کنفرانس ملی فرهنگ سازمانی با رویکرد توسعه و جایزه مسئولیت اجتماعی مدیریت برگزار شد

با حضور وزیر ارشاد، رییس سازمان انرژی اتمی و اندیشمندان برگزار شد
کنفرانس ملی فرهنگ سازمانی با رویکرد توسعه و جایزه مسئولیت اجتماعی مدیریت

کنفرانس ملی فرهنگ ‌سازمانی با رویکرد توسعه و جایزه مسئولیت‌اجتماعی، با حضور دکتر سیدرضا صالحی امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، دکتر علی اکبر صالحی رییس سازمان انرژی‌اتمی‌ایران، اندیشمندان، صاحبنظران، استادان و علاقمندان، به همت انجمن مدیریت ایران و دانشگاه خاتم برگزار شد.
 

به گزارش روابط‌ عمومی بانک‌ پاسارگاد، در این کنفرانس که در روزهای 26 و 27 بهمن 1395 برگزار شد، ضمن اهدای جایزه‌ مسئولیت‌های اجتماعی به سازمان‌های برتر، از خانواده گرانقدر شهدای آتشنشان که در حادثه دلخراش ساختمان پلاسکو جانفشانی کردند، تقدیر شد.

همچنین پنل‌های تخصصی و سخنرانی‌های علمی در خصوص جنبه‌های مختلف فرهنگ سازمانی و مسئولیت‌های اجتماعی برگزار شد.

رییس انجمن مدیریت ایران: سازمان بی‌فرهنگ، سازمانی گسسته، متزلزل، نابودکننده و مخرب است

   دکتر مجید قاسمی رییس انجمن مدیریت ایران و رییس شورای سیاست‌گذاری کنفرانس ضمن تأکید بر اهمیت بسزای فرهنگ در سازمان‌ها گفت: خداوند را شاکرم که توانستیم کنفرانس فرهنگ سازمانی را برگزار کنیم. کنفرانسی که بتواند توجه استادان و مدیران اجرایی را به این واقعیت جلب کند که فرهنگ سازمانی چه غوغایی در سازمان می‌کند. رییس دانشگاه خاتم تصریح کرد: محور اصلی و شاخص این کنفرانس که به همت انجمن مدیریت ایران و دانشگاه خاتم سامان یافته، پرداختن به مفهوم فرهنگ با تأکید بر نقش انسان و هویت فردی بر فرهنگ سازمانی و فرهنگ اجتماعی است. از این روی، دست‌یابی به ارزش‌ها و الگوهای مناسب رفتار حرفه‌ای در توسعه پایدار در سه حوزه فردی، سازمانی و اجتماعی، اشاعه مهارت‌های نوین فرهنگی با تکیه بر ضرورت‌های آینده‌نگرانه، بررسی نقش تعلق، تعهد و وفاداری سازمانی و کارگروهی در توسعه فرهنگ کسب و کار، اثرات فرهنگ ملی بر فرهنگ سازمانی و بالندگی اجتماعی و عشق به میهن، به عنوان هدف‌ها و محورهای این همایش علمی انتخاب و تعیین شده‌اند.
رییس کنفرانس فرهنگ سازمانی افزود: کنفرانس برای پیشبرد این هدف‌ها، از همکاری و مشارکت ارزشمند قریب به 30 نفر از استادان برجسته و صاحبنظران عرصه مدیریت کشور که سال‌های طولانی، بعضاً به درازای یک عمر، در این عرصه به پژوهش و آموزش اشتغال داشته‌اند، به‌عنوان اعضای هیأت‌علمی بهره جسته‌است. دکتر قاسمی تصریح کرد: سخنرانی پروفسور دانیل دنیسون به‌عنوان یکی از صاحبنظران برجسته بین‌المللی در حوزه فرهنگ سازمانی به‌صورت ویدئو کنفرانس، رونمایی از نقشه راه ارتقاء فرهنگ سازمانی در نظام اداری کشور برای نخستین بار و معرفی سه کتاب تخصصی جدیدالانتشار در حوزه مدیریت، از دیگر رخدادهای این کنفرانس است.
مدیرعامل بانک‌پاسارگاد خاطرنشان کرد: علاوه بر این، همزمان با این رویداد علمی، کوشش شده‌است با پرداختن به مفهوم مسئولیت‌های اجتماعی سازمانی، این نکته ظریف تبیین شود که این مفهوم گران‌سنگ بسیار فراتر از انجام امور عام‌المنفعه و خیریه، از آن پایه از کفایت برخوردار است که در جایگاه یک رویکرد مدیریتی ارزشمند، همه ابعاد اصلی سازمانی را در برگیرد.
وی در ادامه افزود: در همین زمینه، با هدف ایجاد رقابتی سازنده میان سازمان‌ها و بنگاه‌های اقتصادی، چارچوبی بدیع و نوآورانه برای ارزیابی عملکرد سازمان‌ها با عنوان جایزه مسئولیت اجتماعی مدیریت طراحی و معرفی شده که هدف آن از یک سو تبیین هر چه بیشتر این رویکرد مدیریتی در سطح سازمان‌های ایرانی و از سوی دیگر شناسایی سازمان‌های برتر و معرفی و قدردانی از آنها و نیز تشویق دیگر سازمان‌ها برای گام نهادن در این مسیر پر خیر و برکت بوده‌است.
رییس انجمن مدیریت ایران ادامه داد: در نخستین دوره از این جایزه با سپاس از حضور خانواده‌های گرامی آتشنشانان دلاور و فداکار کشورمان که در راه حفظ مال و جان هموطنانمان در حادثه پلاسکو بی‌پروا به قلب آتش زده و ققنوس‌وار آسمانی شدند و به شهیدان پیوستند، به‌عنوان میهمانان ویژه، شایسته است با یادآوری خاطره از خودگذشتگی‌ها و جانفشانی‌های این رادمردان، بار دیگر از سوی همه فرهیختگان، مدیران عالی و حاضران در این نشست و هم‌چنین از سوی آحاد جامعه، از مجاهدت‌ها و ایثارهای وصف‌ناشدنی این قهرمانان قدردانی نماییم.  
وی در ادامه با تأکید بر اهمیت فرهنگ در سازمان‌ها تصریح کرد: فرهنگ پدیده‌ی شگرف و پیچیده‌ای است که همیشه و در همه حال و از همه سو ما را در احاطه دارد و به‌عنوان مجموعه‌ای به‌هم آمیخته و متعامل از باورها، هنجارها و ارزش‌های مشترک، مبنای اندیشیدن و چگونگی رفتار شده تا جایی که موجودیت ما را وابسته به خود کرده‌است.
وی ادامه داد: به باور بسیاری از پژوهشگران، نسبت فرهنگ به سازمان مانند نسبت شخصیت است به فرد و لذا اعتقاد بر آن است که ایجاد بالندگی سازمانی و بالندگی جامعه، مستلزم پرداختن مطلوب و مستحکمی برای حرکت و پویایی سازمان ایفای نقش نماید و یا به مانعی در راه هرگونه پیشرفت و تعالی تبدیل شود.
 وی با تأکید بر این موضوع که صحنه اجرا، به آنچه که ما در خصوص تئوری‌های مدیریت در کتا‌ب‌ها مطالعه کرده‌ایم، عمق داده و آن را تکمیل می‌کند ادامه داد: سازمان بی‌فرهنگ، سازمانی بی‌هویت است. سازمان بی‌فرهنگ، سازمانی  گسسته، متزلزل، نابودکننده و مخرب است. سازمانی که یک فرهنگ غنی نداشته‌باشد، نمی‌تواند به اهداف خود برسد. وی تصریح کرد: هر کاری که با کلام «بسم‌الله الرحمن‌الرحیم» آغاز نشود، ابتر است. تصور می‌کنیم که به اهداف خود رسیده‌ایم اما در حقیقت اگر با این کلام آغاز می‌کردیم، خدا می‌داند که به چه اهداف والاتری نایل می‌شدیم. این مهم، نقطه آغاز فرهنگ سازمانی بانک‌پاسارگاد است. پس از آن «عشق» است. عشق است که سبب شده بانک‌پاسارگاد در مدت 11 سال موفق شود رتبه 175 را در بین 500 برند برتر بانکی دنیا کسب کند. در شرایط تحریم، عشق است که باعث شده‌، برترین‌های بیوتکنولوژی توسط گروه مالی پاسارگاد، از قلب غرب دنیا به کشورمان منتقل شود. پایه فرهنگ، «عشق» است و «فرهنگ» پایه و تار و پود هر سازمانی است. وی در ادامه تأکید کرد: باورها، اعتقادات و ارزش‌ها از مقوله‌های بسیار مهم در فرهنگ است. اعتقاد و باورهاست که باعث شده جوانان ما از جان خود بگذرند تا از آب و خاک کشورشان محافظت کند. همین اعتقادات است که باعث شد بدترین شرایط تحریم را با سربلندی بگذرانیم. وی ادامه داد: به فرهنگ سازمانی توجه ویژه‌ای کنید؛ نه تنها توجه کلی، بلکه به جزئیات آن نیز توجه کنید. روزی ما در حال تبیین نقشه راه بانک‌پاسارگاد بودیم، خود را روی فرهنگ سازمانی متمرکز کردیم. این بحث بسیار مهمی بود که تا سال 1384 حداقل بنده ندیده بودم که جایی تعریف و تبیین شده‌باشد. عنوان شغلی ما بر اساس فرهنگ سازمانی تبیین شده‌است. همکاران ما بر اساس فرهنگ سازمان نام برده‌می‌شوند. ما عباراتی مانند شماره پرسنلی و شماره کاربری نداریم. همکاران ما هر یک، دو شناسه همکاری و سهامداری دارند. نام بانک‌پاسارگاد نیز مهم‌ترین بخش فرهنگ سازمانی ما است. نامی که مملو از معنویت، افتخار و تاریخ ایران است. نامی که همه ایرانیان از سراسر دنیا از ما درخواست می‌کنند تا لوگو و نشان آن را به سینه بزنند؛ همین به فرهنگ جهت می‌دهد.
 

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی: مسئولیت اجتماعی، قبل از هر چیز یک مقوله فرهنگی است

    آقای صالحی امیری، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، در ابتدای سخنان خود اظهار داشت: انگیزه‌ حضور ما، ارزش و منزلتی است که حوزه مسئولیت‌اجتماعی برای توسعه‌ ایران عزیز خواهد داشت و صمیمانه از شخصیت علمی، فرهیخته و فهیم جناب آقای دکتر مجید قاسمی تقدیر می‌کنم که جز اولین نهادها و بنگاه‌های اقتصادی بودند که در ایران پرچم مسئولیت‌اجتماعی را برافراشتند. اتفاقاً از حوزه فرهنگ آغاز کردند و همه اصحاب فرهنگ و هنر، با ایشان رابطه بسیار صمیمی و عاطفی دارند.
وی با اشاره به رهیافت‌هایی از بحث مسئولیت‌های اجتماعی افزود: مشکل امروز جامعه ایران ناشی از عدم پذیرش مسئولیت بنگاه‌های اقتصادی و اجتماعی است. اگر جامعه امروز با حجم وسیعی از آسیب‌های اجتماعی مواجه می‌شود، به عملکرد ما در گذشته نزدیک و دور برمی‌گردد. نبود چالش‌های اجتماعی یک پیام روشن دارد و آن این است که ما از مسئولیت اجتماعی فرار کردیم و این متوجه نهادها، بنگاه‌ها و اشخاص در جامعه است. ما نیازمند یک رویکرد جدید برای احیای مسئولیت اجتماعی در بنگاه‌های اجتماعی و اقتصادی و احیای فرهنگ مسئولیت‌پذیری در جامعه هستیم.
وی ادامه داد: عالی‌ترین سطح ایثار شهادت است اما کسی که در یک بنگاه اقتصادی فعالیت می‌کند و همزمان با ایجاد منافع برای بنگاه، به فکر جامعه‌ خودش است، او ایثارگر است. کسی که علاوه بر منافع خودش، برای جامعه قدمی بر میدارد، او ایثارگر است.
صالحی امیری با تأکید بر وجود تحولات گسترده‌ جامعه‌ ایران و ضرورت بازنگری و بازشناسی این تحولات در راستای مسئولیت اجتماعی، تصریح کرد: این جامعه هر لحظه در مسیر تغییرات قرار دارد. علاوه بر سرعت تغییرات، حجم تغییرات در ایران جدی است. عمق، گستره و شدت تغییرات به حدی است که بعضی از جامعه‌شناسان آن‌ را به زلزله تشبیه می‌کنند. نتیجه، این است که ما نیازمند ارائه مدل‌های جدیدی برای مدیریت مسئولیت‌های اجتماعی متناسب با این تغییرات هستیم.
وی با اشاره به پیشینه مسئولیت اجتماعی در ایران، تصریح کرد: نمونه‌ زنده مسئولیت اجتماعی را در وقف می‌بینیم؛ در گذشته فضیلت وقف آن‌چنان بود که در شهر‌ها و روستاها، بناها و منابع را وقف می‌کردند و بسیاری از انسان‌های مردمدار، فهیم و مسئولیت‌پذیر در شهرها و روستاها، اموال خود را در متعالی‌ترین سطوح اجتماعی وقف می‌کردند. مفهوم مسئولیت‌ اجتماعی در گذشته ایران، تبار بسیار با ارزشی دارد که نیازمند کار مطالعاتی بنیادی است. امروز باید یک نوع بازسازی مفهوم وقف را با رویکرد مسئولیت اجتماعی در جامعه ایران داشته باشیم. در گذشته رویکرد فردی بود و امروز، رویکرد نهادی مطرح می‌شود.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تبیین رابطه بین اخلاق، فرهنگ و ارزش‌های اجتماعی تأیید کرد: اساساً مسئولیت اجتماعی قبل از هر چیز یک مقوله فرهنگی است و نیاز به فرهنگ‌سازی دارد و نقطه آغازش مدرسه و بعد سطوح بعدی است.
وی به رویکرد انسجامی در بحث مسئولیت اجتماعی پرداخت و ادامه داد: ما باید برای پذیرش مسئولیت اجتماعی، یک نظام قانونمند و سیستمی در کشور ایجاد کنیم. امروزه کاری که نهادها و بنگاه‌ها در این حوزه انجام می‌دهند، فاقد انسجام است و ما نمی‌دانیم در کشور، چه میزان رویکرد مسئولیت اجتماعی و در چه سطوحی وجود دارد. ما نیازمند انسجام تقویمی، انسجام مدیریتی، انسجام ساختاری و انسجام برنامه‌ای برای توزیع مسئولیت در سطح ملی هستیم، به‌ویژه در نقاط دور و نابرخوردار. در بین بنگاه‌ها و نهادهای خصوصی بانک پاسارگاد سرآمد عمل به مسئولیت‌های اجتماعی است و از این جهت شایسته تقدیر است. واقعیت این است که همه بنگاه‌های اقتصادی و اجتماعی باید یک مسئولیت اجتماعی را در کشور قبول کنند. اگر این اتفاق در کشور شکل بگیرد، فقر و نابرابری و تبعیض به شدت کاهش می‌یابد.
وی با تأکید بر اینکه مهم‌ترین راه برای عبور از شرایط سخت گسترش مسئولیت اجتماعی در کشور است ادامه داد: زیر ساخت‌های مسئولیت‌پذیری اجتماعی باید از مدارس آغاز شوند. ما باید در منابع درسی و واحدهای دانشگاهی و در سطح رسانه‌های اجتماعی به ویژه صدا و سیما، در جهت تأمین این زیرساخت‌ها اقدام کنیم و مفهوم مسئولیت‌اجتماعی را نهادینه‌ کنیم. ما باید قبل از هر چیز به ساخت انسان فکر کنیم. اگر انسان ساخته شود، اقتصاد، جامعه و سیاست‌ هم ساخته می‌شود.

 

رییس سازمان انرژی اتمی ایران:  یک مدیر شایسته باید آشنا به علم مدیریت باشد

      دکتر علی‌اکبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی، در کنفرانس ملی فرهنگ سازمانی با رویکرد توسعه با بیان اینکه ما به مدیران شجاعی نیاز داریم که پای در میدان بگذارند و از سوی مراجع ذی‌صلاح و افکار عمومی مورد حمایت قرار گیرند، گفت: در میان خصایص مدیران باید به تخصص فردی حوزه مدیریت توجهی ویژه داشت تا بتوان از میان افراد مختلف، مدیر اصلح را برگزید. یک مدیر شایسته باید همواره نظارت الهی را در انجام امور خود مورد توجه قرار دهد.
رییس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه مدیر شایسته باید آشنا به علم مدیریت باشد، تصریح کرد: مدیریت پیش از آنکه علم باشد نوعی هنر است و به نوعی استعداد ذاتی به‌شمار می‌آید. اگر فردی فاقد استعداد مدیریتی باشد قادر نخواهد بود در حوزه وظایف خود موفق عمل کند.
وی افزود: فاکتور تعامل بخشی دیگر از مدیریت است که حائز اهمیت است. چه بسا کسانی که در عملکرد خود این مهم را مورد توجه قرار نداده‌اند و نتوانسته‌اند زیر مجموعه خود را به حرکت در بیاورند. لذا زمانی می‌توان مدیری شایسته و موفق بود که بتوان عنصر تعامل را به خوبی اجرا کرد.
صالحی با اشاره به پیش‌شرط‌های لازم در انتخاب مدیر شایسته افزود: یکی از شرط‌های ضروری برای اعمال مدیریت تدوین قوانینی است که ما را به سوی اهداف مورد نظر هدایت کند. متأسفانه گاهی تدوین مقررات در زمینه تعیین مدیران به‌طوری بوده که آنها از دستیابی به هدف اصلی خود بازماندند و در مجموعه‌ای از بخشنامه‌ها و آیین‌نامه‌ها محصور شدند که البته باید گفت این موضوع چشم‌پوشی از قوانین و مقررات نیست.
رئیس سازمان انرژی اتمی تأکید کرد: مدیران شایسته باید احساس کنند اقدامات آنها از سوی نهادهای نظارتی و مقامات نظام مورد توجه قرار می‌گیرد تا زمینه سوق آنان به سمت اهداف بلند و والا فراهم شود.
دکتر صالحی در پایان خاطرنشان کرد:‌ امیدوارم شاهد حضور نسل جدید مدیران در سطوح مختلف ملی کشور باشیم.

گفتنی است در این کنفرانس کارگاه‌های آموزشی، سخنرانی و پنل‌های تخصصی و علمی در خصوص حوزه‌های فرهنگ سازمانی و مسئولیت‌اجتماعی و  با حضور پژوهشگران‌ و اندیشمندان مطرح در این عرصه برگزار شد که از آن جمله می‌توان به سخنرانی دکتر ناصر میرسپاسی در خصوص مدیریت راهبردی فرهنگ سازمانی، دکتر کزازی در خصوص منش و فرهنگ ایرانی در مدیریت اقتضائی، دکتر فیروزه خلعتبری در خصوص مسئولیت اجتماعی نگاهی نو از منظر توسعه پایدار، دکتر علی صفدری در زمینه هم‌اندیشی در خصوص نقشه راه ارتقاء فرهنگ سازمانی در نظام اداری کشور،  دکتر منوچهر منطقی در مورد نقش فرهنگ سازمانی در سازمان‌های با فناوری پیشرفته، دکتر عباسعلی حاجی‌کریمی در زمینه یادگیری سازمانی و نقش آن در بهبود فرهنگ، دکتر سید احمد طباطبایی در مورد موبینگ و فرهنگ سازمانی، جناب آقای دکتر ایرج سلطانی در مورد نقش اخلاق در بهبود فرهنگ سازمانی، پروفسور بیژن خرم در خصوص نقش فرهنگ در مدیریت فرا صنعتی (رویکرد سیستمی( و دکتر محسن قدمی در مورد مدیریت فرهنگی اشاره کرد. همچنین پنل‌های تخصصی با حضور پژوهشگرانی مانند دکتر کامبیز باغبان، دکتر آذر صائمیان، دکتر اباصلت خراسانی، دکتر نوید ادهم، دکتر عباس سقایی، دکتر مسعود طالبیان و دکتر علی شاه حسینی برگزار شد.
در روز اول کنفرانس نیز که به برگزاری چند کارگاه آموزشی اختصاص یافت پنلی در خصوص فرهنگ سازمانی با مطالعه موردی بانک‌پاسارگاد با سخنرانی کلیدی دکتر مجید قاسمی مدیرعامل این بانک برگزار شد. همچنین دکتر محسن قدمی و دکتر آذر صائمیان در مورد مربیگری و نقش آن در توسعه فرهنگی و  دکتر عباس سقایی در خصوص توسعه فرهنگ تعالی سازمانی از طریق ارزیابی واحدهای کار سخنانی را ایراد کردند.
نخستین دوره جایزه مسئولیت‌ اجتماعی مدیریت نیز همزمان با این کنفرانس برگزار شد. در این مراسم از خانواده گرانقدر شهدای آتشنشان در حادثه ساختمان پلاسکو و همچنین سازمان‌های برتر و برخی از استادان و فعالان این حوزه تقدیر شد. در این راستا دکتر جلال‌الدین کزازی، دکتر رضا ملک‌زاده، دکتر رضا نیازمند و دکتر رسول خادم و همچنین موسسه خیریه حمایت از کودکان مبتلا به سرطان (محک)، موسسه محب، بانک مسکن، شرکت فولاد مبارکه اصفهان، شرکت توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه (میدکو)، موسسه خیریه نوآوران سلامت، شرکت فناوری اطلاعات و ارتباطات پاسارگادآریان (فناپ)، سازمان بازنشستگی شهرداری تهران، شرکت بیمه پاسارگاد، شرکت هلدینگ نسیم سلامت پاسارگاد و شرکت پرداخت الکترونیک بانک‌پاسارگاد مورد تقدیر قرار گرفتند.  

بیانیه کنفرانس ملی فرهنگ سازمانی با رویکرد توسعه

خداوند قادر متعال را حمد و سپاس که توفیق برگزاری "کنفرانس ملی فرهنگ سازمانی با رویکرد توسعه" را با الهام گرفتن از ارزش‌های متعالی ایرانی - اسلامی و در سال "اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل" به ما عطا فرمود. این کنفرانس، با حضور جمع کثیری از شخصیت های علمی، اندیشمندان، صاحب نظران، مدیران ارشد، استادان و دانش پژوهان کشور توسط انجمن مدیریت ایران و با همکاری ارزشمند دانشگاه خاتم برگزار گردید. مهم ترین اهداف این کنفرانس، ارائه آخرین دست آوردهای علمی و کاربردی در فرهنگ سازمانی با رویکرد توسعه، اشاعه مهارت های نوین فرهنگی با تکیه بر ضرورت های آینده نگرانه، توسعه، ترویج و اشاعه فرهنگ سازمانی در نظام فکری فراسازمانی، سازمانی و اجتماعی و دست یابی به ارزش ها و الگوهای مناسب رفتار حرفه ای در مدیریت توسعه پایدار بوده است.
مهم ترین رخدادها و دست آوردهای این کنفرانس به شرح زیر می باشد:
1.    دریافت50  مقاله و ارائه 24 سخنرانی توسط استادان و مدیران برجسته در کنفرانس،
2.    رونمایی از نقشه راه ارتقاء فرهنگ سازمانی در نظام اداری کشور،
3.    رونمایی از سه کتاب به شرح زیر که با حمایت علمی و مالی انجمن مدیریت ایران و بانک پاسارگاد منتشر شده است: 

            -" مدیریت تحول" تالیف جناب آقای دکتر غلامرضا خاکی.
            -" هنر و شیوه مربی گری رهبران" ترجمه ی سرکار خانم دکتر آذر صائمیان، جنابان آقایان دکتر محسن قدمی و مسعود نیازمند.
            - "دست نامه ارزیابی اثربخشی برنامه های آموزشی" تالیف جناب آقای دکتر مهرداد پیدایی.
4.    اجرای سه کارگاه آموزشی توسط استادان و متخصصان مدیریت و با حضور مدیران ارشد، مدیران میانی و کارشناسان در روز 95/11/26 .
با توجه به موارد مطرح شده، خواسته های این کنفرانس را در 14 بند به شرح زیر اعلام و اجرای کامل مفاد آن را که زمینه ساز ارتقاء و اعتلای مبانی فرهنگی در سازمان ها می باشد خواستاریم.

1.    برگزار کنندگان کنفرانس، انجمن مدیریت ایران و دانشگاه خاتم و نقش آفرینان علمی و محتوایی آن تلاش دارند ضمن زمینه سازی برای تحلیل و نقد برنامه های فرهنگی و اشاعه دانش و مهارت های نوین فرهنگی، فضای مناسبی را جهت افزایش بهره وری و کارآفرینی، اعتلای اخلاق حرفه ای و مسئولیت اجتماعی و ... در مدیران، کارشناسان و سازمان ها به وجود آورند تا بتوانند نقش آفرینی علمی و فرهنگی را در سطوح ملی و بین المللی ایفا نمایند.
2.    یکی از مولفه های اصلی در توسعه پایدار توجه و تاکید بر ابعاد فرهنگی و اشاعه ی آن در سطح سازمان ها و جامعه  می باشد. معتقدیم دست رسی به توسعه پایدار از طریق سرمایه گذاری مستمر در آموزش و در راستای توسعه مبانی فرهنگی و ایجاد زیر ساخت های آن میسر و ممکن خواهد بود.
3.    برگزار کنندگان کنفرانس آمادگی کامل دارند تا در کنار سازمان اداری و استخدامی کشور در خصوص تدوین "نقشه راه ارتقاء فرهنگ سازمانی" در نظام اداری کشور و اجرای آن گام های اساسی بردارند و از تمامی ظرفیت های علمی، تجربی و اجرایی خود جهت توسعه و تعمیق آن احسان و ایثار نمایند.
4.    ضروری است برای اطمینان از جاری سازی مطلوب مبانی علمی - کاربردی "نقشه راه ارتقاء فرهنگ سازمانی" در سطوح سازمان ها و بنگاه ها، شاخص های قابل سنجش و اندازه گیری ابعاد آن نیز تعریف شود تا در دوره های زمانی مشخص، با انجام دادن"حسابرسی فرهنگی" شاهد تعمیق و توسعه ارزش های فرهنگی و نهادینه شدن آن ها در سازمان ها باشیم.
5.    با توجه به نقش مرجعیت علمی انجمن مدیریت ایران درکشور و این که انجمن در میان 370 انجمن علمی تحت پوشش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در زمره برترین ها  و مستظهر به حمایت آن وزارت می باشد، آمادگی دارد تا با کمک صاحب نظران و استادان برجسته، دست آوردهای علمی این رخداد ملی را در سازمان ها پیگیری و اجرا نماید و کمک کند تا هویت فرهنگ ملی بیش از پیش در تحول، پیشرفت و توفیق سازمانی و در نتیجه اقتدار، فلاح و رستگاری ملی تاثیر گذار باشد.
6.    به منظور تحقق اهداف عالیه ی کنفرانس، پیشنهاد می شود شورایی متشکل از سازمان ها، نهادهای دولتی و غیر دولتی، انجمن های علمی، دانشگاه ها و مراجع آموزش عالی تشکیل شود تا با بهره گیری از نقشه راه تدوین شده موضوع بند سه این بیانیه، غنا و تعمیق مدیریت فرهنگی و اثر بخشی اجرای نقشه راه در تحقق اسناد بالا دستی از جمله سند چشم انداز 1404، برنامه ششم توسعه، سیاست های کلی اصل 44 قانون اساسی و اقتصاد مقاومتی و ... را متجلی نماید.
7.    با عنایت به اهمیت توسعه فرهنگ سازمانی در ابعاد مختلف، ضروری است درس هایی با مضمون"مدیریت فرهنگی" در برنامه های تحصیلی سطوح دبیرستانی و دانشگاهی به عنوان دروس پایه برای کلیه رشته های تحصیلی برنامه ریزی و اجرا شود.
8.    به منظور تحقق اهداف و محورهای کنفرانس، انجمن مدیریت ایران و دانشگاه خاتم موظف شدند با راه اندازی گروه علمی و تخصصی "فرهنگ سازمانی" با حضور استادان و مدیران صاحب نظر ضمن حفظ و صیانت از ارزش های اخلاقی و متعالی جامعه، نسبت به بهبود فضای فرهنگ سازمانی برای بهره-مندی نسل های کنونی و آینده همت گمارند.
9.    مقرر شد تا دبیرخانه دائمی کنفرانس "فرهنگ سازمانی" در انجمن مدیریت ایران و دبیرخانه دائمی "جایزه مسئولیت اجتماعی مدیریت" در دانشگاه خاتم جهت توسعه همکاری های ملی و بین المللی با هدف ایجاد یکپارچگی بین صاحب نظران و اهتمام آنان نسبت به تولید و انتشار مبانی و ارزش-های علمی و کاربردی فرهنگ سازمانی و مسئولیت اجتماعی به طور مستمر در تلاش و تکاپو باشند و از این طریق بتوانند ضمن ایفاء نقش مرجعیت خود، در ارتقاء فرهنگ سازمانی و مسئولیت اجتماعی بیش از پیش تاثیر گذار باشند.
10.    انسان محور و موضوع اصلی هرگونه توسعه است، لذا سلامت فکری، رفتاری و بهره مندی از ارزش-های اخلاقی نیکو و پسندیده، وجوه تمایز جوامع می باشد. معتقدیم باید همگان خود را موظف، معتقد و پای بند به اصول اخلاق حرفه ای مسئولیتی که بر عهده دارند بدانند و با مشارکت عمومی نسبت به سالم سازی محیط اجتماعی گام های اساسی بردارند.
11.    با توجه به هم زمانی برگزاری"اولین جایزه مسئولیت اجتماعی مدیریت" با "کنفرانس"، و لزوم توجه جدی به ابعاد مسئولیت اجتماعی (الزامات اقتصادی، قانونی، اخلاقی و اقدامات بشردوستانه) توصیه می شود سازمان ها و بنگاه ها با بازنگری برنامه های خود توجه و دقت بیشتری نسبت به ابعاد و مولفه های مسئولیت اجتماعی معطوف نمایند.
12.    ضروری است سازمان ها جهت شناسایی و شکفتن استعدادهای جوانان، با هدف ایجاد تحول و نوآوری، ضمن توجه به شایسته گزینی، شایسته سالاری و جانشین پروری به طراحی نظام هایی بپردازند که با حفاظت و صیانت از این سرمایه ها استمرار پیشرفت و توسعه کشور را تضمین نمایند.
13.    سرمایه اجتماعی حاصل فرآیند مدیریت اجتماعی، فرهنگی و تاریخی است که از طریق تعامل، مشارکت و توسعه خرد جمعی، قادر است بر معضلات اجتماعی فائق آید و حرکت به سوی رشد و پیشرفت اقتصادی، سیاسی و فرهنگی را میسر کند. بدین منظور لازم است با اصلاح و ارتقاء نظام مدیریت در سطوح مختلف موجبات اعتلای سرمایه اجتماعی و فرهنگی در جامعه فراهم شود.
14.    باید توجه داشت فرهنگ فرآیندی است که در بلند مدت با مشارکت و مسئولیت پذیری آحاد جامعه شکل می گیرد، اثر می گذارد و به دلیل پایایی عمیق، در کوتاه مدت قابل تغییر نیست. امید است با استعانت از خداوند متعال، آموزه های غنی فرهنگ ایرانی – اسلامی، همکاری و هم دلی، فضای گفتگو و تعامل بیشتر بین محققان، صاحب نظران، مدیران و استادان این حوزه در عرصه های ملی و بین المللی فراهم آید تا با ارتقاء شرایط زندگی، زمینه های رشد و توسعه انسانی و در نتیجه کمال و تعالی جامعه مهیا گردد.