گروه زبان انگلیسی

آشنایی با رشته آموزش زبان انگلیسی در مقطع کارشناسی ارشد

این رشته به بررسی و تحقیق در مورد مسایل مربوط به یادگیری زبان می‌پردازد. مشکلات و موانع یادگیری زبان را بررسی کرده و راه حل‌ هایی را نیز ارائه می‌دهد. رشته آموزش رشته ‌ای است که در واقع از چندین رشته دیگر حاصل شده است و مفاهیم و مبانی آن‌ ها را مورد استفاده قرار می‌دهد. مفاهیم رشته‌ هایی از قبیل جامعه شناسی و روانشناسی با محوریت آموزش زبان، در این رشته مطرح می‌شوند. مسایل دیگری از قبیل دوزبانگی، تحلیل گفتمان، آموزش یادگیری زبان دوم، سیاست ‌ها و برنامه‌ریزی‌ های زبانی نیز در حوزه این رشته قرار می‌گیرد.

این رشته از پیشینه زیادی برخوردار نیست.مسایل مربوط به آموزش زبان قبلاً ذیل رشتة زبان‌ شناسی مطرح می‌شد.با انقلاب چامسکی و ظهور زبان‌ شناسی زایشی در اواخر دهة ۱۹۵۰، کانون توجه زبان ‌شناسی بیشتر به مسایل مربوط به زبان‌ شناسی زایشی محدود گردید.در واکنش به این امر مسایل مربوط به یادگیری و آموزش زبان تحت عنوان زبان‌ شناسی کاربردی گسترش یافتند.زبان ‌شناسی کاربردی از لحاظ اجتماعی، یک نقش پاسخگو نسبت به مسایل مربوط به زبان را دارد.با توجه به مسایل ذکر شده دقیقاً مشخص نیست که مسایل مربوط به زبان‌ شناسی کاربردی چه زمانی شروع شد.اما اولین شماره مجلة یادگیری زبان در سال ۱۹۴۸در دانشگاه میشیگان منتشر شد. همان‌طور که گفته شد زبان‌ شناسی کاربردی در ابتدا بیشتر زبان ‌شناسی محور بود، اما در دهه۱۹۶۰مسایل مربوط به ارزیابی زبانی، سیاستگزاری زبانی و فراگیری زبان دوم را دربرگرفت، و سپس در دهة هفتاد کم‌کم از زبان ‌شناسی نظری جدا شد.

آموزش زبان انگلیسی هم اکنون بیشتر به مسایل مربوط به زبان می‌پردازد، مسایل مربوط به زبان اول، زبان دوم (خارجی)و حتی مسایل مربوط به ترجمه و تفسیر.

آینده شغلی

فارغ ‌التحصیلان این رشته از نظر بازار کار شرایط نسبتاً مناسبی دارند. بیشتر فعالیت‌های آن ‌ها به آموزش زبان مربوط می‌شود.از تدریس در مؤسسات خصوصی آموزش زبان گرفته تا تدریس در دانشگاه ‌ها، همکاری با مجلات و روزنامه‌ های خارجی منتشر شده در داخل کشور، همکاری با صدا و سیما در بخش دوبله کردن فیلم‌ های خارجی، همکاری با شرکت‌ های مسافرتی به عنوان راهنمای ‌تور البته باید توجه داشت که هر دانشجویی صرفاً با پاس کردن واحد های دانشگاهی نمی‌تواند فرصت‌ های شغلی خوبی داشته باشد بلکه این امر بستگی به پشتکار و دانش فرد دارد.

توانایی های مور نیاز

تحصیل‌کنندگان در این رشته باید از سطح بالایی از دانش زبان عمومی برخوردار باشند. علاوه بر دارا بودن دانش زبان عمومی، باید به مسایل مربوط به آموزش، تدریس و یادگیری زبان علاقه‌ مند باشند. به طور کلی افرادی که وارد این رشته می‌شوند نه تنها باید به زبان انگلیسی علاقه ‌مند بوده و از خواندن آن لذت ببرند، بلکه باید به برخی مسایل روانشناسی و آموزشی نیز علاقه‌ مند بوده و مهمتر از همه دارای پشتکار فراوان باشند.

سؤالات رایج 

 

بعضی از سؤالات رایج مطرح شده در این رشته عبارتند از

  1. چگونه می‌توان زبان را به بهترین نحو تدریس کرد ؟
  2. عوامل اجتماعی مؤثر در یادگیری زبان کدامند؟
  3. چگونه تکنولوژی می‌تواند بر یادگیری و تدریس زبان تأثیر داشته باشد؟
  4. مشکلات مربوط به اختلالات زبان کدامند؟ چگونه می‌توان از آن ها اجتناب کرد؟ و بسیاری سؤال‌ های دیگر

گرایش‌ ها و ابعاد مختلف این رشته در کارشناسی ارشد

گرایش های مرتبط

علاوه بر گرایش آموزش زبان دیگر گرایش‌ های مرتبط با زبان عبارتند از:

  • مترجمی زبان انگلیسی: فارغ‌ التحصیلان این گرایش در ترجمه کتب و متون تخصص لازم را کسب می‌نمایند.
  • ادبیات انگلیسی : تخصص فارغ ‌التحصیلان این گرایش شناخت ادبیات غرب و نقد ادبی است.
  • زبان‌ شناسی: تخصص فارغ‌ التحصیلان این رشته شناخت زبان و ریشه‌ یابی و همچنین شناخت سیر تحولی زبان می‌باشد.

 ادامه تحصیل

رشته آموزش زبان در ایران در میان رشته ‌های مربوط به زبان از نظر ادامه تحصیل دارای شرایط بهتری است این رشته در ایران تا مقطع دکتری تدریس می‌شود و تا چند سال آینده هم به تعداد دانشگاه هایی که در داخل کشور اقدام به پذیرش دانشجو در مقطع دکتری در این رشته می‌نمایند افزوده خواهد گردید.

برای دریافت فایل دروس کارشناسی ارشد رشته آموزش زبان انگلیسی بر روی لینک زیر کلیک نمایید :

دروس دوره آموزش زبان انگلیسی

نام درس

روز

شروع

پایان

کلاس

نام 

نام خانوادگی 

رشته گرایش

آزمون

از

تا

نرم افزار های پژوهشی
در آموزش زبان

پنج شنبه

12

14

302
لابراتوار

مسعود

سیری

آموزش زبان انگلیسی

04/05

8

10

بررسی آموزش
زبان در ایران

پنج شنبه

10

12

208

محمدمهدی

حاج ملک

آموزش زبان انگلیسی

04/03

11

13

انگلیسی برای
اهداف ویژه

چهار شنبه

10

12

208

معصومه

استاجی

آموزش زبان انگلیسی

04/07

11

13

تهیه و تدوین
مطالب درسی

چهار شنبه

12

14

208

معصومه

استاجی

آموزش زبان انگلیسی

04/11

8

10

روش تدریس

چهار شنبه

14

16

208

محمدمهدی

حاج ملک

آموزش زبان انگلیسی

04/01

8

10

روش تدریس
مهارتهای زبان

چهار شنبه

8

10

208

محمد

خطیب

آموزش زبان انگلیسی

04/09

11

13

روش تدریس

پنج شنبه

8

10

208

محمدمهدی

حاج ملک

آموزش زبان انگلیسی

04/01

8

10

شناخت ادبیات

پنج شنبه

12

14

207

حامد

حبیب زاده

ادبیات زبان انگلیسی

04/03

11

13

داستان بلند

پنج شنبه

10

12

207

فریبا

پرویزی برجوئی راکی

ادبیات زبان انگلیسی

04/14

8

10

ادبیات آمریکا

چهار شنبه

8

10

207

سوسن

پورصنعتی

ادبیات زبان انگلیسی

04/08

11

13

ادبیات از دیدگاه
زبانشناسی

چهار شنبه

12

14

207

تهمینه

حیدرپوربیگدلی

ادبیات زبان انگلیسی

04/10

8

10

نقد ادبی 1

پنج شنبه

8

10

207

هدا

شب رنگ

ادبیات زبان انگلیسی

04/12

8

10

بررسی آثار نمایشنامه
نویسان بزرگ جهان

چهار شنبه

10

12

207

طاهره

رضائی

ادبیات زبان انگلیسی

04/05

8

10

روش تحقیق

پنج شنبه

14

16

207

هدا

شب رنگ

ادبیات زبان انگلیسی

04/01

8

10

فرهنگ و جامعه شناسی
در ترجمه

چهار شنبه

16

18

206

مزدک

بلوری

مترجمی زبان انگلیسی

04/14

11

13

روشهای پیشرفته
تحقیق و ترجمه

پنج شنبه

8

10

203

ثمر

احتشامی

مترجمی زبان انگلیسی

04/11

11

13

مدلهای ترجمه

پنج شنبه

10

12

203

سیدحسین

ارجانی

مترجمی زبان انگلیسی

04/07

8

10

نظریه های ترجمه

چهار شنبه

12

14

206

کاوه

بلوری

مترجمی زبان انگلیسی

04/03

8

10

نقد و بررسی
آثار ترجمه شده

چهار شنبه

14

16

206

فرزانه

فرحزاد

مترجمی زبان انگلیسی

03/31

11

13

 

 

در این قسمت هنوز محتوایی ایجاد نگردیده است.

اطلاعیه: جلسه  دفاع از پايان‌ نامه‌ كارشناسي‌ ارشد رشته آموزش زبان انگلیسی

با اطلاه می رساند جلسه  دفاع از پايان‌ نامه‌ كارشناسي‌ ارشد رشته آموزش زبان انگلیسی خانم راضیه افخمی با عنوان " آگاهی و طرز کار معلمان مجرب، و نیز کم تجربه آموزش زبان انگلیسی در ارتباط با یادگیری ترکیبی" و به راهنمایی جناب آقای دکتر محسن کرابی روز سه شنبه- 6 مرداد 1394 ساعت 11در تالار امام رضا برگزار می گردد.