گروه زبان انگلیسی

آشنایی با رشته آموزش زبان انگلیسی در مقطع کارشناسی ارشد

این رشته به بررسی و تحقیق در مورد مسایل مربوط به یادگیری زبان می‌پردازد. مشکلات و موانع یادگیری زبان را بررسی کرده و راه حل‌ هایی را نیز ارائه می‌دهد. رشته آموزش رشته ‌ای است که در واقع از چندین رشته دیگر حاصل شده است و مفاهیم و مبانی آن‌ ها را مورد استفاده قرار می‌دهد. مفاهیم رشته‌ هایی از قبیل جامعه شناسی و روانشناسی با محوریت آموزش زبان، در این رشته مطرح می‌شوند. مسایل دیگری از قبیل دوزبانگی، تحلیل گفتمان، آموزش یادگیری زبان دوم، سیاست ‌ها و برنامه‌ریزی‌ های زبانی نیز در حوزه این رشته قرار می‌گیرد.

این رشته از پیشینه زیادی برخوردار نیست.مسایل مربوط به آموزش زبان قبلاً ذیل رشتة زبان‌ شناسی مطرح می‌شد.با انقلاب چامسکی و ظهور زبان‌ شناسی زایشی در اواخر دهة ۱۹۵۰، کانون توجه زبان ‌شناسی بیشتر به مسایل مربوط به زبان‌ شناسی زایشی محدود گردید.در واکنش به این امر مسایل مربوط به یادگیری و آموزش زبان تحت عنوان زبان‌ شناسی کاربردی گسترش یافتند.زبان ‌شناسی کاربردی از لحاظ اجتماعی، یک نقش پاسخگو نسبت به مسایل مربوط به زبان را دارد.با توجه به مسایل ذکر شده دقیقاً مشخص نیست که مسایل مربوط به زبان‌ شناسی کاربردی چه زمانی شروع شد.اما اولین شماره مجلة یادگیری زبان در سال ۱۹۴۸در دانشگاه میشیگان منتشر شد. همان‌طور که گفته شد زبان‌ شناسی کاربردی در ابتدا بیشتر زبان ‌شناسی محور بود، اما در دهه۱۹۶۰مسایل مربوط به ارزیابی زبانی، سیاستگزاری زبانی و فراگیری زبان دوم را دربرگرفت، و سپس در دهة هفتاد کم‌کم از زبان ‌شناسی نظری جدا شد.

آموزش زبان انگلیسی هم اکنون بیشتر به مسایل مربوط به زبان می‌پردازد، مسایل مربوط به زبان اول، زبان دوم (خارجی)و حتی مسایل مربوط به ترجمه و تفسیر.

آینده شغلی

فارغ ‌التحصیلان این رشته از نظر بازار کار شرایط نسبتاً مناسبی دارند. بیشتر فعالیت‌های آن ‌ها به آموزش زبان مربوط می‌شود.از تدریس در مؤسسات خصوصی آموزش زبان گرفته تا تدریس در دانشگاه ‌ها، همکاری با مجلات و روزنامه‌ های خارجی منتشر شده در داخل کشور، همکاری با صدا و سیما در بخش دوبله کردن فیلم‌ های خارجی، همکاری با شرکت‌ های مسافرتی به عنوان راهنمای ‌تور البته باید توجه داشت که هر دانشجویی صرفاً با پاس کردن واحد های دانشگاهی نمی‌تواند فرصت‌ های شغلی خوبی داشته باشد بلکه این امر بستگی به پشتکار و دانش فرد دارد.

توانایی های مور نیاز

تحصیل‌کنندگان در این رشته باید از سطح بالایی از دانش زبان عمومی برخوردار باشند. علاوه بر دارا بودن دانش زبان عمومی، باید به مسایل مربوط به آموزش، تدریس و یادگیری زبان علاقه‌ مند باشند. به طور کلی افرادی که وارد این رشته می‌شوند نه تنها باید به زبان انگلیسی علاقه ‌مند بوده و از خواندن آن لذت ببرند، بلکه باید به برخی مسایل روانشناسی و آموزشی نیز علاقه‌ مند بوده و مهمتر از همه دارای پشتکار فراوان باشند.

سؤالات رایج 

 

بعضی از سؤالات رایج مطرح شده در این رشته عبارتند از

  1. چگونه می‌توان زبان را به بهترین نحو تدریس کرد ؟
  2. عوامل اجتماعی مؤثر در یادگیری زبان کدامند؟
  3. چگونه تکنولوژی می‌تواند بر یادگیری و تدریس زبان تأثیر داشته باشد؟
  4. مشکلات مربوط به اختلالات زبان کدامند؟ چگونه می‌توان از آن ها اجتناب کرد؟ و بسیاری سؤال‌ های دیگر

گرایش‌ ها و ابعاد مختلف این رشته در کارشناسی ارشد

گرایش های مرتبط

علاوه بر گرایش آموزش زبان دیگر گرایش‌ های مرتبط با زبان عبارتند از:

  • مترجمی زبان انگلیسی: فارغ‌ التحصیلان این گرایش در ترجمه کتب و متون تخصص لازم را کسب می‌نمایند.
  • ادبیات انگلیسی : تخصص فارغ ‌التحصیلان این گرایش شناخت ادبیات غرب و نقد ادبی است.
  • زبان‌ شناسی: تخصص فارغ‌ التحصیلان این رشته شناخت زبان و ریشه‌ یابی و همچنین شناخت سیر تحولی زبان می‌باشد.

 ادامه تحصیل

رشته آموزش زبان در ایران در میان رشته ‌های مربوط به زبان از نظر ادامه تحصیل دارای شرایط بهتری است این رشته در ایران تا مقطع دکتری تدریس می‌شود و تا چند سال آینده هم به تعداد دانشگاه هایی که در داخل کشور اقدام به پذیرش دانشجو در مقطع دکتری در این رشته می‌نمایند افزوده خواهد گردید.

برای دریافت فایل دروس کارشناسی ارشد رشته آموزش زبان انگلیسی بر روی لینک زیر کلیک نمایید :

دروس دوره آموزش زبان انگلیسی

گروه

گروه زبان انگلیسی

رشته

آموزش زبان انگلیسی

زبان و ادبیات انگلیسی

مطالعات ترجمه

ورودی

ورودی 95

ورودی 96

ورودی 95

ورودی 96

ورودی 95

ورودی 96

شنبه

           

یکشنبه

           

دوشنبه

           

سه شنبه

 

زبان شناسی در آموزش زبان

دکتر خمیجانی فراهانی

10-12

201

       
         
         
         
 

نگارش متون
علمی
دانشگاهی

دکتر حاج ملک

12-14

201

       
         
         
         
 

آزمون سازی
پیش نیاز

دکتر
حاج ملک

14-16

201

       
         
         
         

چهارشنبه

زبان شناسی
مقابله ای و
تجزیه و
تحلیل
خطاها

دکتر حاج ملک

14-16 & 16-18

204

روش تحقیق
کمی و کیفی
در آموزش

دکتر سیری

8-10

110

ادبیات اروپا

دکترپرویزی

10-12

202

نقد و بررسی ادبیات فارسی

دکترشبرنگ

10-12

206

ارزشیابی
پیشرفته در ترجمه

دکترفرحزاد

14-16

103

مبانی
نظری
ترجمه

دکترواعظیان

12-14

205

جامعه شناسی زبان

دکتر
رضایی

14-16 & 16-18

206

SPSS

نقد ادبی 2

شعر دوره
رمانتیک

دکترنیلچیان

12-14

206

سمینار
مسائل
ترجمه

مقاله
نویسی

دکتر
واعظیان

14-16

205

دکتر
سیری

دکتر
آرین

دکتر
فرحزاد

10-12

14-16

16-18

110

102

103

 

اصول و روش
تدریس
زبان های
خارجی

دکتر
عنانی سراب

12-14

110

ادبیات
قرن
هفده و
هجده

دکتر
آرین

16-18

104

 

نقد کاربردی
در ادبیات
انگلیسی

دکتر
بلوری

18-20

103

کارگاه
ترجمه

دکتر
بلوری

16-18

205

   
   
   

پنجشنبه

آزمون
زبان
خارجی

دکتراستاجی

8-10

تالار
امام رضا

 

سمینار

دکتر
پرویزی

8-10

110

مقاله
نویسی

دکتر
شبرنگ

8-10

105

زبانشناسی کاربردی
در ترجمه

دکتر موسوی

8-10

302

فلسفه تعلیم
و تربیت

دکترعالی

8-10

101

 
 
 

سمینار

 

روش
تحقیق

داستان
کوتاه

ادب فارسی
در ادبیات
جهان

بررسی و
ترجمه آثار
اسلامی

دکتراستاجی

 

دکترشبرنگ

دکترپرویزی

دکترواعظیان

دکتر موسوی

10-13

 

10-12

10-12

10-12

10-12

تالار امام رضا

 

110

105

302

101

اصول و
روش
تدریس
مهارتها

 

شعر
معاصر انگلیسی

 

کاربرد
رایانه در
ترجمه

واژه شناسی
و معادل گزینی
در ترجمه

دکتر
کریمی

 

دکتر
نیلچیان

 

دکتر
واعظیان

دکتر
حیدرپور

14-16

 

12-14

 

12-14

12-14

105

 

110

 

302

101

 

در این قسمت هنوز محتوایی ایجاد نگردیده است.

اطلاعیه: جلسه  دفاع از پايان‌ نامه‌ كارشناسي‌ ارشد رشته آموزش زبان انگلیسی

با اطلاه می رساند جلسه  دفاع از پايان‌ نامه‌ كارشناسي‌ ارشد رشته آموزش زبان انگلیسی خانم راضیه افخمی با عنوان " آگاهی و طرز کار معلمان مجرب، و نیز کم تجربه آموزش زبان انگلیسی در ارتباط با یادگیری ترکیبی" و به راهنمایی جناب آقای دکتر محسن کرابی روز سه شنبه- 6 مرداد 1394 ساعت 11در تالار امام رضا برگزار می گردد.