آشنایی با آزمون های تافل و آیلتس

آشنایی با آزمون های تافل و آیلتس

آزمون های آیلتس و تافل جز ء اولین و معتبرین آزمون های جهانی می باشند که به منظور اقامت در کشورهای انگلیسی زبان و جهت ادامه تحصیل در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری در ایران و کلیه مقاطع کشورهای انگلیسی زبان مورد استفاده قرار می گیرد. بدین منظور، گروه زبان انگلیسی دانشگاه خاتم برای تسهیل شرایط شرکت درآزمون های فوق الذکر؛ اقدام به برگزاری این آزمون ها نموده است.

آزمون اینترنتی تافل (iBT)

آزمون تاقل به سه صورت کتبی، کامپیوتری، و اینترنتی برگزار می گردد. آزمون اینترنتی تافل ۴ ساعته بوده و دارای ۴ بخش است. هر بخش ممکن است یک یا حتی چندمهارت را مورد آزمایش قرار دهد.  نمره هر یک از مهارت‌ها بین ۰ تا ۳۰ بوده و در مجموع نمره بین ۰ تا ۱۲۰ است. نمره ۷۹ یا ۸۰ این آزمون معادل ۵۵۰ آزمون کاغذی شناخته می‌شود که برای ورود به اکثر دانشگاه‌ها در مقطع تحصیلات تکمیلی مورد نیاز است.

مهارت خواندن  (درک مطلب)

بخش درک مطلب در تافل iBT خیلی با نسخه کامپیوتری آن (CBT) تفاوت ندارد. این بخش از سه متن آکادمیک تشکیل شده است که به دنبال هر کدام چندین پرسش مطرح می‌شود. هر کدام از این متن‌ها حدوداً از 650 تا 750 کلمه ساخته شده‌اند. موضوع متن‌ها آکادمیک بوده و معمولا در کتابهای دانشگاهی یافت می‌شوند. سوالات عمدتا در مورد موضوع اصلی متن، جزئیات، برداشت‌ها، نحوهٔ دیگر بیان جملات، جایگذاری جملات، واژه‌های مترادف می‌باشد. در آزمون iBT دانشجو باید مهارت‌هایی نظیر خلاصه برداری، برداشت سریع ایده‌های اصلی و جدولبندی را دارا باشد. به طور کلی نیازی به اطلاعات قبلی در مورد متن نیست اما اطلاعات قبلی می‌تواند کمک کننده باشد.

نوع سؤالات نیز ترکیبی از نوع سؤالات موجود در تافل کامپیوتری (CBT) و انواع جدیدتری از سؤالات است که در آن شرکت کنندگان باید جدولی را پر کنند یا یک نتیجه‌گیری روایی را تکمیل نمایند. به بخش درک مطلب (Reading) دو ویژگی اضافه شده که یکی فهرست لغات و دیگری یک گزینه تجدید نظر (review option) است. «فهرست لغات» به داوطلب این امکان را می‌دهد که معنی کلمات کلیدی موجود در متن را بیابد و با «گزینه تجدید نظر» (یا review option) می‌تواند در پاسخ‌ها تجدید نظر کند.

مهارت شنیداری

بخش شنیداری آزمون تافل توانایی داوطلب را در درک مکالمات انگلیسی- آن‌گونه که در آمریکای شمالی صحبت می‌شود- ارزیابی می‌کند. بخش شنیداری آزمون تافل اینترنتی (iBT) هم خیلی با نسخه کامپیوتری آن (CBT) متفاوت نیست. این بخش از دو مکالمه و چهار سخنرانی درسی همراه با پرسش‌های متعدد تشکیل شده است.

مهارت گفتاری

این بخش از آزمون تافل دارای شش تکلیف (task) می‌باشد که دو تکلیف آن به صورت مستقل (independent) و چهار تکلیف به صورت تلفیقی است؛ دو قسمت مستقل که در هرکدام از آنها یک سوال دربارهٔ زندگی آکادمیک مطرح می‌شود و شرکت‌کنندگان باید با استفاده از دانش و تجارب شخصی خود در مورد موضوع خاصی توضیح ‌دهند. چهار قسمت هم به صورت تلفیقی است که بخشهای  reading،listening  همراه با بخش speaking وجود دارد. در این بخشها دانشجو باید در مورد خلاصهٔ متنی که می‌خواند یا می‌شوند و یا ایده‌های جدید خود در مورد این متون صحبت کند. این صحبت‌ها باید دقیق، واضح و دارای تجزیه و تحلیل دقیق از اطلاعات ارائه شده باشد. مدت پاسخ‌گویی به هر کدام از تکالیف از 45 تا 60 ثانیه متغیر می‌باشد.

مهارت نوشتاری

این بخش شامل دو قسمت است. یک قسمت تلفیقی و یک قسمت مستقل. در بخش تلفیقی دانشجو باید متن آکادمیکی را بخواند، سپس به ادامهٔ آن گوش دهد و بعد از ان نظرات خود را در مورد متن بنویسد. در بخش مستقل نیز دانشجو یک مقالهٔ شخصی در مورد سوال ارائه شده می‌نویسد. در واقع در قسمت تلفیقی داوطلب باید در ابتدا متن کوتاهی را بخواند (250 تا 300 کلمه) و سپس به یک نطق مرتبط با متن گوش دهد. بعد از آن باید با استفاده از اطلاعاتی که از متن و سخنرانی به‌دست آورده‌ به یک پرسش پاسخ دهد. 20 دقیقه فرصت داده می‌شود که داوطلب پاسخ خود را که باید بین 150 تا 225 کلمه باشد، بنویسد. اما قسمت مستقل (independent) بخش نوشتاری، مشابه بخش نوشتاری آزمون کامپیوتری تافل می‌باشد؛ در این قسمت 20 دقیقه فرصت داده می‌شود که انشاء کوتاهی در حدود 300 کلمه درباره یک موضوع خاص نوشته شود.

آزمون آیلتس

این آزمون شامل 4 بخش شنیدن، خواندن، نوشتن و صحبت کردن است.

شنیدن شامل 40 سؤال است. این بخش 4 قسمت است و هر قسمت 10 سؤال دارد. داوطلب برای بخش شنیدن 30 دقیقه زمان دارد. بخش اول و دوم شنیدن دربارۀ موضوعات اجتماعی و موقعیت‌های روزمره است. در بخش اول مکالمه بین دو نفر است مثلا مکالمه‌ای دربارۀ برنامه‌ریزی برای یک مسافت است. در بخش دوم معمولا فقط یک نفر صحبت می‌کند مثلا متنی دربارۀ امکانات رفاهی یک منطقه. بخش سوم و چهارم معمولا دربارۀ موقعیت‌های آموزشی یا تحصیلی است. در بخش سوم مکالمه بین دو فرد است مثلا  دو دانشجو در حال بحث دربارۀ یک موضوع، در بخش چهارم یک فرد دربارۀ یک موضوع دانشگاه صحبت می‌کند.

بخش شنیدن ممکن است شامل انواع سؤال‌ها از قبیل 1. چند گزینه‌ای، 2. جورکردنی، 3. خواندن نقشه و نمودار، 4. پرکردن جدول و فلوچارت، فرم و یادداشت، 5. کامل کردن جمله، 6. کوتاه‌پاسخ میباشد.

خواندن دانشگاهی شامل 40 سؤال است. این بخش 3 قسمت است (3 متن خواندن دارد) و 60 داوطلب دقیقه زمان برای پاسخ دادن دارد. متن‌ها از مجلات، روزنامه‌ها، کتاب یا منابع آنلاین انتخاب می‌شوند. موضوع متن‌ها مورد علاقۀ افراد در حال تحصیل یا فارغ‌التحصیلان است. نوع متن‌ها متفاوت است مثلا ممکن است روایی، توصیفی یا بحث‌انگیز باشد. متون ممکن است شامل نمودار، شکل، تصویر باشند. اگر متن واژۀ تخصصی داشته باشد، یک واژه‌نامه با تعاریف ساده به همراه دارد.

سؤالات شامل انواع 1. چندگزینه‌ای، 2. تشخیص اطلاعات (درست و نادرست) 3. تشخیص نظر نویسنده (بله و خیر)، 4. جور کردن اطلاعات، 5. جور کردن عنوان‌ها، 6. جور کردن ویژگی‌ها، 7. جور کردن انتهای جمله، 8. کامل کردن جمله، 9. کامل کردن فلوچارت، جدول، یادداشت و خلاصه، 10. کامل کردن نمودار و جدول، 11. کوتاه‌پاسخ میباشند.

خواندن عمومی شامل 40 سؤال است. این بخش 3 قسمت است و 60 داوطلب دقیقه زمان برای پاسخ دادن دارد. بخش اول شامل دو یا سه متن کوتاه یا تعداد بیشتری متن‌های خیلی کوتاه است. متون این قسمت دربارۀ موضوعات روزمره، در این بخش داوطلب باید اطلاعات مهم را از یادداشتها، تبلیغات یا جدول‌های زمان‌بندی پیدا کنند. بخش دوم شامل دو متن است که تمرکز آن‌ها بر موضوعاتی مانند توصیف مشاغل، قراردادها و ... است. بخش سوم حاوی یک متن طولانی معمولا توصیفی (همراه با جزئیات) یا دستورالعملی است. این متن طولانی‌تر و پیچیده‌تر از دو متن قبلی است. این متون معمولا از روزنامه‌ها، مجلات، کتاب‌ها یا منابع آنلاین انتخاب می‌شوند.

سؤالات شامل انواع 1. چندگزینه‌ای، 2. تشخیص اطلاعات (درست و نادرست) 3. تشخیص نظر نویسنده (بله و خیر)، 4. جور کردن اطلاعات، 5. جور کردن عنوان‌ها، 6. جور کردن ویژگی‌ها، 7. جور کردن انتهای جمله، 8. کامل کردن جمله، 9. کامل کردن فلوچارت، جدول، یادداشت و خلاصه، 10. کامل کردن نمودار و جدول، 11. کوتاه‌پاسخ میباشند.

 نوشتن دانشگاهی شامل 2 قسمت است و 60 دقیقه زمان دارد. تکلیف اول داوطلب باید اطلاعات یک جدول، نمودار یا شکل را از زبان خود توضیح دهد. این متن باید بین حداقل 150 واژه باشد و داوطلب برای نوشتن آن، 20 دقیقه زمان دارد. تکلیف دوم یک موضوع، مشکل یا نقطه‌نظر است که باید دربارۀ آن بحث کند. داوطلب 40 دقیقه زمان دارد تا متن با حداقل 250 واژه دربارۀ این موضوع بنویسد.

نوشتن عمومی شامل 2 قسمت است و 60 دقیقه زمان دارد. در تکلیف اول، اوطلب باید پاسخ یک موقعیت را در قالب یک نامه بنویسد (مثلا نامه‌ای برای پرسیدن یک سؤال یا توضیح دادن یک موقعیت). این نامه باید حداقل 150 واژه باشد و داوطلب برای نوشتن آن 20 دقیقه زمان دارد. درتکلیف دوم یک نقطه‌نظر، موضوع بحث یا مشکل مطرح می‌شود که داوطلب باید دربارۀ آن بحث کند. این متن باید حداقل 250 واژه داشته باشد و 40 دقیقه زمان برای آن در نظر گرفته شده است.

صحبت کردن شامل یک مصاحبۀ 15 دقیقه‌ای است. این بخش خود شامل 3 قسمت است.

  1.  4 تا 5 دقیقه معرفی و پرسش‌هایی در مورد موضوعات عمومی مانند خانه، خانواده، علایق و ....
  2.  4 تا 5 دقیقه صحبت فردی در مورد یک موضوع خاص، روی یک کارت موضوع و نکاتی که باید دربارۀ آن‌ها صحبت شود، مشخص شده است. ابتدا آزمون‌دهنده برای 1 دقیقه به موضوع فکر می‌کند و در صورت نیاز نکاتی را برای خود یادداشت می‌کند. بعد 2 دقیقه در مورد موضوع صحبت می‌کند سپس آزمون‌گیرنده 1 یا 2 پرسش می‌پرسد و آزمون‌دهنده باید در 1 یا 2 دقیقه صحبت را تمام کند.
  3. 4 تا 5 دقیقه بحث با مصاحبه‌کننده در مورد همان موضوع قبلی. در این بخش دربارۀ جزئیات موضوع بحث می‌شود.

نمرۀ آیلتس بین1 تا 9 است. معمولا دانشگاه‌ها نمرات بین 6 تا 7 را می‌پذیرند. در نمره‌دهی آیلتس، هر بخش خود 9 نمره دارد.