه‌گذاری می‌کنند.

 

او در ادامه اظهار کرد: این شرکت‌ها به دلیل وجود رقابت، مجبورند دست به عصا راه روند امری که سبب شده لیموناد بازی را برهم بزند. قاسمی گفت لیموناد درسال ۲۰۱۵ با شعار "هرچیزی را که در مورد بیمه می‌دانید فراموش کنید" در حوزه اینشورتک آغاز به کار کرد.

 

او تاکید کرد: لیموناد از ربات‌های چت برای بررسی ادعای مشتریان سود می‌برد و در سه تا چهار ثانیه ادعای مشتری بررسی و پاسخ داده می‌شود. این امر سبب شده صد برابر از رقبای خود، در امتیاز کسب داده پیشی‌بگیرد.

 

به گفته این سخنران استارتاپ لیموناد براساس اقتصاد رفتاری پایه‌ گذاری شده  و سیستم تشویقی را اجرا می‌کند تا اعتماد مردم را جلب کند. به همین منظور لیموناد ترتیبی اتخاذ کرد که فقط برای هر بیمه هزینه‌ای ثابت بگیرد و مازاد به یک خیریه اهدا شود.

 

همچنین لیموناد الگوریتم شناسایی دارد و ۲۵ درصد از هزینه ثابت را به خود اختصاص می‌دهد و ۷۵ درصد برای تامین خسارت خرید بیمه اتکایی و پوشش مالیات و هزینه‌ها استفاده می‌شود. مازاد به موسسه خیریه به انتخاب مشتری اهدا می‌شود، بنابراین مصرف کنندگان نیازی به فریب بیمه خود احساس نمی‌کنند.
 

 

 اینشورتک آينده صنعت بیمه را تغییر می‌دهد 

 

سپس دکتر سعید احمدی پویا مشاور ارشد توسعه کسب و کار و فینتک شرکت فناپ و استاد درس مبانی فناوری‌های بیمه، مباحث جلسه آخر کلاس خود را ارائه کرد و به بررسی مدل‌های‌ کسب‌وکار و دلایل رشد نمایی اینشورتک‌های یونیکورن سال 2022 پرداخت. 

 

احمدی پویا گفت: در ایران بیمه ساختار سنتی دارد و ضریب نفوذ بیمه در ایران 2.7 درصد است. این میزان نشان می‌دهد اکوسیستم بیمه در ایران بسیار کوچک است و  و صنعت برای گسترش خود، به فروش بیمه‌نامه تمرکز کرده است‌ و شاید به همین دلیل است که در ایران اینشورتک‌ها هم رویکرد بازاریابی و گسترش حوزه فروش را از طریق اگریگیتوری در پیش گرفته‌اند.

 

برای همین اینشورتک‌ها می‌توانند با بررسی مدل‌های کسب‌وکارهای موفق جهانی، ایده‌ها و طرح‌هایی برای توسعه و گسترش کسب‌وکار بیمه در ایران، عملیاتی کنند که البته کار بسیار دشواری است. این سخنران در ادامه به چک لیست لازم برای یونیکورن شدن در  صنعت بیمه در دنیا اشاره کرد و گفت: ایجاد و توسعه  Minimum viable productپایدار، طراحی دقیق مدل کسب و کار  طراحی روش‌های تأمین مالی مطمئن و طراحی فرایند اسکیل‌ آپ شدن را از ملزومات رشد نمایی برشمرد.

 

احمدی پویا در ادامه افزود: در بررسی یونیکورن‌های سال 2022 چند ویژگی مشترک دیده می‌شود که باید به آن دقت شود. نخست، برهم‌افکن بودن (Disruptive) کسب‌وکار یونیکورن‌ها است. به عنوان نمونه لیموناد ، کسب‌وکار صنعت بیمه را برهم زده است و به سمت یک کسب‌وکار P2P برده است و این موارد جای تأمل بسیار دارد.

 

ویژپی بارز دوم، آگاه بودن از فناوری(Tech-savvy) است که سبب شده یونیکورن‌ها با بهره‌گیری گسترده از فناوری‌های نوین، مدل کسب و کار خود را حول محور ارائه محصولات و خدمات مقرون به‌صرفه برای مشتری شکل بدهند و بر روی طراحی تجربه کاربری دلپذیر برای سهولت استفاده و درک آسان شیوه بهره‌مندی از آن برای مشتری تمرکز کنند و یک ارزش پیشنهادی هیجان‌انگیز در محصول برای مشتری فراهم کنند.

 

در ادامه ویژگی قبلی، دو ویژگی بارز دیگر، تمرکز بر زنجیره نیاز مشتری و کارآمد بودن محصول است که رویکرد این کسب‌وکارها، بهره‌گیری از استراتژی‌های متنوع رشد برای کمک به رشد کسب و کار با منابع کمتر و کارآمدتر است. در این خصوص هر جا نیاز دیدند، به جای توسعه سازمان خود، به ادغام  با کسب‌وکارهای دیگر یا تملیک استارتاپ‌های دیگر و یا حتی به استراتژی اتحاد رقبا روی آوردند و این رویکردهای دقیق و جسورانه، سبب اقبال فزونده مشتریان و رشدهای نمایی برای کسب‌وکار شده است.

 

در ادامه احمدی‌پویا، رشد محور بودن (Growth-driven)  را ویژگی مهم آخر شرکت‌های یونیکورن برشمرد و برای این منظور، انتخاب یک هدف تحول‌آفرین عظیم برای کسب‌وکار، داشتن تفکری خارج از چارچوب برای رسیدن به هدف  و چشم‌اندازی روشن در ذهن را از الزامات برای رشد نمایی یک کسب‌وکار دانست. 

 

ده استارتاپ یونیکورن برتر صنعت بیمه در آمریکا را نام برد و مزایای هر یک را برشمرد.   

 

ده یونیکورن برتر فین تک

 

اولین یونیکورنی که بررسی شد،  NextInsurance با ارزشی بیش از 4 میلیارد دلار بود که با همکاری با آمازون از طریقBusiness Prime ، پلتفرمی جامع برای پوشش طیف وسیعی از محصولات بیمه به کسب‌وکارهای کوچک ارائه می‌دهد و هوشمندانه با خرید Juniper Labs در سال گذشته، بهره‌گیری از داده‌های باز Juniper را آغاز کرد و با ابزارهای مبتنی بر یادگیری ماشین، توانست خدمات سفارشی شده به مشتریان ارائه کند و به این ارزش‌گذاری در بازار برسد.

 

دومین یونیکورن Cedar بود که به سفارشی سازی و ساده‌ سازی تجربه پرداخت‌های پزشکی با ارائه روش مشتری‌ پسند پرداخته است. او گفت متأسفانه در کشور ما بیمه‌ها به دنبال پرداخت‌ نکردن خسارت هستند؛ اما در دنیا به این سمت می‌روند که در کمترین زمان ممکن، ادعای مشتری را بررسی و خسارت را پرداخت کنند.

 

این مشاور کسب‌وکار فناپ ادامه داد یونیکورن‌ بعدی Ethos به بیمه عمر اخلاقی معروف است. این شرکت ۳۰۰ هزار قلم داده را تجزیه و تحلیل می‌کند و همه مراحل بیمه را یک روزه انجام می‌دهد و نیازی به حضور شخص نیست بلکه براساس داده اطلاعات لازم را جمع‌آوری می‌کند.

 

یونیکورن دیگر New front پلتفرمی دیجیتالی برای سهولت کاربران در فرآیندهای خسته‌کننده سنتی بیمه است.

 

از دیگر یونیکورن‌ها احمدی‌پویا به Oscar اشاره کرد و گفت: این شرکت با بهره‌گیری از فناوری داده جهت ارائه بیمه سلامت به افراد، خانواده‌ها و مشاغل کوچک است و خدمات مراقبتی را به صورت مجازی ارائه می‌دهد. یونیکورن دیگر این صنعت Collective heath پلتفرم سلامت یکپارچه مبنی بر فضای ابری برای مدیریت برنامه‌های مختلف مراقبت‌های بهداشتی است.

 

یونیکورن  At_Bay خدمات بیمه سایبری و پلتفرم مدیریت ریسک برای کسب‌وکارها ارائه  می‌کند حوزه‌های حریم خصوصی اطلاعات، امنیت شبکه و جلوگیری از وقفه‌های در کسب‌وکار مشتمل بر اخاذی سایبری، کلاهبرداری مالی و محتوای رسانه‌ای را تحت پوشش قرار می‌دهد.

 

این سخنران ادامه داد: یونیکورن Hippo insurance پوشش هوشمند و رویکرد جدید برای بیمه خانه ارائه داده است. این یونیکورن با شخصی‌سازی سیاست‌های بیمه برای پوشش اقلام معمولی خانگی ناموجود در بیمه استاندارد خانه از جمله نظافتچی‌ها و پرستاران کودک، بیمه سفارشی شده به هر مشتری ارائه می‌کند.

 

احمدی پویا به پلتفرم Sidecar health  که بیمه درمان شخصی کاربران بر اساس بودجه آنان است، اشاره کرد و در آخر نیز از Clearcover نام برد. این پلتفرم بیمه مبتنی بر برنامه موبایلی با سیاست‌های خودکار، برای یافتن، مقایسه، خرید و مدیریت و ارائه پیشنهادات  از طریق ویزاردهاست   و امکان ثبت ادعاها به صورت شفاف و ارسال جزئیات و شواهد آسیب وارده شده از طریق موبایل  را فراهم می‌کند و توانسته رکورد پرداخت خسارت در ۷ دقیقه را ثبت کند.

 

بررسی تجربه  و مدل کسب‌وکار یک اینشورتک ایرانی

 

دکتر احمدی پویا در آخر جلسه کلاس، با دعوت از بهاره شریفیون مدیرعامل بیمه دات‌کام، به بررسی چالش‌های اینشورتک‌ها در ایران و مدل کسب‌وکاری بیمه دات کام پرداختند. شریفیون به شکل‌گیری این استارتاپ در سال ۹۵ و مشکلاتی که پیش‌روی استارت‌آپ‌ها در حوزه بیمه است پرداخت.

 

مدیرعامل بیمه دات‌ کام به فقدان اعتقاد به بیمه به عنوان مشکلی اساسی اشاره کرد، همچنین نبود داده‌ لازم در ابن صنعت را چالش دیگری عنوان کرد که این استارتاپ همواره با آن دست‌ و پنجه نرم کرده است.

 

او افزود: صنعت بیمه در ایران بیشتر مبتنی بر فروش است. مديرعامل بیمه‌ دات‌کام خاطرنشان کرد: داستان ما به عنوان یک اینشورتک، فقط فروش نیست بلکه سعی بر تجربه نوآوری‌های مختلف در صنعت بیمه  است و برای آن برنامه‌ریزی کردیم و دپارتمان AI راه‌اندازی کردیم. همچنین برای ما تولید محتوی در این حوزه اهمیت دارد و مجله بیمه‌دات‌کام در راستای فرهنگسازی در صنعت بیمه منتشر می‌شود.

 

دوره مدیریت کسب وکار فناوری مالی به مدت ۴3۲ ساعت از آذر ۹۹ به همت مرکز آموزش‌های تخصصی و مهارت‌افزایی دانشگاه خاتم اجرا شد که امروز ۲ تیر ماه به پایان رسید. اساتید اولین دوره Fintech آقایان جوانمردی، منطقی، جلال‌زاده، احمدی پویا، طهرانی، پورغلامعلی، زمانی، قاسمی و خانم‌ها صائمیان، میرزایی، افسری و دهقان بودند.

 

 

 

برچسب‌ها:
Cedar
استارت‌ آپ لیموناد
اقتصاد رفتاری
اینشورتک
بهار شریفیون
بیمه‌ دات‌کام
دانشگاه خاتم
دکتر سعید احمدی پویا
فناوری بیمه
یونیکورن
یونیکورن Hippo insurance
یونیکورن New front