سامانه تقاضا و عرضه پژوهش و فناوری (ساتع)

باسمه تعالی

با سلام  و احترام

با عنایت به اهمیت پیوند میان صنعت و دانشگاه و پیاده‌سازی آموخته‌های آکادمیک (دانشگاهی) در حوزه‌های کاربردی و نهادینه ساختن راهبردهای علمی به صورت عملی در صنعت، ایجاد فرصتی برای دانشگاهیان جهت همکاری با صنایع مختلف ضرورتی انکارناپذیر تلقی می‌گردد. بر این اساس وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با راه اندازی و مدیریت سامانه تقاضا و عرضه پژوهش و فناوری (ساتع) نسبت به فراهم ساختن فرصت توسعه همکاری و مشارکت در طرح‌های پژوهشی برای اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها گام مؤثری برداشته است. سامانه ساتع این امکان را فراهم می‌آورد که شرکت‌ها و نهادهای مختلف نیازهای پژوهشی خود را از طریق آن به اشتراک بگذارند و از سوی دیگر، دانشگاه‌ها و مراکز پژوهش و فناوری با اطلاع از اولویت‌های پژوهشی آن­ها، پروپوزال‌های خود را در جهت حل مسائل و نیازهای پژوهشی و فناورانه این مؤسسات به آن­ها ارائه نمایند.

  1. معرفی و تاریخچه سامانه ساتع

دبیرخانه شورای عالی عتف در راستای اجرای وظایف خود بر اساس شرح تفصیلی وظایف و اختیارات شورای عالی عتف و به­منظور بسترسازی و تسهیل در اجرای بند ح تبصره 9 قانون بودجه کل کشور، از سال 1397 اقدام به راه­اندازی و مدیریت سامانه تقاضا و عرضه پژوهش و فناوری (ساتع) کرده است که تمامی فرایندها و اقدامات مربوط به ثبت اولویت­های پژوهشی مشمولین، اعلام فراخوان، دریافت پیشنهادها، ثبت قراردادهای مابین شرکت­‌ها و نهادهای علمی و پژوهشی، ثبت گزارشات پیشرفت و تخصیص اعتبارات از طریق این سامانه انجام می‌شود. در این راستا، فایل آیین­نامه اجرایی بند ح تبصره 9 قانون بودجه کل کشور در پیوست شماره 1 ارائه گردیده است.   

 

مطابق آمار و اطلاعات این سامانه، تا کنون 1225 قرارداد در این سامانه ثبت گردیده است و مجموع مبالغ قراردادهای ثبت شده تنها در سال 1399 معادل 5.120 میلیارد ريال بوده است. با استفاده از این سامانه، دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی جمعا اعتباری معادل 2.650 میلیارد ريال جذب نموده‌اند.

  1. ثبت دانشگاه خاتم در سامانه ساتع

 در این راستا دانشگاه خاتم با ثبت نام در این سامانه و معرفی نماینده (مدیریت پژوهش دانشگاه)، امکان ثبت پیشنهادیه اساتید محترم برای اولویت­های پژوهشی سامانه و استفاده از امکانات و تمهیدات وزارت عتف در جهت عقد قراردادها با متخصصان دانشگاهی و پژوهشی بهره­مند گردند. اعضای هیئت علمی و پژوهشگران تنها لازم است در سامانه ساتع به عنوان شخص حقیقی ثبت­نام و مرکزی که در آن فعالیت می­نمایند (دانشگاه خاتم) را انتخاب نمایند. این اطلاعات به صورت آنلاین جهت بررسی و تایید نماینده دانشگاه در سامانه ارسال خواهد شد. اعضای هیئت علمی و پژوهشگران پس از تکمیل فرم ثبت نام در سامانه و تایید نماینده دانشگاه می­توانند از طریق پروفایل خود نسبت به ارسال پیشنهاده و همچنین در صورت انعقاد قرارداد نسبت به ارسال گزارش­­های پیشرفت اقدام نمایند. در این راستا، فایل راهنمای ثبت نام اشخاص حقیقی در پیوست شماره 2 ارائه گردیده است.

  1. راهنمای ثبت­ نام اساتید در سامانه ساتع
  • ثبت نام اعضا: اعضای هیئت علمی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی برای ثبت پیشنهاده لازم است ابتدا در سامانه(http://sate.atf.gov.ir/Registration/Register.aspx ) ثبت نام نموده، پس از تایید صلاحیت آن­ها توسط نماینده واحد مربوطه می‌توانند نسبت به ثبت پیشنهاده اقدام نمایند.
  • ارسال پیشنهاده های توسط فناور: پس از تایید اعضای هیئت علمی توسط واحد پژوهشی مربوطه، می توانند از طریق پروفایل خود نسبت به ثبت پیشنهاده اقدام نمایند.
  • انجام مذاکره و ثبت قرارداد: پس از مذاکرات با متقاضی، در صورت توافق طرفین قرارداد منعقد می‌شود. قرارداد توسط متقاضی در سامانه بارگزاری می‌شود.
  1. مراحل ثبت ­نام اعضای هیئت علمی

 

مراحل ثبت ­نام اعضای هیئت علمی

  1. نحوه عملکرد سامانه ساتع برای عقد قرارداد

نیازمندی‌های شرکت‌ها و نهادها از طریق سامانه ساتع به فراخوان گذاشته می‌شود و فناوران، محققان و دانشگاهیان می‌توانند با مراجعه به سامانه برای این اولویت‌های مرتبط با زمینه تخصصی خود، پیشنهادیه ارسال نمایند.

 

نحوه عملکرد اساتید در سامانه ساتع هنگام جذب قرارداد